  • Data: 2023-06-13 20:15:33
    Temat: Re: USA nie zbankrutują
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 13 cze 2023 o 17:36, J.F pisze:

    > W początkowym okresie IMO nie, bo wolnorynkowa wymiana dewiz dopiero
    > sie zaczynała. Szczególnie, ze żywności chyba nie importowaliśmy
    > jeszcze długo.

    Zachód nas kochał, słał dolary...
    Byliśmy przecież przeciwwagą Moskwy!!!
    Dziś rozumiem ,,kochanych'' przez nas Ukraińców!

    > Po latach socjalistycznej posuchy?

    Owszem! W TV Zachód słał nam pociągi dobroci...
    Pytałem -- dlaczego to jest sprzedawane, skoro otrzymujemy za free...

    > Ale jak towar leży na półce i czeka na klienta, to chyba mozna
    > powiedziec, ze jest nadmiar?

    Zależnie od ceny.

    > Znowu nie przesadzaj - buty jakies miałes, mydło też, ubranie.
    > Oczywiscie trzeba było "polować".

    Dobre onuce to też buty! ;)

    Jakieś buty miałem -- lecz z trudem nazywałem to coś butami.

    Ubrania? -- jedna koszula naraz zdatna do nałożenie i jedne spodnie?!
    Polowałem -- na Węgrzech czy w Czechosłowacji... W Rumunii polować
    można było na plastykowe torebki... Mydło (itp.) było na Węgrzech!
    Do tej pory pamiętam i kształt (wygięte jak banan) i zapach, i kolor...
    Dezodoranty, pianki do golenia -- wszystko można było znaleźć tej
    firmy czy serii... ,,Polowałem'' głównie na mydło...

    Mydło, wino, czekolady, dolary...

    Na Węgrzech jadłem do syta!!! Wówczas jadałem dużo -- siostra mówiła,
    że ,,mięso jem w każdej ilości''! [zapominała? -- że tylko dobre mięso!]
    Dużo mięsa, dużo kurzych jaj, dużo nabiału, dużo soli, dużo cukru!!!
    Mało (zero -- poza mleczną) zup...

    Przed paroma tygodniami miałem badanie, z którego jasno wynika,
    że do cukrzycy mi daleko! Serce (choć zwykle na dużych obrotach)
    dobrze pracuje! Cholesterol w normie...

    Bardzo mało alkoholu -- a wódki niemal wcale!!!
    (wódki wypiłem w swym życiu niemal na pewno mniej niż ćwierć litra!!!
    może nawet tylko połowę z takiej ćwierci; świadomie i dobrowolnie
    chyba zero...)

    > Ano długo.
    > Teraz trzeba długo czekac na zdolność kredytową, lub odpowiednie
    > zarobki na wynajem :-)

    [można zaczekać na śmierć przodków...
    ale zwykle trzeba wygryźć konkurencję...
    najlepiej obsrywać -- uczy się źle; do kościoła nie chodzi;
    nie interesuje się niczym; znaczków nie zbiera; piwa nie pije
    i fajek nie pali -- czyli frajer... babci nie kocha, dziadka
    nie podziwia -- czyli niewdzięczny...]

    > No własnie na początku nie. Przychodziłes do sklepu, a tam telewizory
    > stały i czekały na klienta.
    > Czarno-białe, bo kolorowych to istotnie brakowało.

    Pamiętam, jak rodzice kupili ogromnego Rubina czy coś koło tego...
    To było jak kupno samochodu...

    Podobnie z zamrażarką -- ale/choć znacznie łatwiej...

    > Dzisiaj tez nie są tanie :-(

    Już ;) za 300 kpln można mieć jakiś nowy średni. ;)

    > A to i tak bardzo promocyjna cena :-)

    Może -- nie kupowałem...
    Później (na początku 90 lat) sprzedawałem...
    [byłem wówczas i mądrzejszy, bo nie płakałem, i głupszy, bo rozdawałem
    szmal na lewo i prawo... wpływ na mnie mieli ludzie żyjący wg zasad:
    ,,kochaj ludzi póki żyją a kiedy odejdą -- kochaj tych, którzy żyją
    bez względu na powód/przyczynę odejścia i nie tęsknij do wczorajszego
    dnia, bo jutrzejszy może być tylko lepszy; ciesz się tym, co utracisz,
    lecz nie niszcz celowo''; dziś ciężko mi powrócić do tamtego świata...]

    > Przy czym - oryginalny IBM PC XT był znacznie drozszy.

    Owszem -- chyba 1kUSD kosztował klon, nie oryginał.

    -=-

    Jeszcze latem 1993 r. założyciel prywatnej szkoły poprawiał mnie:
    - oczywiście mówimy o klonach IBM, nie o oryginałach
    - o oryginałach
    - to tak się mówi, ale każdy wie, że to klony
    - o oryginałach; o oryginalnych IBM, ale nie PC a PS/1
    - za taką cenę?
    - ostatecznie ;) mogę podwyższyć...

    > i zawierał twardy dysk, co dodatkowo podnosiło cene.
    > Bedz HDD to był zwykły "IBM PC".

    Być może -- to było tak dawno, że nie chce tego wspominać!

    > Za 1000$ to mogłes miec taniego klona, bez HDD.

    > kolonie są i dzis ... tylko drogie :-)

    Wówczas były w niskiej cenie -- symbolicznej, ale rzecz jasna trzeba
    było ,,załatwić'', jak wszystko. Rodzice pracowali w elektryzowalni,
    więc mieli dostęp... Inne dzieci miały znacznie lepszy ode mnie.

    > Półkolonie są i dziś, obozy są ... harcerskie akurat ciągle nie takie
    > drogie.
    > Wycieczek to IMHO przybyło.

    Też tak myślę.

    > A dzis np 20

    https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,28679586,s
    zturm-na-psychologie-ponad-20-kandydatow-na-jedno-mi
    ejsce.html

    > Przy czym ... nie uważam, ze wszyscy muszą miec wyzsze studia,

    Bernacka ma -- jest biegłą sądową z zakresu okulistyki, choć bez
    znajomości podstaw optyki! Tak rysuje się polska nauka w ogóle!
    Dziób (sądową biegła pulmonologii) wody w opłucnej nie odróżniła
    od nowotworu oskrzela... Tamara (nie pamiętam nazwiska -- może
    Popławska?) uważa (będąc sądową biegłą z zakresu neurologii)
    neuroobrazówkę za bezwartościową w XXI wieku...

    > a z drugiej strony jest teraz jakby nacisk, aby było jak
    > najwiecej ... czy to ma sens?

    Nie wiem. Wykształcenie jest ważne -- o ile jest rzeczywiste.
    Bez tego -- jak po omacku!!! (z efektami Edwarda Gierka) Ale
    z pseudowykształceniem jeszcze gorzej!!!

    > Kolejna sprawa - wtedy były studia 5-letnie, a dzis
    > czesto 3-letnie. Parcie na statystyki?

    Nie wiem.

    > Przy obecnych terminach i tak czesto skorzystasz z płatnego.

    Raczej nie -- poza dentystą.

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'