  • Data: 2022-05-08 21:35:49
    Temat: Re: BFG
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    niedziela, 8 maja 2022 o 20:33:04 UTC+2 Kamil Jońca napisał(a):
> [...]
    -z-rynku-bfg-oglosil-przymusowa-restrukturyzacje,akc
    je,284487

    > Głośne było w kontekście odebrania banku Leszkowi. Jak ktoś (tak jak ja)
    > nie wczytywał się w szczegóły, to pewnie nie wiedział.
    > Zresztą jeśli wierzyć artykułowi:
    > "Natomiast w tej drugiej części zostaną umieszczone wszystkie akcje
    > akcjonariuszy, depozyty dużych firm oraz wierzytelności z tytułu
    > obligacji podporządkowanych."
    > Czyli kredyty CHF przejął żubr - dobrze myślę?

    W idei nie było frankowiczów.
    W ogóle hipotek chyba bardzo mało.

    > Wiem, że się da, bo jak sam napisałem - wcześniej już takie coś
    > zrobiono.

    To, o czym pisałeś, to było dobrowolne.
    Franki z raifiego przejął raifi austriacki - ciekawe, ile za to zapłacił - a resztę
    kupił bnp.
    Bph sprzedało wszystko prócz franków do aliora - pewnie właściciel bph musiał mocno
    go dokapitalizować, a teraz w miarę spłat przez frankowiczów wyciąga ten kapitał z
    powrotem.
    Jeszcze db sprzedał detal - oprócz franków - do bzwbk, ale zostawił sobie korpo i
    franki (franki musiał).
    Ale to wszystko było dobrowolne, chcieli tego akcjonariusze, a KNF musiał się zgodzić
    - tzn. musiał wyrazić zgodę, żeby to się stało, ale mógł się nie zgodzić.

    Przy przymusowej restrukturyzacji - resolution - jest zupełnie inaczej.
    Akcjonariusze nie mają nic do gadania - bo w sumie i tak już nie mają banku, bo jest
    on bankrutem - to jest warunek konieczny do rozpoczęcia resolution (wcześniej jedyną
    opcją była upadłość banku).
    Więc tutaj KNF+BFG mogą zrobić co chcą i nie muszą nikogo pytać.
    Np. zajumać z tego bankruta wszystko, co ma wartość i zaoferować do przejęcia -
    naturalnie nie za darmo, tylko w zamian za przejęcie również depozytów - a raczej
    przejęcie obowiązku zwrotu tych depozytów, bo to, że tej kasy w banku nie ma, tylko
    poszła na kredyty, jest chyba jasne.
    A w bankrucie zostawiamy zobowiązania wykupienia obligacji, akcje zerowej wartości (i
    tak dobrze, "spółdzielcom" z SK banku syndyk kazał dopłacać drugi wkład - było to
    chyba 50zł, ale zawsze dodatkowy minus) i ew. złe kredyty, żeby nabywca nie musiał
    się aż tak dokapitalizować.
    Oraz, co najmilsze, depozyty niegwarantowane przez BFG - np. firmowe ;>
    No i pewnie syndyka.
    Ważne jest to, że BFG nie musi wypłacać depozytów gwarantowanych, bo te wypłaci bank
    przejmujący, jak dostanie zwrot przejętych kredytów.