  • 91. Data: 2017-11-04 14:19:29
    Temat: Re: A bitcoin...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 4 Nov 2017 13:45:26 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):
    > On 2017-11-04, miumiu <a...@b...pl> wrote:
    > [...]
    >
    > Ale wiesz, że pieniądz elektroniczny (ten który masz w banku) też nie ma
    > pokrycia w gotówce?

    Ale ma pokrycie w kredytach.

    J.

  • 92. Data: 2017-11-04 14:33:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 4 Nov 2017 12:59:14 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):
    > [...]
    >
    > Hm. Możesz śledzić transakcje wszystkich portfeli, ale nie bardzo jak masz
    > stwierdzić kto go stworzył.

    Chodzi mi o to, ze do portfela A przelal srodki portfel B, do B
    portfel C, do C portfel D, do D portfel E ... a o E juz wiemy, ze to
    Jan Kowalski kupil srodki na gieldzie.
    No to wpadamy do pana Jana i sie pytamy kto to jest D.

    Mozna tak ? Wydaje mi sie, ze mozna, i to wrecz ze sledzeniem
    konkretnych bitcoinow ktore zostaly uzyte, co niekoniecznie jest
    pomocne.

    A dalej to chyba mozna sie zainteresowac komu jeszcze B cos przelal,
    kto jemu przelal .. jesli A jest np podejrzanym terrorystom to cenna
    wiedza.

    Pelna anonimowosc zapewnia tylko wlasna kopalnia ?

    J.

  • 93. Data: 2017-11-04 14:37:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 4 Nov 2017 12:50:56 +0100, miumiu napisał(a):

    > Chyba zeby kase straci?ie w trybie ekspresowym tylko natychmiastowym ;)

    Hm, postawic na spadek BTC za 3 miesiace ?
    A jak nie pizdnie do tego czasu ? :-)

    Sa gdzies aktualne kursy tych lewarow ?
    Moze by popatrzec jak wielcy widza przyszlosc :-)

    J.

  • 94. Data: 2017-11-04 15:07:51
    Od: j...@j...org

    On Saturday, November 4, 2017 at 9:03:49 PM UTC+9, miumiu wrote:

> [...]
    > ze moze 1/1000 calej kapitalizacji. Jesli kapitalizacja dzisiejsza to ok
    > .100 mld $ to ludzie wpakowali w to ze 100mln $.

    No nie wiem.

    Tu piszą, że w ciągu ostatnich 24 h przehandlowano ponad 140 tys. bitcoinów, na kilku
    tylko platformach wymiany. Licząc po 7000 USD, wychodzi obrót prawie miliard dolarów:

    https://data.bitcoinity.org/markets/volume/24h?c=e&t
    =b

    Tu wychodzi dzienny obrót kilka miliardów dolarów (więcej giełd):

    https://coinmarketcap.com/exchanges/volume/24-hour/a
    ll/

    Więc nawet jakby ktoś w miarę szybko chciał sprzedać bitcoiny za 10 mld dolarów, to
    gdyby to rozłożył na miesiąc, to by nawet zbytnio statystyk nie zaburzył.
    Oczywiście jakby to chciał sprzedać w jeden dzień, to by było duże tąpnięcie.

    Pewnie podobne do tego, jakby ktoś chciał sprzedać 40 mld zł i kupić za to dolary.

  • 95. Data: 2017-11-04 16:21:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No nie, pieniadz zloty czy srebrny sprawdzal sie przez 3 tysiace lat.

    Jasne, ale koszt jego wyprodukowania był mały w porównaniu do wartości.
    I/lub tak czy owak był już poniesiony.
    Gdyby koszt był praktycznie równy wartości, to pies z kulawą nogą itd.

    > A tu widzisz - jest kiepsko zdefiniowana, a jakos sie kreci.

    To, że coś nie ma pożądanych cech, nie znaczy, że nie będzie się
    "kręcić". AG też się "kręciło", mimo że jako pieniądz nie było dobre.
    Weksle też są kiepskie jako pieniądz, i też "się kręcą". Ale jakoś nie
    używa się ich w sklepie na rogu.

    > Nie powiedzialbym, ze to jakas istotna cecha pieniedzy, chyba, ze dla
    > przestepcow.

    Jeśli za przestępstwo uznamy to, że ktoś się wstydzi swoich zakupów,
    to jestem skłonny się z tym zgodzić. Albo że np. ktoś właśnie sprzedał
    dom i ma X milionów w gotówce, a jego córka kupiła coś w sklepiku
    szkolnym przy ul. YYY w ZZZ.

    > Ale ... czy mi sie wydaje, czy o BTC tez tak mowiono?
    > Zawsze wydawalo mi sie to jakies dziwne ...

    Ale co dokładnie?

    > Tzn w BTC tego nie ma, czy w bankach tego nie ma ?

    W BTC tego nie ma. Mówiliśmy o pieniądzach - jeśli ktoś dostanie
    gotówkę, to ją raczej ma, może natychmiast nią zapłacić itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 96. Data: 2017-11-04 16:25:15
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Jan Kowalski kupil srodki na gieldzie.
    > No to wpadamy do pana Jana i sie pytamy kto to jest D.

    Nie. Generalnie masz np. to:
    https://live.blockcypher.com/btc/tx/3f86ffa576ae9b29
    387e361e13c16519440b443b5a58d85c68ad1694bcd30786/
    i tyle wiesz. Jak przypadkiem znasz bazę w której są dane tej transakcji,
    i znasz dane uczestnika tej transakcji, to wtedy możesz go zidentyfikować.
    Ale podejrzewam, że nie masz i nie wiesz. :)

    A druga sprawa - transakcje na giełdach są anonimowe - kupujesz,
    ale nie wiesz od kogo. Nie masz takich informacji. Najprędzej
    będzie miała takie giełda, więc nie wiem po co Ci odpytywanie
    jakiegoś nieszczęsnego pana Jana.

    > A dalej to chyba mozna sie zainteresowac komu jeszcze B cos przelal,
    > kto jemu przelal .. jesli A jest np podejrzanym terrorystom to cenna
    > wiedza.

    Nie masz jak dojść do tych informacji, bo nie ma jednej, spójnej
    bazy powiązań, a adresy i ich forma nie pozwalają określić nawet
    w przybliżeniu "gdzie zacząć szukać".

    > Pelna anonimowosc zapewnia tylko wlasna kopalnia ?

    Portfel. Portfel to nie kopalnia.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 97. Data: 2017-11-04 16:27:46
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Ale ma pokrycie w kredytach.

    Absolutnie nie. Może mieć pokrycie w kredytach, obligacjach, akcjach,
    jednostkach TFI, kontraktach giełdowych itp. itd. Generalnie pieniądz
    elektroniczny jest tylko w bardzo drobnym procencie pokryty w tym
    elektronicznym i nikomu to nie przeszkadza.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 98. Data: 2017-11-04 16:29:17
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Sa gdzies aktualne kursy tych lewarow ?

    Co to jest kurs lewarów? o.O

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 99. Data: 2017-11-04 16:46:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

> [...]
    > i skąd te wartości.
    >
    > Problem się pojawia na styku wymiany BTC -> waluty tradycyjne.

    Nie, problem pojawia się na styku "wymiany BTC - cokolwiek innego".
    Normalnie to pieniądze były tym, co izolowało poszczególnych uczestników
    rynku. Wprowadzenie rozliczeń bezgotówkowych trochę zaburzyło tę
    izolację, ale w dalszym ciągu grono osób (instytucji), które wiedziały
    o transakcji, było małe. Np. nie było (nawet) centralnego urzędu
    śledzącego itp. W przypadku BTC każdy ma dostęp do informacji
    o wszystkich transakcjach.

    > W BTC jest, a co autor miał na myśli, to nie wiem. :)

    Bitcoin transactions become 'confirmed' when miners accept to write them
    in the Bitcoin blockchain. In general, the speed of confirmation depends
    on the fee you attach to your transaction; miners prioritize transaction
    that pay the highest fees.

    If you have made a transaction that is unconfirmed, you can:
    - Wait for a long time. Eventually, your transaction will either
    be confirmed or cancelled. This might take several days.
    ^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    - Increase the transaction fee. This is only possible for 'replaceable'
    transactions. To create this type of transaction, you must have
    enabled 'Replace by Fee' in your preferences, before sending the
    transaction.
    - Create a 'Child Pays For Parent' transaction. A CPFP is a new
    transaction, that pays a high fee in order to compensate for the small
    fee of its parent transaction. It can be done by the recipient of the
    funds, or by the sender, if the transaction has a change output.

    Problem niepodważalności w pieniądzu elektronicznym nie jest trywialny,
    w szczególności przy założeniu offlinowości. Ale w BTC to jest
    rozwiązane "substandardowo".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 100. Data: 2017-11-04 16:47:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Pelna anonimowosc zapewnia tylko wlasna kopalnia ?

    Własna kopalnia nie zapewnia w ogóle żadnej anonimowości.
    --
    Krzysztof Hałasa