  • 21. Data: 2016-10-27 15:57:28
    Temat: Re: wakacyjne konto walutowe
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > I teraz dochodzimy do sedna, czyli tego, co to jest "przewalutowanie". Wbrew
    pozorom nie jest to koniecznie wymiana walut, choć zawierać się w tym pojęciu może -
    może, ale nie musi ! Jak widać banki potrafią pobrać 6% prowizji za to, że w jednym
    polu jest 40USD, a a drugim 150zł - i tak trudno jest to zapisać w ich bazie, że aż
    kosztować musi to 6%.

    Czyli według Ciebie jak ktoś kartą Smart do konta w Euro zapłaci coś u
    nas w sklepie to obiążą go za:
    1). przewalutowanie PLN na Euro - VISa, czy Master bo nie wiem jaka to
    karta - rzędu 0,2%,
    2). przewalutowanie? Euro na Euro przez Smart - kilka %.
    Myślałem, że tego drugiego to nie ma.

    Ktoś, kto ma konto w Smart i tę kartę może to potwierdzić/zaprzeczyć.
    P.G.

  • 22. Data: 2016-10-27 16:16:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >to karta - rzędu 0,2%,
    >2). przewalutowanie? Euro na Euro przez Smart - kilka %.

    A czym sie to rozni, jak ktos karta zlotowkowa zaplaci w euro czy USD,
    teoretycznie VISA czy MC przelicza po swoim kursie na zlotowki ... a
    jeszcze sie pojawia jakas dziwna prowizja ze strony banku ...
    nierzadko 6% :-)

    >Ktoś, kto ma konto w Smart i tę kartę może to potwierdzić/zaprzeczyć.

    Myslisz, ze ryzykowal placenie w kraju ?

    w cenniku "Prowizja za przewalutowanie (Operacji dokonanych w innej
    walucie niż waluta Rachunku, do którego została wydana Karta)".
    3%

    Nie wiem jak to dziala - Visa wcale nie dokonuje tego przewalutowania,
    czy wszyscy rozumieja, ze bank musi swoje zarobic :-)

    J.

  • 23. Data: 2016-10-27 16:42:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 27-10-2016 o 16:16, J.F. pisze:

    > w cenniku "Prowizja za przewalutowanie (Operacji dokonanych w innej
    > walucie niż waluta Rachunku, do którego została wydana Karta)".
    > 3%

    Przypomniało mi się, że faktycznie widziałem taką pozycję w cenniku i
    planowałem zapytać (przy okazji) posiadacza tej karty, co jest zgrane,
    bo wiedziałem od niego, że za taką operację to tylko coś koło 0,2% za
    przeliczenia.

    Teraz sądziłem, że jest mowa o przewalutowaniach, których nie widać w
    TPiO to mi się tamto nie skojarzyło.

    Wydaje mi się, że to jest kwestia czasu - jakiś czas temu mogło być zero
    (lub brak tej pozycji), a teraz już jest.

    W każdym razie jeśli to o te 3% od początku chodziło to już jestem w domu.
    P.G.

  • 24. Data: 2016-10-27 17:19:26
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    W dniu czwartek, 27 października 2016 15:32:28 UTC+2 użytkownik Dawid Rutkowski
    napisał:

    > Takim samym, jak przy płatności kartami visa do rachunków/kredytów >złotówkowych w
    większości polskich banków - obciążenie przychodzi w PLN (a >visa jeszcze dodatkowo
    zarabia, bo przy wymianie na euro kosiła 0,2%, a przy >wymianie na PLN bierze już
    0,44%), a banki tak sobie prowizję za jakieś >"przewalutowanie" nalicza - i to nawet
    prawie 6% (citi, mBąk).

    Dziwne rzeczy powiadasz. Bo jak mi przychodzi obciążenie z zagranicy w walucie (np.
    USD i kk mBanku), to jest jak najbardziej doliczona prowizja za przewalutowanie. Ale
    jak przyjdzie obciążenie w PLN (bo np. sklep ma opcję DCC w terminalu (albo jakoś
    podobnie się to nazywa)), to taką kwotą wyliczoną przez Visę czy MC jest obciążany
    rachunek karty. Sugerowałbym uważne czytanie informacji, zwłaszcza na stronie, gdzie
    się płaci. Bo to, że jakaś strona pokazuje kwotę w PLN, nie znaczy, że obciążenie
    przyjdzie w PLN - to może być tylko i wyłącznie orientacyjne wyliczenie. W sklepie
    stacjonarnym jak wybierzemy przewalutowanie (jak można), to wtedy obciążenie powinno
    przyjść w złotówkach.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 25. Data: 2016-10-27 17:37:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MrMrooz" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    Rutkowski napisał:

> [...]
    >nazywa)), to taką kwotą wyliczoną >przez Visę czy MC jest obciążany
    >rachunek karty. Sugerowałbym uważne czytanie informacji, zwłaszcza na

    Nie myl operacji.
    DCC to cos innego.

    Teraz jak placisz za granica, to niby sama Visa przelicza na walute
    karty po swoich kursach. Calkiem dobrych zreszta.
    A potem bank dolicza prowizje za przewalutowanie ... i tu sie juz
    kompletnie gubie, bo za co ?

    W DCC to sklep/jego operator karty/jego bank przelicza po swoim kursie
    i obciaza karte w jej walucie.
    I to on zgarnia zysk, bo kurs jest raczej ze sporym narzutem.
    Do tego:
    a) sprawdzic cennik banku ... bo tam moze byc "od transakcji
    zagranicznych",
    b) placisz w euro, sklep sprawdza ze karta z Polski, proponuje
    zlotowki, a to karta przeliczana w euro, wiec jak wybierzesz zlotowki,
    to prowizje zaplacisz dwa razy ..

    J.

  • 26. Data: 2016-10-28 13:23:57
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    W dniu czwartek, 27 października 2016 17:37:21 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > karty po swoich kursach. Calkiem dobrych zreszta.
    > A potem bank dolicza prowizje za przewalutowanie ... i tu sie juz
    Obawiam się, że to Ty coś mylisz. Możesz podać konkretny przykład banku i transakcji
    za granicą w złotówkach, gdzie bank doliczył prowizję za przewalutowanie???
    Wspomniałeś mBank, ale w nim nie ma nic takiego miejsca. W regulaminie kart
    kredytowych jest napisane, że dla kart Visa, z walutą rozliczeniową inną niż waluta
    rachunku karty (czyli masz kartę w PLN, ale walutą rozliczeniową jest EUR),
    organizacja przelicza na walutę rozliczeniową, a bank z waluty rozliczeniowej na PLN
    (i wtedy dolicza prowizję). Ale jak walutą rozliczeniową karty jest PLN, to bank nie
    dokonuje przewalutowania PLN-PLN ani nie dolicza prowizji! Tak mają kart MC w mBanku.
    Co do pierwszego przykładu - karty z walutą rozliczeniową Eur - to jak zapłacisz w
    EUR, to Visa Ci nic nie przewalutuje a bank tak. Jak zapłacisz np. w USD, to Visa
    przeliczy USD na Eur, a bank Eur na PLN + prowizja. W przypadku transakcji w PLN nie
    ma żadnych przewalutowań. Bank nic nie pisze w regulaminie o transakcjach
    zagranicznych - tylko o walutach.

    W przypadku kart debetowych i np. wypłaty z bankomatu - nawet jeżeli ten przeliczy na
    PLN - może dojść prowizja za wypłatę z bankomatu zagranicznego.

    Jeżeli Twój bank pobiera prowizję za przewalutowanie transakcji PLN-PLN, tylko
    dlatego, że została zrobiona za granicą (co w przypadku sklepów internetowych???), to
    współczuję.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 27. Data: 2016-10-28 14:04:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MrMrooz" napisał w wiadomości grup
    W dniu czwartek, 27 października 2016 17:37:21 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:
    [...]
> [...]
    >organizacja przelicza na walutę rozliczeniową, a bank z waluty
    >rozliczeniowej na PLN (i wtedy dolicza prowizję).

    A za co ta prowizja ?

    I tu trzeba siegnac do cennika, gdzie malym drukiem

    1 W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki dokonywanych
    kartami mBank pobiera dodatkowo prowizję za przewalutowanie transakcji
    w wysokości 5,9% od wartości transakcji.

    Zwal jak zwal, wazne, ze prawie 6%. Schowac gleboko i nie uzywac bez
    wyraznej potrzeby.

    Siegamy do BZWBKitd:
    Przewalutowanie transakcji dokonanej w walucie innej niż waluta
    rachunku (naliczana od wartości transakcji po przewalutowaniu na
    walutę rachunku)
    2.8%.
    Dotyczy karty Visa i MC Omni.
    Plus samo przeliczenie w lipcu tego roku (Visa) bylo po dziwnym
    kursie, ~3% wyzszym od sredniego.

    Patrzymy do Citi:
    "Prowizja za przewalutowanie Transakcji dokonanych w innej walucie niż
    PLN" ... 5.8%.

    >Ale jak walutą rozliczeniową karty jest PLN, to bank nie dokonuje
    >przewalutowania PLN-PLN ani nie dolicza prowizji!

    Ale mowilismy o transakcji w innej walucie, które teraz niby
    przewalutowuje sama Visa, po calkiem dobrym kursie.
    A potem bank dolicza bardzo niedobra prowizje :-)

    >Co do pierwszego przykładu - karty z walutą rozliczeniową Eur - to
    >jak zapłacisz w EUR, to Visa Ci nic nie przewalutuje a bank tak.

    Co mialby bank przewalutowac ?

    >Jak zapłacisz np. w USD, to Visa przeliczy USD na Eur, a bank Eur na
    >PLN + prowizja.

    Ze bedzie prowizja to pewne jak smierc i podatki - ale czemu PLN ?
    Visa przeliczy USD na EUR, i ja sie z bankiem w EUR rozlicze.
    Ale tych ~6% i tak bedzie doliczone :-)

    >W przypadku transakcji w PLN nie ma żadnych przewalutowań.

    Chyba ze użyjesz w kraju karty rozliczanej w innej walucie.

    Albo skorzystasz za granica z dobrodziejstwa DCC, i zaganiczny
    kontrahent obciazy twoja karte rozliczana w EUR od razu w PLN, a bank
    z rozkosza doliczy prowizje za przewalutowanie z PLN na EUR.

    >Bank nic nie pisze w regulaminie o transakcjach zagranicznych - tylko
    >o walutach.

    Wydaje mi sie, ze kiedys sie na taki zapis natknalem. Ale sprzeczal
    sie nie bede.
    Kiedys sie UE wezmie za te wygorowane prowizje i znow moga sie zapisy
    zmienic :-)

    P.S. Albo i sie nie wezmie, bo chwilowo moze tam panowac poglad, ze
    jak sie nie chce placic wygorowanych prowizji, to nalezy przyjac euro
    :-)

    J.

  • 28. Data: 2016-10-28 15:05:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 28-10-2016 o 13:23, MrMrooz pisze:

> [...]
    zapłacisz w EUR, to Visa Ci nic nie przewalutuje a bank tak. Jak zapłacisz np. w USD,
    to Visa przeliczy USD na Eur, a bank Eur na PLN + prowizja.

    Uparcie myślisz o kontach złotówkowych, a wątek jest o kontach walutowych.
    P.G.

  • 29. Data: 2016-10-28 15:11:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    >Uparcie myślisz o kontach złotówkowych, a wątek jest o kontach
    >walutowych.

    W miedzyczasie zeszlo na platnosc krajowa kartą rozliczana w EUR czy
    tam USD.

    I tu sytuacja powinna byc analogiczna jak przy platnosci zagranicznej
    kartą rozliczaną w PLN.

    J.

  • 30. Data: 2016-10-28 16:20:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 28-10-2016 o 15:11, J.F. pisze:

    > W miedzyczasie zeszlo na platnosc krajowa kartą rozliczana w EUR czy tam
    > USD.

    Fakt, OIDP sam usiłując z jakiejś wypowiedzi wyłuskać tezę zapytałem o
    płatność krajową kartą do konta walutowego.

    > I tu sytuacja powinna byc analogiczna jak przy platnosci zagranicznej
    > kartą rozliczaną w PLN.

    Wydaje mi się, że używanie samego określenia rozliczana bez
    jednoczesnego określenia do jakiego rachunku wprowadza bałagan bo nie
    wiadomo co wypowiadający się ma na myśli.
    Czy w ogóle są karty rozliczane w PLN (z walutą rozliczeniową PLN)?
    Nie jestem w tym biegły, ale wydawało mi się, że takich nie ma
    (ograniczając rozumowanie do Visy I Master, bo nie chodzi o jakieś
    polskie wynalazki).

    Przy moim założeniu (że nie ma kart z walutą rozliczeniową PLN)
    określenie karta rozliczana w PLN muszę rozumieć jako karta do konta w PLN.

    Według mnie zakup za PLN kartą do konta w Euro z walutą rozliczeniową
    EURO nie musi odpowiadać zakupowi w Euro kartą do konta w PLN, bo jej
    walutą rozliczeniową nie będzie PLN. Nie ma pełnej symetrii.
    P.G.