  • 1. Data: 2024-03-24 12:57:31
    Temat: Co z prezesem NBP?
    Od: cef <c...@i...pl>

    Czy te 8 zarzutów, to jest faktycznie tak mocne, że można z tym osiągnąć
    jakiś
    zadowalający wynik przed Trybunałem Stanu? Czy chodzi jedynie od odwołanie
    prezesa, bo taki efekt da się pewnie jakoś proceduralnie osiągnąć samym
    wnioskiem.
    Generalnie wolałbym wywalenie go proceduralnie z powodu jakiegoś
    regulaminowego
    niedociągnięcia (tzn, że powinien coś tam zrobić a zaniechał) ale widać,
    że władza
    albo nie znalazła takich uchybień albo woli zrobić medialny szum.
    A swoją drogą skoro nic mu zrobić pewnie nie będą mogli, bo nie udowodni
    się,
    że te jego działania były świadome, to może uznano, że lepiej utopić go
    medialnie.
    Eeech, polityka - bród, smród i układy...

  • 2. Data: 2024-03-24 21:30:24
    Temat: Re: Co z prezesem NBP?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    cef napisał(a) :
> [...]
    > zadowalający wynik przed Trybunałem Stanu? Czy chodzi jedynie od odwołanie
    > Eeech, polityka - bród, smród i układy...

    Jaki tam smród czy układy. Jak patrzę na niego, to odruchowo chwytam
    się za portfel. A poważniej, to jakoś jego wygląd nie budzi zaufania
    czy wrażenia uczciwości. Zdałem się na intuicję.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 3. Data: 2024-03-24 21:46:56
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-03-24 o 12:57, cef pisze:

    > Eeech, polityka - bród, smród i układy...

    O matko, teraz dopiero w cytacie widzę: brud oczywiście :-)

  • 4. Data: 2024-03-25 19:29:29
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 24.03.2024 o 21:30, Zbynek Ltd. pisze:

    > Jaki tam smród czy układy. Jak patrzę na niego, to odruchowo chwytam się
    > za portfel. A poważniej, to jakoś jego wygląd nie budzi zaufania czy
    > wrażenia uczciwości. Zdałem się na intuicję.

    Co robią te dwie blondyny, które zawsze mu towarzyszą?

    --
    animka

  • 5. Data: 2024-03-26 14:11:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Mar 2024 12:57:31 +0100, cef wrote:
    > Czy te 8 zarzutów, to jest faktycznie tak mocne, że można z tym osiągnąć
    > jakiś
    > zadowalający wynik przed Trybunałem Stanu?

    Juz mówią, ze procedura jest taka długa, ze szybko sprawa się nie
    rozpocznie.

    > Czy chodzi jedynie od odwołanie
    > prezesa, bo taki efekt da się pewnie jakoś proceduralnie osiągnąć samym
    > wnioskiem.

    Kiedy sam wniosek to za mało.

    Może liczą, ze sie przestraszy i sam odejdzie, ale przydałyby się
    poważne zarzuty.

    Jesli chodzi o skup obligacji/papierów skarbowych, to Konstytucja
    stwierdza jedynie:
    2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu
    budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa.

    Moze gdzie indziej są inne ograniczenia, ale na oko to NBP może
    skupic z własnej inicjatywy, czy nawet umówic sie rządem -
    byle zamiaru nie wpisać do ustawy :-)

    Ale być może zarzuty mają oparcie w ustawach, skoro sie powołują.

> [...]
    > że władza
    > albo nie znalazła takich uchybień albo woli zrobić medialny szum.

    No to masz
    "utrudniał niektórym członkom Rady Polityki Pieniężnej oraz niektórym
    członkom zarządu NBP wykonywanie obowiązków konstytucyjnych i
    ustawowych, odmawiając im dostępu do wytworzonych w NBP dokumentów"

    czy
    "te działania realizował bez należytego upoważnienia od Rady Polityki
    Pieniężnej, co stanowiło naruszenie art. 12 ust. 2 pkt. 6 Ustawy o
    NBP".

    Na ile wyraźnie jest to zapisane..

> [...]
    > medialnie.
    > Eeech, polityka - bród, smród i układy...

    Za 4 lata być moze dzisiejszy rząd postawią, pod zarzutem
    "bez należytego upoważnienia odwołał PK, zarząd TVP itd" :-)

    J.

  • 6. Data: 2024-03-26 15:57:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 Mar 2024 14:11:55 +0100, J.F wrote:
    > On Sun, 24 Mar 2024 12:57:31 +0100, cef wrote:
    [...]
> [...]

    > "te działania realizował bez należytego upoważnienia od Rady Polityki
    > Pieniężnej, co stanowiło naruszenie art. 12 ust. 2 pkt. 6 Ustawy o

    A NBP juz komentuje. Konstytucja:

    Art. 227.
    1. Centralnym bankiem państwa jest Narodowy Bank Polski. Przysługuje
    mu wyłączne prawo emisji pieniądza oraz ustalania i realizowania
    polityki pieniężnej. Narodowy Bank Polski odpowiada za wartość
    polskiego pieniądza.

    Wyłączne. Jakakolwiek ustawa narzucająca jakies upoważnienienia
    jest niekonstytucyjna :-)

    To jest odnośnie emisji pieniądza i polityki pieniężnej -
    być może nie ma zastosowania do skupu obligacji skarbowych.

    Ale czy nie może ich skupić PKO BP czy inny bank "państwowy"?
    Więcej powiem - one mogą być na wysoki procent i np na 5 lat, i niech
    się Tusk martwi :-)

    Pozostawał by ogólny zarzut, ze Prezes źle dbał o wartość polskiego
    pieniądza i naraził państwo lub Polaków na straty ... może i to się
    kwalifikuje do TS ... gdyby miało jakies podstawy, tymczasem
    kursy walut falują jak w poprzednich latach ...

    J.

  • 7. Data: 2024-03-26 18:51:53
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-03-26 o 15:57, J.F pisze:

    > tymczasem
    > kursy walut falują jak w poprzednich latach ...

    Co gorsza ogólnie stabilizują zbyt długo na dość niskim
    jak dla mnie poziomie. Jeszcze za czasów poprzedniego rządu
    zdarzało się, że premier/prezes/inny politruk powiedział coś głupiego
    i kurs euro choć na chwilę się wspinał i można było na minigórce popchnąć
    kilka tysięcy euro a teraz lipa- nie ma takich skandali...

    Jak żyć? :-)

  • 8. Data: 2024-03-26 22:05:38
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 24.03.2024 o 12:57, cef pisze:
    > Czy te 8 zarzutów,

    Tak samo mocne jak obietnice Tuska ;-)

  • 9. Data: 2024-03-27 08:35:53
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Typowa przykrywka.
    Szukaj, jakie skurwysyństwo w tym czasie zrobią.
    BTW wg W.Orłowskiego za pół zarzutu się należy, ale on z lewicy (kawiorowej, ale
    jednak) a zarzut polityczny, nie merytoryczny.
    Spytaj, za które jaja trzeba powiesić Balcerowicza, np. za zrównanie chłopów z
    ziemią.

    -----

  • 10. Data: 2024-03-29 21:43:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > mu wyłączne prawo emisji pieniądza oraz ustalania i realizowania
    > polityki pieniężnej. Narodowy Bank Polski odpowiada za wartość

    Przed kim odpowiada?
    Inflacja typu dużych kilkudziesięciu procent w kilka lat to raczej
    nie jest dbałość o złotówkę.
    --
    Krzysztof Hałasa