    From: "pmlb" <b...@d...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ile mamy złotówek?
    Date: Thu, 19 Aug 2010 23:22:55 +0100

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    news:4fa20df5-fb25-42b9-9135-b8174264a2b5@a36g2000yq
    c.googlegroups.com...

    > To jest jakis urban mit - kreacja pieniadza nie polega na dopisywniu
    > komus sum do rachunku, z niczego tylko z pozyczania cudzych pieniedzy.

    To pieniadze juz dawno temu by sie skonczyly.
    A jest ich coraz wiecej.
    Poza tym, mam dziwne wrazenie, ze depozytow jest znacznie mnij niz pozyczek.
    A co z pozyczka kora nie zostanie splacona? Ktory depoytor nie dostnie
    swojej kasy?

    > Nie jest potrzebny do tego bank ale sa potrzebne pieniadze i kilka
    > osob zainteresowanych pozyczaniem. Swoja droga nie wiem czemu akurat
    > "banki komercyjne' - jesli chodzi o kreacje rownie dobrze moga brac w
    > niej udzial banki spoldzielcze, panstwowe, centralne :)

    Bo bank nie moze dzialac "niezaleznie" musi spelnic kilka wymogow by byc
    bankiem, jednym z nich sa rezerwy obowiazkowe deponowane w bankach
    centralnych.
    Kiedys ladnie to tlumaczyla animacja na stronach NBP-u. Jako kazdy bank w
    Polsce to tak jak by jeden duzy bank. Tam to ladnie pokazano, wiec warto tam
    poszukac, Bylo wytlumaczone bardzo prosto.