  • 1. Data: 2022-04-14 12:38:13
    Temat: Re: Skuteczne argumenty...
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 14 Apr 2022 09:23:03 +0200 (GMT+02:00), Eneuel napisał(a):

    > Potwierdzono, że krążownik rakietowy Moskwa popłynął dziś
    > dokładnie tam, gdzie został wysłany przez naszych strażników
    > granicznych z Wyspy Wężowej

    Jak czytam, nie odbyło się bez podstepu godnego Zagłoby:

    "Ukraińcy, atakując w środę ,,Moskwę", mieli posłużyć się fortelem. By
    oszukać radary krążownika, wypuścili najpierw drona Bayraktar, który skupił
    uwagę jego obrony przeciwlotniczej. Następnie posłali dwa pociski Neptun,
    które trafiły krążownik i natychmiast wywołały ogromne zniszczenia."

    https://wyborcza.pl/7,75399,28337574,potezny-cios-dl
    a-floty-rosyjskiej-ukraincy-unieszkodliwili.html

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 2. Data: 2022-04-14 12:48:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Apr 2022 12:38:13 +0200, Olin wrote:

> [...]
    >
    > https://wyborcza.pl/7,75399,28337574,potezny-cios-dl
    a-floty-rosyjskiej-ukraincy-unieszkodliwili.html

    Cos podobnego uslyszalem, ale nie bardzo chce mi sie wierzyc.
    Radary moga tylko jeden cel sledzic?
    Alarm bojowy plot ułatwia atak rakietowy?

    https://www.rmf24.pl/raporty/raport-wojna-z-rosja/ne
    ws-nieoficjalnie-do-ataku-na-rosyjski-krazownik-mosk
    wa-uzyto-ta,nId,5959937
    "Źródła ukraińskich mediów z resortów siłowych podają, że najpierw w
    stronę rosyjskiego okrętu poleciał bezzałogowiec Bayraktar. Miał
    uderzyć w system radarowy krążownika i - jak to ujęto - oślepić jego
    systemy obronne."

    Brzmi sensowniej tylko - mial jakis system zakłócania,
    czy ostrzelał anteny?
    Aby ostrzelac musial chyba wejsc w zasięg obrony plot,
    A Rosjanie by chyba nie zwlekali ze strzelaniem do drona ?

    J.

  • 3. Data: 2022-04-14 21:19:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Cos podobnego uslyszalem, ale nie bardzo chce mi sie wierzyc.
    > Radary moga tylko jeden cel sledzic?
    > Alarm bojowy plot ułatwia atak rakietowy?

    Zależy jakie radary. Radar fazowy potrafi śledzić dziesiątki, setki
    celów jednocześnie. Tradycyjny radar może śledzić jeden cel, albo
    pracować w trybie przemiatania, znacznie wolniejszym. Z drugiej strony,
    może mieć lepszy zasięg, przynajmniej teoretycznie.

    > Brzmi sensowniej tylko - mial jakis system zakłócania,

    A co miałoby zakłócić nowoczesny radar? To nie taka prosta sprawa.
    Z drugiej strony, nie wiem czy taki nowoczesny.

    > czy ostrzelał anteny?
    > Aby ostrzelac musial chyba wejsc w zasięg obrony plot,

    No raczej. Nie wyobrażam sobie, by mieli wpuścić jakiegoś drona tak
    blisko, by mógł im coś zniszczyć.

    Z drugiej strony, efektywna powierzchnia odbicia rakiety nie jest duża,
    rakiety zwykle są dość szybkie, i zestrzelenie ich, zwłaszcza jakimś
    tradycyjnym sprzętem (że tak napiszę eufemistycznie) może być bardzo
    trudne. Np. w latach 80 Anglicy stracili m.in. niszczyciel od uderzeń
    pocisków Exocet.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2022-04-15 12:48:00
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:idcc0r5y1uuc.14u11the3i50.dlg@40tude.net>
    user Olin pisze tak:

> [...]
    > który skupił uwagę jego obrony przeciwlotniczej. Następnie posłali
    > dwa pociski Neptun, które trafiły krążownik i natychmiast wywołały

    Jaki radar taka uwaga.

    Po prostu ruscy zachlali i nikt nie patrzył w monitory.
    Albo wyjęli bezpieczniki do czyszczenia i zapomnieli włożyć.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 5. Data: 2022-04-15 22:03:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    PiteR <e...@f...pl> writes:

    > Po prostu ruscy zachlali i nikt nie patrzył w monitory.
    > Albo wyjęli bezpieczniki do czyszczenia i zapomnieli włożyć.

    Nie, dlaczego? Może i ten krążownik był niedawno modernizowany, ale
    przecież na pierwszy rzut oka widać, że dysponował po jednym tradycyjnym
    radarze 3D (względnie) dalekiego zasięgu. Sytuacja z dronem jest
    możliwa, a jeśli Ukraińcy potrafią monitorować "uwagę" radaru
    (najprościej jeśli dron ma jakiś RWR), to to nawet nie powinno być
    specjalnie trudne.

    Dodatkowo, jeśli okręt posługuje się tylko swoim radarem, to ma znacznie
    mniej informacji niż gdyby dostawał dane od innych jednostek.
    W szczególności nawet radar mogący śledzić wiele celów bardzo długo nie
    wykryje nisko lecących rakiet ze względu na krzywiznę Ziemi i ew. strefę
    Fresnela. Gdy/jeśli w końcu rakieta zostanie wykryta, do uderzenia
    będzie max kilkadziesiąt sekund.

    Tego typu okręty powinny zawsze przebywać poza zasięgiem przeciwnika,
    ew. pozostawać "w cieniu" innych jednostek, które mają ich bronić i,
    jeśli trzeba, przyjmować na siebie uderzenia.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 6. Data: 2022-04-15 23:01:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

> [...]
    > "uwagę" radaru (najprościej jeśli dron ma jakiś RWR), to to
    > nawet nie powinno być specjalnie trudne.

    Chyba w pobliżu było bardzo dużo innych
    rosyjskich okrętów; Sewastopol też niedaleko...

> [...]

    > ew. pozostawać "w cieniu" innych jednostek, które mają ich bronić i,
    > jeśli trzeba, przyjmować na siebie uderzenia.

    Zasłaniać własnym ciałem? ;)

    -=-

    Żydzi potrafią bawić się z rosyjską obroną plotniczą...

    -=-

    Wcześniej dwa ukraińskie helikoptery zaatakowały
    Biełgorod -- składy paliwa czy coś podobnego...

    Może wkrótce więcej rosyjskich okrętów pójdzie na dno?...

    Niebawem Ukraina ma otrzymać Migi29?...

    -=-

    Rosjanie chcą Odessę żywcem -- po co im martwy port?
    Co innego Mariupol -- stoi na drodze do Krymu... Wolą
    zniszczyć niż omijać... Drogę przebić, resztę Ukrainy
    zniszczyć, ludzi sterroryzować i wymordować lub przekupić...
    Jeśli zrezygnują z zajęcia Odessy -- być może zechcą ją
    zrównać z ziemią...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 7. Data: 2022-04-16 00:42:53
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:m38rs6cdx5.fsf@pm.waw.pl>
    user Krzysztof Halasa pisze tak:

> [...]
    > krzywiznę Ziemi i ew. strefę Fresnela. Gdy/jeśli w końcu rakieta
    > zostanie wykryta, do uderzenia będzie max kilkadziesiąt sekund.

    ale chyba miał karabin pracujący non stop w trybie automatycznym

    https://en.wikipedia.org/wiki/Close-in_weapon_system

  • 8. Data: 2022-04-16 09:38:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dron mógł być wyposażony w [amerykański] zasobnik zakłócający, ale o tym będzie cicho
    sza.

    -----

  • 9. Data: 2022-04-16 09:39:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    PiteR <e...@f...pl> writes:

    > ale chyba miał karabin pracujący non stop w trybie automatycznym

    Możliwe, i w ogóle dziwne byłoby, gdyby było inaczej, ale tego typu
    zabawki to jest "broń ostatniej szansy". Trudno może być także atakować
    dwie rakiety jednym działkiem jednocześnie. No i wymaga to dobrego
    śledzenia celu (np. dobrych radarów bliskiego zasięgu i/lub rozwiązań
    optycznych itp). Rakiety to wredne cele, zasadniczo ciężkie jednostki
    nie powinny w ogóle nigdy znaleźć się w zasięgu wrogich rakiet, chyba że
    mamy do czynienia z wybraniem mniejszego zła (ale to nie ten przypadek).
    Moim zdaniem Rosjanie nie mieli pojęcia, że mogą w ogóle stać się
    obiektem takiego ataku.

    Z drugiej strony, jeśli Ukraińcy wystrzelili dwie rakiety (czego tak
    dokładnie nie wiemy), to IMHO znaczy, że uznali, że tyle wystarczy.
    Gdyby uznali, że trzeba ich użyć 20, to by tyle wystrzelili - to są
    rakiety produkowane przez nich, koszt produkcji (po etapie
    projektowania) jest zapewne minimalny (w końcu to tylko kawałek rury
    z niezbyt wyrafinowaną elektroniką). W porównaniu do straty okrętu
    (nawet licząc według rosyjskich stawek i m.in. zakładając prawie darmową
    pracę fizycznych wykonawców), koszt rakiet jest nieistotny.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 10. Data: 2022-04-16 09:56:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ąćęłńóśźż <...@...pl> writes:

    > Dron mógł być wyposażony w [amerykański] zasobnik zakłócający, ale o tym będzie
    cicho sza.

    Zakłócający co? Radar pierwotny? Nie ma żadnych "zasobników", które są
    w stanie skutecznie zakłócić działanie nowoczesnego radaru tak, by ten
    przestał wykrywać nadlatujące obiekty.

    Jakby to było (choćby teoretycznie) możliwe, to nikt by nie inwestował
    w technologię "stealth".
    Weź też pod uwagę, że ew. dron był znacznie dalej od okrętu niż
    (w interesującej nas fazie lotu) rakiety.
    Owszem, można spowodować, że radary rakiet starszych ze dwie+ generacje
    niż obecne rozwiązania zgłupieją - ale to nieco inna bajka niż duży,
    "stacjonarny" radar na krążowniku, dysponujący praktycznie
    nieograniczoną mocą i praktycznie nieograniczoną kasą.
    --
    Krzysztof Hałasa