  • 201. Data: 2022-07-17 17:14:32
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 17 lipca 2022 o 16:44:01 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:
    >
    > [WIBOR]
    > Tak formalnie, to spadek WIBORu byłby sukcesem bardziej NBP niż rządu.
    > No ale wiem, ostatnio to jest jakby mniejsza różnica.

    Ostatnio żadna.
    Choć obecna sytuacja pokazuje, że wibor to naprawdę koszt pieniądza.
    Bo dla banku kosztem nie jest inflacja (ma ją gdzieś, to klienci tracą), a to, ile
    musi dać na lokacie.
    Lokaty obecnie max. 6%, wibor 7%, inflacja oficjalna 15%.

    Oczywiście 6% dają banki na musiku, te z nadpłynością (i/lub bezczelnością ;) robią z
    klientów jeszcze większych frajerów.

    > A ten poklask-portal to co to?

    Ten "wgospodarce" z linku Mateusza.
    Nie nabierz się, tak samo na "gazetę bankową" - najpierw sprawdź wydawcę.

    > Wątpię, za małe przewinienie.

    Ciekawe czy się kiedyś wkurzą i przywalą karę jak za Turów czy izbę dyscyplinarną.
    Tylko problem w konstytucji niestety :(
    A w Chorwacji od stycznia euro.
    Z jakim stażem w UE? Nawet jeszcze w strefie schengen nie są.
    Bułgaria też podobno niedługo.

    > Obawiam się, że ruszyła głównie nominalnie. Tak samo zarobki wzrastają
    > nominalnie. Za to może niedługo nawet ktoś, kto zarabia "najniższą
    > krajową", będzie w najwyższym przedziale podatkowym :-)

    To w końcu będzie sprawiedliwie, każdy zapłaci ten sam %.
    Tyle że po 30%, a nie po19%.
    PL to ciekawy kraj, gdize ludzie nie mają pojęcia, ile podatków płacą.
    I nie wiedzą, że wcale nie mają do wyboru dwóch systemów (a teraz ten drugi ma drugie
    wydanie na drugą połowę roku) i zapłacą wg korzystniejszego, tylko jedynie zaliczki
    są póki co pobierane wg korzystniejszego, a potem trzeba będzie dopłacić.
    Ale wtedy może być już po wyborach.
    To podobnie jak z prądem i 12-miesięcznym cyklem rozliczeniowym - taniej, ale można
    się na dopłatę nadziać...

  • 202. Data: 2022-07-17 17:31:06
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Nie mam żadnych danych niejawnych, jeśli tego dotyczy pytanie, ale
    > przecież rząd sam publikuje dane nt. aktualnego zadłużenia, gwarancji
    > bankowych, emisji np. obligacji itp. Wystarczy chwilę poczytać.

    Jeśli tak definiujesz, to OK, choć to nie do końca "produkcja"
    ale wskaźniki czytelne.

  • 203. Data: 2022-07-17 18:08:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

    > Jeśli tak definiujesz, to OK, choć to nie do końca "produkcja"
    > ale wskaźniki czytelne.

    No nie jest to produkcja banknotów ani monet, jasne, ale teraz w postaci
    banknotów i monet istnieje tylko niewielka część pieniądza w obiegu.

    Natomiast te wskaźniki są IMHO tak sobie czytelne. Tzn. wiadomo, że tyle
    to na pewno jest, ale gdzie, czy i w jakiej wysokości są poukrywane inne
    składniki długu państwa, to nie wiemy (tzn. częściowo wiemy -
    np. w przyszłych emeryturach).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 204. Data: 2022-07-17 18:15:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > To w końcu będzie sprawiedliwie, każdy zapłaci ten sam %.
    > Tyle że po 30%, a nie po19%.

    30% to, rzecz jasna, tylko część nazywana podatkiem dochodowym od osób
    fizycznych. Jest jeszcze wiele innych podatków (niektóre nie są nazywane
    podatkami, ale są nimi w rzeczywistości).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 205. Data: 2022-07-17 18:24:22
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > to na pewno jest, ale gdzie, czy i w jakiej wysokości są poukrywane inne
    > składniki długu państwa, to nie wiemy (tzn. częściowo wiemy -

    Jakie by te wskaźniki oficjalne nie były, to te ze stanem faktycznym
    trochę się rozmijają. Inflacja rok do roku wg GUS jest 15%
    ale jak porównam ceny zakupu podstawowych rzeczy, które kupuję
    stale, to odnotowuję raczej wzrosty rzedu 30-50%.
    I mniej więcej o tyle samo proporcjonalnie są przekłamane te wskaźniki
    zadłużenia,
    czyli jakieś 30-50% tej sumy państwo więcej wtłoczyło na rynek.

  • 206. Data: 2022-07-18 12:31:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Jul 2022 08:14:32 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    musi dać na lokacie.
    > Lokaty obecnie max. 6%, wibor 7%, inflacja oficjalna 15%.

    Tylko pamietaj ze Wibor to wskaznik po ktorym banki NIE pożyczaja
    sobie pieniedzy. Pożyczki miedzybankowe sa IMHO bardzo rzadkie (*).

    > Oczywiście 6% dają banki na musiku, te z nadpłynością (i/lub
    > bezczelnością ;) robią z klientów jeszcze większych frajerów.

    No wlasnie - jedne 6%, inne 1% albo zero - to co to za rynek.

    A gdzies tam sa jeszcze bony pieniezne NBP, ktore wydają mi sie
    obecnie glownym sposobem sciagania (chwilowego) nadmiaru pieniadza z
    rynku.
    No i w sumie to w zasadzie jest pożyczka międzybankowa (*), tylko
    dziwna bardzo :-)

    A stopy ... nie wiem - WIBOR, czy bardziej jakas stopa NBP jest tu
    wiodąca ...

    > Ten "wgospodarce" z linku Mateusza.
    > Nie nabierz się, tak samo na "gazetę bankową" - najpierw sprawdź wydawcę.

    To?
    https://wgospodarce.pl/redakcja

    Na razie nic mi nie mowi.

    Choc regulamin prowadzi do "wpolityce", "Sieci" itp.

> [...]
    > Tylko problem w konstytucji niestety :(
    > A w Chorwacji od stycznia euro.
    > Z jakim stażem w UE? Nawet jeszcze w strefie schengen nie są.

    Jesli o nas chodzi, to podobno ciagle nie spelniamy kryteriow.
    I nie wiadomo - rzad nie chce, to nie spelniamy, czy naprawde nie
    spelniamy, i czy nas moga ukarac za powolne dochodzenie.

    A te kryteria to co? Stabilnos kursu i maly deficyt budzetowy?

    > To w końcu będzie sprawiedliwie, każdy zapłaci ten sam %.
    > Tyle że po 30%, a nie po19%.
    > PL to ciekawy kraj, gdize ludzie nie mają pojęcia, ile podatków płacą.

    Masz na mysli Nowy Ład, czy bardziej ogolnie?
    Ogolnie, to ciekawe czy w innych krajach wiedzą ..

    J.