    From: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ile mamy złotówek?
    Date: Fri, 20 Aug 2010 12:59:11 +0200
    <i4hi7i$e8o$1@inews.gazeta.pl>
    <c...@i...googlegroups.com>
    <i4ii23$44j$1@inews.gazeta.pl>
    <5...@t...googlegroups.com>
    <i4ju57$n87$1@inews.gazeta.pl> <i4l7sr$gcr$2@news.onet.pl>

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Nie koniecznie. Ja pozycze ci 1000zł a ty wystawiasz mi weksel.
    > Jesli ktokolwiek zacznie akceptowac ten weksel i traktowac jak pieniadz
    > bedzie 2000zł. Wlasnie Przemysławie "wydrukowałes" pieniadze.

    Jest różnica jakościowa. Jeśli prawnym środkiem płatniczym jest PLN, to
    banki potrafią wykreować więcej owych peelenów. Po wprowadzeniu w obieg
    "złotówki wykreowane" stają się one nieodróżnialne od "złotówek
    pierwotnych".
    Jeśli ja wypuszczę na rynek tysiąc weksli po 1zł, to mogą one oczywiście
    nadal pełnić funkcję pieniądza, ale są wyraźnie odróżnialne - i tym
    samym ich byt staje się niezależny od złotówek. W szczególności zmianie
    może ulec ich kurs, mogą stracić wartość, mogą być mniej (lub bardziej)
    chętnie przyjmowane, itp.

    Oczywiście wszystko sprowadza się jak zwykle do zaufania, pokładanego w
    wystawcy danych weksli i rozróżnienie pomiędzy PLN a "moim wekslem" jest
    analogiczne do np. różnicy pomiędzy PLN a USD. :-)

    --
    MiCHA