  • 181. Data: 2022-05-05 12:07:04
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 04 May 2022 23:25:06 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Jasne że nie. W szczególności obecne kredyty hipo mają realnie ujemne
    > koszty - odsetki nie pokrywają inflacji.

    A to akurat banku nie interesuje.
    Bank ma pieniadze po procentach z lokat i innych depozytow.

    Jak sie "kapitalisci" wsciekna i powiedza, ze na mniej niz 15% nie
    pożyczą - to kredytobiorca bedzie tyle placil, nie bank.

    No chyba, ze przestanie placic wcale, i wtedy to jest ryzyko banku.
    Albo zysk, jesli juz polowe splacil, a hipoteka na mieszkaniu :-)

    > Może też być tak, że inni klienci stracą, a bank nie zbankrutuje.
    > Obecnie typowe.

    Typowe, ale jak kredytobiorcy przestana placic raty, to kto na tym
    straci - bank czy klienci-deponenci? :-)

    No, bank tez straci, ale klienci wiecej :-P

    J.

  • 182. Data: 2022-05-05 22:09:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak najbardziej tak, tylko mam wrazenie, ze banki z NBP nie pozyczaja,
    > a przynajmniej nie w normalnych warunkach. Sporadycznie to robią.

    Ale mogą pożyczyć NBP - nie z NBP.

    > Wiec to raczej w druga strone dziala - jak banki moga pozyczyc z NBP
    > np na 0.5%,

    Ale nie mogą.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 183. Data: 2022-05-05 22:26:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A dalej - nieduzy rocznie, wolno rosnacy sumaryczny dług w kolejnych
    > latach.

    Średnio kilkadziesiąt mld rocznie przy podobno zrównoważonym budżecie to
    nie jest IMHO niedużo.

    > Przyczyny inflacji rozne moga byc, czasem pozytywne.

    Teoretyzujesz. Przyczyny inflacji są obecnie negatywne - rząd traktuje
    inflację jak dojną krowę. Tyle że przedobrzyli - niekompetencja.

    > Ale te gwarancje sa na cos.

    Obawiam się że one są w dużej części "na rozkurz".
    Ale możesz spróbować sprawdzić dokładniej.

    > W sensie: moze wzrosnąc kwota, bo procentowo na obywatela wyjdzie tak
    > samo - np sa to jego 10-letnie zarobki.

    Tak, wiem, to stały argument rządu.
    Ale dlaczego nominalna kwota zadłużenia miałaby rosnąć, jeśli nie ma
    deficytu?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 184. Data: 2022-05-06 10:57:35
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-04, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > W sensie "mały"? Choćby inflacja - przecież nie zaczęła się teraz.

    > Np. gwarancjami SP albo innego BGK. Spójrz na sumy.

    Tu to ciekawie opisują:
    https://businessinsider.com.pl/gospodarka/makroekono
    mia/polski-dlug-publiczny-poza-budzetem-rosnie-jak-n
    a-drozdzach/k3r48z2

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 185. Data: 2022-05-06 14:25:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 6 May 2022 10:57:35 +0200, Wojciech Bancer wrote:
> [...]
    >
    > Tu to ciekawie opisują:
    > https://businessinsider.com.pl/gospodarka/makroekono
    mia/polski-dlug-publiczny-poza-budzetem-rosnie-jak-n

    Ok, ciekawe, tylko:
    -zadluzenie samorzadow nigdy nie wchodzilo w oficjalny budzet
    centralny. Samorzady zreszta swoją kreatywna ksiegowosc prowadzą,
    bez wiedzy rządu centralnego,

    -gdzie sa jakies szczególy tych funduszy BGK?

    Bo np.
    https://alebank.pl/rzad-tworzy-fundusz-wsparcia-sil-
    zbrojnych-zasilany-m-in-emisjami-obligacji-i-wplata-
    z-zysku-nbp/?id=401868&catid=25926

    "Wśród źródeł finansowania FWSZ projekt przewiduje: wpływy ze
    skarbowych papierów wartościowych, środki z obligacji wyemitowanych
    przez BGK na rzecz Funduszu Wsparcia z gwarancją Skarbu Państwa,
    środki przekazywane przez Fundusz Przeciwdziałania COVID-19,
    pochodzące z emisji obligacji na rzecz tego Funduszu, wpłaty z budżetu
    państwa czy też wpłaty z zysku NBP."

    Wplaty z budzetu panstwa obciążą budżet panstwa w widoczny sposob.
    Wplaty z zysku NBP nie wplyna do budzetu panstwa - czyli tez widoczne.
    Ale te obligacje BGK emitowane osobno, to faktycznie ukryty dlug
    centralny. Szczegolnie jak je NBP wykupi, albo Orlen.

    Ale tez ... to ma miejsce od 2020, wedlug artykułu.
    No cóż - pandemia, czas szczególny.
    A wczesniej sie jakos trzymali ... no i inflacji nie bylo :-)

    A jak Unia sypnie euro, to sie splaci :-)

    P.S. Strona BGK przestala dzialac?

    J.

  • 186. Data: 2022-05-06 14:35:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 05 May 2022 22:26:22 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Średnio kilkadziesiąt mld rocznie przy podobno zrównoważonym budżecie to
    > nie jest IMHO niedużo.

    Kilkadziesiat mld zl rocznie bylo od 30 lat.
    A nawet od wczesniej.

    Natomiast popatrz na wielkosc budzetu - ten deficyt procentowo
    np do dochodow sie zmniejszal.

    > Teoretyzujesz. Przyczyny inflacji są obecnie negatywne - rząd traktuje

    Obecnie, a piszesz, ze dawno sie zaczela.

    > inflację jak dojną krowę. Tyle że przedobrzyli - niekompetencja.

    Jakos tak, ale niestety - wysoka inflacja to tez wysokie odsetki
    utrzymania dlugu publicznego.
    Wiec rzad jest miedzy mlotem a kowadlem.

    Ale to wina Tuska - jakby nie okradl OFE, to by PiS mial problem.

    > Obawiam się że one są w dużej części "na rozkurz".
    > Ale możesz spróbować sprawdzić dokładniej.

    Wojciech podeslal Fundusze BGK ... to istotnie moga byc na rozkurz.
    Jakas walka z Covid np.
    No ale czy wydatki na wojsko to naprawde rozkurz ?

    > Tak, wiem, to stały argument rządu.
    > Ale dlaczego nominalna kwota zadłużenia miałaby rosnąć, jeśli nie ma
    > deficytu?

    Ale kto powiedzial, ze nie ma?
    Jest. Nieduży. Przynajmniej oficjalnie.

    Wiec sumaryczne zadluzenie rosnie, ale jak nie wiecej niz zarobki
    obywateli, to moze nie jest zle?

    Gdzies tam byla jeszcze jedna pulapka - obliczali przychody panstwa,
    i wydatki, ale bez uwzglednienia % od zadluzenia.
    Ze niby jak wydatki nie przekraczaja przychodow, to juz jest dobrze.
    Ale kto splaci procenty ?

    J.

  • 187. Data: 2022-05-06 15:39:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > -zadluzenie samorzadow nigdy nie wchodzilo w oficjalny budzet
    > centralny. Samorzady zreszta swoją kreatywna ksiegowosc prowadzą,
    > bez wiedzy rządu centralnego,

    Ale tu nie chodzi o samorządy. To sprawa rządu.

    > -gdzie sa jakies szczególy tych funduszy BGK?

    Np.
    https://www.gov.pl/web/finanse/informacje-roczne-por
    eczenia-i-gwarancje
    Tylko oczywiście roku 2021 nie ma chwilowo.

    > A wczesniej sie jakos trzymali ... no i inflacji nie bylo :-)

    Bo tak powiedzieli w TV, to to musi być prawda.
    To, że ceny idą w górę od kilku lat, to przecież nie inflacja.
    No i tory kolejowe, albo inne tam lokomotywy parowe, staniały.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 188. Data: 2022-05-06 16:01:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Kilkadziesiat mld zl rocznie bylo od 30 lat.
    > A nawet od wczesniej.

    Owszem, tylko nikt wtedy nie p* głupot o zrównoważonych budżetach.

    > Natomiast popatrz na wielkosc budzetu - ten deficyt procentowo
    > np do dochodow sie zmniejszal.

    To stała śpiewka wszystkich rządów, rzeczywiście.

    > Obecnie, a piszesz, ze dawno sie zaczela.

    Przyczyny inflacji, która "dawno się zaczęła", są tak samo negatywne.
    Podaj jedną nienegatywną.

    > Jakos tak, ale niestety - wysoka inflacja to tez wysokie odsetki
    > utrzymania dlugu publicznego.

    Odsetki, które nie pokrywają inflacji - to dla rządu czysty zysk.

    > Ale to wina Tuska - jakby nie okradl OFE, to by PiS mial problem.

    Coś w tym jest. Albo większy problem. Inna sprawa, że wtedy PiS by
    "okradł OFE". Pewnie nazywałoby się to inaczej.

    > Wojciech podeslal Fundusze BGK ... to istotnie moga byc na rozkurz.
    > Jakas walka z Covid np.
    > No ale czy wydatki na wojsko to naprawde rozkurz ?

    Jak te słynne "samoloty ucieczkowe".
    No niestety obawiam się, że w bardzo znacznej części tak.

    > Ale kto powiedzial, ze nie ma?

    No... premier wspominał nie raz... Ja wiem, że politycy nie mówią nic
    serio, ale jednak.

    > Wiec sumaryczne zadluzenie rosnie, ale jak nie wiecej niz zarobki
    > obywateli, to moze nie jest zle?

    Tzn. gadki o rzekomo zrównoważonym budżecie to kompletna bzdura, tylko
    po prostu mamy dużą inflację, na której rząd oparł finansowanie państwa,
    a jakiej wcześniej w tym tysiącleciu nie mieliśmy? Resztę pożyczek
    (setki mld zł) wyprowadził do jakichś tajnych funduszy, żeby trudno się
    było zorientować o co chodzi? I wszystko kręci się tylko dlatego, że
    ludzi wciąż stać na artykuły pierwszej potrzeby, bo te produkowane są
    coraz taniej w Azji (ale już nie w Chinach) - nie tak jak było w PRL?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 189. Data: 2022-05-06 16:21:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 06 May 2022 15:39:29 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Ale tu nie chodzi o samorządy. To sprawa rządu.

    Artykul czepia sie tez samorzadow, bo takie unijne przepisy/standardy.

    No a jak MPK Wroclaw sp. z o.o. kredyt w banku na nowe tramwaje
    zaciagnie?

    > Np.
    > https://www.gov.pl/web/finanse/informacje-roczne-por
    eczenia-i-gwarancje
    > Tylko oczywiście roku 2021 nie ma chwilowo.

    Ale ruszyl juz BGK
    https://www.bgk.pl/przydatne-informacje/sprawozdania
    -i-raporty/okresowe-raporty-finansowe/#c4157

    Jesli dobrze widze, to zadluzony jest Krajowy Fundusz drogowy na 19
    mld w obligacjach, i Fundusz przeciwdzialania Covid-19, na 141 mld.
    KFD ma jeszcze jakies "zobowiazania wobec bankow", a wszystkie
    fundusze maja "pozostałe zobowiazania" - to moze byc dopelnienie
    bilansu, czyli przekazane nan kwoty.

    > Bo tak powiedzieli w TV, to to musi być prawda.
    > To, że ceny idą w górę od kilku lat, to przecież nie inflacja.

    Jak pisalem - roznie idą.
    No ale 140 mld ... tylko z NBP czy Orlenu/PKO/Pekao?
    Bo jak Orlen kupil, to pieniedzy na rynku nie przybylo.

    > No i tory kolejowe, albo inne tam lokomotywy parowe, staniały.

    Ale tego ponoc GUS nie wlicza do koszyka.

    Za to koszyk zmienia, i ciekawe jak dobiera :-)

    J.

  • 190. Data: 2022-05-06 18:12:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 06 May 2022 16:01:56 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Owszem, tylko nikt wtedy nie p* głupot o zrównoważonych budżetach.

    No wiesz, jak bodajze Belka chcial 80mld przy wplywach 140mld,
    to dziura bez dna.

    Jak w 2019 bylo 13mld deficytu przy wplywach 400mld,
    to budzet jest prawie zrownowazony :-)

    > To stała śpiewka wszystkich rządów, rzeczywiście.

    No ale 500+ rzad zrobil, a deficyt o ile pamietam nie byl jakis
    znaczaco wyzszy niz za Tuska.

    Fakt - nie kupilismy wtedy helikopterow.

    > Przyczyny inflacji, która "dawno się zaczęła", są tak samo negatywne.
    > Podaj jedną nienegatywną.

    No np ludzie wiecej zarabiaja i stac ich na lepsze rzeczy.
    Ceny rosna.

    > Odsetki, które nie pokrywają inflacji - to dla rządu czysty zysk.

    Ale gdzies tam sa "spekulanci", ktore te obligacje kupuja.
    I po po prostu nie kupia.
    Tylko jak oni zagraniczni, to nie patrza na inflacje,
    tylko na zysk w swojej walucie.

    > Coś w tym jest. Albo większy problem. Inna sprawa, że wtedy PiS by
    > "okradł OFE". Pewnie nazywałoby się to inaczej.

    Dobra zmiana :-)
    Tak po prawdzie, to nie uwazam, aby ona byla bardzo zla,
    ale Tusk wyszedl na zlodzieja, a PiS zyskal pare lat swobody
    finansowej :-)
    Bylo poczekac do wyborow :-)

    > Jak te słynne "samoloty ucieczkowe".
    > No niestety obawiam się, że w bardzo znacznej części tak.

    Z jednej strony tak, a z drugiej - wiesz, co Putinowi za rok strzeli
    do łba? Potrzebujemy troche nowoczesnego wojska.

    > No... premier wspominał nie raz... Ja wiem, że politycy nie mówią nic
    > serio, ale jednak.

    A to nie wiem, musialbym ustawy przeczytac, bo chyba nie ma ladnej
    tabelki

    https://www.gov.pl/web/finanse/projekt-przekazany-do
    -sejmu-rp-w-grudniu-2019

    "Zarówno wydatki, jak i dochody budżetu państwa wyniosą 435,3 mld zł,
    co oznacza, że projekt nie przewiduje deficytu budżetu państwa. "

    A w styczniu przyszedl Covid i wszystko sie ***
    No ale co - mial rzad nie pomagac ?

    > Tzn. gadki o rzekomo zrównoważonym budżecie to kompletna bzdura, tylko
    > po prostu mamy dużą inflację, na której rząd oparł finansowanie państwa,
    > a jakiej wcześniej w tym tysiącleciu nie mieliśmy?

    Inflacja niby rekordowa, ale covid, i wojna, i inflacja na calym
    swiecie.

> [...]
    > ludzi wciąż stać na artykuły pierwszej potrzeby, bo te produkowane są
    > coraz taniej w Azji (ale już nie w Chinach) - nie tak jak było w PRL?

    Ale inflacja to glownie zywnosc, a ta krajowa i ukrainska.
    Tudziez paliwa ... to moze przestac byc stac.

    J.