  • 1. Data: 2006-08-03 11:13:09
    Temat: Oszczędzanie w funduszach dla nowicjusza :)
    Od: "seb2k5" <s...@g...com>

    Witam.

    Domyślam się, że takich pytań było wiele i właśnie część z nich sobie
    przeglądam w archiwum
    ale ja mam troszkę konkretniejsze pytanie więc pozwole sobie je zadać :)

    Chciałbym zacząć oszczędzać jak najbardziej efektywnie i korzystając z SFI w
    mBanku kupować
    jednostki funduszy. Plan zakłada przeznaczenie na ten cel 300 zł miesięcznie
    a inwestycja długoterminowa: 5-10 lat.

    Czy możecie mi poradzić jak podzielić tą kwotę między różne rodzaje funduszy
    ?
    Mi przychodzi na myśl inwestowanie 1/3 w fundusze akcyjne i 2/3 w hybrydowe
    lub np 1/2 w hybrydowe i 1/2 w FRP.

    Wybrałbym 3 fundusze z każdego typu, w który inwestuje i cyklicznie kupował
    jednostki każdego z nich.
    Np. Miesiąc 1:
    - 100 zł na FA 1
    - 200 zł na FH 1
    Miesiąc 2
    - 100 zł na FA 2
    - 200 zł na FH 2
    itd w kółko.

    Ewentualnie śledząc notowania w danym miesiącu mógłbym np kupić jednostki
    tylko FA lub tylko FH w zależności od opłacalności
    i prognoz.

    Wydaję mi się, że rozdzielenie pieniędzy na większą ilość funduszy da
    większe bezpieczeństwo ale domyślam się, że zmniejszy zyski.
    W każdym razie chciałbym aby moje pieniądze zarabiały ok 10-15% rocznie.

    Co w takim razie radzicie ? :)
    Czy fundusze akcyjne są opłacalne jeśli chodzi o tak długie terminy ?
    Jak wybrać fundusz, który za 10 lat będzie dobrze stał ? :)

    Z góry dzięki za odpowiedzi i wszelkie rady.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-08-03 11:24:50
    Temat: Re: Oszczędzanie w funduszach dla nowicjusza :)
    Od: "RobertS" <r...@x...pl>

    10 lat to dlugo, sugeruje nabywac jednostki tylko FA, a czy bedzie to jeden
    czy wiecej to juz od Ciebie zalezy

  • 3. Data: 2006-08-03 11:34:25
    Od: "seb2k5" <s...@g...com>

    Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał w wiadomości
    > 10 lat to dlugo, sugeruje nabywac jednostki tylko FA, a czy bedzie to
    > jeden czy wiecej to juz od Ciebie zalezy

    W takim razie dlaczego FA są uznawane za najbardziej ryzykowne ?
    Czy to stwierdzenie nie dotyczy takich długich okresów ?
    Jak wybrać fundusz, który będzie dobrze prosperował za 10 lat skoro
    inwestuje w ryzykowne akcje ?

    :)

  • 4. Data: 2006-08-03 11:42:39
    Od: "seb2k5" <s...@g...com>

    Przy okazji....

    Co sądzicie o przyszłości funduszy:

    - SKARBIEC - WAGA
    - DWS FIO Top 25 Małych Spółek

    ?

    Zastanawiam się aby od nich zaczać inwestowanie. Wg notowań w mBanku
    przodują jeśli chodzi o stopę zwrotu
    ale niezbyt wypadają patrząc na rating. I czy ten rating jest dobrym
    wyznacznikiem opłacalności funduszu ? :)

    Thx.

  • 5. Data: 2006-08-03 12:03:09
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>

    W artykule news:easng7$ksk$1@atlantis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): seb2k5 z adresu <s...@g...com> napisał(a):

    > Przy okazji....
    >
    > Co sądzicie o przyszłości funduszy:
    >
    > - SKARBIEC - WAGA
    > - DWS FIO Top 25 Małych Spółek

    Odpowiem nie wprost: sam korzystam
    glownie z: Skarbiec Akcja
    DWS FIO Top 25 Małych Spółek

    a znajoma o nieco slabszych nerwach
    (ale tez liczaca sie nieco gorszymi
    wynikami) korzysta z Skarbiec TOP FA

    --
    Oświadczenia/Informacje: Nie zgadzam się na wysyłanie ofert na
    adres użyty do/podczas wysłania tej wiadomości.

  • 6. Data: 2006-08-03 12:04:24
    Od: Tomasz Roskal <t...@g...pl>

    On 2006-08-03, seb2k5 <s...@g...com> wrote:

    > Przy okazji....
    >
    > Co sądzicie o przyszłości funduszy:
    >
    > - SKARBIEC - WAGA

    ok

    > - DWS FIO Top 25 Małych Spółek

    Tu sie raczej nie zapiszesz. AFAIR ciagle jest zawieszone przyjmowanie
    nowych.

  • 7. Data: 2006-08-03 12:04:47
    Od: "ls" <sochalu_wytnij123@um_wytnij.krakow.pl>

    Uzytkownik seb2k5 napisal(a):
    > Przy okazji....
    > Co sądzicie o przyszłości funduszy:
    > - SKARBIEC - WAGA
    > - DWS FIO Top 25 Małych Spółek

    O ile mi wiadomo, rzeczony DWS na razie zawiesil sprzedaz jednostek :(
    http://skocz.pl/bvlb
    --
    pozdr.
    ls

  • 8. Data: 2006-08-03 12:23:43
    Od: maciek <m...@s...pl>

    seb2k5 napisał(a):
    > Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał w wiadomości
    >
    > W takim razie dlaczego FA są uznawane za najbardziej ryzykowne ?

    Bo są większe wahania. Ja się uprzesz sprzedać w konkretny dzień
    jednestki u czestnictwa akcji to się może okazać, że masz stratę. Za to
    jeśli możesz poczekać na przykład 3 lata albo nawet i 10 z decyzją to
    się okaże, że zarobiłeś więcej niż na zrównoważonym. Tak więc masz
    pogodzone większe ryzyko z większą zyskownością.

  • 9. Data: 2006-08-03 12:27:50
    Od: "_=_" <p...@o...eu>

> [...]
    > Czy to stwierdzenie nie dotyczy takich długich okresów ?
    > Jak wybrać fundusz, który będzie dobrze prosperował za 10 lat skoro

    Witam,

    Ja mam podobny plan. Już go realizuję od pół roku. Mój okres inwestowania to
    20 lat.

    1. Wybierz FA - w okresie powyżej 5 lat ryzyko start jest praktycznie
    zerowe.

    2. Ja korzystam z: Skarbca, DWS i Unikorony

    3. Musisz sobie uświadomić, że zyski w funduszach oblicza się w inny sposób
    jak na lokatach.

    Jeżli dany fundusz posiada stopę zwrotu 15% w ciągu roku, to oznacza, to że
    jeżeli w pierwszym miesiącu zainwestujesz 100 zł, to po 12 miesiącach z tych
    100 zł będziesz miał 115 zł (brutto).

    Inwestując stałą kwotę miesięcznie, nie uzyskasz 15% stopy zwrotu po 12
    miesiącach. Po 12 miesiącach uzyskach stopę zwrotu (brutto) równą:

    kapitał + zwrot = składka * miesięczna stopa zwrotu * (0,5 * liczba miesięcy
    inwestycji^2-0,5 * liczba miesięcy inwestycji) + liczba miesięcy inwestycji
    * składka

    Nie chciało mi się upraszczać wzoru :P

    pozdrawiam,
    sebastian

  • 10. Data: 2006-08-03 12:32:29
    Od: "seb2k5" <s...@g...com>

    Użytkownik "ls" <sochalu_wytnij123@um_wytnij.krakow.pl> napisał w wiadomości

    > O ile mi wiadomo, rzeczony DWS na razie zawiesil sprzedaz jednostek :(
    > http://skocz.pl/bvlb
    > --
    > pozdr.

    Dzięki za info ale nie wiem jak teraz jest bo w mBanku można bez problemu
    kupić sobie takie jednostki :)
    Tzn można klikąć "kup" a co dalej to nie wiem...okaże się.