  • 101. Data: 2017-05-30 17:23:03
    Temat: Re: kredyty frankowe - podstawy
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    > Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > Nie mam pojecia.
    > Jeżeli nie robi to powinien. Ale umowmy sie - skok wiboru do poziomu np 10%
    > a zmiana ceny waluty to sa zdarzenia o zupelnie innym prawdopodobienstwie.
    > A moze nie?

    A jak oszacowałeś oba prawdopodobieństwa? Bo widzisz, ja bym się nigdy
    nie spodziewał, że będę miał lokaty wyżej oprocentowane niż mój
    (ówczesny kredyt). A tak było. Niezbyt długo (parę miesięcy) ale jednak.
    A wibor powyżej 10% to jeszcze nie tak dawno był ... (początek
    stulecia?), więc nie mów hop ...

    KJ

    Spokojnie... To tylko prowokacja.

  • 102. Data: 2017-05-30 17:23:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2017-05-30, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    >Nie no, proszę Cię.
    >Idziesz do dużego sklepu AGD/RTV i seriously wierzysz, ze młdoy
    >dwadzieściaparę
    >lat pracujący student w tymże doradzi Ci rzetelnie i uczciwie dobry
    >TV? :)))

    Myslisz, ze rzetelnie doradzi ci stary pracownik, 60 lat na karku ?
    :-)

    J.

  • 103. Data: 2017-05-30 17:26:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2017-05-30, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Byliby w plecy jakby TERAZ zakończyli.
    >Ch* wie co przyniesie przyszłość.

    >I myślisz, że bank się zgodzi na przewalutowanie?
    >Próbowałeś wziąć kredyt w CHF ostatnio?

    Petru ma znajomosci :)
    A jak nie przewalutowanie, to jeszcze moze jakies transakcje
    zabezpieczajace terminowe ...

    J.

  • 104. Data: 2017-05-30 17:28:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2017-05-30, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    >A o jakich wartościach powinien ostrzegać, żebyś się czuł kontent?

    >WIBOR 10% to miałeś na początku 2002 roku.
    >Aż tak serio dawno to było?

    Szczegolnie, ze rozmawiamy w skali rokui 2008 :-)

    Ale czemu sie ograniczacie do 10% ?
    Ustawa jakas jest, ze wiecej nie moze ? Sprzedawca w banku zapewnil,
    ze 10% na pewno nie przekroczy ? :-)

    J.

  • 105. Data: 2017-05-30 17:36:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...
    > A wtedy spotkalbys takich, co by ci powiedzieli
    >
    >Ale przeciez ja nie mam o to pretensji.
    >Uwazam tylko ze nieuczciwe było zapewnianie ze to jest nobrainer, ze
    >jakiegos powodu we frankach ludzie mogli wziac wiecej (bo nie
    >pokazywano im
    >jak szybko rata moze sie zmienic)

    Ale to bije tez w bank, bo klienci przestana splacac.
    Wiec bank odpowiednio ustawia rezerwe i ocenia zdolnosc.

    I chyba dobrze ocenil, skoro wiekszosc tych kredytow jest splacanych.

    >no i w koncu ze nie zareagowano na
    >rosnaca cene franka polaczoną z malejącym wiborem.
    Bo to jest nienormalne polaczenie :-)

    No i troche watpie, czy sie dalo zareagowac.
    Tzn banki pewnie zadbaly o swoje i nie zareagowaly, dzieki czemu
    klient jest stratny, a nie one - masz o to pretensje, ze ktos dba o
    swoje ? :-)

    >Jak pozyczasz komus pieniadze na 30lat to to jest tówj klient na 30
    >lat a
    >nie na moment przy skasowaniu prowizji.

    No i klient musi 30 lat splacac :-)

    >Bo to IMO duzo mniejsze ryzyko.

    Tak samo malo prawdopodobne, jak skok franka dwukrotny w ciagu roku ?
    :-)

    >A i mozliwośc zareagowania w razie "w" troche inna.

    A niby jaka ?
    Przewalutowanie na franki zaproponowac ? :-)

    J.

  • 106. Data: 2017-05-30 17:38:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    >Sam widzisz jakie niuanse. To jest nie do wyłapania dla Kowalskiego.

    Akurat tylko jeden z trzech trudny do wylapania.
    Z dwoma klient powinien sie liczyc.

    J.

  • 107. Data: 2017-05-30 17:44:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-30 o 14:39, J.F. pisze:

    > Piotr o ile pamietam to akurat wylapal.

    Jak cokolwiek czytam to zawsze zastanawiam się co dokładnie z tego
    wynika - wyłapałem z jakiejś takiej skróconej reklamówki z opisem
    warunków i dopytałem dokładniej. Też miałem większą zdolność we
    frankach. Brałem kredyt już po zawirowaniach kursowych (ale WIBOR
    jeszcze był koło 5 czy 6%) i właśnie z tego powodu całkiem serio
    rozważałem też franki - skoro już sporo podskoczyły to powinny teraz
    odreagować (jesteśmy przecież zieloną wyspą), a do tego % niższe :) -
    tak sobie myślałem.
    Odstraszyło mnie tylko to, że kurs po którym spłacam ustalany jest
    jednostronnie przez bank i że jakby mi to nie pasowało to nie mogę
    spłacać po prostu frankami co uznałem za szczyt chamstwa.

    Jestem może aż nadto dociekliwy.
    Byłem dziś w City popytać o KK. Jedno z moich pytań - w TPiO dla KK
    stoi, że "Opłata za potwierdzenie dokonania przelewu" wynosi 7zł - czy
    to znaczy, że jak w systemie transakcyjnym zrobię sobie pdf-a z
    potwierdzeniem za dany przelew to 7zł skasują (gdzie indziej piszą, że
    np. za wyciąg w formie papierowej, a tu jakby zawsze). Oczywiście
    słownie się dowiedziałem, że to za papierowy, ale czy bank nie zmieni
    interpretacji...

    Przy okazji się dowiedziałem (pojawił się taki temat w tym lub jakimś
    wątku obok), że nie tylko wyciągi są dostępne za 3 lata, ale i historię
    rachunku widać tylko za 3 ostatnie lata - jak potrzeba coś wcześniej to
    można sobie zamówić :(.

> [...]
    > banku, ktore - jak kazdy wiedzial, zawieraja spory spread.
    > Tylko nie bylo zapisane, ze bank stworzy osobna tabele, z jeszcze

    Na to nie wpadłem. Ja jedynie podejrzewałem, że bank może mieć tak
    zrobione wszystkie kredyty, że wszyscy spłacają jednego dnia i akurat
    tego dnia jakimś cudem spread będzie 2 x większy.
    P.G.

  • 108. Data: 2017-05-30 21:00:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Ale to bije tez w bank, bo klienci przestana splacac.
    > Wiec bank odpowiednio ustawia rezerwe i ocenia zdolnosc.
    >
    > I chyba dobrze ocenil, skoro wiekszosc tych kredytow jest splacanych.

    Pod tym wzgledem niewatpliwie ocenili dobrze - ludzie zapierdalaja ale
    spłacaja.
    Tylko czy o to chodzi zeby dobrze ocenic, na ile mozna klienta puknac?

> [...]
    > Tzn banki pewnie zadbaly o swoje i nie zareagowaly, dzieki czemu
    > klient jest stratny, a nie one - masz o to pretensje, ze ktos dba o

    Nie, pokazuje tylko ze tak własnie było.
    I ze w zwiazku z tym teraz frankowicze protestuja i zycze im aby suma
    sumarum pokazali bankom ze de facto zle oceniły to o co warto dbac. Znaczy
    ze warto dbac o klienta a nie *tylko* o miesieczny bilans.

    > No i klient musi 30 lat splacac :-)

    Przykre ze tak jednokierunkowo widzisz te relacje.

    > Tak samo malo prawdopodobne, jak skok franka dwukrotny w ciagu roku ?
    >:-)

    > A niby jaka ?
    > Przewalutowanie na franki zaproponowac ? :-)

    Pozyczasz 100.000.
    Opcja nr 1 - we franku.
    W ciagu roku frank skacze o 100% i masz do spłacenia 200.000
    Opcja nr 2 - w złotych.
    W ciagu roku wibor skacze o 10% - masz do spłacenia 110.000.

    To jest realna różnica.

    Pomijam to co by się musiał stać zeby wibor tak skoczył - wojna?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Obdarowany mówi dziękuję,

  • 109. Data: 2017-05-30 21:00:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > A o jakich wartościach powinien ostrzegać, żebyś się czuł kontent?

    Nie wiem. Jak sądzisz?

    > WIBOR 10% to miałeś na początku 2002 roku.
    > Aż tak serio dawno to było?

    To było tak dawno i tak wiele sie zmieniło ze w sumie nie ma co wspominac.
    Co by sie musiał stac, żeby wibor tak skoczył?

    > A wibor 10%, to z marżą daje np. 12-13%.
    > Przelicz sobie kto z taką ratą nie klęknie. :)

    Zapewne cała gospodarka...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ("""""""""")

  • 110. Data: 2017-05-30 21:33:06
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

> [...]

    > To było tak dawno i tak wiele sie zmieniło ze w sumie nie ma co wspominac.
    > Co by sie musiał stac, żeby wibor tak skoczył?

    Zadziwiasz mnie. Coś co było raptem 15 lat temu, to "tak dawno, i nie ma co
    wspominać", ale oczekujesz, że sprzedawca "ucziwie ci powie" wszystkie
    ryzyka 30 lat naprzód (bo na tyle te hipoteczne były brane).
    Rozumowanie staje się jeszcze bardziej kłujące gdy odniesiemy je do lat
    2006/2008 a nie chwili obecnej.

    Coraz bardziej wpisujesz się w mój obraz człowieka mądrego po fakcie :)

    KJ

    I will never lie to you.