  • 1. Data: 2008-12-22 19:33:31
    Temat: WLAN i bezpieczeństwo
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    Ostatnimi czasy poruszam się sporo po okolicy z laptopem z WLANem. Często
    łapie mi jakieś sieci i spokojnie można korzystac z netu... Trudno mi jednak
    często ustalić cóż to za sieci - pewnie w dużej mierze prywatne. Stąd moje
    pytanie: czy korzystanie z usług bankowych przy połączeniu szyfrowanym
    (czyli które jest zawsze w przypadku serwisów transakcyjnych) poprzez sieć
    bezprzewodową niepewnego pochodzenia naraża mnie na przejęcie haseł czy też
    nie jest to możliwe z uwagi na szyfrowanie?

    Szymon

  • 2. Data: 2008-12-22 19:42:20
    Temat: Re: WLAN i bezpieczeństwo
    Od: "Tomek" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bezprzewodową niepewnego pochodzenia naraża mnie na przejęcie haseł czy
    > też nie jest to możliwe z uwagi na szyfrowanie?

    Kazdy szyfr mozna zlamac...

    Tomek

  • 3. Data: 2008-12-22 19:59:03
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Szymon wrote:
> [...]
    > bezprzewodową niepewnego pochodzenia naraża mnie na przejęcie haseł czy też
    > nie jest to możliwe z uwagi na szyfrowanie?

    laczac sie do przypadkowych sieci wifi niebezpieczenstwo jest
    napewno wieksze niz w przypadku dedykowanego lacza po kablu,
    ale mozesz sie nie matrwic jesli:

    - masz bezpieczny system (czyli bez trojanow, wirusow,
    ale przede wszystkim na liscie zaufanych certyfikatow znajduja sie
    wylacznie te ktore powinny tam byc), dbasz o latanie dziur w systemie
    i przegladarce ktorej uzywasz
    - w serwisie transakcyjnym do wazniejszych operacji uzywane sa
    przynajmniej hasla jednorazowe
    - zwracasz uwage czy po nawiazaniu polaczenia w pasku adresu wyswietla
    sie wlasciwy adres interfejsu transakcyjnego (a nie np. taki ktory
    jest tylko podobny), oraz czy polaczenie jest szyfrowane

  • 4. Data: 2008-12-22 20:04:10
    Od: "Piotr C." <k...@...m.a.i.l.c.om>

    Szymon wrote:
> [...]
    > bezprzewodową niepewnego pochodzenia naraża mnie na przejęcie haseł czy też
    > nie jest to możliwe z uwagi na szyfrowanie?

    Jak masz "zdrowy" system i połączenie szyfrowane (https:// + zamknięta
    kłódka w przeglądarce) to nie ma praktycznie szansy na przechwycenie
    czegokolwiek.

    P.

  • 5. Data: 2008-12-22 20:07:13
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    Oczywiście system jest "zdrowy". Zresztą gdyby nie był to problemy
    pojawiłyby się też i w przypadku kabla, więc to inna sprawa. Chciałbym
    natomiast korzystać z WLAN także np. do poczty, a tam też jest połączenie
    szyfrowane - głównie chyba właśnie po to ludzie wykorzystują WLAN w
    laptopach. Swoją drogą, gdy zacząłem się tym bawić to doznałem szoku ile
    tych sieci jest - w miastach chyba zupełnie nie ma sensu korzystać z netu w
    komórce, bo nie sposób czegoś nie wyłapać.
    Swoją drogą zastanawiam się czy część z tych sieci nie jest po prostu
    postawiona przez amatorów, którzy nie byli w stanie... albo mieli zbyt małą
    wiedzę... aby je odpowiednio zabezpieczyć. Dziś praktycznie każdy router do
    neo choćby ma WLAN.

  • 6. Data: 2008-12-22 20:31:05
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    "Szymon" <n...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > pojawiłyby się też i w przypadku kabla, więc to inna sprawa. Chciałbym
    > natomiast korzystać z WLAN także np. do poczty, a tam też jest połączenie
    /CIACH/

    Nie zawsze, nie wszędzie. Standardowo jest właśnie *nieszyfrowane* -
    interia, onet, gmail, o2 i wiele innych. Musisz ustawić szyfrowanie - przy
    logowaniu (interia), w ustawieniach konta (gmail) itd.

    Tak samo protokół POP3 standardowo jest nieszyfrowany - większość dostawców
    poczty nawet nie obsługuje szyfrowanego POP3 (POP po SSL).

> [...]
    > postawiona przez amatorów, którzy nie byli w stanie... albo mieli zbyt
    > małą wiedzę... aby je odpowiednio zabezpieczyć. Dziś praktycznie każdy

    Najprawdopodobniej tak. Ludzie kupują router, który w zasadzie działa od
    razu po wyjęciu z pudełka, więc po co grzebać w konfiguracji.

    Niektóre mogą być widoczne jako niezabezpieczone, ale mieć włączone
    filtrowanie MAC (np. moja sieć).

    k.

  • 7. Data: 2008-12-22 20:35:20
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Nie zawsze, nie wszędzie. Standardowo jest właśnie *nieszyfrowane* -
    > interia, onet, gmail, o2 i wiele innych. Musisz ustawić szyfrowanie - przy
    > logowaniu (interia), w ustawieniach konta (gmail) itd.

    Z tego co widzę na wp i o2 można wybrać opcję szyfrowania przy logowaniu z
    poziomu www.

    > Tak samo protokół POP3 standardowo jest nieszyfrowany - większość
    > dostawców poczty nawet nie obsługuje szyfrowanego POP3 (POP po SSL).

    W Outlook Expressie miga mi kłódeczka przy łączeniu z o2.pl

    > Najprawdopodobniej tak. Ludzie kupują router, który w zasadzie działa od
    > razu po wyjęciu z pudełka, więc po co grzebać w konfiguracji.

    Tak też sądzę, choćby po nazwach sieci.

    > Niektóre mogą być widoczne jako niezabezpieczone, ale mieć włączone
    > filtrowanie MAC (np. moja sieć).

    Oczywiście wyszukanie sieci to jedno, a stabilne z nią połączenie to drugie.
    Niemniej udało mi się już kilkakrotnie nawiązać połączenia z różnymi
    sieciami, więc wydaje mi się, iż przy odrobinie cierpliwości i np. w
    okolicach większego osiedla zawsze się na jakąś trafi. Zresztą ostatnio
    czekając na film w Multikinie całkiem "oficjalnie" przeglądałem strony będąc
    połączonym z WLANem kawiarenki.

  • 8. Data: 2008-12-22 20:49:16
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 22 Dec 2008 20:42:20 +0100, Tomek napisał(a):

    > Kazdy szyfr mozna zlamac...

    To złam SSL256, będziesz bogaty.

    --
    best regards,
    scream

  • 9. Data: 2008-12-22 22:31:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    scream <n...@p...pl> writes:

    > To złam SSL256, będziesz bogaty.

    Nie ma czegos takiego jak "SSL256".

    Zeby "zlamac szyfrowanie" nie trzeba lamac np. AESa i/lub innego SHA.
    Wystarczy, ze program i/lub uzytkownik bedzie korzystal z tych
    mechanizmow, albo zreszta innych, nieprawidlowo.

    Przyklad: po co lamac szyfrowanie jesli wystarczy umiescic komus na
    komputerze trojana?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2008-12-22 23:06:14
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 22 Dec 2008 23:31:47 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Przyklad: po co lamac szyfrowanie jesli wystarczy umiescic komus na
    > komputerze trojana?

    A jak to sie ma do tematu? Nijak. Rozmawiamy o tym czy szyfrowanie SSLem
    jest bezpieczne czy nie.

    --
    best regards,
    scream