  • 1. Data: 2019-07-16 14:57:15
    Temat: zmiany ... zmiany
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    http://next.gazeta.pl/next/7,151003,24997870,mbank-z
    mienia-sposob-logowania-do-e-bankowosci-do-rewolucji
    .html#s=BoxOpImg3

    "Unijna dyrektywa PSD2 ma na celu poprawę bezpieczeństwa transakcji, a przy
    tym sporo zmieni w kwestii codziennego korzystania z usług bankowych. Od
    połowy września bez PIN będzie można dokonać tylko pięciu płatności kartą z
    rzędu. Kolejną trzeba będzie potwierdzić kodem, nawet jeśli opiewa na mniej
    niż 50 zł. Będzie tylko jeden wyjątek od tej reguły - płatności w
    terminalach samoobsługowych służących do uiszczania opłat za przejazd i
    postój.

    Poważna zmiana szykuje się także w dostępie do systemu bankowości
    internetowej czy mobilnej. O nowościach poinformował już mBank. Aby
    wypełnić wymóg tzw. silnego uwierzytelnienia, od 14 września przy logowaniu
    do jego bankowości internetowej, konieczne będzie nie tylko wpisanie loginu
    i hasła, ale także otrzymanego kodu SMS. Alternatywnie, będzie można
    dokonać tzw. mobilnej autoryzacji, czyli potwierdzić logowanie poprzez
    aplikację mobilną.

    Do reguł z dyrektywy PSD2 dotyczących silnego uwierzytelniania musi
    dostosować się cały rynek. Rychłych zmian powinni oczekiwać więc także
    klienci innych banków."

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 2. Data: 2019-07-16 15:57:56
    Temat: Re: zmiany ... zmiany
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmm, ciekawostka, wcale mi się to nie rzuciło w oczy, jak czytałem o tych zmianach -
    widać zbyt pobieżnie.
    Ciekawe, czy również w innych bankach to przeoczyłem - póki co jest to najbardziej
    wpływająca na user experience zmiana z wchodzących 14 września.
    Tzn. mówię o tym przepisaniu SMS przy logowaniu - oj, padnie im to na pewno.
    Choć np. wbk/santander ma taką opcję - ale opcję, tak samo jak hasło proste/maskowane
    - od dawna.

    Bo 5 piknięć a potem PIN to dobry pomysł.

    To PSD2 wydaje się być interpretowane "po polsku", na złość klientowi, z zemsty na
    cholerną unię, która wie lepiej od banków, jak banki prowadzić ;>
    To tak jak w tym powiedzeniu: "W USA były dwa wielkie monopole. Jeden z nich był
    odpowiedzialny za wojnę, inflację, bezrobocie. Drugi dał nam unix, C, tranzystor. I
    zgadnijcie, który z nich nakazał któremu, jak należy prowadzić biznes telefoniczny"?
    Tak jak taki żubr - od 14 września likwiduje papierowe hasła (mBąk zlikwidował chyba
    już całkiem jakiś czas temu - albo przynajmniej ja, mając aktywne SMS, już nie mam
    opcji w ST żeby włączyć papierowe - choć kilka list jeszcze mam - a wujek ostatnio
    nie mógł zrobić przelewu, bo mu listę zdezaktywowało - ale podobno jeszcze do 14
    września będzie funkcjonować) oraz fajnie działający (tzn. na J2ME, bo androidowy
    ssie) token - w rezultacie pożegnałem się z nimi i czekam na kolejną promocję ;>

  • 3. Data: 2019-07-16 16:26:55
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Szczególnie wklepywanie PIN-a gdy cały autobus patrzy, jak kupujesz bilet za 1,30 zł.

    -----

  • 4. Data: 2019-07-16 17:26:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 16 lipca 2019 16:27:26 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > Szczególnie wklepywanie PIN-a gdy cały autobus patrzy, jak kupujesz bilet za 1,30
    zł.

    Specjalnie masz jedną kartę do kupowania biletów?
    To nawet nie jest zły pomysł, debetówka i 100zł na koncie albo KK z 500zł limitu.
    Hmm, ale trzeba mieć do niej inny PIN, inaczej bez sensu - mi póki co udaje się na 21
    kartach (i 8 żony) mieć ten sam PIN ;>
    Właściwie w historii wyłamywały się tylko te popierdółki, które kazały za zmianę
    płacić - ZTCP to VW (ci to byli rekordziści - przysłali mi w kopercie PIN 2888) i
    nest, być może jeszcze KK eurobanku.

    Więc doczytaj - CO PIĄTA transakcja pikaczowa na mniej niż 50zł (a miało już być
    100zł) z PINem - a każde wpisanie PIN (oby, bo może będzie wymaganie użycia chipu,
    jak we wczesnych implementacjach visa'y) licznik resetuje.

  • 5. Data: 2019-07-16 17:41:28
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No qrwa mać tylko Ty jeden liczysz jak w pokerze na której z fafdziesięciu kart masz
    który pik.
    Inni są normalni.
    A poza tym cienias jesteś, skoro musisz jeździć długim czerwonym, ja pytałem
    teoretycznie ;-)

    -----
    > CO PIĄTA transakcja pikaczowa na mniej niż 50zł z PINem - a każde wpisanie PIN
    licznik resetuje.

  • 6. Data: 2019-07-16 17:46:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 16 lipca 2019 17:41:30 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > No qrwa mać tylko Ty jeden liczysz jak w pokerze na której z fafdziesięciu kart
    masz który pik.
    > Inni są normalni.

    Oj, z myśleniem dziś ciężko, zmiana ciśnienia?
    Ci "normalni", którzy płacą kartą nie tylko za bilety, Twojego wydumanego problemu
    mieć nie będą, bo liczniki zresetują im inne płatności.

    > A poza tym cienias jesteś, skoro musisz jeździć długim czerwonym, ja pytałem
    teoretycznie ;-)

    I widać, że głupoty gadasz - na jednorazowych jeżdżą właśnie tacy teoretycy, jak im
    się przedłużacz członka zepsuje ;P
    Tacy, co nie wydają pieniędzy na głupoty i nie muszą przedłużać, mają miesięczny i
    wydumanych problemów nie mają nawet teoretycznie.

  • 7. Data: 2019-07-16 18:00:04
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Rozumiem, muszę koniecznie kupić cztery razy kawę po półtora euro żeby mi zresetowało
    licznik przez przejazdem miejską.
    No Rutkowski w pełnej krasie ;-)

    -----

  • 8. Data: 2019-07-16 18:11:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 16 lipca 2019 18:00:41 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Rozumiem, muszę koniecznie kupić cztery razy kawę po półtora euro żeby mi
    zresetowało licznik przez przejazdem miejską.

    Po półtora to tylko wtedy, jak powiesz: "Dzień dobry, poproszę kawę." ;P
    I nie cztery, tylko pięć - bo może się okazać, że wyciągasz właśnie zresetowaną
    kartę.
    I tylko jak rano wstajesz i nieprzytomny jesteś (choć niektórym, jak widać, zostaje
    to na cały dzień - w takich przypadkach się pyta "co takiego palicie?") - wystarczy
    jedna kawa, ale zapłata z chipa - no chyba że to są warunki nie do spełnienia, albo
    też cały bar się gapi na wpisującego PIN... Ale i tak miałeś go wpisać, więc jednak
    nieprzytomność całodzienna.

  • 9. Data: 2019-07-16 18:39:32
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A ktoś pisał, że własna dobrowolna zapłata z chipa z PIN-em resetuje licznik tak
    samo, jak PIN wymuszony przez system?
    No i masz zaplanowane na cały dzień, że po kawie będzie długi czerwony?
    Bilard o wpół do dziesiątej u Rutkowskiego ;-)

    -----

  • 10. Data: 2019-07-16 19:00:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 16 lipca 2019 18:39:34 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > A ktoś pisał, że własna dobrowolna zapłata z chipa z PIN-em resetuje licznik tak
    samo, jak PIN wymuszony przez system?

    Może i nie pisał.
    Nikt też (a przynajmniej mBąk) nie pisał, że będzie 5 pikaczów bez PIN, a potem musi
    być PIN - to już jakiś wymysł pismaków.
    Zresztą teraz jest tak samo - wybrane/losowe/jak tam nazwiesz pikaczowe poniżej 50zł
    też mogą PINu zażądać i wpisać musisz, nawet jak bilet za 1,3zł i cały autobus się
    gapi.
    Dobrym pomysłem jest uporządkowanie tego - jeden czy dwa banki widziałem, gdzie
    klientowi podawali, jak to działa. Inne ściemniają do poziomu, że "jest to losowe".
    I choć pikaczowanie, szczególnie bez PINu, uważam za kamień milowy w rozwoju
    płatności bezgotówkowych, to uważam jednak, że visa na początku wymyśliła dobry
    kompromis - czyli pikaczu tylko do 50zł, powyżej zawsze wymuszenie chip+PIN - i już
    nie pamiętam, czy po 3 pikaczach bez PIN wymuszało chip+PIN niezależnie od sumy, czy
    też kazało po prostu PIN (i czy bez chipa resetowało licznik) - ale to nie ważna,
    było to dobrym kompromisem między wygodą a paranoją.
    Niestety wygrała koncepcja MC - a rozsądek jak zwykle przywrócić musi unia. Zaś poza
    UE wciąż będzie wolna amerykanka w tym temacie.