  • Data: 2016-10-16 16:23:26
    Temat: Re: Polskei karty
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 14 Oct 2016 22:39:12 +0200, Marcin napisał(a):

    > Tak. Tylko oni to mieli od bardzo dawna, wczesniej mieli wlasny sytem
    > czekow i ichniejsze czeki sie przeksztalcily w karte EC. Karty
    > Mastercard/Visa nie byly wtedy popularne w Niemczech. A dopiero gdy
    > karta EC byla popularna to doczepili do niej Maestro zeby sie tego za
    > granica dalo uzywac. Z tej historii bierze sie tez fakt, ze w wielu
    > miejscach Niemiec mozna zaplacic karta EC a nie mozna normalna MC/Visa.

    To juz chyba tylko zaszlosc historyczna.
    Tzn nadal takie sklepy sa, ale u nich tez obcieto prowizje dla
    Visy/MC, to powodow juz nie ma. Nawet Lidl czy Netto sie przeprosily,
    wiec jesli jakies sklepy nie, to tylko sila rozpedu.

    A firma Eurocheque po roznych przeksztalceniach polaczyla sie z
    MasterCard. Co nie znaczy, ze karty MC sa kartami EC

    A polscy sklepikarze jakos sie pogodzili z prowizjami.
    Wieksze marze czy co ?

    > Dzisiaj wiecej podrozujemy, robimy zakupy internetowe za granica to i
    > karta typowo ograniczona do Polski ma male szanse na przebicie sie na rynku.
    > Dochodza tez sprawy kosztowe. Teraz gdy prawo mocno przycielo oplaty
    > pobierane przez banki od platnosci karta (AFAIR 0,2% dla debetowych,
    > 0,3% dla kredytowych) to trudno sobie wyobrazic by sklepy placily
    > znaczaco mniej za karte typowo ograniczona do Polski.

    Otoz to.
    Choc oczywiscie wszystko jest kwestia ceny - jak Visa czy MC beda za
    drobna oplata, a polska darmo - to trzeba bedzie zredukowac karty w
    portfelu. Choc prawde mowiac - prowizje bankow mnie skutecznie
    zniechecily do uzywania kart za granica.

    > IMHO dorby okres do wprowadzania takich wynalazkow jak BLIK to byl czas
    > gdy banki braly np. 2% prowizji od transakcji karta i wtedy nizsza
    > prowizja naszego wynalazku wspomozona promocja wydawania przez banki
    > "panstwowe" moglaby sklepy zachecic do przyjmowania wynalazku zamiast
    > zwyklych MC/Visa.

    Ale w zasadzie tak bylo. Zaczeli w 2013, z udzialem PKO BK i Aliora,
    tylko jakos nie popatrzyli, co Unia szykuje.

    J.