  • Data: 2016-10-17 14:50:21
    Temat: Re: Polskei karty
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 10/17/2016 08:25 PM, J.F. wrote:

    >A nie wiem czy byłem :) Octopus w Hong Kongu działa bardzo podobnie
    >do systemu w Japonii, choć to oczywiście inne rozmiary terytoriów i
    >inne wyzwania.

    Byl taki jeden wielki propagator, ale na innej grupie, wlasnie na
    przykladzie Octopusa.

    >Oba systemy są bardzo przyjazne dla obywatela.

    Dla jednego przyjazne, dla innego nie.
    Jakbym mial do przejechania 15 km jednym tramwajem, to bym oczywiscie
    chwalil system, gdzie za wystarczy przy wejsciu do pojazdu dotknac
    karta czytnika i za niewielka oplata przejade tych 15 km.
    Inny obywatel by klal, bo ma przesiadke, a w dodatku po drodze odwozi
    dziecko do przedszkola i w efekcie placi za 3 razy wiecej ... np za
    5km.
    A obaj by milo wspominali system z Polski, gdzie za jeszcze mniejsza
    oplata kupowali miesieczny i mogli jezdzic do woli :-)

    >Dlatego rola rządu jest taka, żeby to uporządkować. W końcu
    >ostatecznym właścicielem większości przedsiębiorstw komunikacji
    >miejskiej w Polsce jest państwo.

    Samorzady. To nie tak calkiem "panstwo".

    >Na dzień dzisiejszy jest tak, że niektóre gminy czy miasta w kraju
    >wprowadzają nieudolnie jakieś własne "karty miejskie", "karty
    >rodzinne", "karty aglomeracyjne", a de facto z niczym
    >niekompatybilne, nigdzie niedziałające, i używane pewnie przez
    >garstkę ludzi. Czyli w

    Uzywane przez miliony.
    No - powiedzmy przez setki tysiecy.

    >wielu miejscach w kraju, niezależnie od siebie, rozwiązuje się ten
    >sam problem, a potem takiej "karty cieszyńskiej" nie użyję podczas
    >wyjazdu do Łodzi czy Wrocławia.

    Nie uzyjesz, ale tez komunikacja cieszynska moze byc calkiem inna od
    łódzkiej.

    A jak sie system zacznie rozszerzac ... no to wymylisliles Vise poraz
    drugi :-)

    >W Japonii czy HK właściwie nie ma czegoś takiego jak "kontrola
    >biletów", bo system jest zaprojektowany tak, że nie da się z niego
    >korzystać bez uiszczenia opłaty.
    >To nie jest jakieś "rocket science".

    No, pokazywales - bramki przy wejsciu do metra.
    Ale u nas w kraju jest tylko jedno metro.
    Bramki ustawic w tramwaju czy autobusie, czy wystarczy czujny wzrok
    kierowcy i wejscie obowiazkowo przednimi drzwiami ?

    W dodatku ... w HK moze maja jedna taryfe na cale miasto, ale juz w
    takim Londynie sa rozne strefy i rozne taryfy.
    Jedziesz blisko - placisz malo, jedziesz daleko - placisz duzo.
    Zle, czy dobrze ? Czy obowiazkowe przesiadki wprowadzic, to sie
    wyrowna ...

    Choc jak patrze ... Londyn niewiele wiekszy od HK.
    Ale Japonia duza, to chyba tak sie nie da, zeby za wszystko jedna
    taryfa.
    Ale kontroli w ich scisku tez sie nie da :-)

    > Nie wiem, żeby nie robić "rewolucji", to na szybko do głowy to mi
    > przychodzi drukarka w autobusie czy tramwaju drukująca mały bilecik
    > (skoro każdy taksówkarz ma...).

    Bilet i kontrola moze byc elektroniczna. Kontroler z czytnikiem
    sprawdzi czy delikwent skasowal.
    Ale wtedy i mozliwosci i klopoty z nich wynikajace rosna, bo np bilet
    czasowy - czemu nie, wchodze do autobusu, przykladam, przesiadam sie,
    przykladam ... "kontynuacja 30min biletu".
    Tylko wymaga dobrej lacznosci lub dobrego szyfrowania.

    P.S. moze i by sie dalo ... wielka cewka w wagonie, i w srodku
    przystanku jeden impuls kasuje wszystkim za jeden odcinek :-)
    No tak, ale potem wymysla metalowe portfele :-)

    >Ale co to za argument? Zapomnisz na bilet, i nie pojedziesz.
    >Poza tym - przy każdym użyciu wyświetla się stan konta, dzięki temu
    >"nie zapomni się".

    Ale porfela nie zapominam.
    A tu rano sie spiesze, potem w robocie moze nie mam mozliwosci, moze
    zapominam, i wieczorem trzeba jakos doladowac ... nie wiem jaki tam
    system - sklepy, automaty ?
    Placenie od razu karta bankowa ma sens ... choc jak saldo/kredyt
    wyczerpane, to znow zle :-)

    >W jakim tramwaju, autobusie czy PKP mogę "pipsnąć" VISA/MC?

    We Wroclawiu sa automaty biletowe i karty akceptuja.
    W pojazdach akceptuja tylko karty, na przystankach takze monety i
    banknoty ... ale tych jest malo i chyba coraz mniej :-)

    A jako, ze organizuje to Mennica Polska, to chyba w wiekszej ilosci
    miast sprzedala/zainstalowala.
    Ale Blikiem nie zaplacisz.

    >Jak do tej pory nie powstały (w Polsce).

    No wlasnie o to chodzi - powstanie drugi czy trzeci system i ma takie
    samo prawo wygrac przetarg jak pierwszy.
    Wiec jak beda mieli szersze ambicje, to powstanie kilka systemow ...
    niewymiennych :-)

    Chyba, ze powstanie jeden system "panstwowy" i miasta beda wymagaly
    jego obslugi.

    J.