  • 11. Data: 2021-10-08 21:59:53
    Temat: Re: Wzrost stóp a rata kredytu
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Robert_DF r...@g...com ...

    > 1. nie o 0,4% tylko o 0,4pp
    > 2. rata wzrośnie o 63,33 zł jeżeli spłata w ratach annuitetowych
    >
    > coś jeszcze mam Ci policzyć?

    Własciwie to bardziej chodziło mi o to z czego to wynika albo inaczej -
    gdzie błąd w moim powyzszym rozumowaniu?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Bądź odważny. A jeżeli nie jesteś, udawaj, ze jesteś.

  • 12. Data: 2021-10-09 10:54:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Oct 2021 21:35:00 +0200, Robert_DF wrote:

    > przyjąłem 30 lat, np. na 20 będzie 59,1 zł

    A oprocentowanie pierwotne nie ma znaczenia?

    Tzn np przy kredycie 300 tys na 30 lat i stopie 3% bedzie rata x,
    a przy stopie 3.4% bedzie rata x+63.33,
    a jesli przy stopie 4% bedzie rata y, to przy 3.4% bedzie y+63.33 ?

    Roznice pewnie beda minimalne, jak jednak widac - przy 300k kredytu
    wyjdzie ok 60 zl ... ale czy na 0.4% sie skonczy?

    Poza tym ... wieksze procenty to wieksza inflacja - pewnie i tak sie
    oplaci ... o ile tylko wibor nie skoczy na 5 czy 10% szybko.

    J.

  • 13. Data: 2021-10-09 11:10:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 08 Oct 2021 19:59:53 GMT, Budzik wrote:

    > Użytkownik Robert_DF r...@g...com ...

    > Własciwie to bardziej chodziło mi o to z czego to wynika albo inaczej -
    > gdzie błąd w moim powyzszym rozumowaniu?

    Liczysz od calej kwoty, a w miare splacania odsetki beda sie
    zmniejszac - srednia spadnie, z grubsza do polowy.
    A banki i tak przeliczaja na stała ratę, wiec wplyw jest jeszcze nieco
    inny.

    J.

  • 14. Data: 2021-10-10 19:51:42
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-10-09 o 10:54, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Poza tym ... wieksze procenty to wieksza inflacja - pewnie i tak sie
    > oplaci ... o ile tylko wibor nie skoczy na 5 czy 10% szybko.

    Kolejność jest odwrotna - najpierw inflacja, która jest z nami już od
    ładnych paru kwartałów, a potem stopniowo podwyższanie stóp, które
    dopiero się zaczęło i pewnie będzie jeszcze kilka kroków tego podwyższania.
    Najbardziej opłacalny okres dla kredytobiorców właśnie się kończy. Przez
    ostatnie kilka lat raty były niskie, a realne zadłużenie szybko się
    zmniejszało. Ale co zyskali posiadacze przez te parę lat, tego im już
    nikt nie odbierze. Nawet jeżeli raty trochę wzrosną, to spadniętego
    zadłużenia realnego nic już z powrotem nie podniesie.

  • 15. Data: 2021-10-10 20:00:10
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F j...@p...onet.pl ...

    > Liczysz od calej kwoty,

    Bo taki zadałem warunek w zadaniu - poczatek spłaty kredytu

    > a w miare splacania odsetki beda sie
    > zmniejszac

    No i to jest jasne.
    Ale mam na mysli powiedzmy dokładnie pierwsze raty.

    > - srednia spadnie, z grubsza do polowy.

    Raty spłaca sie według sredniej wartosci odsetek z całego okresu
    spłaty? Nie rozumiem.
    Jak sobie to policzyc samemu?

    > A banki i tak przeliczaja na stała ratę, wiec wplyw jest jeszcze
    > nieco inny.

    Niech i przeliczaja ale wtedy sadziłem ze bedzie mniej spłaty kapitalu
    a wiecej odsetek.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kto leczy się z poradników lekarskich, ten umiera na pomyłkę w druku".

  • 16. Data: 2021-10-11 07:22:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 10 Oct 2021 18:00:10 GMT, Budzik wrote:
    > Użytkownik J.F j...@p...onet.pl ...

    > Bo taki zadałem warunek w zadaniu - poczatek spłaty kredytu

    Jakby raty byly malejace, to tak by wyszlo - pierwsza wzrosnie o
    100zl, kolejne juz coraz mniej.
    100zl to jakos tam chyba wyskrobiesz, choc po prawdzie przez pare
    kolejnych lat wiele by nie spadly.

    Ale banki lubia raty rowne.

> [...]
    > Ale mam na mysli powiedzmy dokładnie pierwsze raty.

    > Raty spłaca sie według sredniej wartosci odsetek z całego okresu

    wzor jest dosc skomplikowany

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Raty_r%C3%B3wne

    A wychodzi z niego ... przy 300k na 30 lat z miesieczna rata:

    1108,86 2%
    1169,82 2.4%
    1264,81 3%
    1330,44 3.4%
    1432,24 4%
    1502,28 4.4%

    widac, ze te 0.4pp powoduje wzrost raty o 60-70zl, ale
    ... czy sie na 0.4% skonczy ?

    Jak Glapinski bedzie "trzymal linie" i zrobi inflacje, to biedni
    kredytobiorcy zarobia, a bogaci straca.
    Chyba ze bogaci wlasnie kupili mieszkania, czesciowo na kredyt,
    i to oni zarobia, a biednym beda wynajmowac ... coraz drozej :-)

    J.

  • 17. Data: 2021-10-11 08:51:52
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, J.F.
    On 11.10.2021 07:22 you wrote:

> [...]
    > 1264,81 3% 1330,44 3.4% 1432,24 4% 1502,28 4.4% widac, ze te
    > 0.4pp powoduje wzrost raty o 60-70zl, ale ... czy sie na 0.4%

    No mi np. oprocentowanie wzrosło z 2 do 4% (4*lombard) więc nie wszyscy
    mają tak dobrze :-/

    --
    Pete

  • 18. Data: 2021-10-11 09:31:55
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 09.10.2021 o 10:54, J.F pisze:

    > A oprocentowanie pierwotne nie ma znaczenia?
    >
    > Tzn np przy kredycie 300 tys na 30 lat i stopie 3% bedzie rata x,
    > a przy stopie 3.4% bedzie rata x+63.33,
    > a jesli przy stopie 4% bedzie rata y, to przy 3.4% bedzie y+63.33 ?

    wzrost oprocentowania o x spowoduje wzrost raty o y, liczy się kwota
    kapitału/kredytu, okres spłaty i rodzaj rat

    nie ma znaczenia czy wzrost będzie z 2,5 na 2,9 czy z 4 na 4,4

    > Roznice pewnie beda minimalne, jak jednak widac - przy 300k kredytu
    > wyjdzie ok 60 zl ... ale czy na 0.4% sie skonczy?

    zapewne nie, ale i tak prawie nikt nie chce oprocentowania "stałego"
    czyli 5-letniego okresu spokoju

    > Poza tym ... wieksze procenty to wieksza inflacja - pewnie i tak sie
    > oplaci ... o ile tylko wibor nie skoczy na 5 czy 10% szybko.
    >
    > J.

    inflacja to większy % a nie odwrotnie

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 19. Data: 2021-10-11 09:32:55
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 11.10.2021 o 08:51, Pete pisze:

    > No mi np. oprocentowanie wzrosło z 2 do 4% (4*lombard) więc nie wszyscy
    > mają tak dobrze :-/
    >

    > --
    > Pete

    oprocentowanie czego?

    a bierzesz pod uwagę, że inflacja ~6%?

  • 20. Data: 2021-10-11 10:21:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 8 października 2021 o 20:29:20 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Do poprzedniego? Normalny stan wymaga konkretnych 'norm'.

    Normalny to średni na świecie. Inna sprawa, że jest bardzo różny ;>
    Ale swoją drogą skąd w ogóle wziąłeś to podniesienie stopy rezerwy obowiązkowej?
    Ani wiki ani NBP o tym nie wiedzą - nadal jest 0,5%.

    > Mniej bezpiecznego, ale czy obecny jest bezpieczny?
    > Będzie czterokrotnie mniej szmalu do skreowania?

    To tak nie działa - tzn. w pierwszym przybliżeniu można podzielić, ale nie 2/.5 tylko
    99.5/98 ;>
    A ta kreacja to mit i wymysł - do tego, by zadziałała, potrzebne jest spełnienie
    bardzo mocnych założeń - a ludzie się po prostu tak nie zachowują.

    Zaś co do akcji kredytowej - ona "wyhamuje", czy się zatrzyma, a nie "wychamuje",
    czyli przestaną udzielać kredytów chamstwu ;>

    > Poza kartami też są takie bezpośrednie uwiązania?

    Poza kartami nie wiem - jak ostatnio w citi testowałem pożyczkę na 8 lat to był
    zmienny %, ale wg wibor+marża.
    Wg stóp jedynie maksymalne dopuszczalne.

    > Złotówki chyba drukowano w UK. ;)

    Banknoty i ich drukowanie już od bardzo dawna mają niewielki związek z prawdziwym
    "drukowaniem pieniądza" - za to, podobnie jak za pełne (a nawet ponad pełne - choć to
    ma swoje zalety, można zarobić darmowy lot kosztem niewielkiego opóźnienia - chyba że
    cię przy okazji pobiją, jak to się przydarzyło w USA jednemu Wietnamczykowi, który
    nazwał to najgorszym dniem w życiu od Upadku Sajgonu) obłożenie samolotów, możemy
    podziękować komputerom.

    A skąd przyjeżdżają banknoty to jeden pies.
    Wg książki Dziada, Jelcyn pytał Kohla, "dlaczego niemiecka fabryka wytwarza papier na
    rosyjskie pieniądze dla polskich bandytów" ;>