  • Data: 2023-06-14 18:51:05
    Temat: Re: USA nie zbankrutują
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 14 cze 2023 o 07:24, Dawid Rutkowski pisze:

    > Szczawikowa robota, ale było 32$ za miesiąc

    Za spodnie chyba...

    > - a za "dorosłą" tylko 8$/mc.

    Szczawik zarabiał bez trudu kilka czy kilkadziesiąt razy więcej niż
    dorosły, ale dorosły miał dodatki typu urlopy czy kolonie dzieciom,
    później także kartki na wszystko -- nawet kartki na kartki. ;) Chyba
    mam do dziś taką kartkę na kartki.

    Prywatnie zarabiałem w czasach PRli niby znacznie więcej niż moi
    rodzice, ale i wydawałem rynkowo...

    [w dupie miałem całą PRLę -- wolałem rynek dający i zarobek,
    i towar... dziś jest pseudorynek -- nie {} prawdziwy rynek]

    Chyba do czasów DTuska ludzie w Polsce wydawali znacznie więcej niż
    zarabiali. Chyba za czasów Balcerowicza ukrócono międzynarodowy ;)
    handel bazarowy, później coraz mocniej zaciskano śruby, dlatego za
    Tuska ludzie nagle zbiednieli -- mimo wzrostu oficjalnych płac!!!

    W PRLi człek pracował zwykle ,,nie dla pieniędzy'', lecz innych dóbr
    a wypłaty były jedynie skromnym składnikiem całości, dlatego dziwią
    mnie do tej pory zamieszki wywoływane podwyżkami cen...

    Może światło jakieś rzuca na te zamieszki odgórne sterowanie płynące
    ze wschodu? Hardego Gomułkę trzeba było zastąpić uleglejszym Gierkiem,
    który także okazał się takim sobie druhem... ;)

    Czy kogoś interesowały sklepowe ceny? -- gdy: mięso kupowano nielegalnie
    wprost u chłopów; za węgiel trzeba było dać łapówkę; podobnież z wywózką
    szamba; obiegową walutą ;) obok USD było ,,pół litra''...

    W gazetach ogłaszano: 'Bony kupię' -- każdy (łącznie z władzą) wiedział,
    że nie bony...

    Na książeczki walutowe Polacy otrzymywali to i owo po państwowym kursie
    -- mogli szybciorem zamienić po rynkowym... Wystarczył ,,krajoznawczy''
    wyjazd, nawet bez zbytniego wysiłku... Czasami można było otrzymać
    ,,gastronomiczny ekwiwalent'' po państwowym kursie... Raz dostałem,
    ale ktoś zgubił ;) literę, więc dostałem nie 'gastronomiczny', lecz
    'astronomiczny' -- można było to bez trudu zamienić za granicą na
    dolce, które po sprzedaniu w Polsce wielokrotnie zwracały wyjazd
    i dawały niezły zysk...

    Miesięczny wyjazd dać potrafił dziesiątki razy więcej niż roczna pensje.

    Nawet nie były potrzebne kupieckie umiejętności -- do godziwego zysku.
    Mnie niejednokrotnie sprzedali mój towar inni ludzie. Raz jedne sandały
    (chyba nawet lekko używane) sprzedano mi na Węgrzech drożej niż takie
    same widziałem na półce w węgierskim sklepie...

    Trochę jak z Auchan dzisiaj -- ludzie myślą, że Auchan tanio sprzedaje,
    będąc na cenzurowanym, więc kupują! Tymczasem ceny tam są tak wysokie,
    że podzielone przez 5 mogłyby być dopiero rozpatrywane jako niskie...

    Można było pojechać na Węgry -- można było pojeździć... Tu coś kupić,
    tam sprzedać... Czas miło mijał i kasa stukała... Człek uczył się
    języków, świat poznawał...

    Ale ja (jak idiota?) marzyłem o ,,normalnym'' świecie -- o kupowaniu
    w sklepach, o oficjalnym zarabianiu starczającym na życie itd... Nie
    umiałem odnaleźć się na tamtych wojażach -- choć na brak życzliwości
    bliźnich narzekać nie mogłem!!! Sprzedawali w moim imieniu, tambylcy
    na tani nocleg przyjmowali bez łachy...

    Z wyjazdu można było zabrać nie tylko dolary, lecz także: jedzenie,
    winylowe płyty, przedmioty codziennego użytku, bieliznę, mydło itp...

    -=-

    Szczawik mógł zarabiać nie 4 razy więcej niż dorosły, lecz nawet
    404 razy więcej. :) Ale bez: ZUSu; urlopów; kolonii; talonów czy
    przydziałów na cosie -- niektórzy w państwowej robocie dostawali
    przydziały na samochody, nie tylko mieszkania... Mundurowi mieli
    swe sklepy (konsumy?) i doskonałe wyżywienie...

    Szczawik kartek nie dostawał za dorywczą pracę...

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'