  • 81. Data: 2019-07-24 15:21:11
    Temat: Re: Takie bogacze, a kredyty frankowe biorą.
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Chyba tak popłynęło m.in. Krosno - czy wówczas jeszcze giełdowe?

    -----

  • 82. Data: 2019-07-24 15:25:03
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No ale jakaś umowa do takiego weksla idzie?
    BTW jak ta umowa jest "podpięta", czyli skąd wiadomo, że ten konkretny weksel był do
    tamtej umowy?

    -----

  • 83. Data: 2019-07-24 15:42:00
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 24 lipca 2019 15:25:25 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > No ale jakaś umowa do takiego weksla idzie?
    Pkt xx- zabezpieczeniem pożyczki jest:
    -xxx
    -weksel

    > BTW jak ta umowa jest "podpięta", czyli skąd wiadomo, że ten konkretny weksel był
    do tamtej umowy?

    Wpisz w Google "weksel in blanko"

  • 84. Data: 2019-07-24 16:02:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-07-24 o 13:30, J.F. pisze:

    >Tak, na pewno. Do 1000 zł były realizowane w placówce, na poczcie
    >chyba jakoś 300.
    >Ciekawy jest ten współudział w przestępstwie, "legalny" w kontekście
    >instytucji zaufania publicznego.

    >Nie wątpię, iż da się wytłumaczyć ten problem, tak jak dziś
    >umieszczanie niepotrzebnego paska magnetycznego na kartach. Właściwie
    >wszystkie bankomaty w PL są na chip. Ponad połowa transakcji jest
    >bezstykowa, to wytłumacz po co komu pasek?

    Ale ja nie chce karty tylko na Polske ...

    >W przeciwieństwie do chipa łatwo go skopiować i wypłacić pieniądze
    >gdzieś tam na drugim końcu świata.

    No coz, system kart dzialal od 50+ lat nawet bez paska.
    Inne czasy, inna technika, inne oszustwa :-)

    >Tak, dziś są karty - w zasadzie przekręty jeszcze większe. No i
    >bankowość internetowa, gdzie ustawodawca zmusza banki do
    >zabezpieczeń, bo jak to działa - wiadomo.

    Nie zmuszal i jakos dzialalo.

    >To raczej aspekt moralny - umożliwienie zrobienia debetu złodziejom
    >przy zakazie klientowi.

    Zrozum, ze nie bylo ochrony.
    Jakby tam przyszedl wlasciciel, to tez by mu wyplacono, a potem
    naliczono kare za debet, bo nie wolno.

    Ktos kiedys pisal, ze regularnie robil debet wyplacajac z bankomatu,
    PKO mu odsetki naliczal, upomnienia slal, karty blokowal - i za nic
    mial wyjasnienia, ze przeciez regularnie tez splaca, a to najdrozsza
    forma kredytu, wiec powinni cieszyc sie z takiego klienta.
    Bo to bank konserwatywny bardzo - jak sie raz przyzwyczali do tego, ze
    bank udziela limitu kredytowego, to nie beda pozwalac klientowi brac
    bez zgody banku :-)

    >No właśnie. Gdy ktoś wykorzystał lukę w systemach bankowych to
    >bandyta, ale gdy banki wykorzystały w podatkowych (lokaty
    >antybelkowe) to wszystko OK.

    No bo OK, poza tym, to na moje dobro, wiec OK :-)

    Tylko jak sie przepisy zmienily, to te p* bankstery nie ostrzegly, ze
    teraz to sie nie oplaca ...

    J.

  • 85. Data: 2019-07-24 16:25:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-07-24 o 13:02, J.F. pisze:

    >A zatem ta koncepcja, iż mbank i BRE to w zasadzie to samo i tu sobie
    >ściągali z detalu, by wrzucać do korp. - bardzo wątpliwa.

    Niekoniecznie - ot, drobny błąd programistow, albo księgowej -
    standardu numeracji jeszcze nie bylo.

    Poza tym izolacja mogla byc, a konto w NBP jedno :-)

    >Niekoniecznie. Mógł z rynku międzybankowego ściągać.
    >Pamiętasz Dom Bank? Z jakichś powodów czasami łatwiej mnożyć byty niż
    >działać w ramach 1 podmiotu.

    Mnozenie bytow ma swoje zalety ... ale trzeba z głową mnożyc.

    >Było od dawna, ale niekoniecznie dostępne dla ludu. Zakładam, że BRE
    >było podmiotem mogącym inwestować globalnie.

    Troche jeszcze nie te czasy.
    No i znow mamy ryzyko kursowe - bo globalnie zlotowek nie chca.

    >My tu w PL uważamy normalność za "ryzyko" ;-)

    >Spójrz szerzej. W skali globalnej popularne są np. skrytki bankowe do
    >przechowywania kosztowności, złota itd. W PL to usługa bardzo mało
    >popularna.

    Władza ludowa nie lubila, a obywatele sie kosztownosci nie dorobili
    :-)
    No i to musi kosztowac, a Polak placic nie lubi ...

    >Darmowe konto jest tylko z nazwy. Brak oprocentowania powoduje, iż
    >generuje często znaczny dochód.

    ale byl tez e-max, wysoko oprocentowany, i bardzo latwo sie
    przerzucalo ...

    Swoja droga - za PRL ROR potrafil byc oprocentowany, nieduzo, ale
    zawsze cos ... komu to przeszkadzalo ?

    >Wszystko zależy od tego jak definiujesz "nic". Szczególnie, iż "nic"
    >jest bardzo trudno zdefiniować.

    Skoro nie "nic" to jednak cos trzeba zrobic.

    >Prawie. Komunikaty są powszechnie dostępne. Ilość dewiz - nie. Zatem
    >odpowiednia fraza w komunikacie (ot, jutro EBC chociażby) wpływa
    >bardziej na rynek niż nadwyżka czy nie, która komunikowana jest po
    >fakcie (czasami w ogóle).

    Fraza moze przyciagnac spekulantow, ale jest tez normalny handel
    towarami, i potem szybko sie okazuje, ze waluty brakuje, lub jest
    nadmiar.

    >Do 4,6 można osłabić PLN wobec euro. Całkiem spora przestrzeń.

    Ale czy to pokryje rozdawnictwo ?

    >Nie bardzo rozumiem... Jeśli uważasz, że PiS rozdaje to spodziewałbym
    >się osłabienia PLN, a tym samym trudno mówić o okazji do
    >przewalutowania.

    Trzeba przewalutowac teraz, bo bedzie jeszcze drozej :-)

    J.

  • 86. Data: 2019-07-24 16:31:13
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-24 o 16:02, J.F. pisze:

    > Ale ja nie chce karty tylko na Polske ...

    Zatem każdy powinien mieć wybór. Ja chciałbym kartę tylko na PL.
    Podejrzewam, że 99% klientów także karta na Wenezuelę nie jest potrzebna.

    > Nie zmuszal i jakos dzialalo.

    Nie do końca. Liczba fraudów coraz większa. Co ciekawe - banki od
    pewnego czasu obniżały poziom zabezpieczeń. Na przykład rezygnowały z
    tokena sprzętowego.
    Pamiętam w mBanku hasła jednorazowe - dużo bezpieczniejsze niż SMS. Po
    pewnym czasie wprowadzono opłaty za nie. Podobnie jak wymuszono na
    bankach ograniczenie odpowiedzialności klienta bodaj do 150 euro czy
    umożliwienie rezygnacji z kart bezstykowych. Właściwie przykłady można
    mnożyć, gdzie stosowne rekomendacje czy przepisy zmuszały banki do
    podniesienia bezpieczeństwa, z którego tak chętnie rezygnowano.
    Najbliższe zmiany już we wrześniu.

    > Zrozum, ze nie bylo ochrony.

    Tylko co to może obchodzić klienta? Jeśli nie radzisz sobie z nożyczkami
    to nie zostawaj fryzjerem.

    > Jakby tam przyszedl wlasciciel, to tez by mu wyplacono, a potem
    > naliczono kare za debet, bo nie wolno.

    Niestety nie masz racji. Wypłata gotówkowa mogła być do wysokości salda.

    > Ktos kiedys pisal, ze regularnie robil debet wyplacajac z bankomatu,

    Z pewnością z bankomatu off-line. Tymczasem mówimy o wypłacie w oddziale
    banku, gdzie jest możliwość sprawdzenia stanu konta. No - powinna być ;-)

    > PKO mu odsetki naliczal, upomnienia slal, karty blokowal - i za nic mial
    > wyjasnienia, ze przeciez regularnie tez splaca, a to najdrozsza forma
    > kredytu, wiec powinni cieszyc sie z takiego klienta.

    Klient narusza umowę. Bank ma prawo mu dać wypowiedzenie i tyle. Tu
    mówimy o wspieraniu fraudów i czerpaniu z nich korzyści.
    Przyjmując Twój tok myślenia klient, któremu ukradziono 20 czeków
    musiałby się liczyć ze stratą 20.000 zł, choć na koncie mógłby mieć
    zero. Wydaje mi się to myśleniem jednak absurdalnym.

    > No bo OK, poza tym, to na moje dobro, wiec OK :-)

    Typowa mentalność Kalego.

    > Tylko jak sie przepisy zmienily, to te p* bankstery nie ostrzegly, ze
    > teraz to sie nie oplaca ...

    I kolejny przykład, gdzie banki zmuszono do respektowania prawa. Bo
    obowiązek podatkowy to jednak prawa, a świadome jego naruszanie... no cóż...

  • 87. Data: 2019-07-24 16:56:33
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-24 o 16:25, J.F. pisze:

    > Troche jeszcze nie te czasy.

    W 1991 powstała GPW, a udział klientów zagranicznych zawsze był spory.
    Aż nie chce się wierzyć, że BRE decydując się na mBank nie miało
    możliwości inwestowania poza granicami PL.

    > No i znow mamy ryzyko kursowe - bo globalnie zlotowek nie chca.

    Nie sądzę, by to była prawda. Jest akurat odwrotnie. Choćby z powodu
    wysokich stóp (jak na UE - zaryzykuję nawet tezę, że najwyższych) PLN
    jest bardzo pożądany. W tamtym czasie także świetny, chociaż raczej do
    tzw. zagrań spekulacyjnych - jak dziś TRY czy RUB.

    > Władza ludowa nie lubila, a obywatele sie kosztownosci nie dorobili :-)
    > No i to musi kosztowac, a Polak placic nie lubi ...

    Ależ obecnie wielu poleca złoto ;-)) Gdzieś to trzeba trzymać.

    > ale byl tez e-max, wysoko oprocentowany, i bardzo latwo sie przerzucalo ...

    Na początku mBanku to by nonsens, gdyż nie było limitów przelewów z KO
    na ROR. No chyba, że tłumaczyć to niskim poziomem bezpieczeństwa kart...

    > Swoja droga - za PRL  ROR potrafil byc oprocentowany, nieduzo, ale
    > zawsze cos ... komu to przeszkadzalo ?

    Sądzę, że popularność KO wykluczyło oprocentowanie ROR-ów. Niemniej dziś
    są pośrednie możliwości zarabiania na takowych. Swego czasu także były
    (np. lokaty jednodniowe).

    > Skoro nie "nic" to jednak cos trzeba zrobic.

    Nie zrozumiałeś. Są koncepcje filozoficzne mówiące o tym, iż nie można
    zdefiniować słowa "nic". Zawsze COŚ robisz. Zatem oczekiwanie od kogoś,
    że nie będzie robił "nic" jest nonsensowne.

    > Fraza moze przyciagnac spekulantow, ale jest tez normalny handel
    > towarami, i potem szybko sie okazuje, ze waluty brakuje, lub jest nadmiar.

    W Twojej definicji "każdy posiadający walutę jest spekulantem" to
    faktycznie. Natomiast normalny handel towarami jest zabezpieczony
    walutą. Ba! Sama waluta także jest towarem.

    > Ale czy to pokryje rozdawnictwo ?

    Tak.

    > Trzeba przewalutowac teraz, bo bedzie jeszcze drozej :-)

    Tendencja jest odwrotna. Wiele krajów ma nadzieję na osłabienie swojej
    waluty - na czele z EUR, USD, CHF, GBP, JPY. Innymi słowy my trzymamy
    się mocno, mamy wysokie stopy, co zwiastuje, iż w długim terminie złoty
    może zyskiwać na wartości. Programy socjalne PiSu to po prostu forma QE,
    jednak bez dofinansowania przedsiębiorstw, a dorzucenie obywatelom.
    Efekt ten sam - helicopter money.

  • 88. Data: 2019-07-24 17:20:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    >Zatem każdy powinien mieć wybór. Ja chciałbym kartę tylko na PL.
    >Podejrzewam, że 99% klientów także karta na Wenezuelę nie jest
    >potrzebna.

    Jak juz bierzesz miedzynarodową, to sie okazuje, ze w Wenezueli tez
    dziala.

    A czysto polska ... taki sobie sens. I co mialaby dawac -
    bezpieczenstwo ?

    Masz blika.

    >Nie do końca. Liczba fraudów coraz większa. Co ciekawe - banki od
    >pewnego czasu obniżały poziom zabezpieczeń. Na przykład rezygnowały z
    >tokena sprzętowego.

    cena/koszty.

    >Pamiętam w mBanku hasła jednorazowe - dużo bezpieczniejsze niż SMS.

    No wlasnie wcale nie takie bezpieczniejsze - na liscie nie masz podane
    co autoryzujesz.
    A zaczely sie podstawiania wlasnej strony.

    >Po pewnym czasie wprowadzono opłaty za nie.

    Zaporowe. Pewnie tez cena zadecydowala - SMS sa tansze :-)
    A potem patrz wyzej.

    Teraz modna autoryzacja w aplikacji mobilnej ... czyzby i SMS byly za
    drogie ?
    Choc pare dodatkowych zalet ma.

> [...]
    >rekomendacje czy przepisy zmuszały banki do podniesienia
    >bezpieczeństwa, z którego tak chętnie rezygnowano. Najbliższe zmiany

    Ale mbank zaczal dzialalnosc gdy zadnych takich przepisow nie bylo ..

    >Tylko co to może obchodzić klienta? Jeśli nie radzisz sobie z
    >nożyczkami
    to nie zostawaj fryzjerem.

    Klient ma nie gubic czekow :-)

    >Niestety nie masz racji. Wypłata gotówkowa mogła być do wysokości
    >salda.

    troche watpie. Znow dochodzimy do telekomunikacji i czy oddzial znal
    wysokosc salda ... konta z innego oddzialu.

    >Z pewnością z bankomatu off-line.

    Z takiego, jakie wtedy byly.

    >Klient narusza umowę. Bank ma prawo mu dać wypowiedzenie i tyle.

    Prawo ma, ale gdzie tu sens, gdzie logika :-)

> [...]
    >musiałby się liczyć ze stratą 20.000 zł, choć na koncie mógłby mieć
    >zero. Wydaje mi się to myśleniem jednak absurdalnym.

    Ale tak to jakos dzialalo - z koniecznosci.

    W Anglii wymyslono karte zabezpieczajaca. Taka tam plastikowa karta,
    po okazaniu ktorej sklep zyskiwal gwarancje czeku do jakiej tam kwoty.
    Oczywiscie zalecenie bylo - trzymaj karte w innym miejscu niz
    ksiazeczke czekową.

    A co widze w sklepie - drobny prezent - eleganckie etui na ksiazeczke,
    pioro i karte ...

    >Typowa mentalność Kalego.

    Przepisy podatkowe rzecz swieta, a nie uznaniowa :-P

    >I kolejny przykład, gdzie banki zmuszono do respektowania prawa. Bo
    >obowiązek podatkowy to jednak prawa, a świadome jego naruszanie... no
    >cóż...

    zmuszono ? Chyba nie bylo zakazu informowania klientow o zmianie.

    Za to niedawno przy okazji podatku bankowego juz byl zakaz podwyzek z
    powodu podatku.
    Uwazasz to za sprawiedliwe ?

    J.

  • 89. Data: 2019-07-24 18:47:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >jest bardzo pożądany. W tamtym czasie także świetny, chociaż raczej
    >do tzw. zagrań spekulacyjnych - jak dziś TRY czy RUB.

    Ale to chyba o czym innym mowimy.
    Zagraniczny klient chcac zainwestowac na GPW, czy zaryzykowac lokate
    bankową na 16%, musi miec zlotowki.
    Bank moze mu co najwyzej jakis ciekawy produkt inwestycyjny
    zorganizowac.

    BRE chcac "inwestowac za granicą" bedzie inwestował w dewizach, bo w
    PLN to za granicą sie raczej nie da.

    Wiec sie wystawia na ryzyko kursowe, choc w tamtych czasach ... kto by
    pomyslal, ze to moze byc jakiekolwiek ryzyko, raczej zabezpieczenie
    :-)

    >Ależ obecnie wielu poleca złoto ;-)) Gdzieś to trzeba trzymać.

    Widac banki troche nie dorosly ... albo przeskoczyly ten etap rozwoju
    :-)

> [...]
    >kart...

    >Sądzę, że popularność KO wykluczyło oprocentowanie ROR-ów.

    IMO to moda z zagranicy.
    ROR jest nieoprocentowany, bo nie.

    >W Twojej definicji "każdy posiadający walutę jest spekulantem" to
    >faktycznie. Natomiast normalny handel towarami jest zabezpieczony
    >walutą. Ba! Sama waluta także jest towarem.

    Nie - sa ludzie inwestujacy finansowo, i ich taka fraza przyciaga ...
    lub odrzuca.

    A oprocz tego masz normalny import i eksport towarow -
    i bilans walut.

    >Tak.

    Ale w jaki sposob ?

> [...]
    >po prostu forma QE, jednak bez dofinansowania przedsiębiorstw, a
    >dorzucenie obywatelom. Efekt ten sam - helicopter money.

    No wlasnie - jak sie PiS rozpedzi, to sie zrobi za duza dziura w
    budzecie, a potem zlotowka p* :-)

    J.

  • 90. Data: 2019-07-24 19:14:55
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dlaczego uważasz, że to rozdawnictwo?
    Dlaczego wg Ciebie emerytura 1100 zł jest słuszna, a emerytura 1192 zł miałaby być
    niesłuszna?
    Wg jakiego precyzyjnego wzoru zgodnego z prawami fizyki lub boskimi wyliczasz pensje
    [rzekomo] należne przykładowo w organach
    samorządowych Warszawy czy innych?
    Dlaczego uważasz, że czesne za prywatny żłobek 1300 zł/mies. jest słuszne podobnie
    jak słuszne jest niedotrzymanie obietnic przez
    P0-wską mafię warszawską w przedmiocie "żłobka dla każdego Warszawiaka" (państwowy to
    ok. 250 zł mies.)?

    -----
    > 500+, trzynastka dla emerytów - tylko te dwie rzeczy kosztowały kilkadziesiąt
    miliardów.