  • 391. Data: 2019-07-31 19:22:16
    Temat: Re: Takie bogacze, a kredyty frankowe biorą.
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 18:07, J.F. pisze:
    > A co tam ekonomisci pisza ? Ze np koszt wychowania dziecka to 200 tys.
    > I juz masz 10k kosztow na jedna osobe, i to niepelnoletnia :-)

    Pytanie ile z tych kosztów jest do opłacenia kartą? Właściwie to pytanie
    kluczowe.

    > Trzeba uwazac.
    > Tu akurat mbank chwale, bo limity liczy na wszystkie karty razem ... ale
    > dodatkowa chyba platna dodatkowo :-)

    Dodatkowo płatna lub zwolniona jeśli wyrobisz limity (osobne dla niej).
    Przynajmniej do niedawna tak było.

    > Czasem sie przydaje.

    Za rzadko, aby płacić... ile tam? 300 zł rocznie? Ja płacę 5. Wifi jest
    w tylu miejscach, że spokojnie dam radę, jeśli muszę. A skoro nie mam to
    nie muszę.
    A wiesz - obecnie mam na SIM ok. 12 zł. Całe szczęście, że plus ma
    usługę teleprzelew, bo mi się te pieniądze gromadziły i gromadziły. Nie
    było co z tym robić. Kartę mam jakoś... hmm... 15 lat...? Wydając na
    telefon 5 zł/rok można jednak sporo odłożyć.

    > Cos podejrzanie tanio :-)

    A uwierzyłbyś, że można na telefon wydawać od lat 5zł/rok? Albo
    przejechać za 39 zł pociągiem 900 km? Dużo rzeczy dziś dziwi.

    > No przeciez od poczatku pisalem, ze te 100 zl na koncie to sciema :-)

    Nie masz racji. Jedno nie wyklucza drugiego.

    > Jutro bedziesz mial 1000 zl, bo tyle trzeba wlac.
    > No chyba, ze zlecenie wylania 900 juz czeka.

    To szczegóły. Tak naprawdę obrót jest dużo większy - chciałem Ci pokazać
    mechanizm.

    > No i mozliwe, ze z tej karty korzystasz raz na miesiac ... ale to
    > korzystasz z innej.

    Na co dzień korzystam w EB. Gdy zlikwidują 5% zwrotu - przestanę.
    Przejdę na gotówkę.

    > No chyba, ze wolisz gotowke.

    Na razie mam zysk płacąc kartą. Jeśli bank przestanie się ze mną dzielić
    - wybiorę gotówkę.

    > No nie, jesli masz na natychmiastową spłatę.
    > Tzn nie uwazam tego za zadluzanie.

    Ty możesz sobie uważać czy nie - jeśli nawalisz to zdaje się, że BIK to
    wykaże. W efekcie gdy Twoje koszmary o utracie pracy się zrealizują (nie
    życzę!) może być problem z kredytem przy wpisie w BIK z powodu
    "zapomnienia" czy innych rzeczy przy KK.

    > A kto inny ci pomoze w nieszczesciu ?

    Oszczędności.

    > Czyli zalatwiales jeszcze na poprzednim etacie.

    Albo na wypowiedzeniu. Wszak to 3 miesiące, gdy masz czas na znalezienie
    nowej pracy.

    > To trzeba sie zapisac do komitetu, zebrac skladki, a zaplacic ... karta :-)

    Chyba nie masz dzieci. Pierwsze słyszę, aby nauczyciel zbierał np. na
    teatr płatności kartą, bo organizuje wyjście. Niby skąd ma mieć
    terminal? I kto by zapłacił prowizję?

    > A na co, skoro tak dobrze planujesz ? :-)

    Sam nie wiem... A gdy Aleksander Wielki spojrzał na swoje królestwo -
    zapłakał. Bo nie pozostało mu już nic do zdobycia.

    > Bo nawet inflacji nie pokryje...

    Z przyjemnością poznam lepszą ofertę na podobnych warunkach.

    > A to nie wiem o co chodzi. Nie ma opcji w programie, czy jest az za dobra ?

    Uwierz. Nie wiem.

    > No jak ? Jak spadnie, to zero zamieni sie w strate :-)

    Nie odrobiłeś jednak pracy domowej z zadania "sprzedaż krótka".

    > Dokladnie - zajmowanie pozycji.
    > Ma dwie wady:
    > - nie wiesz, co FED oglosi,
    > - nie wiesz, jak na to rynek zareaguje.
    >
    > Hazard :-)

    Hmm... Kupuję kupon lotto - tracę wszystko lub...
    Stawiam w ruletce - tracę wszystko lub...
    Zakładam się z Tobą o rzut monetą - tracę wszystko lub...

    Posiadam 20.000 USD - tracę wszystko? A niby jak?
    Nie widzę w tym hazardu.

    > A wpisowe do pokerka ile wynosi ?

    Nie wiem.

    > Ale przeciwnik tez ma strategie :-)

    Oczywiście. Inaczej nie byłoby turnieju czy nie byłby to rodzaj sportu.
    Chyba nawet jest takie pojęcie "poker sportowy".

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Poker_sportowy

    > Jesli kupiles i sprzedales drozej, i zarobiles ... skad sie te zarobione
    > pieniadze wziely?

    Nie wiem. Jest wiele możliwości odpowiedzi na to pytanie.

    > I jak tu zrobic, zeby obie strony zarobily ?

    To zależy od celu. Np. bank mógł dodrukować. Ja zarobiłem, oni kupili
    ode mnie PLN, więc też są zadowoleni.

    > Akcje. Troche inny towar. Placa np dywidendy. Rosna w cenie wraz z
    > rozwojem przedsiebiorstwa.

    Ktoś tam pisał, że BRE nie miał możliwości inwestowania, że tego się nie
    robi, niemożliwe itd.

    > Jesli jednak SNB tanio kupil i w odpowiednim momencie drogo sprzedał, a
    > potem moze jeszcze tanio odkupil,
    > to ktos inny musial stracic.

    Gdy kupujesz iPhone'a to Apple zarabia. Czy Ty tracisz? Niekoniecznie.
    Możesz wręcz zyskiwać, bo dzięki temu np. więcej zarabiasz (kontakt z
    klientem). Czy klient traci? Też niekoniecznie, bo technologia ułatwia
    itd. Jednoznaczna odpowiedź kto stracił nie jest możliwa.

    > Ale ktos jednak stracil tych 13mld, bo dywidendy to co innego.

    Zielone ludki! ;-)

    > Nie mowie nie - sam kiedys pisalem, ze zloto to same straty - nie
    > procentuje, przechowywanie kosztuje, zysku nie ma.

    "zloto to same straty" - brawo!

    > Ale jak obok szaleje inflacja i jeszcze kupic w dobrym momencie - to po
    > latach zysk widac.

    Nie szkoda Ci życia? Piszesz, że trudno związać koniec z końcem w
    perspektywie kilku miesięcy, a widzisz horyzont zysku "po latach"?

    > Akurat bank ma na zlocie niski spread.

    Słusznie. A mimo to symbolicznie trzyma złoto.

    > A to jest wlasnie dyskusyjne, bo jesli kupiles 10 tys $, sprzedales, to
    > stac cie na 10 tys dolarow minus spread :-)

    Mylisz się, ale o tym naprawdę już było. Płacę za towary w PLN. Nie
    obchodzi mnie USD. To tylko instrument pozwalający zwielokrotniać PLN.

    > Zasada jednak ta sama - trafisz - zarobisz, nie trafisz - stracisz.

    Krótkoterminowo. Ale to już też było.

    > Krotka masz pamiec.
    > Juz zapomnialesc jak frank byl po ... ile tam, 3.50, a potem spadal, i
    > spadal, i spadal, ... i przez pare lat nie chcial zdrozec.

    Sęk w tym, że za bardzo żonglujesz czasem. Raz chcesz wiedzieć czy dziś
    zyskałem i ile, drugi raz za rok (przy złocie), potem za pięć, teraz za
    ileś tam. Musisz obrać sobie jakąś strategię. Pokazałem Ci jak zyskać w
    tym tygodniu i w lipcu. Naprawdę nie ma znaczenia za 5 lat po ile będzie
    USD/CHF, ani po ile był 5 lat temu. No ale o tym... też już było.

    > A potem jak zdrozal, to konkretnie ... tylko czy jeszcze go miales, czy
    > powiedziales sobie "dosc tych strat" :-)

    Chłop swoje, baba swoje.
    Umiejętne zarządzanie powoduje, że nie ma strat.

  • 392. Data: 2019-07-31 19:34:26
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 18:55, J.F. pisze:
    > IMO - kredyty wciskaja stale i w ciemno - wszak na tym zarabiaja :)

    I na KK też. Dodatkowo prowizje ze sprzedaży. Nie wiem czego tu nie
    rozumieć.

    > Byc moze, ale wciskaly tez w czasach mniejszych prowizji i braku
    > wielowalutowych KD ...

    Ale może doprecyzuj czego nie rozumiesz...

    Z punktu widzenia banku: Lepszy klient KK niż KD. Raz, że KK droższe,
    dwa że szansa na golenie przy wpadnięciu w kredyt (którego być może
    klient w ogóle by nie brał, a tu wpadł przez "zapomnienie" spłaty do
    określonego dnia lub nie widział, że z bankomatu liczy od razu),
    prowizja od sprzedaży wyższa (większy obrót, przewalutowanie). Do tego
    ew. prowizja z bankomatów zamiast dopłacać operatorowi w przypadku KD.

    Przecież KK się bankowi opłaca dużo bardziej niż KD.

  • 393. Data: 2019-07-31 20:29:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup

    >Pytanie ile z tych kosztów jest do opłacenia kartą? Właściwie to
    >pytanie kluczowe.

    Cholera wie, jak oni to wyliczyli, ale na pierwszy rzut oka wydaje
    sie, ze wiekszosc :-)

    Bo na jakie wydatki nie zaplacisz karta?
    Komitet rodzicielski, korepetycje?

    Dodatkowy pokoj w mieszkaniu ?

    >Dodatkowo płatna lub zwolniona jeśli wyrobisz limity (osobne dla
    >niej). Przynajmniej do niedawna tak było.

    To moze nie brac dodatkowej, tylko druga ? :-)

    To tak jeszcze do nikogo nie dzwonisz ?

    Ojciec tak zbieral w Erze, ja mu jeszcze na podwojnych doladowaniach
    dorzucale,
    na szczescie wprowadzili jakas dluga waznosc konta i cos przez dwa
    lata nic nie placil :-)

    >A uwierzyłbyś, że można na telefon wydawać od lat 5zł/rok?

    Od lat to nie.
    Poza tym telefon jest od telefonowania (i internetowania), i ile tam
    kto potrzebuje rozmawiac - ja malo, kobiety duzo :-)

    >Albo przejechać za 39 zł pociągiem 900 km? Dużo rzeczy dziś dziwi.

    Nigdy tak nie przeliczalem ... pociagi u nas zawsze byly dosc tanie,
    ale tez dosc kiepskie.

    >Nie masz racji. Jedno nie wyklucza drugiego.

    No widzisz, a ja bym sie musial upewnic czy starczy :-)

    >To szczegóły. Tak naprawdę obrót jest dużo większy - chciałem Ci
    >pokazać mechanizm.

    Ja tam widze, ze wlewasz 1000 zl i one sa. I sie nie boisz, ze ukradna
    :-)

    >Na co dzień korzystam w EB. Gdy zlikwidują 5% zwrotu - przestanę.

    Ale im wiecej wydasz, tym wiecej zarobisz, to wydawaj, wydawaj :-)

    >Przejdę na gotówkę.

    A czemu ?
    Mozna oczywiscie nie lubic, dla mnie karta jest przede wszystkim
    wygodna - nie trzeba liczyc, nie trzeba po bankomatach chodzic,
    szybciej sie placi ...

    >Ty możesz sobie uważać czy nie - jeśli nawalisz to zdaje się, że BIK
    >to wykaże.

    Bodajze po 3 miesiacach.

    >W efekcie gdy Twoje koszmary o utracie pracy się zrealizują (nie
    >życzę!) może być problem z kredytem przy wpisie w BIK z powodu
    >"zapomnienia" czy innych rzeczy przy KK.

    No i dlatego pisze, zeby KK wyrabiac poki mozna :-)
    a w kryzysie - pilnie splacac minimum.

    >Chyba nie masz dzieci. Pierwsze słyszę, aby nauczyciel zbierał np. na
    >teatr płatności kartą, bo organizuje wyjście. Niby skąd ma mieć
    >terminal? I kto by zapłacił prowizję?

    Nie - zostac czlonkiem komitetu, zbierac gotowke, a potem kupic tych
    30 biletow i zaplacic karta :-)

    >Z przyjemnością poznam lepszą ofertę na podobnych warunkach.

    No coz, chwilowo Idea, Getin, Mille 2.7% - ale tylko do 100k, Alior
    2.5%, ...

    >Nie odrobiłeś jednak pracy domowej z zadania "sprzedaż krótka".

    Ja tam mysle, ze jak spada to trace, niezaleznie od tego, jaka
    filozofie wymysle.

    >Hmm... Kupuję kupon lotto - tracę wszystko lub...

    ... zostaje bogatym :-)

    >Posiadam 20.000 USD - tracę wszystko? A niby jak?
    >Nie widzę w tym hazardu.

    No i co z tego, ze nie wszystko ?
    Pare takich posiedzen FED i 20k moze sie zrobic 10k - nadal nic nie
    straciles ?

    Wankowicz mial prosta rade do kasyna: bierzemy kwote, ktora jestesmy
    gotowi stracic, i wsadzamy do prawej kieszeni.
    kazda wygrana dzielimy po polowie do prawej i lewej kieszeni.
    Gramy do rana lub do wyczerpania prawej kieszeni.
    Szans Fortuny nie ograniczamy, ale w lewej powinno nam sporo zostac.
    Na kolejny dzien :)

    Przy czym ruletka ma szanse wygranej 36/37, ok 97% - wiec zapewnia
    dluga rozrywke za niewielkie pieniadze.
    W odroznieniu od Totolotka, gdzie jest to trudne do oszacowania,
    jakies 25 do 50 % ...

    >Ktoś tam pisał, że BRE nie miał możliwości inwestowania, że tego się
    >nie robi, niemożliwe itd.

    Kwestia naszego prawa bankowego - jak akcje spadna zamiast podrozec,
    to co oddasz klientom ?
    Nie wiem czy w ogole mozna, ale raczej jakis niewielki %.

    >Gdy kupujesz iPhone'a to Apple zarabia. Czy Ty tracisz?
    >Niekoniecznie.

    Ale jesli kupujesz za 100 tys zl dolary, po czym sprzedajesz je za
    103500,
    to skad sie te 3500zl wzielo ?
    Bo $ sie nie zmienily.

    >Zielone ludki! ;-)

    Moze my, jesli kupil tez polskie obligacje.
    Co prawda dzieki temu moze mamy autostrady ...

    >"zloto to same straty" - brawo!

    >Nie szkoda Ci życia? Piszesz, że trudno związać koniec z końcem w
    >perspektywie kilku miesięcy, a widzisz horyzont zysku "po latach"?

    Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia.

    jeden powinien sobie na wczasy do Bulgarii pojechac, inny pojedzie na
    Majorke,
    a jeszcze moze sobie troche zlota odlozyc.

    >Mylisz się, ale o tym naprawdę już było. Płacę za towary w PLN. Nie
    >obchodzi mnie USD. To tylko instrument pozwalający zwielokrotniać
    >PLN.

    To sie ciesz, ze dobrych czasach zyjesz.
    Ja pamietam jeszcze te inflacyjne czasy :-)
    Oczywiscie i wtedy mozna bylo zarobic, ale rachunek byl odwrotny :-)

    >Sęk w tym, że za bardzo żonglujesz czasem. Raz chcesz wiedzieć czy
    >dziś zyskałem i ile,

    jak akurat zle trafisz, to dzis nie zarobisz, jutro nie zarobisz, a za
    tydzien bedzie jeszcze gorzej ...

    >Chłop swoje, baba swoje.
    >Umiejętne zarządzanie powoduje, że nie ma strat.

    To by biedy na swiecie nie bylo :-)

    Nie ma strat, jak dobrze trafisz, a jak zle, to beda.

    J.

  • 394. Data: 2019-07-31 20:41:10
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Owszem, często buduje z innych.
    Np. w części budynku izolacja termiczna to styropian, w innej części to wełna
    mineralna.
    W części budynku ściany z betonu (np. będące jednocześnie konstrukcyjnymi), w innej z
    silikatów, w innej z ceramiki.
    W części budynku okna drewniane, w innej części alu.
    Inne elewacje.
    Drzwi-potykacze jak w bunkrze w części wysokiej, wygodne schody w części niskiej.
    Ciemne klatki schodowe i jasne przeszklone schody.
    15 mieszkań na piętrze i 2-3 mieszkania na piętrze.
    Itp. itd.
    W jednej i tej samej inwestycji.
    O widokach na śmietnik albo na park albo na plac zabaw przedszkola już nie warto
    pisać

    -----
    > przecież deweloper nie buduje z innych materiałów mieszkania pod numerem 1,2,3, a
    4,5,6 też inne, bo to "dla siebie".

  • 395. Data: 2019-07-31 21:04:55
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 20:29, J.F. pisze:
    > To tak jeszcze do nikogo nie dzwonisz ?

    Nie mam potrzeby.

    > A czemu ?

    Bo i tak mam nadwyżki. Zawsze coś tam dostaję. Dlatego muszę biegać do
    wpłatomatu. A tak - po prostu będą do wydania.
    2. Opieram się, gdy bank chce zgarniać wszystko (prowizję). Powinien się
    dzielić, wszak ma te prowizje od moich zakupów.
    3. Gotówka bezpieczniejsza (tylko nie zaczynaj ;-)
    4. Gotówka działa zawsze - przy braku prądu też.
    5. Spada mi sprawność liczenia pieniądza. Odmóżdża mnie to przykładanie
    karty do terminala. Podziwiam kasjerki sprawnie liczące. Też tak chcę.

    > Mozna oczywiscie nie lubic, dla mnie karta jest przede wszystkim wygodna
    > - nie trzeba liczyc, nie trzeba po bankomatach chodzic, szybciej sie
    > placi ...

    Ja tam lubię myśleć, więc sobie będę liczył. Częściej korzystam z
    wpłatomatu niż bankomatu. Rzeczywiście szybciej się płaci. Ale cóż -
    będę wybierał kasy z ładnymi kasjerkami!

    > Nie - zostac czlonkiem komitetu, zbierac gotowke, a potem kupic tych 30
    > biletow i zaplacic karta :-)

    Chyba jednak nauczyciel musi to zrobić.

    > No coz, chwilowo Idea, Getin, Mille 2.7% - ale tylko do 100k, Alior
    > 2.5%,  ...

    Idea/Getin pada. Za duże ryzyko.
    Mille KO nie jest odpowiednikiem lokaty 15-dniowej. Można dokonać 1 raz
    darmowej wypłaty. W duecie 1d/15d mam dostęp do 50k (wysokość limitu)
    codziennie.
    A wiesz, że dziś czytałem ofertę Aliora? ;-) Poważnie. Interesująca, ale
    nie na tyle, aby zakładać. No i też jest to KO.

    > Ja tam mysle, ze jak spada to trace, niezaleznie od tego, jaka filozofie
    > wymysle.

    To nie filozofia, ale strategia.
    OK. Mam 20:52. Zacznijmy od złota... 1412 USD. Czyli lekko spadło.
    USD - 3,87 w skupie. Czyli 7000 zł zysku ze 100.000, bo mówiłem brać po
    3,80, pamiętasz?
    EUR - rekomendowałem przy 4,25. Jest po 4,29. 4000zł z setki.

    No cóż...

    > No i co z tego, ze nie wszystko ?

    Taka różnica z hazardem. Zazwyczaj jest zero-jedynkowy.

    > Pare takich posiedzen FED i 20k moze sie zrobic 10k - nadal nic nie
    > straciles ?

    Nie straciłem wszystkiego. A aby mi się z 20000 zrobiło 10000 PLN to USD
    musiałby spaść do 1,9 zł. Mało realne. USD same z siebie nie spadną.

> [...]
    > Gramy do rana lub do wyczerpania prawej kieszeni.
    > Szans Fortuny nie ograniczamy, ale w lewej powinno nam sporo zostac.

    Jak widzisz - odpowiednie długo grając będzie zero. Takiego ryzyka nie
    ma w walucie. BYŁO O TYM!

    > Przy czym ruletka ma szanse wygranej 36/37, ok 97% - wiec zapewnia dluga
    > rozrywke za niewielkie pieniadze.

    Coś chyba pomyliłeś...

    > W odroznieniu od Totolotka, gdzie jest to trudne do oszacowania, jakies
    > 25 do 50 % ...

    25-50% aby strzelić kumulację???

    Lotto jest banalnie proste do WYLICZENIA, a nie oszacowania.
    6 1:13 983 816
    5* ~1:54 201
    4* ~1:1032
    3* ~1:57

    Procentowo odpowiednio:
    (0,0000072%)
    (0,0018%)
    (0,097%)
    (1,77%)

    > jak akurat zle trafisz, to dzis nie zarobisz, jutro nie zarobisz, a za
    > tydzien bedzie jeszcze gorzej ...

    Już Ci to tłumaczyłem... Im bardziej spada kurs tym mniej mam PLN w
    oszczędnościach, ale rośnie mi siła nabywcza pensji. Kupują za nią
    więcej, a ponieważ olbrzymią część pensji odkładam, zatem kupuję za nią
    więcej $. Bo tanie. Jeśli kurs idzie w górę - zarabiam krocie. Jeśli
    stoi - cieszę się wysoką pensją, odsetkami na KO w USD i de facto
    zwiększonymi oszczędnościami.

    > To by biedy na swiecie nie bylo :-)

    A nie dziwiło Cię nigdy jak to jest, że bogaci się bogacą (nawet w
    kryzysie), a biedni biednieją?

    > Nie ma strat, jak dobrze trafisz, a jak zle, to beda.

    No i gadaj z Toba... ;-)

  • 396. Data: 2019-07-31 22:12:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-07-31 o 16:14, Krzysztof Halasa pisze:

    >Może tak to jest, że gdy coś przychodzi trudniej to się to bardziej
    >ceni?
    >Okolice '80 to wiesz... blisko stanu wojennego - raczej "specyficzny"
    >okres. Myśląc PRL mam na myśli 2 połowę lat 80. lub 70.

    druga polowa lat 70-tych to jeszcze zahacza o dobrobyt, szczegolnie
    w towarach technicznych. Rowery bywaja, a maluchy maja byc :-)

    >A jednak Zachód bardziej się kojarzył z dobrym samochodem, dużym
    >domem (najlepiej z basenem), podróżami, hotelami itd. Mam wrażenie,
    >iż wizja Zachodu to niekoniecznie rodzina z rowerem, sakwami, na
    >wycieczce.

    Wizja owszem, rzeczywistosc bywala inna.
    Francuzi np lubieli sobie pojechac pod namiot nad morze.
    Duzy namiot, czesto polaczony z przyczepka.

    I trudno powiedziec, gdzie tych namiotow bylo wiecej ... w Polsce dosc
    duzo, we Francji tez duzo.

    >Oczywiście świat się zmienia i nie oczekuję jakości z tamtych lat.
    >Pewnych priorytetów. Wtedy pociąg był tani. Dziś także jest. Pociąg w
    >PRL to podstawowy środek transportu i zniechęcanie do aut (na talony,
    >zapisy itd.).

    To nie zniechecanie, to koniecznosc.

    >W czasie strajków w Trójmieście SKM jeździło, bo to kręgosłup
    >Trójmiasta. A ludzie jeździli nie tylko do pracy, ale też do lekarza,
    >na zakupy itd.

    Przychodnia byla blisko, sklep tez ... a jakby tak stanelo, to by
    wiecej zakladow przestalo pracowac :-)
    Czy i tak wszystkie istotne stanely ?

    >Podobnie w Warszawie widzę tendencję do korzystania z komunikacji (na
    >czele z metrem) niż auta.

    Bo nie ma miejsca do parkowania ani przepustowosci ulic.
    Czesciowo pewnie spowodowane polityką wladz i rozbudową centrum.

    Tylko ostroznie - bo takie Detroit zbankrutowalo.

    J.

  • 397. Data: 2019-07-31 22:21:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    >Jasne, że używane wymaga często remontu. Jednak pewne rzeczy są
    >trudne do zmiany (np. grubość ścian). Nie mówiąc już o samym
    >układzie - w starym budownictwie najczęściej kuchnia to kuchnia, a
    >nie wnęka w największym pokoju.

    Swego czasu obejrzalem troche mieszkan w starym budownictwie, i chyba
    nigdzie nie widzialem "dobrego ukladu".

    Byc moze wynikalo to z tego, ze przed wojna to byly reprezentacyjne
    mieszkania, a za PRL rozparcelowali na trzy.

    A "wneka kuchenna" ... taka teraz moda.
    Czy taka zla ... chyba nikt nie stawia scianki, choc moze.

    Za PRL moda byla inna, ale byl tez projekt gdzie osobna kuchnia miala
    okno do duzego pokoju.

    Taa ... jak wygladalo za PRL ?

    J.

  • 398. Data: 2019-07-31 22:23:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-07-31 o 15:58, Krzysztof Halasa pisze:

    >Zwróć uwagę, iż Red Tower jako budynek nie należy do mBanku. Ty też
    >tam możesz wynająć sobie biuro. Jakoś... Myśląc centrala banku mam w
    >głowie osobny budynek - choćby z uwagi na bezpieczeństwo, skarbiec
    >itd.

    skarbiec w banku coraz mniej potrzebny :-)

    J.

  • 399. Data: 2019-07-31 22:30:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-07-31 o 15:22, Krzysztof Halasa pisze:

    >Jakiś czas temu dostałem prezent. Takie właśnie mleko jak w PRL.
    >Świeże, bez chemii, w butelce (chociaż kształtem innej i nie
    >zamykanej folią, a zakrętką). Mleko... pyszne! Za bodaj 3-4x droższe
    >niż standardowe.

    Byly we Wroclawiu "mlekomaty", z mlekiem rzekomo niedaleko od krowy.

    Jakos szybko padly.

    >W ogóle czasami mam wrażenie pewnej tęsknoty za dawnymi czasami.
    >Oczywiście nie mówię tu o tym, że ktoś chce powrotu PRL. Raczej
    >pewien sentyment. Stąd moda na namiot, a nie hotel *****, rower
    >zamiast BMW, ciuchy czy buty vintage (na czele z trampkami) itd. W
    >Toruniu na

    Nie wiem czy to taki sentyment.

    >bulwarze, gdzie kręcono "Rejs" można oranżadę w butelkach jak w PRL
    >kupić ;-)

    Te butelki byly w miare wygodne ... ale plastikowe sa tansze :-)
    Dopoki Unia nie zakaze plastiku i nie wdrozy wielokrotnego korzystania
    z butelek, to plastik lepszy :-(

    > Jeszcze trochę i zamiast aut przesiądziemy się na pociąg czy
    > autobus, a karty kredytowe zastąpimy gotówką.

    No gdzie - rzad przeciw.
    Gotówke sie gorzej kontroluje :-)

    J.

  • 400. Data: 2019-07-31 22:43:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    >Co to znaczy realna? Istotny jest koszt.
    >Używa się specjalizowanych terminali (tak jak rudy kolega napisał,
    >podobnych do smartfonów, ale raczej oszczędniejszych sprzętowo). Cała
    >operacja jest przygotowywana i zatwierdzana tam. Z tym że niestety
    >nie
    >używa się tego w bankowości (przynajmniej detalicznej), ze względu na
    >koszt typu kilkuset dolarów (w małych seriach).
    >Nie wątpię, że bank zamawiając 10 tys. takich urządzeń byłby w stanie
    >zapłacić < $100 - ale to zapewne wciąż za dużo.

    Ale bank klientow ma wiecej niz 10 tys.
    A jakby ktos to zorganizowal dla kilku bankow, to moze pojsc w
    dziesiatki milionow.

    Zobacz np tu https://yanosik.pl/

    XS kosztuje ponizej 100$ w detalu - choc mam watpliwosci czy ma ekran

    >W przypadku kart można zrobić prosto - karta (token) z wbudowanym
    >wyświetlaczem, baterią, zegarkiem i klawiaturą numeryczną. Można
    >_dodatkowo_ analizować te odciski palców, jeśli to ma jeszcze
    >podnieść
    >bezpieczeństwo. Podpis elektroniczny oczywiście.

    Ale jakich kart - KK/KD ?

    Czy takich tokenow do potwierdzania transakcji ?
    Przy potwierdzaniu przydalaby sie transmisja do karty, zeby pokazala
    co potwierdzasz.
    I tu problem, jesli ma dzialac zawsze i wszedzie -
    -GSM ?
    -wsadzane w USB ?
    -QR kod na ekranie komputera ?
    -modemowe piski ?

    >Żadnych urządzeń, w których można instalować dodatkowe oprogramowanie
    >ogólnego zastosowania.

    Zdecydowanie.
    Tylko ... czy nie beda mialy serwisowego zlacza, przez ktore w chwili
    nieuwagi bedzie mozna doinstalowac :-)

    J.