  • 161. Data: 2017-11-26 10:39:31
    Temat: Re: Nowe numery rachunów ZUS
    Od: cef <c...@i...pl>

    > On 2017-11-26, cef <c...@i...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > PUE jest, ale nie ma obowiązku korzystania z niego.

    No to przymusić.
    Przecież stopniowo wdrażano ludzi do systemu i elektroniki.
    Czy jest jeszcze dla kogoś furtka, że może składać
    papierowe DRA? A przez wiele lat była.
    Tak samo było w podatkach - pamiętam w VAT zrobili, że
    VAT-UE miały termin papierowe do 15 a elektronicznie do 25
    Niby drobiazg, ale jak ktoś chciał mieć więcej czasu, to musiał się
    przestawiać na informatyczne systemy.
    Teraz JPK już dla każdego itp.
    Co za problem zmusić do PUE?
    Mam tam konto ale nie zagladam - w zasadzie do niczego mi to nie potrezbne

  • 162. Data: 2017-11-26 10:47:31
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kamil Jońca k...@p...onet.pl ...

    > Tak myślałem, że nie zczaisz analogii :)

    Nie wiem co w tym smiesznego ale skoro to problem moich problemów z
    "zaczajeniem" to moze sprobujesz wyjasnic?

    > Widziałeś tą stronę? Bo ja tam widziałem jakąś kapcię, jakiś drugi
    > identyfikator (też nietrudny do uzyskania, ale znowu: trzeba go
    > zdobyć)

    Na stronie cdeig tez jest capcia a jednak programy pobieraja jakos w tle
    dane...
    Drugi identyfikator? Imie i nazwisko? Jak sam piszesz - to sa ogólnie
    dostepne dane w przypadku przedsiebiorców...
    Innymi słowy - wysuwasz argument o tajemnicy, pokazuje ci ze to sa jawne
    dane a ty ze capcia. Co to za rozmowa...?

    > Dalej nie rozumiesz różnicy miedzy 2-ma sytuacjami("mamy całą bazę"
    > vs "możemy pojednynczo odpytaywać"). Chyba mi się już nie chce tego
    > ciągnąć.

    Skoro mamy dane pojedynczej osoby to miec cała baze to juz tylko kwestia
    "odrobiny" pracy.
    Ale: ja nie uwazam zeby przekazywanie całej bazy było najoptymalniejszym
    sposobem, bo pojawia sie problem aktualnosci etc.
    Ja uwazam, ze ilosc danych potrzebnych do przekazania nr rachunku i
    prostota tej operacji sprawia ze najlepsze jest odpytywanie w locie.
    To tylko był przykład ze mozna to zrobic na 5 innych sposobów.
    I ze na pewno najlepsza odpowiedzia nie jest NIE DA SIE taniej niz za
    30mln.

    > Pewnie. To teraz się spytaj ile kosztowało napisanie (i ile
    > ewentualnie kosztuje utrzymanie)

    Ty tez uwazasz, ze w dzisiejszych czasach takie pobieranie w tle to jest
    jakis wielki kłopot programistyczny?

    Kiedys napisałem sobie programik ktory po numerach aukcji zczytywał z
    allegro nazwe sprzedawcy oraz to czy aukcja została wycofana przed
    czasem. Prosta sprawa, prosty program. Pare godzin pracy totalnego laika.
    Nie widze w tym nic za 200 tysiecy od sztuki zwłaszcza jak odpowiednio
    zostałoby to oprogramowane po stronie ZUS który miałby w tym interes zeby
    instytucje finansowe łatwo mogły to wdrozyc u siebie.

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 163. Data: 2017-11-26 10:49:09
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-26, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Powiedz wprost - kłamiesz.
    > Dziekuje za taka dyskusje.

    Dobra, zapytam wprost: jakim systemem zarządzałeś i o jakim natężeniu
    ruchu. Bo czym innym jest utrzymywanie strony która ma 200 odwiedzin
    miesięcznie, czym innym systemu który ma 1000 wejść dziennie, a czym
    innym systemu który w ciągu dnia musi być przygotowany na miliony
    wejść.

    > Bo myslisz o sytuacji tu i teraz.
    > A cofnij sie kilka miesiecy... Przeciez o zmianie było wiadomo od
    > jakiegos czasu.

    No i? To nie jest tak, że wszyscy mają tyle samo czasu.
    Pierwszy zmiany musi wdrożyć ZUS, dopiero potem reszta.
    ZUS dopiero co to zrobił.

    > Dokłanie.
    > A ZUS to co? Jakies prywatne przedsiebiorstwo?

    Państwowe. Ale ZUS != rząd. Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę
    jaka jest różnica.

    > Widzac ilosc zmian ktore codziennie sa wprowadzane do roznego rodzaju
    > systemów informatycznych na których ma sie codziennie okazje pracowac -
    > musze powiedziec wprost - kłamiesz pan...

    Po prostu nie widzisz ile kosztują systemy informatyczne.
    Widzisz tylko efekt końcowy, a nie całość procesu.

    > coraz lepiej - teraz SAPA do formatki jednej porównujemy...

    Nie manipuluj. Nie dyskutujemy o zmianie jednej formatki.
    Najpierw sugerowałeś, że bank ma odpytywać ZUS.
    To nie jest zmiana jednej formatki.

    > dlaczego nowa?
    > Przeciez waidomo ze wygrała przetarg firma a a napisanie zleciła dalej...
    > studentom zdaje sie...

    Czyli wg Ciebie jakby zatrudniła, a nie zlecała, to już byłoby cacy?
    Bo tak odczytuję tezę "za dużo poźredników".

    >:)
    > w sumie mozna tak w kołko.

    No bo wy (Ty i Eneuel) się nie umiecie zdecydować.

    Raz przyjmujecie wersję, ze wystarczy formatka i obywatel sam się ma
    dowiadywać. Raz wersję, że bank ma się z ZUS komunikować i sam odczytywać
    numer.

    Jakkolwiek by nie przyjąć, obie możliwości są bardziej kosztowne niż wysłanie listu,
    po prostu koszty leżą po innych stronach.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 164. Data: 2017-11-26 11:00:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-26, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Ja uwazam, ze ilosc danych potrzebnych do przekazania nr rachunku i
    > prostota tej operacji sprawia ze najlepsze jest odpytywanie w locie.

    Aha. :D

    [...]

    > Kiedys napisałem sobie programik ktory po numerach aukcji zczytywał z
    > allegro nazwe sprzedawcy oraz to czy aukcja została wycofana przed
    > czasem. Prosta sprawa, prosty program. Pare godzin pracy totalnego laika.

    A jak będzie miał w godzinę sprawdzić 2 miliony aukcji to zadziała?

    > Nie widze w tym nic za 200 tysiecy od sztuki zwłaszcza jak odpowiednio
    > zostałoby to oprogramowane po stronie ZUS który miałby w tym interes zeby
    > instytucje finansowe łatwo mogły to wdrozyc u siebie.

    I znowu skręcasz w stronę "jakby banki"? Zdecyduj się czy mówisz o obsłudze
    przez banki, czy mówisz o obsłudze przez ZUS i formatce w banku "zgłoś się
    do ZUS po numer". Bo potem mieszasz argumentację jak Ci wygodnie.

    Serwisy księgowe komunikują się z GUS (nie CEIDG) za pośrednictwem wystawionych
    API. Aby uzyskać dostęp do takiego API musisz odpowiednio zgłosić podmiot
    i przejść weryfikację. I masz limity zapytań.

    1. Ktoś musi te API wymyślić, opisać dokumentację i wszystkie niejasności
    2. Ktoś musi weryfikować firmy które chcą uzyskać dostęp
    3. Tu masz instrukcję i regulamin:
    http://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-public
    znej/rejestr-regon/interfejsyapi/jak-skorzystac-info
    rmacja-dla-podmiotow-komercyjnych/
    oraz przykłady. Sama instrukcja zajmuje 18 stron do czegoś tak prostego
    jak odpytanie o dane z bazy.
    4. Serwisy księgowe nie wprowadziły tej funkcjonalności "od razu"
    tylko trochę to potrwało

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 165. Data: 2017-11-26 11:48:00
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-26, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Innymi słowy - wysuwasz argument o tajemnicy, pokazuje ci ze to sa jawne
    > dane a ty ze capcia. Co to za rozmowa...?

    A, jeszcze jedno. To że dane są dostępne na stronie CEIDG nie oznacza,
    że nie obowiązuje ustawa o ochronie danych osobowych i że taka baza
    w całości może sobie swobodnie latać od podmiotu do podmiotu.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 166. Data: 2017-11-26 12:25:33
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    [...]
    > Na stronie cdeig tez jest capcia a jednak programy pobieraja jakos w tle
    > dane...

    I oczywiście wiesz, że z tej formatki?

> [...]
    > dane a ty ze capcia. Co to za rozmowa...?

    > Skoro mamy dane pojedynczej osoby to miec cała baze to juz tylko kwestia

    No i właśnie o tą 'odrobinę' chodzi.
    Jeśli Twoim argumentem jest koszt listu to sorry, ale mój czas na
    odklikanie kapci jest na pewno więcej warty niz powiedzmy 5 pln, które
    zus zapłacił za list z moich składek.

    [...]
> [...]
    > zostałoby to oprogramowane po stronie ZUS który miałby w tym interes zeby
    > instytucje finansowe łatwo mogły to wdrozyc u siebie.

    Widzisz, tylko dla siebie się troche inaczej pisze niż dla kogoś.
    Jeśli nie wierzysz, to zastanów się
    - jak dokumentowałeś?
    - ile testowałeś?
    - jak masz zrobioną obsługę sytuacji awaryjnych (czyli po ludzku błedów)
    w tym swoim programiku.
    A takie drobiazgi zjadają DUŻO czasu ...

    I piszę to z pozycji człowieka, który pisał zarówno "proste programiki
    dla siebie" jak i poważniejsze dla kogoś.

    KJ
    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    <Knghtbrd> Leave it to manoj to call procmail "puny"

  • 167. Data: 2017-11-26 12:28:53
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

> [...]
    > że nie obowiązuje ustawa o ochronie danych osobowych i że taka baza
    > w całości może sobie swobodnie latać od podmiotu do podmiotu.
    Ale tu mówimy o podmiotach gospodarczych, więc chyba nie ma to
    zastosowania?
    KJ

    If Machiavelli were a programmer, he'd have worked for AT&T.

  • 168. Data: 2017-11-26 13:00:05
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

> [...]
    > oznacza, że nie obowiązuje ustawa o ochronie danych osobowych i że
    > taka baza w całości może sobie swobodnie latać od podmiotu do

    No i? Czyli byłyby potrzebne dodatkowe uwarunkowania prawne? Byc moze.
    Szkoda ze nie mamy jakiegos organu który byłby w stanie takie
    uwarunkowania stworzyc... Cos jak sejm...

    I prosze - nie uprawiaj demagogii - nikt nie mowi o swobodnym lataniu
    tylko o przekazaniu konkretnym podmiotom które zajmuja sie wysyłaniem
    przelewów.
    Zreszta, nie musiałaby to być całą baza, wystarczyłaby przeciez tylko ta
    czesc ktora odnosi sie do klientów danego podmiotu.

    Ale co do ogólnosci to ja sie zgadzam - przesyłanie gotowej bazy to
    byłoby gorsze rozwiazanie ze wzgledu np. na weryfikowanie jeje
    aktualnosci etc.
    Duzo łatwiejsze byłoby wystawienie odpowiedniego interfejsu.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Dyplomata potrafi powiedzieć "idź do diabła" w taki sposób,

  • 171. Data: 2017-11-26 13:00:06
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > Oczywiście. Ale tym razem nie po stronie banku a ZUSu.
    > W takiej sytuacji masz ~1-2 mln osób, które nie wiedzą gdzie mają
    > wpłacić i muszą się tego dowiedzieć.
    >
    > 1/ System który nie padnie od tego że 200 tys. osób "na raz"
    > (załóżmy, że w ciągu pół godziny) będzie chciało się dowiedzieć jaki
    > ma numer rachunku kosztuje odpowiednio więcej.

    Jezeli zakładamy ze wszyscy robia deklaracje dokładnie 10 i dokłanie 15
    to juz teraz pue.zus ma w tych dniach obciazenie.
    I to o wiele wieksze niz wpisanie nip i na tej podstawie podanie nr
    konta.
    Wczytanie deklaracji, weryfikacja (tak, odbywa sie w locie),
    zatwierdzenie, odczytywanie itp.

    > A jak już padnie, to gwarantuję Ci, że danego dnia nie wstanie za
    > szybko, bo kolejka osób chcących się dowiedzieć (i wciskających tzw.
    > F5) będzie rosła i będzie skutecznie zapychać system. [1]

    To jest oczywiste.
    Trzeba to zrobic tak zeby nie padło.

    > 2/ Obsługa telefoniczna choćby 200 tys. osób w jeden dzień osób
    > oznacza niesamowitą logistykę i koszty. Wystarczą proste założenia:
    > - 1 osoba jest obsługiwana przez 5 minut (weryfikacja danych,
    > sprawdzenie numeru itd). - w godzinę obsłużysz 12 osób
    > - w osiem godzin obsłużysz 96 osób jeśli pracujesz jak automat, nie
    > masz
    > przerwy na kawę/herbatę i wszystko idzie bezproblemowo
    >
    > Zadanie matematyczne: ile trzeba zatrudnić telefonistek aby
    > odpowiedzieć 200 tys. osobom jaki mają numer rachunku i jaką trzeba
    > do tego zamówić infrastrukturę. Czas start.

    Kilka postów wczesniej twierdziłes ze sprawdzenie 300 tysiecy zwrotek
    które wrociły ze wzgledu na nie odebranie to bedzie bezkosztowa operacja
    wykonana przez obecnych pracowników zus w ramach ich czasu pracy...
    A sprawdzenie adresu, wysłanie ponownie (tym razem juz pewne przy
    czesciowo recznej adresacji, kopertowaniu etc) to troche bardziej
    czasochłonny proces.
    Co do samego czasu osłbugi - mysle ze 3 minuty w zupełnosci wystarcza.
    - dzien dobry, chce poznac swój indywidualny numer rachunku
    - poprosze nip
    - nr konta to:

    > 3/ Obsługa w oddziale, patrz punkt 2/
    >
    > Oczywiście możesz zakładać, że ludzie nie robią wszystkiego na
    > ostatnią chwilę, ale obawiam się że to jest naiwność. Do zatkania
    > systemu myślę spokojnie wystarczy te 10% obywateli chcących się "na
    > raz dowiedzieć" gdzie mają wpłacić.

    Oczywiscie ze czesc robi na ostatnia chwile.
    Niemniej nie sadze zeby 10% zatkało system, skoro teraz zapewne tez robia
    na ostatnia chwile a jednak pue.zus nie zatykaja a tam jest potrzebne o
    wiele wiecej mocy systemu na obsłuzenie pojedynczego płatnika.

    > [1] Tak, Facebook, czy KIR potrafią obsłużyć w zakresie swoich
    > systemów nawet znacznie więcej, ale oni jednak na swoją
    > infrastrukturę *troszkę* pieniążków wydają.

    Bingo - to moze wykupić u facebooka powiadomienie?!
    W TV reklamy leca, tez pewnie nie za darmo wiec dlaczego nie facebook? :)
    Widzisz, jak troche wyskoczy sie z szufladek, to sie od razu ciekawe
    pomysły pojawiaja!

    --
    Pozdrawia... Budzik
    którzy nie mają już nic do stracenia. " Janis Joplin

  • 170. Data: 2017-11-26 13:00:06
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > PUE jest, ale nie ma obowiązku korzystania z niego.

    Ok, a wysłac listy tylko do ludzi ktorzy z niego nie korzystaja?

    BTW nie jest jeszcze obowiazkowe? To za chwile bedzie...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO