  • Data: 2004-02-25 15:34:32
    Temat: Re: deklaracja wekslowa
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c1i9kb$8c8$1@taurus.webcorp.pl...

    > Związany deklaracją - nie ma jakiegoś specjalnego typu weksla
    > gwarancyjnego,

    Nie mogę się zgodzić.
    Uchwała SN podjęta w składzie 7 sędziów, będąca zasadą prawną z 1967.01.07:
    "W postępowaniu nakazowym dopuszczalne jest - po przekazaniu sprawy do sądu
    na skutek zarzutów - powoływanie się na podstawę faktyczną i prawną
    wynikającą z łączącego strony stosunku prawnego, w związku z którym został
    wystawiony dokument uzasadniający wszczęcie postępowania nakazowego".

    wyrok SN z 2002.04.10: "Sąd rozpoznający zarzuty od nakazu zapłaty wydanego
    na podstawie weksla może uwzględnić stosunek zobowiązaniowy, w związku z
    którym weksel został wystawiony, ale nie ma obowiązku działania w tym
    zakresie z urzędu. Może to mianowicie uczynić wówczas, gdy strona
    zainteresowana przeniesieniem sporu na taką płaszczyznę podejmie stosowne
    czynności".

    I sporo piśmiennictwa, w którym jak najbardziej wyróżnia się taką kategorię
    weksla, ale to już OT.

    > Jeśli będzie ją stać na opłacenie zarzutów. Jak to będzie weksel na
    > 3000, to owszem, jak na 3 mln - to już niekoniecznie.

    Temu nie zaprzeczam. Niemniej jednak nie ma żadnych przeszkód, żeby wnieść
    powództwo z weksla bez _jakiejkolwiek_ deklaracji i nakaz zostanie bez
    problemu wydany (nie zdażyło mi się spotkać z odmową). Tym samym problem
    pozostaje bez względu na sporządzenie lub nie deklaracji.

    > Poza tym sąd nie
    > wyda nakazu zapłaty do weksla, z ktorego deklaracji będzie wynikało, że
    > nie ma podstaw do placenia. W przeciwnym razie wyda na pewno.

    "Napewno" w przypadku nakazówki, to dość daleko idące stwierdzenie ;]
    Widziałem już nakazy wydane przeciwko pełnomocnikowi strony (i prowadzoną
    przeciwko temuż pełnomocnikowi egzekucję), nadane klauzule mimo braku
    doręczenia, więc wydanie nakazu bez podstawy do płacenia _zupełnie_ mnie nie
    zdziwi.

    > To może być niewykonalne, bo w przypadku umów leasingowych weksle są
    > indosowane na bank finansujący. To raczej reguła i trudno byłoby znaleźć
    > od niej odstępstwo w polskich realiach.

    Ale to ty wystawiasz ten weksel, a indos następuje _potem_. Jeśli
    zamieszczenie takiej klauzuli nie jest niezgodne z umową, to wydaje się, że
    nie mogą tego zabronić. Poza dyskusją pozostaje, czy pracownik przyjmujący
    weksel w ogóle zwróci na to uwagę.

    Pozdrawiam,
    Washko