  • 171. Data: 2022-05-03 22:28:31
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-03-maja-2022 o 17:28, cef pisze:
    > Porzucę tę dyskusję i będziesz mógł bez odzewu biadolić

    Ty od pierwszego postu nie dyskutujesz tylko piszesz o mnie.

    Co ja Ci zrobiłem? ;-)

  • 172. Data: 2022-05-04 15:24:02
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 3 May 2022 17:28:07 +0200, w <62714a07$0$467$65785112@news.neostrada.pl>,
    cef <c...@i...pl> napisał(-a):

    > W dniu 2022-05-03 o 14:52, _Master_ pisze:
    >
    > I jak zwykle same dyrdymały.
    > A nawet jakieś bzdury o przyszłości czegoś czego nie ma :-)
    > Skąd bierzesz te złote myśli?

    I tak długo tolerowałeś tego debila.

  • 173. Data: 2022-05-04 17:16:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2022 20:53:57 +0200, Wojciech Bancer wrote:
    > [...]
    >
    > Zarobki poszły do góry kilkukrotnie, czyli więcej niż średnia ;)

    To pogratulowac ... i pochwalic Dobrą Zmianę ? :-)

    J.

  • 174. Data: 2022-05-04 23:20:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Czekaj czekaj - czemu bank mialby sie zadowolic zyskiem w dluzszym
    > okresie, ale małym ? Nie lepiej zgarnac wiekszy zysk szybko, a potem
    > zgarnac drugi raz?

    Pewnie lepiej, ale konkurencja.

    > Moglbys wyjasnic ?

    Korelacja między celem inflacyjnym, inflacją podawaną przez GUS,
    inflacją "odczuwalną", oraz oficjalną oceną, czy inflacja mieści się
    w widełkach, jest IMHO raczej średnia.

    > Jest o ciekawe. Co sie nagle stalo, ze wibor tak podskoczyl.
    > Ogolna sytuacja na rynku finansowym sie IMO tak nie nie zmienila.
    > Banki slepo ufaja NBP/RPP i ile oni zarządzili, tak stosują?
    > Co przeciez bez znaczenia, bo pieniedzy chyba nadal sobie wzajemnie
    > nie pozyczaja.

    Wystarczy że mogą. Jeśli mogą pożyczyć kasę NBP na np. 4%, to
    Kowalskiego musi to kosztować więcej - jest jednak "nieco" mniej
    wiarygodny.

    > Niektore banki podnosza lokaty, a inne nie - tez ciekawe, maja za duzo
    > pieniedzy?

    Pewnie tak, ale z depozytami to jest tak, że wędrują tam, gdzie są
    lepsze warunki.

    > Ale nie mieli czegos zrobic, zeby przy spadku kursow walut nie tracic?

    Strata to jest pojęcie względne. Podobnie jak zysk, w szczególności zysk
    NBP.
    Porównywać można sytuacje w jednym momencie - wartość pieniądza jest
    zmienna w czasie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 175. Data: 2022-05-04 23:25:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No nie calkiem - przy wiborze to klient ponosi cale ryzyko/koszty.

    Jasne że nie. W szczególności obecne kredyty hipo mają realnie ujemne
    koszty - odsetki nie pokrywają inflacji.

    > No chyba, ze to inni klienci na tym stracą, bo bank zbankrutuje.

    Może też być tak, że inni klienci stracą, a bank nie zbankrutuje.
    Obecnie typowe.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 176. Data: 2022-05-04 23:26:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A tu widzisz - zgodnie z wytycznymi TSUE, to jesli bank narzucil
    > jednostronnie kurs waluty, to nalezy je anulowac :-)
    >
    > A potem, zgodnie z wytycznymi TSUE, byc moze zamienic na kredyt
    > zlotowkowy opaty na WIBOR.
    > No i ciekawe co sie bedzie bardziej oplacac przez 20 lat :-)

    Ja tam się nie znam na wytycznych TSUE, ale zdążyłem już zauważyć, że
    wiatry wieją w różne strony. Nie zwiększa to zaufania do systemów
    prawnych.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 177. Data: 2022-05-04 23:36:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A czemu wtedy zlotowka spada, a dolar rosnie?

    Krótkoterminowe zmiany kursów zależą zdecydowanie bardziej od spekulacji
    niż od kondycji gospodarek.

    > No nie wiem - wydawal sie dosc konkretny.

    W sensie "mały"? Choćby inflacja - przecież nie zaczęła się teraz.

    > Wiec jak ukrywaja ?

    Np. gwarancjami SP albo innego BGK. Spójrz na sumy.

    > Ostatnio nie sledzilem, ale wczesniej mialem wrazenie, ze roslo
    > stosunkowo powoli. W dodatku jesli rosna zarobki i PKB - to czemu
    > zadluzenie panstwa nie mialoby rosnac ..

    Jeśli nie ma deficytu budżetowego, to dlaczego miałoby rosnąć?

    > Jakbysmy ich wpuscili, to gdzie teraz bysmy ulokowali Ukraincow?

    A Ukraińców nie wpuściliśmy 100x tyle przypadkiem? Albo więcej?

    > Poza tym jaki sens byl wpuszczac?

    W dużej części dokładnie taki sam jak teraz? Tylko politycznie to pewnie
    nieistotne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 178. Data: 2022-05-05 11:45:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 04 May 2022 23:20:39 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Pewnie lepiej, ale konkurencja.

    Czyli procenty sa rynkowe :-)
    Mieszkaniowe nisko oprocentowane, bo na wysokie przecietnych obywateli
    nie stac :-)

    > Korelacja między celem inflacyjnym, inflacją podawaną przez GUS,
    > inflacją "odczuwalną", oraz oficjalną oceną, czy inflacja mieści się
    > w widełkach, jest IMHO raczej średnia.

    Ja bym zaczal od zrodla - jest cel inflacyjny, niezerowy,
    i pytanie czy to jest cel, ktory chcemy, bo rzeczywista inflacja za
    wysoka, czy moze za niska, czy te 2.5% jest w sam raz i NBP ma
    stabilizowac.

    > Wystarczy że mogą. Jeśli mogą pożyczyć kasę NBP na np. 4%, to
    > Kowalskiego musi to kosztować więcej - jest jednak "nieco" mniej
    > wiarygodny.

    Jak najbardziej tak, tylko mam wrazenie, ze banki z NBP nie pozyczaja,
    a przynajmniej nie w normalnych warunkach. Sporadycznie to robią.

    Wiec to raczej w druga strone dziala - jak banki moga pozyczyc z NBP
    np na 0.5%, to po cholere maja robic lokaty na 0.75%, czy wibor na
    0.6%.
    A potem NBP mowi "dosc" i wibor skacze :-)

    Przy czym ogolnie mi sie wydaje ze banki maja za duzo pieniedzy
    i wcale nie pozyczaja od innych. Pozyczaja do NBP, w postaci bonow
    pienieznych.

    > Pewnie tak, ale z depozytami to jest tak, że wędrują tam, gdzie są
    > lepsze warunki.

    I znow mam watpliwosci, bo skoro niektore banki nie podniosly,
    to znak, ze im depozyty nie wywędrowaly.
    Moze to pieniadze z kont biezących.

    Dalej patrz te promocje na nowe srodki.
    Lubia miec banki ruch w interesie i zeby im klienci zabierali depozyty
    regularnie ?
    Czy juz nie, bo promocja co miesiac, na 2-3 miesiace.
    Jedni klienci wyleją pieniadze, inni wpłacą - wyjdzie w miare stałe.

    > Strata to jest pojęcie względne. Podobnie jak zysk, w szczególności zysk
    > NBP.

    No wlasnie o to chodzi. NBP ma powiedzmy 100 mld$ rezerw, kurs $
    spada, w PLN powstaje strata, zysku wyplacic nie moze ... nie mieli
    wprowadzic jakis zmian w ksiegowosci, zeby ta "strata" nie powstala w
    bilansie ?
    Co by sie przelozylo na to ze jak kurs $ rosnie, to nie powstaje
    rownie fikcyjny zysk.

    > Porównywać można sytuacje w jednym momencie - wartość pieniądza jest
    > zmienna w czasie.

    J.

  • 179. Data: 2022-05-05 11:58:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 04 May 2022 23:36:10 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Krótkoterminowe zmiany kursów zależą zdecydowanie bardziej od spekulacji
    > niż od kondycji gospodarek.

    > W sensie "mały"?

    Przede wszystkim dobrze znany.
    A dalej - nieduzy rocznie, wolno rosnacy sumaryczny dług w kolejnych
    latach.

    >Choćby inflacja - przecież nie zaczęła się teraz.

    Przyczyny inflacji rozne moga byc, czasem pozytywne.

    > Np. gwarancjami SP albo innego BGK. Spójrz na sumy.

    Ale te gwarancje sa na cos.
    Jak kiedys np przywatna spolka AW zbudowala autostrade,
    zaciagnela kredyt, SP gwarantowal ... mozna by powiedziec,
    ze to panstwo zaciagnelo kredyt na autostrade.

    Ale teraz sie juz tak autostrad nie buduje.

    > Jeśli nie ma deficytu budżetowego, to dlaczego miałoby rosnąć?

    W sensie: moze wzrosnąc kwota, bo procentowo na obywatela wyjdzie tak
    samo - np sa to jego 10-letnie zarobki.

    > A Ukraińców nie wpuściliśmy 100x tyle przypadkiem? Albo więcej?

    Poniewaz tamtych nie wpuscilismy, to chyba wiecej razy.

    > W dużej części dokładnie taki sam jak teraz? Tylko politycznie to pewnie
    > nieistotne.

    Ale o co innego chodzi - w Syrii, w Iraku, jest pewnie pare mln
    chetnych. Otworzysz granice, to przyjadą miliony.

    A czemu Łukaszenka ma na tym zarabiac?
    Niech zaplaca za wize turystyczną w polskiej ambasadzie, kupia bilet w
    LOT, wycieczke w Orbisie do Krakowa, a potem niech sobie jadą do
    Niemiec czy Szwecji i prosza o azyl :-)

    A tych z Bialorusi pałą na granicy, niech wiedzą, ze na interesach z
    Rosja sie zle wychodzi :-)

    J.

  • 180. Data: 2022-05-05 12:02:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 04 May 2022 23:26:33 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Ja tam się nie znam na wytycznych TSUE, ale zdążyłem już zauważyć, że
    > wiatry wieją w różne strony. Nie zwiększa to zaufania do systemów
    > prawnych.

    Ja tylko z mediow znam dwa orzeczenia, jedno w naszej sprawie,
    ze jak jest z konsumentem klauzula niedozwolona, to nalezy umowe
    anulowac, bez tworzenia jakis klauzul zastepczych.
    Chcial bank klienta oskubac na tabelach kursowych - to nic nie zarobi,
    a nie ze podstawimy np kurs sredni NBP.

    A niedlugo potem w jakiejs innej sprawie, ze wtedy bank ma jednak
    prawo do odszkodowania za korzystanie z kapitalu ... i to chyba po
    jakis srednich procentach :-)

    P.S. Ale moze srednich dla euro, skoro to TSUE :-)

    J.