  • 51. Data: 2020-09-15 18:54:18
    Temat: Re: Citi Kantor
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Jacek Maciejewski.
    On 15.09.2020 17:08 you wrote:

    > Ale nie ma zabawy :)

    Też mi zabawa, jeśli można tylko stracić :P

    --
    Pete

  • 52. Data: 2020-09-15 19:20:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > a żeby do banku sklecić "proszę o zmianę typu konta na >>nowe citi konto<<" to
    brakuje?

    To nie takie proste.
    Ja czegoś takiego nie zrobię bez przestudiowania TPiO obu rachunków.

    > Inna sprawa, że na musiku nie jesteś, warunki masz spełnione - choć tu na 100% nie
    wiadomo, przy okazji przetestujesz, czy przy koncie wspólnych wystarczy wydać 500zł
    jedną debetówką, a druga może leżeć w szufladzie ;>

    Kiedy powinna pojawić się jakaś pierwsza opłata gdyby warunek nie był
    spełniony - może już przegapiłem?

    > Jeszcze mógłby być test, czy wystarczy sumaryczne wydanie 500zł obiema (tylko wtedy
    miesięczne wydatki na żadnej z nich nie mogą przekroczyć 500zł).

    Za dużo wymagasz.
    Lubię sprawdzać różne rzeczy, ale dotyczy to raczej elektroniki niż
    regulaminów bankowych, które mogą się przecież zaraz zmienić (lub
    interpretacja może się zmienić).

    > Najem rozliczasz w PIT-36 raz do roku, można w koszty wrzucić 4,5% amortyzacji,

    Ile ja się nagłowiłem jak to rozliczać. Pisałem nawet o interpretację
    ale gówno się dowiedziałem.
    Główny problem polegał na tym, że KH poszedł na
    mieszkanie+garaż+wykończenie. Na dokładkę Deweloper pod koniec budowy
    wydzielił garaż jako osobną nieruchomość (choć w tym samym budynku). A
    wynajmuję tylko mieszkanie.
    No i:
    - jaką część odsetek można wliczyć w koszty? - czy KH podzielić według
    proporcji cen mieszkanie/garaż, czy według wpłat pokrytych przez KH. Do
    jakiegoś czasu wpłaty nie były dzielone na mieszkanie i garaż, a potem
    zostały jakoś rozdzielone (i proporcja we wcześniejszych wpłatach była
    inna niż w tej wpłacie którą zrobił bank).
    - jak ustalić dokładnie wartość do amortyzacji (o ile pamiętam to np.
    kuchenka elektryczną inaczej się rozlicza niż pralkę bo kuchenka jest
    niby na stałe połączona z budynkiem (chyba pozostałość z czasów kuchenek
    gazowych), a pralka nie. Chyba też inaczej jest z baterią prysznicową a
    inaczej z kuchenną. Ogólnie to pamiętam to jako cyrk.

    > Na początku płaciłem co miesiąc te kilkanaście złotych

    Na początku nie płaciłem nic bo koszty wykończenia dały mi stratę
    rozliczaną w kolejnych 5 latach.

    > zaliczki na podatek, potem mi się odechciało, a US się nie czepia.

    Ja płacę te zaliczki.
    Bo jak wprowadzili, że płacić trzeba dopiero po przekroczeniu kolejnych
    tysięcy to nie znalazłem w ustawie aby dotyczyło to też najmu nie
    będącego DG.
    Podobno od tego czasu było kilkadziesiąt zmian, ale nie sprawdzałem czy
    dopisali do tego zaokrąglania do tysięcy też najem.

    > Po ok. 20 latach się zwróci (licząc czysty dochód po odjęciu czynszu i podatków) -
    więc czysty zysk w postaci miejsca, którego wartość przez ten czas niewiele spadnie.

    Na naszym osiedlu to jest pewnie jedno miejsce w garażu na 3..5
    mieszkań. Raczej bez szans.

    > Głupszy to trzymać na ROR na 0% - choć lokata niewiele pomoże, nawet o 1% trudno.

    Na razie jest na 0% i czeka aż znajdę chwilę na zastanawianie się.

    > Z dwojga złego lepiej euro z inflacją 1,5% niż PLN z inflacją 5% (a może 5+% albo
    nawet 5++% :( ) - gdy zarówno euro jak i PLN na 0% mają rachunki - uwaga, byle nie w
    citku, tam jest opłata za trzymanie ponad 10k euro!

    Ponieważ słyszałem, że i Euro i dolary się drukują więc myślałem, żeby
    poszukać jakiejś informacji jak się mają Franki. Ale absolutnie nie mam
    pojęcia - nigdy się nie interesowałem walutami.
    P.G.

  • 53. Data: 2020-09-15 19:33:56
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > EUR/PLN nawet 0,0035!

    W weekend było 2,5 gr.

    > Hehe, a to wcale nie dla gold, tylko dla "nowego citi konta" - jak wskazuje treść
    linku, jak sobie przełączysz typ konta na inne to już nie jest tak ładnie.

    Masz rację. Różnica gigantyczna. Niedawno BNP zaproponował 0,86 gr.
    spread klientom, którzy przejdą z Rkantoru (zamknięty z końcem
    listopada). Wydawało się to atrakcyjne, a tu Citi zaskoczył.

    Nie bardzo wiem po co przy takich spreadach... nadal patrzę na nie
    podejrzliwie... negocjować kurs z dealerem. I to jeszcze telefonicznie.

    > Ciekawe, czy to prawda (i jakaś super promocja) - w sumie nie mam jak sprawdzić, bo
    nie mam "nowego citi konta" (a zmieniać nie chcę, bo mi się skasuje zwolnienie z
    opłat za priority - choć ciekawy jestem, ile trwa taka zmiana taryfy), a ta strona
    wydaje się pokazywać jakieś głupoty - jak przełączę na "citi priority" to znów są
    fatalne kursy, prawie takie jak "zwykłe" banku - po zalogowaniu się mam w citi kantor
    coś zupełnie innego (choć kto wie, może to jak mBąku, jakaś oferta indywidualna? -
    jak ktoś ma citi priority to niech sprawdzi i policzy spready - oczywiście te po
    zalogowaniu się).
    > Po przełączeniu na citi gold jest oczywiście o wiele lepiej, ale nie umywa się to
    do tych wartości dla "nowego citi konta".

    Ja nie mam konta Citi. W teorii obejmowałyby mnie te nowe warunki.
    Wolałbym jednak, aby ktoś potwierdził spready. W Aliorze mam nieźle i
    jakoś nie jestem chętny do zmian. Musi być solidny bodziec. ;-) Choć
    przyznam, że jeśli te kursy nie są ściemą to byłby. ;-)

    > O, to ładnie, spread w wysokości 40% podawanego na stronie.

    Od dawna mam na poziomie 1 gr. dla USD/PLN. Alior od razu wszystkie
    zmienia (w przeciwieństwie do Rkantoru). Do końca roku mi ustawili, ale
    nie wątpię, że przedłużą na 2021. ;-) Niemniej Citi na poziomie 0,25 gr.
    byłby bezkonkurencyjny i myślę, że Alior czy BNP nie jest w stanie
    zaproponować takiego spreadu. Pytanie czy Citi jest, czy to chwilowa
    promocja, aby nałapać klientów. A jeśli tak - czy przy solidnych
    obrotach są w stanie zejść poniżej 1 gr. Tak szczerze mówiąc to przy 0,7
    gr lub mniej chciałoby mi się kończyć z Aliorem na rzecz Citibanku.

  • 54. Data: 2020-09-16 16:20:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 15 września 2020 19:36:02 UTC+2 użytkownik Szymon napisał:

> [...]
    > spread klientom, którzy przejdą z Rkantoru (zamknięty z końcem
    > listopada). Wydawało się to atrakcyjne, a tu Citi zaskoczył.

    O, nawet nie wiedziałem, że bnpp ma jakiś kantor.
    Włączyłem sobie coś, co się nazywa FXpl@net - to to?
    Niestety nie pokazuje mi żadnych kursów (poza jakąś fatalną "tabelą kursową banku"),
    bo nie mam żadnych rachunków walutowych - czyli taki model jak
    w mBąku - pokażą tylko pary, w jakich masz rachunki - a z drugiej strony potrzebna
    jest umowa o "kantor".

    > Nie bardzo wiem po co przy takich spreadach... nadal patrzę na nie
    > podejrzliwie... negocjować kurs z dealerem. I to jeszcze telefonicznie.

    Hehe, takie niskie spready są tylko dla mających "nowe citi konto".
    I pewnie ci nie mają możliwości negocjacji telefonicznej ;>
    Pozostali, z innymi typami kont, mają spready gorsze - choć i tak niezłe - więc
    jeszcze coś mogą wynegocjować.
    Choć raczej te negocjacje to pozostałość - kantor wprowadzony niedawno, więc jeszcze
    tej niepotrzebnej już zaszłości nie zlikwidowali.

> [...]
    > jakoś nie jestem chętny do zmian. Musi być solidny bodziec. ;-) Choć
    > przyznam, że jeśli te kursy nie są ściemą to byłby. ;-)

    To załóż - konto bezpłatne, niczym nie ryzykujesz, z zamknięciem też nie ma problemu,
    sprawdzone, wystarczy wiadomość w serwisie transakcyjnym (a jeszcze zadzwonią i może
    coś ciekawego zaoferują).
    Jak masz kredytówkę to założysz przez telefon - a jak nie masz nic, to też przez
    telefon, tylko lepszy - podobno można w apce z weryfikacją na selfie, przy okazji
    przetestujesz.

  • 55. Data: 2020-09-16 16:33:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 15 września 2020 19:20:21 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > To nie takie proste.
    > Ja czegoś takiego nie zrobię bez przestudiowania TPiO obu rachunków.

    Fatalna sytuacja - bo dodatkowo jest tak, że w citku są teraz dwa różne TOiP - jedna
    dla "starych kont" - "starego citi konta", prioriry oraz gold/goldPC - i tam się daje
    łatwo porównać, bo jest tabelka - w wierszach za co jest opłata, w kolumnach typ
    konta - a druga, osobna, w innym pliku, tylko dla "nowego citi konta" - i żeby było
    jeszcze trudniej zgadnąć to tabelka ma zupełnie inną formę graficzną - a może i układ
    wierszy...

    Widać tutaj totalną dysproporcję pozycji klienta oraz banku.
    Dobrze, że są choć te dwa miesiące na "przetrawienie" zmian.
    Ja jednak wolę mieć w zapasie backup oraz "drugi backup" - bo nieszczęście chodzą
    często parami.

> [...]
    500zł jedną debetówką, a druga może leżeć w szufladzie ;>

    > Kiedy powinna pojawić się jakaś pierwsza opłata gdyby warunek nie był

    Hmm, raczej jeszcze nie, sierpień powinien zostać po staremu, bo nie było pełnego
    miesiąca obowiązywania nowych zasad - a opłata pobierana jest z dołu, w kolejnym
    miesiącu po poprzednim pełnym miesiącu, w którym nie były spełnione warunki.
    Więc niebezpieczeństwo pojawienia się pierwszej opłaty będzie raczej w październiku -
    jeśli uznają, że za wrzesień wydanie 500zł tylko jedną kartą to za mało.

    - więc czysty zysk w postaci miejsca, którego wartość przez ten czas niewiele
    spadnie.

    > Na naszym osiedlu to jest pewnie jedno miejsce w garażu na 3..5
    > mieszkań. Raczej bez szans.

    A, no to pewnie rzeczywiście wolnych nie będzie - a szkoda, bo przy takich
    proporcjach ma się raczej pewność, że najemca będzie, i to w dobrej cenie.

    A to są garaże czy miejsca postojowe w podziemnym garażu wielostanowiskowym?
    Ogólnie to strasznie mało - ale może kiedyś (oddanie przed 2007) wolno tak było
    budować.
    Podobno deweloperzy tracą na sprzedaży garaży, bo nawet jak miejsce kosztuje 35-40k
    to i tak jest poniżej kosztów budowy.
    U mnie garaż ma 3 poziomy podziemne, 6057m^2, a są w nim tylko 192 miejsca (plus
    jeszcze upchnęli, że niby są tam dodatkowo 92 komórki lokatorskie - to też jest
    niezły przekręt) - wychodzi 30m^2 na miejsce, nawet przyjmując połowę ceny budowy
    kondygnacji naziemnej (bo jednak mniej ścian i wykończenia, choć ściany porządne, do
    wiercenia trzeba mieć naprawdę dobry sprzęt) daje to 150k.
    Ale obniżają ceny garażu, windując jednocześnie ceny mieszkań, i każą kupować w
    pakiecie - bo na mieszkanie jest 8% VAT, a na garaż 23% VAT.

    Pytam też, bo pisałeś o tym, że jest to lokal wydzielony - u mnie też tak jest i
    toczę bój z zarządem o to, że oni nie mają prawa ustalać i żądać opłat za zajmowanie
    się tym garażem...

  • 56. Data: 2020-09-16 17:06:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Akurat zajrzałem (pierwszy raz dziś) na p.b.b gdy napisałeś :)

    > A to są garaże czy miejsca postojowe w podziemnym garażu wielostanowiskowym?

    Miejsca postojowe w podziemnym garażu wielostanowiskowym. Miałem jedno,
    ale kilka lat temu musiałem sprzedać.

    > Ogólnie to strasznie mało - ale może kiedyś (oddanie przed 2007) wolno tak było
    budować.

    Pierwsza hala (chyba 70 miejsc) powstawała ponad 25 lat temu (nie pod
    blokiem, a pod placem zabaw).
    Towarzyszyło temu powstanie około 20 klatek schodowych po 15 mieszkań -
    czyli jakieś 300 mieszkań.

    Drugi etap (ponad 20 lat temu) już miał chyba nieco więcej
    miejsc/mieszkanie, ale nie nadrobi się braków.

    > Pytam też, bo pisałeś o tym, że jest to lokal wydzielony

    Wtedy pisałem o innym mieszkaniu (budowane 9 lat temu).

    - u mnie też tak jest i toczę bój z zarządem o to, że oni nie mają
    prawa ustalać i żądać opłat za zajmowanie się tym garażem...

    A o tym to nie mam bladego pojęcia.
    P.G.

  • 57. Data: 2020-09-16 17:13:27
    Od: Wojtek <w...@m...mail.com>

    On 15/09/2020 12:36, Dawid Rutkowski wrote:

    > No to alior zdradził Cię wierutnie.

    Ano zdradził.

    > Różowe T się kończy, ciekawe, czy będą wznawiać karty?

    Mam nadzieję. Chociaż już wcześniej Synek miał niezłą ofertę ZTCP (bo
    oryginalnie tam miałem konto)

    > W IKA dolarowej już nie wznowią.

    Już się niestety skończyła :|

    > Ale z drugiej strony w celu wydawania na życie w złotówkach prawie na jedno
    wyjdzie, czy to po kursie MC przy operacjach kartą dolarową czy po kursie IKA (a tym
    bardziej ze zmniejszonym spreadem, dają każdemu kto napisze, że chce wymienić 10k
    euro - i choć piszą, że dają na 3 miesiące, to potrafi zostać na zawsze) - jedynie
    mniejsza wygoda, bo trzeba wymienić "z góry".
    > Hmmm, choć może z drugiej strony - w IKA bankomaty krajowe były zawsze płatne dla
    "jednowalutowych" kart, a jak to jest/było w różowym T?

    A nie, bo u mnie to trochę bardziej skomplikowane ;-) Pracuję dla firmy
    w USA (stąd USD), JDK mam w Polsce ale pomieszkuję w za granicą więc na
    co dzień złotówkami nie płace ;-)

    > Pytanie jedynie o koszty SWIFT w przypadku przelewów USD - zapewne zza granicy - do
    IKA i do citka.
    > W citku jest jeszcze citi global transfer - gdyby przypadkiem pracodawca też miał
    konto w citi to może być taniej i szybciej niż SWIFTem.

    Tym się już nie przejmuję bo kontrachent bierze na siebie cały koszt
    (OUR?) i dostaje tyle ile ma być.

  • 58. Data: 2020-09-16 17:47:33
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > O, nawet nie wiedziałem, że bnpp ma jakiś kantor.

    Rkantor to jest/była spółka zależna. Teraz wygaszają markę.

    > Włączyłem sobie coś, co się nazywa FXpl@net - to to?

    Tak. Duży bałagan w tym BNP. Rkantor to spadek po Reiffeisenie...
    FXplanet chyba też po jakiejś fuzji (BGŻ?)...

> [...]
    > w mBąku - pokażą tylko pary, w jakich masz rachunki - a z drugiej strony potrzebna

    Pewnie tak. Rkantor działał nieźle, choć miał swoje wady. Teraz widać,
    iż starają się ujednolicić systemy. Promocja, o której piszę jest tylko
    dla klientów dawnego Rkantoru.

> [...]
    > Choć raczej te negocjacje to pozostałość - kantor wprowadzony niedawno, więc
    jeszcze tej niepotrzebnej już zaszłości nie zlikwidowali.

    Hmm... Rozumiem negocjacje spreadu na dłuższy okres czasu. Ale tak do
    każdej transakcji to nonsensowne. Za szybko kurs się zmienia, by miało
    to sens. Dodzwonienie się, weryfikacja itd... Upierdliwe.

    > To załóż - konto bezpłatne, niczym nie ryzykujesz, z zamknięciem też nie ma
    problemu, sprawdzone, wystarczy wiadomość w serwisie transakcyjnym (a jeszcze
    zadzwonią i może coś ciekawego zaoferują).

    Jakoś nie mam takiego zacięcia do zabaw. ;-)

    > Jak masz kredytówkę to założysz przez telefon - a jak nie masz nic, to też przez
    telefon, tylko lepszy - podobno można w apce z weryfikacją na selfie, przy okazji
    przetestujesz.

    Nie mam nic w Citi. Swego czasu mocno przesiali placówki, więc kwestia
    założenia konta poprzez selfie. Z różnych względów unikam tego typu
    "autoryzacji". Stąd - jak wspomniałem - motywację musiałbym mieć większą
    niż tylko przetestowanie. ;-)

  • 59. Data: 2020-09-17 17:26:54
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Wednesday, September 16, 2020 at 6:33:31 PM UTC+4, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    było jeszcze trudniej zgadnąć to tabelka ma zupełnie inną formę graficzną - a może i

    No właśnie, Citi coś przekombinował z tymi zasadami. Są one o tyle dziwne, że zmiana
    statusu konta = nowe zasady TOiP, pomimo sprzeczności z warunkiem otwarcia konta czy
    też subkont walutowych przed 20.08.

    Wniosek jest taki, że dla tych co mają znaczące środki w EUR nie opłaca się zmieniać
    statusu konta czy też otwierać nowego CitiKonta.

  • 60. Data: 2020-09-17 17:36:24
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 17 września 2020 17:26:56 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:
> [...]
    zmiana statusu konta = nowe zasady TOiP, pomimo sprzeczności z warunkiem otwarcia
    konta czy też subkont walutowych przed 20.08.

    Chyba nie doczytałeś - "Konto Osobiste typu CitiKonto otwarte od dnia 01.09.2020 r.
    lub zmienione na CitiKonto od dnia 01.09.2020 r." - nie zapomnieli o tym.

    > Wniosek jest taki, że dla tych co mają znaczące środki w EUR nie opłaca się
    zmieniać statusu konta czy też otwierać nowego CitiKonta.

    Tu też nie doczytałeś - w TOiP od 20 sierpnia dla kont euro są opłaty dla wszystkich
    typów kont - różnica jest tylko taka, że:
    - dla citi konta (starego i nowego) oraz priority opłata jest już od 10k euro w górę,
    - dla citi gold opłata jest od 20k, a dla goldPC od 50k.

    Ale euro można trzymać przecież gdzie indziej, a od jakiegoś czasu przelewy SEPA też
    nic nie kosztują.
    Może założysz sobie N26? Mój kod polecający dawidr0508 ;)