  • 291. Data: 2009-03-25 09:09:58
    Temat: Re: Bank mówi dopłać
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-24, Mariusz Tasarz <m...@g...com> wrote:
    > po Noble kolejne: Polbank i Millenium:
    >
    > http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33209,64171
    38,Bank_mowi__doplac.html

    I dalszy ciąg historii:
    http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,52983,642182
    2,Banki__Nie_kazemy_doplacac__ale___.html

    "[...]

    W środowisku bankowców akcja przeprowadzana przez Polbank wywołała
    wielkie poruszenie. Oficjalnie nikt nie chce krytykować konkurenta, ale
    nieoficjalnie na szefów Polbanku padają gromy. - Taki ruch to
    ostateczność, nie sądziłem, że ktoś się na to zdecyduje - mówi anonimowo
    przedstawiciel jednego z banków.

    [...]

    Większość bankowców uspokaja: u nas takich renegocjacji nie ma i nie
    będzie. - Zakładamy, że obecna sytuacja na rynku jest przejściowa i nie
    chcemy wykonywać w stosunku do klientów żadnych nerwowych ruchów -
    deklaruje Piotr Utrata z ING. - Najważniejsze, żeby kredyt był spłacany.
    Nawet jeśli wartość zabezpieczenia jest mniejsza od kredytu, dobrym
    klientom nie będziemy utrudniali życia - to Aleksandra Kwiatkowska z GE
    Money.

    Nieoficjalnie bankowcy przyznają, że sytuacja jest napięta. - Ścierają
    się racje różnych działów. Sprzedaż, marketing i obsługa klienta są
    przeciwne renegocjacjom, bo nie wiadomo, ile bank zarobi, a wizerunek
    mocno ucierpi. Ale kontrola ryzyka naciska, żeby coś zrobić - mówi
    anonimowo przedstawiciel jednego z banków.

    Jak zachowają się banki, które udzieliły najwięcej kredytów bez wkładu
    własnego, np. DomBank? Jego przedstawiciele nie odbierali wczoraj
    telefonów od "Gazety". Zaś największy na rynku kredytodawca, bank PKO
    BP, wysłał nam oświadczenie, w którym nie wyklucza, że niektórych
    klientów mogą czekać kłopoty. "Gdy poziom kredytu przekracza 130 proc.
    wartości mieszkania, w toku indywidualnych rozmów proponujemy
    kredytobiorcy ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia kredytu". A jeśli
    klient odmawia? "Bank ściśle monitoruje obsługę danego kredytu" -
    czytamy w oświadczeniu PKO BP."

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 292. Data: 2009-03-25 09:28:39
    Temat: Re: Bank mówi doplac
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    > No co mam liczyć? Oczywistym jest że nastąpi spadek jakości życia, ale
    > nie jest to koniec świata.

    Dla niektórych może być to właśnie koniec świata.
    Wszystko zależy od tego, z jakiego poziomu startowali.

    > Bank odbiera mieszkanie w naprawdę ostatecznej ostateczności.
    > Owszem grożą sobie, bo postraszony klient łatwiej się godzi na
    > renegocjację. Ty to przedstawiasz tak, jakby licytacja mieszkania i jego
    > sprzedaż (wraz z lokatorem) to było ot *pstryk* takie proste.

    Przedstawiam to jedynie tak, jak zostaje to przedstawiane na tej grupie
    przez większość zacierających łapki i oczekujących na masowe licytacje
    mieszkań.

    > A sprawdź sobie chociażby na Gratce. Powiedziałbym, że mam normalne,
    > rynkowe stawki.

    A ja bym nie powiedziała. Moim zdaniem to BARDZO tani wynajem, za taki
    rejon, metraż i inne warunki.

    > Nic. Ale naprawdę trzeba mierzyć siły na zamiary, a nie szarpać się na
    > maksymalną kwotę przy danej zdolności, a potem liczyć na cud.

    Problem w tym, że masa ludzi z niczym się nie szarpała w momencie zaciągania
    kredytu, a zdolność kredytową miała godną pozazdroszczenia. I pewnie nadal
    spokojnie by ten kredyt spłacali (skoro spłacali go wcześniej bez problemu),
    gdyby nie okoliczności niezależne od nich.

    > W ostateczności to można sobie dalej mieszkać w zlicytowanym mieszkaniu.
    > Bo i kto go wyrzuci?

    Komornik?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 293. Data: 2009-03-25 10:46:57
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-25, Emka <e...@o...eu> wrote:

    [...]

    > Dla niektórych może być to właśnie koniec świata.
    > Wszystko zależy od tego, z jakiego poziomu startowali.

    Bez przesady.

    > Przedstawiam to jedynie tak, jak zostaje to przedstawiane na tej grupie
    > przez większość zacierających łapki i oczekujących na masowe licytacje
    > mieszkań.

    Cała jedna osoba i już większość zacierających łapki?
    To że nie zgadzam się z opinią że to tragedia życiowa i koniec świata,
    nie znaczy zaraz że mnie cieszy gdy ktoś utraci mieszkanie.

    > A ja bym nie powiedziała. Moim zdaniem to BARDZO tani wynajem, za taki
    > rejon, metraż i inne warunki.

    O rejonie nic nie mówiłem. Nie mieszkam w centrum (chociaż Poznań ma
    niezłą komunikację więc to traci na znaczeniu). A jak powiem, że to jest
    kawalerka? Też taka atrakcyjna kwota? :)

    [...]

    > Komornik?

    Z grubsza rzecz biorąc - właściciel mieszkania (bank) musi wskazać lokal
    zastępczy do którego komornik może kogoś eksmitować. Można takiego
    lokalu zastępczego od miasta zażądać, ale na bruk wywalić nie można.
    Dopóki lokalu zastępczego nie będzie, to i lokatora wyrzucić nie można.
    Komornik też nie. Oczywiście nie jest to takie różowe jak się wydaje, bo
    jak ktoś tam mieszka to dług mu dalej rośnie i spłacać go musi.
    Wyrzucić z mieszkania w Polsce to tak prosto się nie da jak Ty to
    rysujesz.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 294. Data: 2009-03-25 11:50:41
    Od: Schliesky <t...@m...pl>

    I jeszcze:

    http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=bf07bc44-70
    c9-4423-b115-2eb5c16ccf40&open=sec

    " Według ekspertów, banki zorientowały się, że sytuacja na rynku walut i
    nieruchomości jest trwała. Podnosząc marże, zrzucają na klientów własne,
    rosnące wciąż koszty.

    Zdaniem specjalisty od prawa bankowego Krzysztofa Langego, klienci mogą
    odrzucić bankowe ultimatum - nie grozi im ani wypowiedzenie umowy ani
    konieczność natychmiastowej spłaty pożyczki. Ale banki mogą sięgnąć po
    inne rozwiązanie: część w umowach dała sobie prawo do podjęcia
    arbitralnej decyzji o przewalutowaniu kredytu na złotowy w dowolnym
    momencie."

    To ostatnie zdanie, jest nawet groźniejsze w obecnej sytuacji od
    podniesienia marży o 0.5%. Jakiś bank takie kwiatki zawierał w umowie? I
    czy taka klauzula jest dozwolona? To niemal jak opcje walutowe...

    --
    Pozdrawiam, *Schliesky*
    email: schliesky at gmail

  • 295. Data: 2009-03-25 12:03:07
    Od: Pete <n...@n...com>

    Wojciech Bancer pisze:

    > Z grubsza rzecz biorąc - właściciel mieszkania (bank) musi wskazać lokal
    > zastępczy do którego komornik może kogoś eksmitować.

    Czy jest na sali prawnik? AFAIK to nie jest prawda.

    I to tez nie jest prawda.

    --
    Pete

  • 296. Data: 2009-03-25 12:52:10
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Pete" <n...@n...com> wrote in message

    > Czy jest na sali prawnik? AFAIK to nie jest prawda.

    nie "musi" a "może" wskazać..

    "Jeżeli dłużnikowi nie przysługuje prawo do innego lokalu lub pomieszczenia,
    i dłużnik takiego lokalu nie znalazł, komornik ma obowiązek wystąpić do
    gminy o wskazanie tymczasowego pomieszczenia. Tymczasowe pomieszczenia może
    wskazać również wierzyciel" (czyli w tym wypadku bank).

    od 17.03.2005 zakaz eksmisji na bruk
    http://e-prawnik.pl/ochrona-lokatorow/eksmisja-na-br
    uk-a-pomieszczenie-tymczasowe,odpowiedzi,prawo-miesz
    kaniowe

    > I to tez nie jest prawda.

    prawda .. z tym że dotyczy lokalu tymczasowego a niekoniecznie zastępczego.
    anyway chodzi o eksmisje na bruk.

    Problem w tym że lokalem tymczasowym może być pewnie opłacony miesiąc w
    hotelu robotnicznym.
    (niestety tego nie wiem).

    george

  • 297. Data: 2009-03-25 12:55:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-25, Pete <n...@n...com> wrote:

    > Czy jest na sali prawnik? AFAIK to nie jest prawda.

    Na pl.soc.prawo dość sporo się o tym mówi.

    > I to tez nie jest prawda.

    No na przykład:
    http://biznes.interia.pl/news/kiedy-mozna-eksmitowac
    ,991851

    Fragment:
    "Od 5 lutego 2005 r. polskie prawo zakazuje tzw. eksmisji na bruk.
    Komornik musi wstrzymać opróżnienie lokalu do czasu, gdy dłużnikowi,
    który nie posiada prawa do lokalu socjalnego, nie zostanie udostępnione
    pomieszczenie tymczasowe lub gdy dłużnik znajdzie takie pomieszczenie."

    więc jak coś to szukaj w ustawie po nowelizacji z 2005 roku.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 298. Data: 2009-03-25 13:24:16
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 25 Mar, 03:56, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > W podatkach, to moze tak, ale w prowizjach? Myslisz moze ze np. bank
    > zmniejszylby prowizje gdyby mogl, zeby zbyt duzo nie zarabiac? :-)
    > --
    > Krzysztof Halasa

    Myślę, że banki zwiększą prowizje, opłaty i inne haracze, żeby pokryć
    rzeczywiste bądź urojone straty na hipotekach.

  • 299. Data: 2009-03-25 13:35:39
    Od: "scholastyk" <s...@c...onet.pl>

    http://pierdu.wania.org/wp-content/uploads/2009/03/a
    neks_1.jpg
    http://pierdu.wania.org/wp-content/uploads/2009/03/a
    neks_2.jpg

    A tutaj możemy zobaczyć jak wygląda rzeczony aneks.
    Najbardziej kuriozalny jest tekst: "Kredytobiorca pragnie zrekompensować
    powstałe i aktualnie istniejące ryzyko Banku" :)

    Zabezpieczenie przed ewentualnym zakwestionowaniem przed sądem (że niby -
    umowa została aneksowana na wniosek kredytobiorcy)? Zauważcie, że bank nie
    występuje do kredytobiorców na piśmie - aneksy podpisywane są po nagabywaniach
    telefonicznych... Tak w przypadku Noble Banku jak i Polbanku... W obu
    przypadkach "doradcy" nie chcą pokazać aneksu przed podpisaniem, co też nie
    jest zbyt cywilizowanym rozwiązaniem...

    Pozdrawiam
    scholastyk

  • 300. Data: 2009-03-25 17:10:20
    Od: Pete <n...@n...com>

    george pisze:
> [...]
    >
    > nie "musi" a "mo?e" wskazaae..
    >
    > "Je?eli d?u?nikowi nie przys?uguje prawo do innego lokalu lub pomieszczenia,
    > i d?u?nik takiego lokalu nie znalaz?, komornik ma obowi?zek wyst?piae do
    > gminy o wskazanie tymczasowego pomieszczenia. Tymczasowe pomieszczenia mo?e
    > wskazaae równie? wierzyciel" (czyli w tym wypadku bank).
    >
    > od 17.03.2005 zakaz eksmisji na bruk
    > http://e-prawnik.pl/ochrona-lokatorow/eksmisja-na-br
    uk-a-pomieszczenie-tymczasowe,odpowiedzi,prawo-miesz
    kaniowe

    > prawda .. z tym ?e dotyczy lokalu tymczasowego a niekoniecznie zastepczego.

    A jeżeli dłużnik ma inne mieszkanie?
    Wg powyższego cytatu, komornik może eksmitować z zadłużonego miszkania
    "na bruk"?

    --
    Pete