eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiKK Citi a PIN › Re: KK Citi a PIN
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.nask.pl!new
    s.nask.org.pl!not-for-mail
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: KK Citi a PIN
    Date: Wed, 17 Mar 2010 15:03:26 +0100
    Organization: NASK - www.nask.pl
    Lines: 44
    Message-ID: <m...@i...localdomain>
    References: <hng03l$kh1$1@inews.gazeta.pl> <4b9b9990$1@news.home.net.pl>
    <hng8ea$hi3$1@inews.gazeta.pl> <hngqdd$vub$1@news.onet.pl>
    <s...@t...ceti.pl> <hni51l$f25$1@news.onet.pl>
    <s...@t...ceti.pl> <hnidk6$n3u$1@news.interia.pl>
    <s...@t...ceti.pl>
    <p...@l...org.pl>
    <s...@t...ceti.pl> <m...@i...localdomain>
    <p...@r...org> <m...@i...localdomain>
    <p...@r...org>
    NNTP-Posting-Host: khc.piap.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: pippin.nask.net.pl 1268834607 1878 195.187.100.11 (17 Mar 2010 14:03:27 GMT)
    X-Complaints-To: abuse ATSIGN nask.pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 17 Mar 2010 14:03:27 +0000 (UTC)
    Cancel-Lock: sha1:tAFnD2NoDaOd96o9ESDgf+6VzaU=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:522521
    [ ukryj nagłówki ]

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Owszem, w przypadku posłużenia się skradzioną lub zgubioną kartą
    > posiadacz ponosi odpowiedzialność za transakcje do wysokości 150 euro.

    Wlasnie. Reszta - bank.

    > Patrząc do ustawy można powiedzieć, że nie ma tu różnicy czy karta jest
    > na pin czy na podpis -- podobnie nie ma jej w przypadku operacji o
    > wartości przekraczającej ten próg bądź w przypadku zgłoszenia utraty
    > karty.

    Wlasnie.

    > Natomiast przepis nie ma zastosowania w przypadku np. zeskimowania karty
    > (bo to nie jest karta utracona).

    Teoretycznie tak. W praktyce niestety trudno jest udowodnic, zwlaszcza
    na etapie zglaszania reklamacji w banku, ze to nie byla oryginalna
    karta. Dlatego banki zakladaja zwykle, zwlaszcza w pojedynczych
    przypadkach, ze karta byla oryginalna, i ze to klient dokonal
    transakcji - nawet jesli ten twierdzi inaczej. BTW nie jest to zadna
    polska specyfika. Na szczescie takie przypadki nie sa czeste.

    > Do dyskusji jest także zakres odpowiedzialności sprzedawcy w przypadku
    > przyjęcia transakcji taką kartą, ale przy sfałszowanym podpisie. To mi
    > jednak pachnie jakąś kolizją norm o odpowiedzialności ;-)

    Tyle tylko, ze sprzedawca w ogole nie odpowiada za jakosc podpisu. Za
    brak podpisu, owszem.

    >> Tylko ciekawe kto to ma udowodnic. To moze byc jasne w przypadku
    >> "duzego" skimmingu np. w bankomacie (gdzie wydawca karty nie placi tak
    >> czy owak), ale juz niekoniecznie nawet przy wycieku danych z banku, o
    >> ktorym bank wie (mam na mysli wczesniejsze transakcje, bo blokady kart,
    >> zmiany PINow itd. w takiej okolicznosci bank raczej wykona).
    >
    > Ależ niczego nie musi udowadniać. Art. 28 ust. 1 EIP nie wprowadza tego
    > rodzaju domniemania, które posiadacz karty musiałby obalać.

    Tyle ze praktyka bankow jest taka, ze dobrym momentem na powolanie sie
    na ta ustawe moze byc dopiero wizyta w sądzie.
    --
    Krzysztof Halasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1