  • 92. Data: 2017-11-23 21:01:41
    Temat: Re: Nowe numery rachunów ZUS
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > Wybacz ale: O boże jak Ty się na tym nie znasz. :)

    Nie ma sprawy chłopie! To pewnie technologia kosmiczna jednak a te
    wszystkie programy ksiegowe co bez problemu po nipie sciagaja sobie z
    cedig dane podatnika to pewnie w oparciu o algorytmy za miliony dolarów
    działają. Niech bedzie i tak.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Bądź odważny. A jeżeli nie jesteś, udawaj, ze jesteś.

  • 91. Data: 2017-11-23 21:01:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > Tak, I to dlatego że poczta droga, nie dlatego że węgiel
    > najdroższy od lat. Mhm. :D

    Ziarnko do ziarnka...
    I wcale nie taki najdrozszy od lat, po prostu droższy niz był ostatnio.
    W 2012 był drozszy.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiedza to władza. Ale niewiedza, niestety, nie oznacza jeszcze

  • 93. Data: 2017-11-24 10:52:19
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-23, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

> [...]
    > wszystkie programy ksiegowe co bez problemu po nipie sciagaja sobie z
    > cedig dane podatnika to pewnie w oparciu o algorytmy za miliony dolarów

    Nie za miliony a za setki tysięcy.

    I nie mieli tej funkcjonalności (ściąganie danych z GUS, nie CEIDG)
    od razu, tylko spory czas później (lata później). A tu musimy mieć
    systemy gotowe w styczniu.

    Pojedynczy zespół programistów to koszt ~100 tys zł miesięcznie,
    o ile jest in-house (jak jest zewnętrzny to droższy).

    Powiedzmy że zaplanowanie, wdrożenie i przetestowanie zmian to tylko
    dwa miesiące (jestem zdania, że mogą być i trzy, zwłaszcza że trzeba
    przewidzieć przypadki ekstremalne, zronbić dokumentację, uzyskać
    autoryzację, gdzie trzeba, zrobić audyty zagrożeń, audyty prawne).

    To masz już koszt 200x200000, czyli 40,000,000.
    Do tego dochodzi koszt zmiany systemów pracowniczych, żeby móc
    obsłużyć "generowanie" numerów, czyli kolejne 40 mln.
    Do tego dochodzi koszt przeszkolenia personelu.

    Sam system ZUSu również będzie musiał być mocniejszy bo czym innym
    jest strona umożliwiająca wygenerowanie danych, a czym innym system
    nastawiony na masowe odpowiedzi rzędu "dostaję 3 miliony zapytań
    każdego 10-tego w miesiącu.

    I koszt zwiększenia czasu obsługi takiego klienta oraz wzięcie
    na siebie odpowiedzialności i koszty za ew. błędy systemów.

    Ale nie. Będziesz twierdził, że to jest tańsze niż wysłanie listu. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 94. Data: 2017-11-24 10:52:55
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-23, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:
    > Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > Ziarnko do ziarnka...
    > I wcale nie taki najdrozszy od lat, po prostu droższy niz był ostatnio.
    > W 2012 był drozszy.

    No to od 5-lat wpisuje się w "najdroższy od lat" :>

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 95. Data: 2017-11-24 20:43:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > I banki, czy poczta mają wiedzieć gdzie obywatel iksiński ma wpłacać?

    Nie tylko mają wiedzieć -- po prostu wiedzą, skoro pośredniczą.

    > I może jeszcze mają wiedzieć, czy ma telewizor i abonament opłacił?

    Wg Ciebie banki nie ZNAJĄ nr. rachunku, na który obywatel iksiński
    ma wpłacać abonament RTV?

    > Jak i podszywają się pod CEIDG, albo KRS. Nic nowego.

    Czyli przewidzenie było łatwe?

    > I tenże link potrzebuje internetu.

    Bank i Poczta nie mają dostępu do netu?
    Galerie handlowe mają, parki i plaże
    mają, ale banki (wg Ciebie) nie mają?...

    W innym wątku podałem -- ponad 30 milionów pln wg ZUSu.

    > No to szacuj, bo na razie liczby z dupy wychodzą.

    Ponad 30 milionów pln...

    "Eneuel Leszek Ciszewski" ov9iuk$sj4$...@n...news.atman.pl

    > Mnożymy niemal 4 miliony przez ~8 pln -- i mamy (Budzikowe)
    > kilkadziesiąt milionów pln. Do tego trzeba dodać koszty
    > obsługi listów, które nie dotarły..

    > Nie. On strzela kosztami z dupy.

    Budzik ma dupę lepszą od Twojej głowy. :)

    > przy wysyłce 100 tys. listów jeden kosztuje 10 gr. Niespecjalnie

    Skąd to wyliczenie?

    > Jeszcze czekam na informację, że pewnie te listy drukowała pani
    > Jadzia na drukarce atramentowej (albo igłowej), popijając kawkę.

    Akurat grupowicze znają ,,procesy drukarskie''. ;)

    > Ty patrz, to jak sobie takie zakłady energetyczne radzą?

    Zakład energetyczny nie żre podatków.

    > kilkadziesiąt milionów pewnie. Miesięcznie.

    W całej Polsce? Rocznie -- zapewne tak, albo więcej.
    Zakłady ślą rachunki co miesiąc? Chyba nie.

    > A ja naiwny myślałem, podobnie jak większość polaków, że po to by
    > podreperować budżety samorządów.

    Po to, byś rozumiał, że jeśli każdy człowiek zajmie policjantowi
    5 minut ;) -- z tych pięciominutówek urosną spore straty...

    Gdyby ludzie nie angażowali policji -- policji by nie było.

    > Gdybologia stosowana.

    Wierzysz w perpetuum mobile? ;)

    > Banki nie są od skutecznego ****powiadamiania**** obywateli.

    Gdy zmiany dotyczą numerów rachunków bankowych -- raczej ;) są.

    > A pocztą to właśnie załatwili.

    Mogli taniej -- wystarczy poinstruować pracowników przyjmujących wpłaty.

    > Tadam.

    Czyli wg Ciebie banki nie są, ale Poczta jest...
    (w obu wypadkach te instytucje jedynie przekazują informację)

    > Ale bank nie ma w obowiązku wiedzieć na jaki numer ja mam przelać

    Można nałożyć na banki taki obowiązek.
    I zapłacić bankom za spełnienie tego obowiązku.

    > pieniądze. A nie jestem przekonany, że integracja ponad 200 (ile
    > to mamy banków w Polsce?) systemów informatycznych do odczytywania
    > danych rachunku z systemu informatycznego ZUS byłaby szybsza
    > i tańsza od wysłania pojedynczej partii listów.

    Tego nie rozumiem. Przecież banki muszą dostosować się do zmiany.
    Chyba płaciłeś składki ZUSowe -- teraz to są specjalne zlecenia
    przelewów. Po zmianie będą to zwykłe zlecenia.

    > Ale widać wy chyba nie wiecie ile kosztuje proces modernizacji
    > systemów informatycznych,

    Ty chyba nie wiesz, jak obecnie wygląda zlecenie przelewu do ZUS. ;)

    > zwłaszcza gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo
    > pieniędzy. To byście dopiero mieli rachunki
    > wystawione na setki milionów.

    > Ale to wynika wprost z wpłaconych składek, a nie kosztów ZUSu

    Wynika z prostego rachunku -- składki na plusie i wszelkie wydatki na minusie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. danutac.oferty-kredytowe.pl .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;' leszekc.w.tkb.pl/danutac .;\|/......

  • 96. Data: 2017-11-24 21:25:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > Powoli im to idzie. Wszystkie regulaminy i tak trzeba wysłać papierkiem
    > panie. A jak widać nadal sobie radzą i nie bankrutują.

    Gdyby banki słały mi papierki -- miałbym
    zapchaną skrzynkę, mając konta w tylu bankach...

    > Czym innym jest wyłączenie przycisku/formatki (co najwyżej podejrzewam że zrobisz
    > zrobisz przelew i wróci z info że błędne konto bo Elixir odrzuci),

    Można w ,,tytułem'' zawrzeć informację o zmianie numeru.

    > a czym innym
    > jednak integracja z zewnętrznym systemem zewnętrznym, państwowy, który pewnie
    > powstał miesiąc temu.

    Do 500+ banki przystosowały się bardzo szybko.

> [...]
    > ew. "który NIP", zwłaszcza jak masz np. DG i jesteś wspólnikiem spółki
    > i radośnie opłacasz ZUS dla dwóch numerów NIP.

    Nie trzeba dodawać, lecz (jak napisałeś) odjąć. ;)

    > opcje systemu bo ktoś twierdzi, że drożej jest wysłać list?

    Zdecydowanie tańsze jest wyjaśnienie w banku niemożliwość
    zlecenia przelewów do ZUSu niż słanie milionów listów.

  • 97. Data: 2017-11-24 21:27:33
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-24, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    [...]

    > Nie tylko mają wiedzieć -- po prostu wiedzą, skoro pośredniczą.

    Nie, nie wiedzą.
    Ty też nie wiesz na jaki numer rachunku ja chcę wpłacić dopóki
    nie wydam dyspozycji.

    > Wg Ciebie banki nie ZNAJĄ nr. rachunku, na który obywatel iksiński
    > ma wpłacać abonament RTV?

    Nie, nie znają. I nie muszą znać.

    > Czyli przewidzenie było łatwe?

    Przede wszystkim było nieuniknione, niezależnie od tego czy
    ZUS wysłałby kisty, czy też nie.

    > Bank i Poczta nie mają dostępu do netu?

    Mają i? Ludzie którzy zlecają przelewy niekoniecznie mają.
    A to *ludzie* muszą wiedzieć na jaki numer chcą przelać
    pieniądze.

    > W innym wątku podałem -- ponad 30 milionów pln wg ZUSu.

    Podałeś błędne wyliczenia.

    > Ponad 30 milionów pln...

    > "Eneuel Leszek Ciszewski" ov9iuk$sj4$...@n...news.atman.pl

    A czemu 8 pln, a nie 80? Wyszłyby jeszcze lepsze liczby.

    > Skąd to wyliczenie?

    Wiesz co to przesyłki masowe i możliwość negocjowania umów?

    > Zakład energetyczny nie żre podatków.

    Oczywiście. Zwłaszcza ten państwowy.

    > W całej Polsce? Rocznie -- zapewne tak, albo więcej.
    > Zakłady ślą rachunki co miesiąc? Chyba nie.

    Generalnie poczta umożliwia wysyłkę masowej korespondencji,
    a nawet (o zgrozo) odbiór korespondencji bez chodzenia do
    placówki. Szokujące, co? :)

    > Po to, byś rozumiał, że jeśli każdy człowiek zajmie policjantowi
    > 5 minut ;) -- z tych pięciominutówek urosną spore straty...

    Wylicz je. W PLNach.

    > Wierzysz w perpetuum mobile? ;)

    Nie. Nie wierzę w "co by było gdyby".
    Gdyby nie było ZUSu to dopiero byś oszczędził.

    > Gdy zmiany dotyczą numerów rachunków bankowych -- raczej ;) są.

    Nie, nie sa.

    > Mogli taniej -- wystarczy poinstruować pracowników przyjmujących wpłaty.

    Póki co nie dotarliście do umów między ZUS a pocztą, żeby twierdzić że mogli
    taniej. Posługiwanie się w tym celu cennikiem publicznym uważam
    za nieuprawnioną manipulację.

    > Czyli wg Ciebie banki nie są, ale Poczta jest...

    Tak dokładnie.
    Ale nie wiem, może do Ciebie przychodzi pracownik banku z listami.
    Do mnie jakoś trafia pracownik Poczty Polskiej.

    > Można nałożyć na banki taki obowiązek.
    > I zapłacić bankom za spełnienie tego obowiązku.

    To już wyjdzie więcej niż nawet te Twoje arcyciekawe 30 milionów.

    > Tego nie rozumiem. Przecież banki muszą dostosować się do zmiany.

    Co muszą dostosować? Prelew do ZUS będziesz robił zwykłym przelewem.
    Aby Ci to umożliwić bank *nie musi* absolutnie nic w tym temacie
    robić.

    > Chyba płaciłeś składki ZUSowe -- teraz to są specjalne zlecenia
    > przelewów. Po zmianie będą to zwykłe zlecenia.

    No i następny dyletant informatyczny.
    To przyjmij proszę do wiadomości, że wyłączenie danej formatki
    jest zazwyczaj operacją już możliwą w danym systemie bankowym.

    > Ty chyba nie wiesz, jak obecnie wygląda zlecenie przelewu do ZUS. ;)

    Myślę że wiem więcej niż Ty.
    A Ty chyba nie wiesz, że ludzie mogą mieć chęć przelewu
    na więcej niż jeden NIP i w związku z czym operacja
    pod tytułem "przelew do ZUS" w nowym wydaniu, to nie
    jest "ściągniemy NIP klienta i sami sobie numer rachunku
    wygenerujemy", tylko co najmniej "zapytamy na jaki
    NIP, odpytamy system, a jak ten zadziała to wtedy dopiero
    dajemy mu możliwość przelewu [1]", a to już wymaga nieco
    więcej "zabawy" niż "wyłączymy ten przycisk".

    [1] Patrz CEPIK 2.0.

    > Wynika z prostego rachunku -- składki na plusie i wszelkie wydatki na minusie.

    Nie. Nie wynika. Zerknij do ustawy budżetowej.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 98. Data: 2017-11-24 22:01:28
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > No to od 5-lat wpisuje się w "najdroższy od lat" :>

    No to nieprawda, bo w 2012 był drozszy.
    Wiec ewentualnie najdrozszy od 4 lat...
    Ale Zenek ci wytłumaczy ze cena wegla stanowi tak mały procent w cenie
    pradu, ze własciwie nie ma znaczenia i mozemy bezkarnie dopłacac do
    kopalni bez uszczerbku na naszych portfelach.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Człowiek może być zakochany jak szaleniec, ale nie jak głupiec."

  • 99. Data: 2017-11-24 22:01:28
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > na siebie odpowiedzialności i koszty za ew. błędy systemów.
    >
    > Ale nie. Będziesz twierdził, że to jest tańsze niż wysłanie listu.

    Bede twierdził ze piszesz jak typowy urzednik - nie da sie, za drogo, nie
    ma wyjscia...
    A tymczasem:
    - skoro to takie trudne to wystarczyłby tylko alert przy probie wysłania
    na stary nr rachunku: uwaga, aktualny nr rachunku sprawdz na stronie e-
    składka.
    - 3mln zapytan? bez jaj - po pierwsze nie kazdy robi przelew 10, po
    drugie to tylko za pierwszym razem... potem systematycznie coraz mniej.
    Zreszta - ten system juz jest na stronie ekładki.pl
    - system zus epłatnika obsługuje to takie zapytania obsłuzy bez problemu
    - według moich obserwacji nr rachunku własciwie nie musi byc pobierany ze
    strony zus - jest stworzony według schematu do ktorego trzeba wstawic nr
    nip i wyliczyc sume kontrolna - tego banki tez nie umieja zrobic w
    rozsadnych kosztach?
    - a moze by tak zus po prostu przekazał kazdemu bankowi baze nip -> nr
    konta?
    - obsługe wniosków 500+ jakos udało się wprowadzic do banków...

    Jak widzisz, jest troche rozwiazan tego skomplikowanego problemu poza
    odpowiedzia: nie da sie a nawet jakby sie dało to nie taniej niz milion.
    I co najwazniejsze - banki przeciez i tak maja formatki przelewu do zus -
    i tak beda musiały je zmienic, prawda? Czyli koszt i tak bedzie, mozna
    było tak zaprojektowac zmiany zeby pieniadze poszły na coś sensownego.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    DZIAŁ KADR PRZYPOMINA PRACOWNIKOM O BADANIACH OKRESOWYCH KRWI I KAŁU

  • 100. Data: 2017-11-24 22:15:08
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    [...]
> [...]
    > - skoro to takie trudne to wystarczyłby tylko alert przy probie wysłania
    > na stary nr rachunku: uwaga, aktualny nr rachunku sprawdz na stronie e-
    I to zdaje się BANKI (nie zus) maja robić.

    > - 3mln zapytan? bez jaj - po pierwsze nie kazdy robi przelew 10, po
    > drugie to tylko za pierwszym razem... potem systematycznie coraz mniej.
    Ekhem. Robiłeś tego rodzaju system?
    Bo ja (w trochę innej dziedzinie) widziałem jak to działa i może nie 3 a
    2 mln, ale reszta się zgdadza.

    > Zreszta - ten system juz jest na stronie ekładki.pl
    > - system zus epłatnika obsługuje to takie zapytania obsłuzy bez problemu
    przy takim obciążeniu, czy może jednak przy mniejszym?

> [...]
    > strony zus - jest stworzony według schematu do ktorego trzeba wstawic nr
    > nip i wyliczyc sume kontrolna - tego banki tez nie umieja zrobic w

    eee. A "liczba uzupełniająca"?

    > - a moze by tak zus po prostu przekazał kazdemu bankowi baze nip -> nr
    > konta?
    > - obsługe wniosków 500+ jakos udało się wprowadzic do banków...
    Co *musi* być weryfikowane online przy składaniu wniosku o 500+?

    KJ

    SCCS, the source motel! Programs check in and never check out!
    -- Ken Thompson