  • Data: 2010-03-17 19:24:49
    Temat: Re: KK Citi a PIN
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Nie wiem które, zresztą tu postanowienia umów czy regulaminów organizacji
    > nie mają chyba aż takiego znaczenia.

    Przeciwnie, to wlasnie one maja tu decydujace znaczenie, bo to one
    reguluja odpowiedzialnosc za fraudy miedzy wydawca karty i acquirerem.

    > Zresztą jakby tak było to w ogóle dyskusja "bo karta na podpis jest
    > lepsza" nie miałaby sensu.

    Tego nie oceniam, to zalezy tez troche od rodzaju karty, od (kraju)
    wydawcy, i od tego, dla kogo ona ma byc lepsza. Argument to to jest
    zaden.

    > A mnie się wydaje, że mowa jest wyraźnie o kombinacji czip+pin:

    Ale w nieco innym sensie: terminal musi umozliwiac weryfikacje PINu
    (offline i/lub online), ale to jest zwykle formalnosc, problemu przeciez
    nie ma z keypadami, tylko z terminalami, ktore nie obsluguja EMV (tzn.
    jest tez taki problem, ze terminale weryfikuja tylko PIN offline, albo
    nie pozwalaja na wykonanie transakcji, ale to jest "wystarczajace").

    Karta "chip & signature" jest taka karta z woli wydawcy, nie ze wzgledu
    na problem po stronie sklepu (np. acquirera), i dlatego za transakcje
    EMV taka karta odpowiada bank (mimo braku PINu - pomijajac wyjatkowe
    okolicznosci), a za transakcje nie-EMV - sklep (takze pomijajac
    wyjatki). IOW dokladnie tak samo jak w przypadku karty "chip & PIN".

    Innymi slowy, "chip & PIN" z punktu widzenia wydawcy oznacza karte
    PINowana, natomiast z punktu widzenia sprzedawcy oznacza po prostu
    obsluge EMV, a to czy bedzie uzyty PIN zalezy wtedy od karty.
    --
    Krzysztof Halasa