  • Data: 2004-02-26 13:47:44
    Temat: Re: deklaracja wekslowa
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c1k7r7$1c6$1@taurus.webcorp.pl...

    > Zauważyłeś, że nasza dyskusja zaczyna przypominać kłótnie, jakie
    > prowadzi królik Buggs? :-D Przecież ja cały czas usiłuję właśnie to
    > podkreślać: że przy braku bardzo jasno sprecyzowanych sformułowań
    > umownych może się nawet zdarzyć, że weksel będzie spłacać ten, któremu
    > pieniądze się należały (autentyczne!). Bo tu jest ta specyficzna
    > sytuacja, że to _wystawca_ weksla musi udowodnić, że nie powinien
    > płacić. Inaczej będzie płacić, choćby się nie należało. Sam o tym
    > piszesz. No to gdzie jest lepszy dowód, niż w precyzyjnie sformułowanej
> [...]

    Przy tak postawionym pytaniu odpowiedź jest oczywista :)
    Mnie jednak bardziej chodziło o to, że podpisanie deklaracji nie jest
    warunkiem koniecznym do tego, by uniemożliwić dochodzenie roszczeń z weksla
    w oderwaniu od stosunku prawnego. Innymi słowy brak deklaracji nie powoduje
    automatycznej i nieodwołalnej odpowiedzialności wystawcy weksla własnego, a
    jedynie może spowodować, że to po jego stronie będzie leżał ciężar
    dowiedzenia, że nie jest wielbłądem. Ale tak jak już pisaliśmy - nakaz i tak
    może być wydany, a dochodzone roszczenie na tyle będzie przewyższać
    możliwości finansowe pozwanego, że nawet nie będzie w stanie wpisu od
    zarzutów zapłacić, więc deklaracja na nic mu się zda. A ze zwolnieniem od
    kosztów różnie bywa - w szczególności oczywista bezzasadność roszczenia w
    świetle nieopłaconych zarzutów, nie stanowi przesłanki do zwolnienia od
    ponoszenia opłaty :(

    Pozdrawiam,
    Washko