  • 91. Data: 2010-08-19 20:41:05
    Temat: Re: Ile mamy złotówek?
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "BK" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:4fa20df5-fb25-42b9-9135-b8174264a2b5@a36g2000yq
    c.googlegroups.com...
    To jest jakis urban mit - kreacja pieniadza nie polega na dopisywniu
    komus sum do rachunku, z niczego tylko z pozyczania cudzych pieniedzy.
    Nie jest potrzebny do tego bank ale sa potrzebne pieniadze i kilka
    osob zainteresowanych pozyczaniem. Swoja droga nie wiem czemu akurat
    "banki komercyjne' - jesli chodzi o kreacje rownie dobrze moga brac w
    niej udzial banki spoldzielcze, panstwowe, centralne :)
    --------------

    Nieprawda.
    Pieniądz jest tworzony z kredytu, a depozyty służą do rezerw.
    W przypadku pożyczania pieniędzy bezpośrednio między ludźmi pieniądz
    oczywiście (w większości przypadków...) nie jest kreowany.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 92. Data: 2010-08-19 22:22:55
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    c.googlegroups.com...

    > To jest jakis urban mit - kreacja pieniadza nie polega na dopisywniu
    > komus sum do rachunku, z niczego tylko z pozyczania cudzych pieniedzy.

    To pieniadze juz dawno temu by sie skonczyly.
    A jest ich coraz wiecej.
    Poza tym, mam dziwne wrazenie, ze depozytow jest znacznie mnij niz pozyczek.
    A co z pozyczka kora nie zostanie splacona? Ktory depoytor nie dostnie
    swojej kasy?

> [...]
    > "banki komercyjne' - jesli chodzi o kreacje rownie dobrze moga brac w
    > niej udzial banki spoldzielcze, panstwowe, centralne :)

    Bo bank nie moze dzialac "niezaleznie" musi spelnic kilka wymogow by byc
    bankiem, jednym z nich sa rezerwy obowiazkowe deponowane w bankach
    centralnych.
    Kiedys ladnie to tlumaczyla animacja na stronach NBP-u. Jako kazdy bank w
    Polsce to tak jak by jeden duzy bank. Tam to ladnie pokazano, wiec warto tam
    poszukac, Bylo wytlumaczone bardzo prosto.

  • 93. Data: 2010-08-19 23:49:01
    Od: Clegan <c...@g...com>

    On 19 Sie, 20:45, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:

    > Nie. Jeśli ja pożyczę Tobie 1000zł na rok, to w obiegu nadal jest
    > 1000zł. Ja już nie mam tysiąca, a masz go Ty.
    Zapomniałeś o czymś - ja mam gotówkę, a Ty masz wierzytelność wobec
    mnie o zwrot tego 1k - jeśli [teoretycznie] ktoś by przyjmował tą
    wierzytelność w zamian za towary to tym samym masz nowowykreowany
    pieniądz.

    > Jeśli natomiast ja zdeponuję w banku 1000zł, a bank je pożyczy komuś na
    > rok, a ten ktoś je zdeponuje w banku, to... w banku jest już 2000zł
    Czyli sytuacja identyczna z powyższą.

    > No... Przyznasz chyba, że samo istnienie pieniądza jest niezbędnym
    > czynnikiem pozwalającym na istnienie systemu bankowego?
    Tak samo jak istnienie prawa czy człowieka. Ale ok, rozumiem.

  • 94. Data: 2010-08-20 06:13:02
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 19 Aug 2010 23:22:55 +0100, "pmlb" <b...@d...pl> wrote:

    >Poza tym, mam dziwne wrazenie, ze depozytow jest znacznie mnij niz pozyczek.
    >A co z pozyczka kora nie zostanie splacona? Ktory depoytor nie dostnie
    >swojej kasy?

    ostatni...ch 80%, jak mniemam :-)

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 95. Data: 2010-08-20 06:50:48
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    pmlb pisze:

    > "Jan Strybyszewski" <k...@...pl> wrote in message

    > Zamiast robic "BUhahahha" poswiec dwie minuty i sprawdz dokladnie:
    > Francja jest w NATO, malo jest jednym z najstarszych czlonkow.

    od 1966Rr nie jest w strukturach wojskowych, wiec o czym piszesz w
    kontekscie wojny ?

    > Niemcom konstytucja nie przeszkadza do udzialu w wojnie Afganskiej?
    > Mam cie calkiem znokalutowac? Nie... dam ci szanse:)

    Buhahhaah nie osmieszaj sie.... Niemcy nie prowadza wojny w
    Afganistanie. Zanim zaczniesz pisac sprawdz, dwa razy kto i z kim
    prowadzi wojne

    > Rosja w NATO nie jest i od samego poczatku byla przeciwna amerykanskiej
    > inwazji na Irak.

    Wszak dziwne nie jest skoro Husajn dobrze płacił za radziecki złom wojskowy.

  • 96. Data: 2010-08-20 06:54:54
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Przemyslaw Kwiatkowski pisze:

    > Z niczego poza samym faktem istnienia banków i pieniądza w obiegu.

    Bank tworzy pieniadze z "przyszłych pieniedzy od pozyczkobiorcy".\
    Jesli pozyczkobiorca tych pieniedzy nie odda one de facto znikaja tak
    samo jak sie pojawiły.

    Pierdolenie o drukowaniu i dopisywaniu zer to w filmach tylko.

  • 97. Data: 2010-08-20 06:57:02
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Przemyslaw Kwiatkowski pisze:

    > Nie. Jeśli ja pożyczę Tobie 1000zł na rok, to w obiegu nadal jest
    > 1000zł. Ja już nie mam tysiąca, a masz go Ty.

    Nie koniecznie. Ja pozycze ci 1000zł a ty wystawiasz mi weksel.
    Jesli ktokolwiek zacznie akceptowac ten weksel i traktowac jak pieniadz
    bedzie 2000zł. Wlasnie Przemysławie "wydrukowałes" pieniadze.

    > Jeśli natomiast ja zdeponuję w banku 1000zł, a bank je pożyczy komuś na
    > rok, a ten ktoś je zdeponuje w banku, to... w banku jest już 2000zł
    > depozytów. Tak, oczywiście że jeden tysiąc został wygenerowany z kredytu
    > i różnica między jednym a drugim jest niezmienna i wynosi nadal
    > początkowe 1000zł. Sedno jadnak w tym, że teraz (potencjalnie) każdy z
    > nas może swój depozyt wypłacić. Oczywiście jakby wszyscy chcieli wycofać
    > swoje wkłady, to cały system bankowy runąłby jak domek z kart...

    Ale nei dlatego ze jest "wydrukowane duzo pieniadzy" tylko dlatego ze
    pieniadz zmonetyzowany to 10-15%

  • 98. Data: 2010-08-20 06:58:48
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Przemyslaw Kwiatkowski pisze:

    > No, akurat centralne to mogą też kreować "inaczej". :-)))

    Nie moga... przynajmniej te cywlizowane.

    Dług publiczny i pieniadz kreuje RZAD a dokładnie Min Finansow
    robiac obligacje i bony skarbowe.

  • 99. Data: 2010-08-20 10:59:11
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Nie koniecznie. Ja pozycze ci 1000zł a ty wystawiasz mi weksel.
    > Jesli ktokolwiek zacznie akceptowac ten weksel i traktowac jak pieniadz
    > bedzie 2000zł. Wlasnie Przemysławie "wydrukowałes" pieniadze.

    Jest różnica jakościowa. Jeśli prawnym środkiem płatniczym jest PLN, to
    banki potrafią wykreować więcej owych peelenów. Po wprowadzeniu w obieg
    "złotówki wykreowane" stają się one nieodróżnialne od "złotówek
    pierwotnych".
    Jeśli ja wypuszczę na rynek tysiąc weksli po 1zł, to mogą one oczywiście
    nadal pełnić funkcję pieniądza, ale są wyraźnie odróżnialne - i tym
    samym ich byt staje się niezależny od złotówek. W szczególności zmianie
    może ulec ich kurs, mogą stracić wartość, mogą być mniej (lub bardziej)
    chętnie przyjmowane, itp.

    Oczywiście wszystko sprowadza się jak zwykle do zaufania, pokładanego w
    wystawcy danych weksli i rozróżnienie pomiędzy PLN a "moim wekslem" jest
    analogiczne do np. różnicy pomiędzy PLN a USD. :-)

    --
    MiCHA

  • 100. Data: 2010-08-20 20:35:10
    Od: Clegan <c...@g...com>

    On 20 Sie, 12:59, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:

> [...]
    > banki potrafią wykreować więcej owych peelenów. Po wprowadzeniu w obieg
    > "złotówki wykreowane" stają się one nieodróżnialne od "złotówek
    Jak to nie są rozróżnialne ? Jak rozpoznaję gotówkę na pierwszy rzut
    oka, tak samo pieniądz bankowy.