  • 81. Data: 2010-08-18 16:08:00
    Temat: Re: Ile mamy złotówek?
    Od: Clegan <c...@g...com>

    On 18 Sie, 03:47, "pmlb" <b...@d...pl> wrote:

    > Jak to nic nie koze dopisac?
    > Dopisuje i to na potege.
    Argumentacja mnie powaliła swoją merytorycznoścą.

  • 82. Data: 2010-08-18 19:22:41
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Clegan pisze:

    > Przecież kredytu można udzielić tylko z oszczędności - przypadek
    > dodruku gotówki przez bank centralny pomijam. Bank komercyjny nie jest
    > w stanie niczego dopisać - on jedynie działa jako pośrednik między
    > deponentami a kredytodawcami.

    Raczysz żartować... Banki komercyjne właśnie tworzą pieniądze z niczego
    w postaci środków dopisanych do rachunku kredytobiorcy. Tak właśnie
    działa system bankowy.

    --
    MiCHA

  • 83. Data: 2010-08-18 20:39:39
    Od: Clegan <c...@g...com>

    On 18 Sie, 21:22, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:

    > Raczysz żartować... Banki komercyjne właśnie tworzą pieniądze z niczego
    > w postaci środków dopisanych do rachunku kredytobiorcy. Tak właśnie
    > działa system bankowy.
    Raczysz żartować - bank komercyjny pożycza jedynie to co ktoś mu
    wcześniej pożyczył. Nie jest w stanie stworzyć coś z niczego. Inaczej
    po co miałyby zabiegać o depozyty ?

  • 84. Data: 2010-08-18 21:10:09
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Clegan pisze:

    > Raczysz żartować - bank komercyjny pożycza jedynie to co ktoś mu
    > wcześniej pożyczył. Nie jest w stanie stworzyć coś z niczego.

    System bankowy jest w stanie. No, może nie dosłownie "z niczego", ale
    owszem - jest w stanie. To się nazywa "kreacja pieniądza". :-)

    > Inaczej po co miałyby zabiegać o depozyty ?

    A to się kolei nazywa "rezerwa obowiązkowa". :-)

    --
    MiCHA

  • 85. Data: 2010-08-19 05:55:03
    Od: Clegan <c...@g...com>

    On 18 Sie, 23:10, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:

    > System bankowy jest w stanie. No, może nie dosłownie "z niczego", ale
    > owszem - jest w stanie. To się nazywa "kreacja pieniądza". :-)
    To się zdecyduj - albo z niczego albo z czegoś.

  • 86. Data: 2010-08-19 06:13:22
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Clegan pisze:

    > To się zdecyduj - albo z niczego albo z czegoś.

    Z niczego poza samym faktem istnienia banków i pieniądza w obiegu.

    --
    MiCHA

  • 87. Data: 2010-08-19 16:45:18
    Od: Clegan <c...@g...com>

    On 19 Sie, 08:13, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:
    > Z niczego poza samym faktem istnienia banków i pieniądza w obiegu.
    Banki nie są potrzebne do kreacji pieniądza - bowiem kreacja pieniądza
    powstaje w wyniku zawarcia umowy kredytu. Co do pieniądza w obiegu to
    nie wiem o co chodzi. Zatem nadal nie wiem o co chodzi.

  • 88. Data: 2010-08-19 18:20:45
    Od: BK <b...@g...com>

    > Raczysz żartować... Banki komercyjne właśnie tworzą pieniądze z niczego
    > w postaci środków dopisanych do rachunku kredytobiorcy. Tak właśnie
> [...]

    To jest jakis urban mit - kreacja pieniadza nie polega na dopisywniu
    komus sum do rachunku, z niczego tylko z pozyczania cudzych pieniedzy.
    Nie jest potrzebny do tego bank ale sa potrzebne pieniadze i kilka
    osob zainteresowanych pozyczaniem. Swoja droga nie wiem czemu akurat
    "banki komercyjne' - jesli chodzi o kreacje rownie dobrze moga brac w
    niej udzial banki spoldzielcze, panstwowe, centralne :)

  • 89. Data: 2010-08-19 18:45:57
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Clegan pisze:

    > Banki nie są potrzebne do kreacji pieniądza - bowiem kreacja pieniądza
    > powstaje w wyniku zawarcia umowy kredytu.

    Nie. Jeśli ja pożyczę Tobie 1000zł na rok, to w obiegu nadal jest
    1000zł. Ja już nie mam tysiąca, a masz go Ty.

    Jeśli natomiast ja zdeponuję w banku 1000zł, a bank je pożyczy komuś na
    rok, a ten ktoś je zdeponuje w banku, to... w banku jest już 2000zł
    depozytów. Tak, oczywiście że jeden tysiąc został wygenerowany z kredytu
    i różnica między jednym a drugim jest niezmienna i wynosi nadal
    początkowe 1000zł. Sedno jadnak w tym, że teraz (potencjalnie) każdy z
    nas może swój depozyt wypłacić. Oczywiście jakby wszyscy chcieli wycofać
    swoje wkłady, to cały system bankowy runąłby jak domek z kart...

    > Co do pieniądza w obiegu to
    > nie wiem o co chodzi. Zatem nadal nie wiem o co chodzi.

    No... Przyznasz chyba, że samo istnienie pieniądza jest niezbędnym
    czynnikiem pozwalającym na istnienie systemu bankowego?

    --
    MiCHA

  • 90. Data: 2010-08-19 18:54:22
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    BK pisze:

    > To jest jakis urban mit - kreacja pieniadza nie polega na dopisywniu
    > komus sum do rachunku,

    No dobra - za bardzo uprościłem. :-)

    > z niczego tylko z pozyczania cudzych pieniedzy.
    > Nie jest potrzebny do tego bank ale sa potrzebne pieniadze i kilka
    > osob zainteresowanych pozyczaniem.

    Banki są potrzebne, a w każdym razie coś co spełnia ich funkcję -
    niezależnie jak to nazwiemy. A funkcją tą jest pożyczanie od jednych i
    udzielanie kredytu innym, magicznie zamieniając w międzyczasie warunki
    pożyczki z krótkoterminowej na długoterminową. :-)

    > Swoja droga nie wiem czemu akurat
    > "banki komercyjne' - jesli chodzi o kreacje rownie dobrze moga brac w
    > niej udzial banki spoldzielcze, panstwowe, centralne :)

    No, akurat centralne to mogą też kreować "inaczej". :-)))

    --
    MiCHA