  • 21. Data: 2021-10-11 10:34:16
    Temat: Re: Wzrost stóp a rata kredytu
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Oct 2021 09:31:55 +0200, Robert_DF wrote:

    > wzrost oprocentowania o x spowoduje wzrost raty o y, liczy się kwota
    > kapitału/kredytu, okres spłaty i rodzaj rat
    > nie ma znaczenia czy wzrost będzie z 2,5 na 2,9 czy z 4 na 4,4

    No i jak sobie policzylem, to masz racje - liczy sie kwota, okres
    splaty, rodzaj - i wzrost jest inny po zmianie 2.5/2.9, a inny
    po 4.0/4.4

    > zapewne nie, ale i tak prawie nikt nie chce oprocentowania "stałego"
    > czyli 5-letniego okresu spokoju

    Bo to tylko 5 lat z 30, a potem co?

    I ja bym tam zalozyl, ze te banki dobrze wyliczyly, zeby to sie im
    oplacalo, a nie klientowi :-)

    A w razie czego pojda do politykow i powiedza, ze potrzebuja pomocy
    :-P

    > inflacja to większy % a nie odwrotnie

    A i tak waptie, aby % bankowe nadgonily inflacje, wiec klient zarobi
    ... o ile podwyzke wywalczy i pierwsze lata go nie dobija :-)

    J.

  • 22. Data: 2021-10-11 10:45:19
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czy w związku ze wzrostem stóp NBP zmieniła się wysokość odsetek ustawowych (US i
    ZUS) oraz odsetek "za opóźnienie"?

  • 23. Data: 2021-10-11 12:30:03
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Robert_DF.
    On 11.10.2021 09:32 you wrote:

    > oprocentowanie czego?

    Pożyczki hipotecznej

    > a bierzesz pod uwagę, że inflacja ~6%?

    Nie rozumiem. Mam się cieszyć czy płakać?
    Bo ja nie mam w portfelu tych 6% więcej.

    Odniosłem się tylko do tego że aktualny wzrost jest nie o ,4pp ale dla
    pewnej grupy jest wzrost dwukrotny.

    --
    Pete

  • 24. Data: 2021-10-11 12:32:13
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 11.10.2021 o 10:34, J.F pisze:

    > Bo to tylko 5 lat z 30, a potem co?

    a później bank zaproponuje przejście na zmienne lub nową wartość stałego
    oprocentowania

    > I ja bym tam zalozyl, ze te banki dobrze wyliczyly, zeby to sie im
    > oplacalo, a nie klientowi :-)

    oczywiście, zrobiły tak jak KNF kazał

    > A w razie czego pojda do politykow i powiedza, ze potrzebuja pomocy
    > :-P

    banki czy klienci?

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 25. Data: 2021-10-11 14:02:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Oct 2021 12:32:13 +0200, Robert_DF wrote:

    > a później bank zaproponuje przejście na zmienne lub nową wartość stałego
    > oprocentowania

    I jak sie okaze, ze nowe stale to 15%, to bedzie kiepsko.

    > oczywiście, zrobiły tak jak KNF kazał

    A KNF jakos zapisal, ile to stale oprocentowanie ma wynosic ?

    > banki czy klienci?

    Banki.

    A klienci tez moga pojsc, ale czy ich wysluchaja ?

    J.

  • 26. Data: 2021-10-11 18:37:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Oct 2021 01:21:21 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Normalny to średni na świecie. Inna sprawa, że jest bardzo różny ;>
    > Ale swoją drogą skąd w ogóle wziąłeś to podniesienie stopy rezerwy obowiązkowej?
    > Ani wiki ani NBP o tym nie wiedzą - nadal jest 0,5%.

    Tak w ogole, to ta stopa nie pelni obecnie zadnej roli -
    nasze banki i tak sa daleko od niej.

    Istotny jest obecnie % kapitalow wlasnych - a tam chyba 5-10% jest
    obecnie, w zaleznosci od banku i decyzji.

    Jeden Getin sie wyłamuje, bo Idea juz nie :-)

    A propos - co tam z Idea slychac - Czarnecki juz sie procesuje,
    czy woli unikac zblizania do kraju?

    > To tak nie działa - tzn. w pierwszym przybliżeniu można podzielić, ale nie 2/.5
    tylko 99.5/98 ;>
    > A ta kreacja to mit i wymysł - do tego, by zadziałała, potrzebne
    > jest spełnienie bardzo mocnych założeń - a ludzie się po prostu tak
    > nie zachowują.

    Kreacja bankowa, nawet w Polsce, jest faktem.

    > Zaś co do akcji kredytowej - ona "wyhamuje", czy się zatrzyma, a nie
    > "wychamuje", czyli przestaną udzielać kredytów chamstwu ;>

    Nie nie - beda po chamsku traktowac klienta :-)

    J.

  • 27. Data: 2021-10-11 21:16:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-10-10 o 20:00, Budzik pisze:

    > Raty spłaca sie według sredniej wartosci odsetek z całego okresu
    > spłaty? Nie rozumiem.
    > Jak sobie to policzyc samemu?

    Myk z kredytem z ratą stałą polega na tym aby tak dobrać ratę, aby po
    odpowiednim czasie kapitał się wyzerował.

    Nie ma w tym jakiejś wielkiej matematyki - można się ograniczyć do
    działań podstawowych.

    Załóżmy, że zaczynamy od kapitału K0 i mamy oprocentowanie w skali roku p.
    Kapitał po kolejnych miesiącach oznaczam K1, K2, K3..., a spłacaną ratę
    przez R.
    Po miesiącu bank doliczy do aktualnego kapitału Kn odsetki równe Kn*p/12
    czyli innymi słowy pomnoży Kn przez m=1+p/12.
    Kapitał po kolejnych miesiącach:
    K1=K0*m-R.
    K2=K1*m-R = (K0*m-R)*m-R = K0*m^2-R*(m+1)
    K3=K2*m-R = (K0*m^2-R(m+1))*m-R = K0*m^3-R*(m^2+m+1)

    Widać, że dla Kn uzyskamy:

    Kn=K0*m^n-R*(m^(n-1)+m^(n-2)+...+m+1)
    Skoro na koniec po n miesiącach kapitał ma się wyzerować więc Kn=0.
    Z tego wychodzi, że ratę można wyliczyć tak:

    R= (K0*m^n)/(m^(n-1)+m^(n-2)+...+m+1).

    Można zastosować wzór na sumę częściową szeregu geometrycznego, ale
    miałem nie stosować niczego poza działaniami podstawowymi, a arkusz
    kalkulacyjny pozwala na łatwe rozciągnięcie wpisanej zależności na
    dowolną (mieszczącą się na arkuszu) liczbę pól więc nawet 30 letni
    kredyt da się tak ogarnąć.

    Dla sprawdzenia przyjąłem K0=120000, p=12% i okres kredytowania 12 miesięcy.
    p/12=1% -> m=1,01
    Libre Office Calc dał mi takie wyniki:
    1,01^11+1,01^10+...+1,01+1 = 12,68250301
    1,01^12=1,12682503
    R=120000*1,12682503/12,68250301=10661,85464

    Na stronie:
    https://www.expander.pl/kalkulatory/kredytowe/raty-s
    tale-czy-majejace/
    Wpisałem 120000, okres kredytowania 1 rok i odsetki 12% i uzyskałem ratę
    stałą równą 10661,85 co według mnie oznacza, że policzyłem dobrze albo
    zrobiłem taki sam błąd jak autorzy tej strony, ale raczej stawiam na to,
    że policzyłem dobrze :)
    P.G.

  • 28. Data: 2021-10-11 21:26:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-10-11 o 21:16, Piotr Gałka pisze:

    > K2=K1*m-R = (K0*m-R)*m-R = K0*m^2-R*(m+1)

    Się zdziwiłem, bo ja wszędzie pisałem potęgi stosując '^' a w czytniku
    widzę pozamieniane na zapis z małymi liczbami u góry.

    Tam gdzie w wykładniku jest n lub (n-1) już sobie nie poradził :)
    P.G.

  • 29. Data: 2021-10-11 23:16:50
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 11.10.2021 o 12:30, Pete pisze:

> [...]
    > Bo ja nie mam w portfelu tych 6% więcej.
    >
    > Odniosłem się tylko do tego że aktualny wzrost jest nie o ,4pp ale dla

    jeżeli pożyczka hipo była oprocentowana wibor + marża, to jakim sposobem

  • 30. Data: 2021-10-11 23:57:26
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Robert_DF.
    On 11.10.2021 23:16 you wrote:

    > jeżeli pożyczka hipo była oprocentowana wibor + marża, to jakim
    > sposobem oprocentowanie wzrosło z 2 do 4%?

    Pisałem wcześniej. Ustawowe ograniczenie 4*lombard.

    --
    Pete