  • 1. Data: 2010-08-17 07:05:27
    Temat: Ile mamy złotówek?
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    Ile złotówek (w gotówce i jako zapisy na kontach) jest w obrocie?
    Innymi słowy: gdyby chcieć np. mieć na nie pokrycie w złocie - to ile
    owego kruszcu trzeba by mieć przy danym kursie?

    Zerknałęm na NBP, ale tam piszą o "indeksach Divisia", pieniądzu M1,
    M2 i M3, a ja po prostu chciałbym wiedzieć ile w tym momencie jest
    złotówek w obiegu.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 2. Data: 2010-08-17 07:28:56
    Temat: Re: Ile mamy złotówek?
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w
    wiadomości grup
    0g2000yqa.googlegroups.com...
> [...]
    >
    > Zerknałęm na NBP, ale tam piszą o "indeksach Divisia", pieniądzu M1,
    > M2 i M3, a ja po prostu chciałbym wiedzieć ile w tym momencie jest

    O ile się nie mylę, to powinieneś wziąć pod uwagę wartość M1+M2. Na oko jest
    to pewnie jakieś 400-500 miliardów zł.

  • 3. Data: 2010-08-17 07:30:03
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (17.08.2010 09:05), Jarek Andrzejewski wrote:
    > Ile złotówek (w gotówce i jako zapisy na kontach) jest w obrocie?
    > Innymi słowy: gdyby chcieć np. mieć na nie pokrycie w złocie - to ile
    > owego kruszcu trzeba by mieć przy danym kursie?

    Chyba więcej niż go na świecie jest, bo całkowite wydobycie do tej pory
    szacuje się na 15 kton, co daje ~18 mld zł. Myślę że w obiegu jest więcej.

    p. m.

  • 4. Data: 2010-08-17 07:31:09
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

> [...]
    > złotówek w obiegu.

    O ile się nie mylę, to powinieneś wziąć pod uwagę wartość M1+M2. Na oko jest
    to pewnie trochę ponad 1000 miliardów zł.

  • 5. Data: 2010-08-17 07:36:52
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <b...@a...w.pl> napisał w wiadomości grup

    > O ile się nie mylę, to powinieneś wziąć pod uwagę wartość M1+M2. Na oko
    > jest to pewnie trochę ponad 1000 miliardów zł.

    E, chyba głupotę napisałem. Samo M2 trzeba chyba brać. Czyli mnie
    wyjdzie,pewnie około 700-800 miliardów.

  • 6. Data: 2010-08-17 07:38:27
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <b...@a...w.pl> napisał w wiadomości grup

    > O ile się nie mylę, to powinieneś wziąć pod uwagę wartość M1+M2. Na oko
    > jest to pewnie trochę ponad 1000 miliardów zł.

    E, chyba głupotę napisałem. Samo M2 trzeba chyba brać. Czyli mniej wyjdzie,
    pewnie około 700-800 miliardów złotych w obiegu.

  • 7. Data: 2010-08-17 07:45:49
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 17 Sie, 09:30, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > Chyba więcej niż go na świecie jest, bo całkowite wydobycie do tej pory
    > szacuje się na 15 kton, co daje ~18 mld zł. Myślę że w obiegu jest więcej.

    Mylisz się o rząd wielkości. Same Chiny mają tysiąc ton, a USA
    (podobno, choć niektórzy wątpią) - 8000 ton.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_reserve

    A to tylko centralne banki, czyli 18% rezerw.

    Kilogram złota to około $40 tys (123 tys. wg ceny skupu przez NBP),
    więc 1 tys. ton to ok. 123mld zł.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2010-08-17 07:45:50
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

  • 9. Data: 2010-08-17 08:32:26
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (17.08.2010 09:45), Jarek Andrzejewski wrote:

    > Mylisz się o rząd wielkości. Same Chiny mają tysiąc ton, a USA
    > (podobno, choć niektórzy wątpią) - 8000 ton.

    Tak, dokładnie o 10 :). miałem na myśli 150kton.

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_reserve
    >
    > A to tylko centralne banki, czyli 18% rezerw.
    >
    > Kilogram złota to około $40 tys (123 tys. wg ceny skupu przez NBP),
    > więc 1 tys. ton to ok. 123mld zł.

    I dodatkowo się pomyliłem w mnożeniu, bo wychodzi 18 bln zł. Jeżeli
    znowu czegoś nie pomyliłem to jest to około 1/10 naszego budżetu na 2010
    rok :).

    p. m.

  • 10. Data: 2010-08-17 08:35:25
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (17.08.2010 10:32), mvoicem wrote:
    [...]
    > Jeżeli
    > znowu czegoś nie pomyliłem to jest to około 1/10 naszego budżetu na 2010
    > rok :).

    No oczywiście że pomyliłem :). W tej kwocie się zmieści 100 naszych
    budżetów :)

    p. m.