  • 191. Data: 2022-05-06 20:42:08
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 06 May 2022 16:01:56 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > No... premier wspominał nie raz... Ja wiem, że politycy nie mówią nic
    > serio, ale jednak.

    sie okazuje jeszcze ciekawiej
    https://www.money.pl/gospodarka/nadwyzka-jeszcze-wie
    ksza-niz-zapowiadal-premier-w-tym-samym-czasie-rozkr
    eca-sie-emisja-dlugu-6664039271336736a.html

    W budzecie wielka nadwyzka, a w BGK wielki dług :-)

    J.

  • 192. Data: 2022-05-07 13:02:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak w 2019 bylo 13mld deficytu przy wplywach 400mld,
    > to budzet jest prawie zrownowazony :-)

    Był nawet podobno na plusie. Tylko dodaj do tego specjalne fundusze,
    albo nawet prościej - zadłużenie SP, tyle że liczone metodą unijną.

    > Z jednej strony tak, a z drugiej - wiesz, co Putinowi za rok strzeli
    > do łba? Potrzebujemy troche nowoczesnego wojska.

    No i? Znakomita większość kasy "na wojsko" nie idzie na zwiększenie
    możliwości obronnych.

    > https://www.gov.pl/web/finanse/projekt-przekazany-do
    -sejmu-rp-w-grudniu-2019

    > "Zarówno wydatki, jak i dochody budżetu państwa wyniosą 435,3 mld zł,
    > co oznacza, że projekt nie przewiduje deficytu budżetu państwa. "

    Projekty to jedno, ale MM twierdził w czasie *przeszłym*.

    > Inflacja niby rekordowa, ale covid, i wojna, i inflacja na calym
    > swiecie.

    Ale u nas znacznie wyższa niż w większości miejsc.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 193. Data: 2022-05-07 13:08:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale ruszyl juz BGK
    > https://www.bgk.pl/przydatne-informacje/sprawozdania
    -i-raporty/okresowe-raporty-finansowe/#c4157

    > Jesli dobrze widze, to zadluzony jest Krajowy Fundusz drogowy na 19
    > mld w obligacjach, i Fundusz przeciwdzialania Covid-19, na 141 mld.
    > KFD ma jeszcze jakies "zobowiazania wobec bankow", a wszystkie
    > fundusze maja "pozostałe zobowiazania" - to moze byc dopelnienie
    > bilansu, czyli przekazane nan kwoty.

    Ale to jest tylko bilans BGK, a ja pisałem o gwarancjach SP.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 194. Data: 2022-07-15 21:44:44
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.04.2022 22:50, Dawid Rutkowski wrote:
    > A kto twierdził, że wibor ma "odzwierciedlać koszty ponoszone przez banki"?
    > Wibor to cena pieniądza.

    "Niemal w chwili, bo tuż przed tym gdy Komisja Nadzoru Finansowego
    poinformowała, że narodowa grupa robocza (NGR) rozpoczęła prace nad
    reformą wskaźników referencyjnych WIBOR, ten zaczął nagle spadać."

    "Stało się coś nowego. WIBOR w ostatnich dwóch dniach zaczął spadać.
    Każdy jego kolejny spadek może oznaczać, że ci, którzy zmienili swój
    kredyt na stałoprocentowy przy wysokiej stopie - wpadli w pułapkę."

    No co za przypadek.

    https://wgospodarce.pl/informacje/114471-rzad-bierze
    -sie-za-wibor-a-ten-nagle-spada

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 195. Data: 2022-07-15 22:17:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 15 lipca 2022 o 21:44:53 UTC+2 m...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > Każdy jego kolejny spadek może oznaczać, że ci, którzy zmienili swój
    > kredyt na stałoprocentowy przy wysokiej stopie - wpadli w pułapkę."

    No spadł wręcz na pysk.
    Po takiej publikacji w tym "portalu" straciłbym ostatnie wątpliwości czy zmieniać na
    stały %.

  • 196. Data: 2022-07-16 10:49:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > No spadł wręcz na pysk.
    > Po takiej publikacji w tym "portalu" straciłbym ostatnie wątpliwości czy zmieniać
    na stały %.

    WIBOR kiedyś może zacznie spadać, ale chwilowo jest znacznie niższy od
    inflacji, więc raczej bym nie wstrzymywał oddechu. Raczej nie chodzi
    o sytuację, w której WIBOR = 0, pieniądze leżą wszędzie, a inflacja jest
    trudna do zdefiniowania.

    Wydaje się, że produkcja pustego pieniądza się zmniejszyła - wciąż jest
    to znacznie więcej niż parę lat temu, ale jednak nie jest to takie
    szaleństwo jak w 2020 r. i na początku 2021.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 197. Data: 2022-07-16 11:00:27
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Wydaje się, że produkcja pustego pieniądza się zmniejszyła - wciąż jest
    > to znacznie więcej niż parę lat temu, ale jednak nie jest to takie
    > szaleństwo jak w 2020 r. i na początku 2021.

    Jak definiujesz poziom tej produkcji?
    Co pozwala szacować czy "produkuje" się mniej czy więcej?
    Intuicyjnie wiadomo o co chodzi, ale interesuje mnie mierzalność,
    jakieś wskaźniki do porównania (czy tylko wynikowo po inflacji)

  • 198. Data: 2022-07-16 17:12:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 16 lipca 2022 o 10:49:26 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > inflacji, więc raczej bym nie wstrzymywał oddechu. Raczej nie chodzi
    > o sytuację, w której WIBOR = 0, pieniądze leżą wszędzie, a inflacja jest

    Póki co "spadł" tak "bardzo", że "sukces rządu" zauważył tylko poklask-portal ;>
    Kiedyś spadnie na pewno - chyba ze wcześnuej euro przyjmiemy.
    A nie, nie przyjmą nas z taką inflacją i wiborem...
    Ciekawe, czy z UE nas wyrzucą za nierealizowanue traktatów?
    Nie mamy opt-out jak Danua, Szwecja czy śp. UK.

    A gdzie te pieniądze leżą?

    > Wydaje się, że produkcja pustego pieniądza się zmniejszyła - wciąż jest
    > to znacznie więcej niż parę lat temu, ale jednak nie jest to takie
    > szaleństwo jak w 2020 r. i na początku 2021.

    Może się wydawać - produkcja pieniądza jest może nawet większa, ale po 2 latach
    świrusa gospodarka ruszyła - choć zapewne tylko konsumpcyjnie.
    Więc może nie ma aż tyle nowego pustego pieniądza "bezwzględnie", ale "względnie"
    jest jeszcze fatalniej.
    Jak może być inaczej, gdy prezesem nbp jest partyjny bonzo, a premier kupuje
    emitowane przez siebie obligi indeksowane inflacją?
    Wybory idą :(

  • 199. Data: 2022-07-17 16:38:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

    > Jak definiujesz poziom tej produkcji?
    > Co pozwala szacować czy "produkuje" się mniej czy więcej?

    Nie mam żadnych danych niejawnych, jeśli tego dotyczy pytanie, ale
    przecież rząd sam publikuje dane nt. aktualnego zadłużenia, gwarancji
    bankowych, emisji np. obligacji itp. Wystarczy chwilę poczytać.

    Np. https://www.gov.pl/web/finanse/zadluzenie-skarbu-pan
    stwa
    Zadłużenie Skarbu Państwa (SP) na koniec grudnia 2019 r.
    wyniosło 973.336,9 mln zł

    Zadłużenie Skarbu Państwa (SP) na koniec kwietnia 2022 r. wyniosło
    1.153.767,6mln zł

    Np. https://www.gov.pl/web/finanse/poreczenia-i-gwarancj
    e (nie, tego
    niżej nie ma w powyższych liczbach):

    Łączne, potencjalne (niewymagalne) zobowiązania Skarbu Państwa z tytułu
    gwarancji i poręczeń na dzień 31.12.2019 r. wyniosły 111.371.320,5 tys.

    Łączne potencjalne (niewymagalne) zobowiązania Skarbu Państwa z tytułu
    gwarancji i poręczeń na 31.03.2022 r. wyniosły 358 447 112,4 tys. zł

    Np. https://www.gov.pl/web/finanse/wplywy-budzetowe
    2019: 439 mld zł
    2020: 441 mld zł
    2021: 515 mld zł

    Także https://www.gov.pl/web/finanse/budzety-jst itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 200. Data: 2022-07-17 16:43:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    [WIBOR]
    > Póki co "spadł" tak "bardzo", że "sukces rządu" zauważył tylko
    > poklask-portal ;>

    Tak formalnie, to spadek WIBORu byłby sukcesem bardziej NBP niż rządu.
    No ale wiem, ostatnio to jest jakby mniejsza różnica.
    A ten poklask-portal to co to?

    > Kiedyś spadnie na pewno - chyba ze wcześnuej euro przyjmiemy.
    > A nie, nie przyjmą nas z taką inflacją i wiborem...
    > Ciekawe, czy z UE nas wyrzucą za nierealizowanue traktatów?

    Wątpię, za małe przewinienie.

    > Może się wydawać - produkcja pieniądza jest może nawet większa, ale po
    > 2 latach świrusa gospodarka ruszyła - choć zapewne tylko
    > konsumpcyjnie.

    Obawiam się, że ruszyła głównie nominalnie. Tak samo zarobki wzrastają
    nominalnie. Za to może niedługo nawet ktoś, kto zarabia "najniższą
    krajową", będzie w najwyższym przedziale podatkowym :-)
    --
    Krzysztof Hałasa