  • 31. Data: 2016-10-28 17:14:51
    Temat: Re: wakacyjne konto walutowe
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Słowa to słowa i różnie można je rozumieć, także warto ustalić uwagę i ew. wyjść z
    błędu.
    Dla mnie "waluta rozliczeniowa" to waluta, w jakiej bank rozlicza się z organizacją
    płatniczą - rozlicza się w imieniu klienta, który kartą wydaną przez bank - w
    porozumieniu z tą organizacją - płacił.

    W normalnych krajach karty mają jedną taką walutę i już.
    Jeśli klient płaci w innej walucie, przeliczenia na walutę rozliczeniową dokonuje
    organizacja po swoim kursie i do banku wysyła obciążenia tylko w jednej walucie
    rozliczeniowej - plus jest tam jeszcze ew. informacja, jaka była kwota w walucie
    zakupu.
    A czy bank bierze jeszcze jakąś dodatkową prowizję za płatność kartą to jest inna
    sprawa - są pewnie jeszcze kraje/banki, gdzie bank bierze dodatkową prowizję od
    klienta (a nie tylko IF - czyli prowizję od sprzedawcy) za wszystkie transakcje - a w
    PL na szczęście transakcje krajowe (czy też w PLN - co nie jest jednoznaczne) nie są
    obciążone dodatkową prowizją, ale te zagraniczne prawie w każdym banku są, i to słoną
    - niezależnie od tego, w jakiej walucie rozlicza się potem bank z organizacją.

    Są bowiem w PL karty do rachunków/kredytów w złotówkach - i jest to większość kart
    visa wydawanych przez polskie banki (wyjątki to wbk i chyba pko, może ktoś jeszcze) -
    oraz niektóre mc (na pewno kredytowe citka) - które mają już tylko jedną walutę
    rozliczeniową - i jest to PLN.
    Choć banki i tak biorą sobie prowizję za "przewalutowanie", mimo że w rozliczeniu na
    linii klient-bank-organizacja występuje wyłącznie PLN.

    Ale są w PL i karty, również do rachunków/kredytów w złotówkach, które wciąż mają
    dwie waluty rozliczeniowe - np. PLN dla transakcji w PLN oraz EUR dla transakcji w
    walutach innych niż PLN - i bank płaci organizacji i w PLN i w EUR.
    A są też karty, które mają walut rozliczeniowych 4 - np. karty mc aliora czy citka
    debetowe - a może nawet więcej - np. wielowalutowa debetówka pekao - i bank robi
    organizacji przelewy w 4 czy 5 walutach.
    Jedna z tych walut jest wskazana jako waluta do przeliczeń z walut spoza kręgu
    rozliczeniowych.
    W większości banków jest to euro, ale np. w aliorze jest to USD - stąd kłopot z kartą
    euro w krajach spoza strefy euro, szczególnie tych z UE, np. w Czechach.

    Wydawać się to może nielogiczne - ale takie właśnie ma być ;>

    I jeszcze jedna uwaga co do płatności kartą do rachunku walutowego w polskim sklepie
    - np. przydać się to może w kantorze aliora, jeśli chcemy mieć kartę, ale nie chcemy
    płacić za nią 15zł, a np. wyjazd nie wypalił lub nie było gdzie kartą zapłacić czy
    wypłacić z bankomatu.
    Zapewnić trzeba na rachunku jakąś minimalną ilość waluty i zapłacić np. w biedronku
    2zł za chlebek. Nawet jak alior zerżnie nas na tym 15% to wciąż będzie to tylko 30gr
    - o wiele mniej niż 15zł za kartę ;>
    A płacić lepiej niż wypłacać z bankomatu - niby wszystkie w PL bezpłatne, ale
    minimalny nominał to 10zł - strata wyniesie 1,50zł, ale wciąż to 10 razy mniej niż
    opłata za kartę ;>

  • 32. Data: 2016-10-28 17:55:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 28-10-2016 o 15:11, J.F. pisze:

    >Wydaje mi się, że używanie samego określenia rozliczana bez
    >jednoczesnego określenia do jakiego rachunku wprowadza bałagan bo nie
    >wiadomo co wypowiadający się ma na myśli.
    >Czy w ogóle są karty rozliczane w PLN (z walutą rozliczeniową PLN)?
    >Nie jestem w tym biegły, ale wydawało mi się, że takich nie ma
    >(ograniczając rozumowanie do Visy I Master, bo nie chodzi o jakieś
    >polskie wynalazki).

    Jak dla mnie, klienta, to prawie wszystkie w Polsce wydane sa
    rozliczane w PLN.
    Place w sklepie 100 zl, to mi z konta znika 100.00 (debetowa), czy tez
    pozniej musze uregulowac 100.00 zl (kredytowa).
    I nikt mi nie mowi, ze poniewaz platnosc byla w piatek po 14-tej, to
    zniknie 101.23, bo przez dwa dni wystapily roznice kursowe.

    A jak zaplace 100 Euro, to mi zniknie iles tam PLN - bo taka jest
    waluta rozliczeniowa mojej karty.

    Jak to zorganizowane miedzy Visa czy MC a bankami i Polcardem to nie
    wiem.
    Ale wiem, ze jakby przeliczali na jakies inne waluty, to by na pewno
    sie cos nie zgadzalo :-)

    I to chyba dotyczy wiekszosci krajow - tzn karty Visa czy MC z
    klientem sa rozliczane w rodzimej walucie.
    Moze w jakis malych czy niestabilnych kraikach nie ma takiej potrzeby,
    i rozliczaja sie w USD.

    >Przy moim założeniu (że nie ma kart z walutą rozliczeniową PLN)
    >określenie karta rozliczana w PLN muszę rozumieć jako karta do konta
    >w PLN.

    Ale kredytowa moze byc bez konta.

    Co wiecej - jestem sobie w stanie wyobrazic karte rozliczana np w EUR,
    ktora reguluje z konta PLN - i bank zgodnie z umowa przelicza te PLN
    na EUR, czy EUR na PLN.
    Podobnie jak z kredytem frankowym - do splaty 500CHF, ale wplacic
    nalezy w PLN po kursie. A potem Sejm wprowadzi zmiane i mozna w PLN
    lub w CHF :-)

    >Według mnie zakup za PLN kartą do konta w Euro z walutą rozliczeniową
    >EURO nie musi odpowiadać zakupowi w Euro kartą do konta w PLN, bo jej
    >walutą rozliczeniową nie będzie PLN. Nie ma pełnej symetrii.

    Moze i nie musi, ale zazwyczaj jednak jest.
    Placisz PLN karta rozliczana w PLN - to tylez PLN ksieguje sie na
    jakims tam rachunku, prowadzonym oczywiscie w PLN.
    I klient by ich wysmial, gdyby proponowali jakies przewalutowania i
    jeszcze prowizje.

    Moze i kiedys dawno bylo jak piszesz, ale musieli sie przeprosic z co
    silniejszymi krajami, a potem rozpedem to i inne waluty zalatwili.

    Za to ciekaw jestem jak to jest wewnetrznie, bo co mi sie te 6%
    prowizji nie podoba ... to sie nie moze utrzymac, ciekawe kto tu cos
    chce zalatwic ...

    J.

  • 33. Data: 2016-10-28 20:18:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 28-10-2016 o 17:55, J.F. pisze:

    > A jak zaplace 100 Euro, to mi zniknie iles tam PLN - bo taka jest waluta
    > rozliczeniowa mojej karty.

    Opieram się jedynie na tym, co pamiętam z tego co tu na grupie ludzie
    pisali (swojego doświadczenia nie mam).

    Jestem absolutnie pewien, że ktoś wykładał taką sytuację: Kartą do konta
    w Euro (która na złość (podobno typowe) ma walutę rozliczeniową USD)
    płacisz coś np w NOK.
    Wtedy organizacja płatnicza przelicza NOK->USD (np. 0,2%), a bank
    USD->PLN->Euro (np. 2x3%). Bank oskubuje 2 razy.

    Z tego wyciągnąłem wniosek (nie wiem czy ktoś dokładnie taki przykład
    podał), że jak kartą złotówkową zapłacę NOK to _prawdopodobnie_
    przeliczenie będzie: NOK->USD (organizacja) i USD->PLN (bank), lub
    NOK->EURO (organizacja) i EURO->PLN (bank). Tak czy siak bank oskubuje raz.

    Ale jak z tego wątku wynika, że są karty, które mają kilka walut
    rozliczeniowych (+ jedna wyróżniona dla walut spoza listy) to wariantów
    się mnoży (ta wyróżniona pełni funkcję rozliczeniowej z poprzednich
    przykładów).

    Dlaczego jak płacisz w PLN to nikt nic nie przelicza. Jak przyjąć, że
    może być kilka walut rozliczeniowych to może wszystkie te karty mają
    waluty rozliczeniowe PLN i np. USD, ale wyróżniona (na złość) jest USD.

    Jeśli te moje pomysły opierają się na prawdzie to Twój przykład -
    zapłacę w Euro a zniknie ileś tam PLN wygląda tak:
    Organizacja EURO->USD, bank USD->PLN (gdy wyróżnioną walutą
    rozliczeniową jest USD)
    Organizacja bez przeliczeń, bank EURO->PLN (gdy wyróżnioną walutą
    rozliczeniową jest EURO).

    Ale to wszystko powyżej to hipotezy.
    P.G.

  • 34. Data: 2016-11-02 17:48:22
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    W dniu piątek, 28 października 2016 15:05:35 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    transakcji za granicą w złotówkach, gdzie bank doliczył prowizję za
    przewalutowanie??? Wspomniałeś mBank, ale w nim nie ma nic takiego miejsca. W
    regulaminie kart kredytowych jest napisane, że dla kart Visa, z walutą rozliczeniową
    inną niż waluta rachunku karty (czyli masz kartę w PLN, ale walutą rozliczeniową jest
    EUR), organizacja przelicza na walutę rozliczeniową, a bank z waluty rozliczeniowej
    na PLN (i wtedy dolicza prowizję). Ale jak walutą rozliczeniową karty jest PLN, to
    bank nie dokonuje przewalutowania PLN-PLN ani nie dolicza prowizji! Tak mają kart MC
    w mBanku. Co do pierwszego przykładu - karty z walutą rozliczeniową Eur - to jak
    zapłacisz w EUR, to Visa Ci nic nie przewalutuje a bank tak. Jak zapłacisz np. w USD,
    to Visa przeliczy USD na Eur, a bank Eur na PLN + prowizja.

    > Uparcie myślisz o kontach złotówkowych, a wątek jest o kontach walutowych.
    > P.G.

    Ja się tylko odniosłem do stwierdzenia Dawida Rutkowskiego (jeżeli mogę nicka
    odmienić) 'Takim samym, jak przy płatności kartami visa do rachunków/kredytów
    złotówkowych w większości polskich banków - obciążenie przychodzi w PLN (a visa
    jeszcze dodatkowo zarabia, bo przy wymianie na euro kosiła 0,2%, a przy wymianie na
    PLN bierze już 0,44%), a banki tak sobie prowizję za jakieś "przewalutowanie" nalicza
    - i to nawet prawie 6% (citi, mBąk).' - że nie jest to prawda. Jeżeli przychodzi
    obciążenie w złotówkach zarówno w mBanku jak i Citi (a mam tam karty, których używam
    nie tylko w Polsce), to nie jest doliczana żadna prowizja za przewalutowanie.

    A co do kart walutowych - to już tu ktoś pisał o Alior Kantorze i przeliczeniach.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 35. Data: 2016-11-02 17:54:07
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    W dniu piątek, 28 października 2016 20:18:58 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Wtedy organizacja płatnicza przelicza NOK->USD (np. 0,2%), a bank
    > USD->PLN->Euro (np. 2x3%). Bank oskubuje 2 razy.

    Nie tylko hipotezy. To przykład z AliorKantoru. I dlatego kart tegoż tworu należy
    używać rozważnie: jak płatność w Eur lub GBP - karta do konta w tej walucie. Jak USD
    lub każda inna waluta (oprócz Eur i GBP) - karta do konta USD, bo inaczej powyższy
    przykład.

  • 36. Data: 2016-11-02 18:18:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Wtedy organizacja płatnicza przelicza NOK->USD (np. 0,2%), a bank
    >USD->PLN->Euro (np. 2x3%). Bank oskubuje 2 razy.

    To bylo calkiem mozliwe, ale troche nie na temat - rozliczeniowa
    waluta jest euro,
    jak placiles w jakiejs egzotycznej walucie, to przeliczal na
    powszechnie uzywana walute rozliczoniowa - czyli USD.
    Ale to rozliczenie gdzies wyzej, z klientem sie bank rozliczal w
    zadeklarowanej walucie karty - i zdzieral po swojemu.

    Teraz ponoc sie zmienilo, i juz organizacja przelicza na walute
    docelowa karty.

> [...]
    >przeliczenie będzie: NOK->USD (organizacja) i USD->PLN (bank), lub
    >NOK->EURO (organizacja) i EURO->PLN (bank). Tak czy siak bank

    Jak najbardziej tak bylo ... ale ponoc juz nie jest.
    Teraz to sie boje karte wyciagnac za granica ... ale jesli organizacja
    przelicza, to po co te 6% prowizji ?

    >Ale jak z tego wątku wynika, że są karty, które mają kilka walut
    >rozliczeniowych (+ jedna wyróżniona dla walut spoza listy)

    Wlasnie tego nie jestem pewien - podal ktos przyklad takiej karty ?
    Byla Citi, ale wymagala zmiany waluty przed transakcja.

    Chyba ze mial na mysli wlasnie to rozliczenie miedzybankowe i np Euro
    i USD - to ma jakis sens, aby np DKK do PLN przeliczac przez Euro
    (szczegolnie ze DKK ma kurs staly), a dalsze kraje przez USD.
    UE bylo na tyle duzym rynkiem, ze sie moglo doczekac osobnych
    rozwiazan.

    >Jeśli te moje pomysły opierają się na prawdzie to Twój przykład -
    >zapłacę w Euro a zniknie ileś tam PLN wygląda tak:

    Ja tam wiem z tego roku, ze jak zaplace Euro karta rozliczana ze mna w
    PLN,
    to:
    -PKOBP przeliczy to po swoim kursie, wcale nie takim zlym, wyjdzie ok
    2% drozej niz srednio,
    (i sie chwala, ze NOK tez po swoim kursie przelicza),
    -BZWBK tez przeliczy po swoim kurcie i doliczy 3% prowizji, razem
    wyjdzie ok 5%
    -reszty nie testowalem, bo nie mam ochoty doplacac 6% :-)

    J.

  • 37. Data: 2016-11-03 11:47:00
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 2 listopada 2016 17:48:23 UTC+1 użytkownik MrMrooz napisał:

> [...]
    nie tylko w Polsce), to nie jest doliczana żadna prowizja za przewalutowanie.

    Odmieniać można, bo to nie nick, tylko tak się nazywam.
    A żeby rozwiązać konflikt, musimy rozróżnić trzy zagadnienia:
    - obciążenie "karty",
    - suma, której za wykonanie płatności żąda organizacja i
    - obciążenie rachunku klienta.

    Pierwsze to cena, jaką za towar/usługę płaci klient w walucie transakcji (organizacja
    czy też bank-aquirer, po potrąceniu swoich prowizji oraz IF przeleje zapłatę
    akceptantowi).
    Druga to suma w walucie rozliczeniowej, jaką bank wydający kartę przelewa na konto
    organizacji w rozliczeniu transakcji.
    Trzecia to suma w walucie rachunku (czy to debetowego czy kredytowego), jaką za
    dokonanie danej transakcji kartą zapłaci ostatecznie klient.

    Także od razu mamy w grze potencjalnie trzy waluty, ale wcale nie jest powiedziane,
    że nie może być ich więcej (np. w aliorze) - więc skupmy się na dwóch potencjalnych
    operacjach "przewalutowywania":
    - z waluty transakcji na walutę rozliczeniową oraz
    - z waluty rozliczeniowej na walutę rachunku.

    Pierwsze ewentualnie wykonuje organizacja wg zasad ustalonych z bankiem-wydawcą karty
    - i te zasady mogą się bardzo między bankami różnić, a nawet różnić się bardzo dla
    różnych kart - nawet tej samej organizacji (!) - wydawanych przez ten sam bank.

    Drugie ewentualnie wykonuje bank-wydawca karty wg swoich własnych zasad - które mogą
    brzmieć np. "bierzemy za to 6% - bo tak - a jak się nie podoba, to nikt nie zmusza,
    by korzystać, a w cenniku napisane jest".

    Także wracając do "obciążenia w PLN" - rozróżnijmy co najmniej trzy sytuacje:
    1) zapłata: kartą wydaną do rachunku w PLN, w Polsce, ceny wyrażonej w PLN - sprawa
    jest prosta, waluty to PLN-PLN-PLN, nie ma prowizji organizacji ani żadnych prowizji
    w żadnym znanym mi banku w PL (chyba że transakcja związana z hazardem - wtedy
    niektóre banki biorą dodatkową prowizję)
    2) zapłata: kartą wydaną do rachunku w PLN, za granicą, ceny wyrażonej w PLN (możliwe
    np. przy DCC) - waluty to również PLN-PLN-PLN i organizacja prowizji nie bierze, zaś
    bank - to już zależy od tego, czy ma w regulaminie/TOiP "transakcję zagraniczną"
    (weźmie) czy też "transakcję w walucie innej niż waluta rachunku" (nie powinien
    wziąć).
    3) zapłata: kartą wydaną do rachunku w PLN, za granicą, ceny wyrażonej w walucie
    innej niż PLN - dla kart mających tylko jedną walutę rozliczeniową, czyli PLN (jest
    to większość kart visa polskich banków - wyjątki, które znam, to pko i wbk - oraz np.
    kredytowa mc citka) - prowizję (zawartą w spreadzie kursów) weźmie organizacja za
    przewalutowanie z waluty transakcji na PLN - a także prowizję weźmie bank.

    W każdej z tych sytuacji DO BANKU-wydawcy karty przychodzi od organizacji obciążenie
    w PLN - i bank wykonuje do organizacji przelew w PLN.
    A ile to będzie kosztować klienta zależy od widzimisię banku.

    Zaś "technicznie" dynks polega na tym, że organizacja w danych każdej transakcji
    przesyła wartość i walutę obciążenia karty oraz sumę, której za wykonanie płatności
    żąda organizacja, w walucie rozliczeniowej - "dzięki" temu bank wie, że może oskubać.

    A zwróciłem uwagę na to, w jakiej walucie obciążenie przychodzi do banku-wydawcy
    dlatego, że prowizje, jakie biorą polskie banki, są co najmniej rząd wielkości
    większe od tych, jakie biorą organizacje.
    Nieporozumienie zapewne zaś stąd, że Ty myślałeś o obciążeniu karty w PLN - np. przy
    DCC (bo chyba nie o krajowych, tutaj już żaden bank nie wpadłby na
    "przewalutowywanie" np. przez dolary, za duża konkurencja).

    Na koniec jeszcze może słowo o tym, jak wyglądała zmiana dla kart visa, np.
    mBąkowych.

    Kiedyś było tak, że karty te miały dwie waluty rozliczeniowe - PLN oraz EUR, czyli
    visa przysyłała do banku obciążnia w PLN dla transakcji wykonanych w PLN (więc ew.
    też zagranicznych z DCC) oraz obciążenia w EUR dla transakcji wykonanych w walutach
    innych niż PLN.
    I żeby było jeszcze trudniej, to prowizje były różne (a dla kart MC mBąka dalej są)
    dla transakcji w PLN, EUR oraz innych walutach.
    W PLN jasne - prowizji nie ma ani dla organizacji ani dla banku (DCC nie podpada pod
    prowizję bo w TOiP wyraźnie jest o walucie, a nie o zagranicy).
    W EUR prowizji dla organizacji nie ma - bo EUR jest walutą rozliczeniową - ale mBąk
    brał za taką transakcję 2% prowizji "bezpośredniej" oraz dodatkowe 3% prowizji
    zawartej w bankowym kursie sprzedaży euro, które to euro klient musiał kupić od
    banku, żeby bank mógł je wysłać organizacji - w sumie 5%.
    W pozostałych walutach dla organizacji było ok. 0,2% prowizji, zaś mBąk brał 3%
    prowizji bezpośredniej + 3% kursowej - razem wychodziło jakieś 6,2%.

    Po zmianie wymuszonej przez visę karty mają tylko jedną walutę rozliczeniową - PLN.
    Prowizje dla transakcji PLN oczywiście wciąż zerowe.
    Dla innych walut - visa bierze ok. 0,44% za przewalutowanie z waluty transakcji na
    PLN (dla PLN są gorsze kursy niż dla euro - nic dziwnego, że visa tego chciała - no i
    również teraz biorą prowizję również za transakcje kartami mBąka w strefie euro,
    który to zarobek przechodził im koło nosa) - zaś mBąk dolicza sobie 5,9% prowizji -
    "bo tak" - razem ponad 6,3%.

    Także przy takim zdzierstwie może się okazać, że nawet kursy DCC są korzystniejsze i
    w razie możliwości warto skorzystać.

  • 38. Data: 2016-11-03 12:31:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Po zmianie wymuszonej przez visę karty mają tylko jedną walutę rozliczeniową - PLN.

    Ta zmiana to mniej więcej kiedy była?
    Karty visa (jeśli takie są) do konta w Euro też mają walutę
    rozliczeniową PLN (bo visa wymusiła)?
    Czyli jak zapłacę taką karta coś w Euro to visa przeliczy na PLN a bank
    z PLN na Euro i konto obciążone więcej niż transakcja?
    P.G.

  • 39. Data: 2016-11-03 12:50:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 3 listopada 2016 12:31:30 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    PLN.
    > Ta zmiana to mniej więcej kiedy była?
    Wujek google dał odpowiedź po zapytaniu "mbank zmiana waluty rozliczeniowej dla kart
    visa" - druga odpowiedź.
    20 listopada 2013 - mBąk był chyba jednym z pierwszych, którzy to wprowadzili, np. db
    zrobił to dopiero bodajże w maju tego - czyli 2016 - roku (a ponieważ zapomnieli, że
    nie mają prowizji w TOiP i przypomnieli sobie dopiero po miesiącu od zakomunikowania
    zmian, to prowizję wprowadzili dopiero miesiąc po zmianie waluty rozliczeniowej -
    przez ten miesiąc debetówki visa db były za granicą dobrymi kartami ;).
    To, kiedy "ujednolicili" prowizje - z 5% dla EUR i 6% dla pozostałych - na 5,9% dla
    wszystkich - musisz już sam poszukać w historii zmian TOiP.

> [...]
    > Czyli jak zapłacę taką karta coś w Euro to visa przeliczy na PLN a bank
    > z PLN na Euro i konto obciążone więcej niż transakcja?
    Nie no, skąd, tak to by nawet mBąk nie wymyślił.
    Oczywiście jedyną walutę rozliczeniową PLN mają karty do kont/kredytów w PLN.
    O tym właśnie również pisałem, że nawet karty jednej organizacji w jednym banku mogą
    mieć różne zasady rozliczania z organizacją - oczywistym przykładem są tu karty do
    kont walutowych, ale też np. w raifim była jedna kredytówka rozliczana przez EUR, a
    inna przez PLN i to bez prowizji - ale już jej nie ma.

    Także walutą rozliczeniową kart visa do rachunków eMax walutowy jest waluta tego
    rachunku (oczywiście CMIIW).
    Ale mBąk oczywiście nie omieszka pobrać 3% prowizji (oprócz 0,2% visy), jeśli
    zapłacisz taką kartą w innej walucie niż rozliczeniowa/rachunku.
    Jeśli kupujesz euro po rozsądnym kursie, to i tak będzie to taniej dla płatności w
    CZK, NOK, SEK czy DKK niż złotówkowa karta mBąka, jeśli ktoś kupuje euro w mBąku to
    wyjdzie po równo.

    Dlatego np. w mBąku lepiej mieć kredytówkę mc niż visa - oczywiście liczy się to
    tylko w strefie euro i oczywiście jeśli nie natrafimy na punkt akceptujący wyłącznie
    visy (czy też nie akceptujący mc).

  • 40. Data: 2016-11-03 13:21:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]

    >skupmy się na >dwóch potencjalnych operacjach "przewalutowywania":
    a) >- z waluty transakcji na walutę rozliczeniową oraz
    b) >- z waluty rozliczeniowej na walutę rachunku.

> [...]

    >1) zapłata: kartą wydaną do rachunku w PLN, w Polsce, ceny wyrażonej
    >w PLN - sprawa jest prosta, waluty to PLN-PLN-PLN,

    Wychodzi wiec na to, ze waluta rozliczeniowa w sensie a) jest tutaj
    PLN.

    W Czechach zapewne CZK, w Norwegii NOK itp ... bo ze Euro tez, to
    nawet nie ma co wspominac.

> [...]
    >zależy od tego, czy ma w regulaminie/TOiP "transakcję zagraniczną"
    >(weźmie) czy też "transakcję w walucie innej niż >waluta rachunku"

    Za to powstaja cuda, jak rachunek prowadzony np w Euro, a przy
    platnosci zagranicznej wlaczylo sie DCC, podpowiedziala sie waluta
    PLN (bo polska karta) i nieopatrznie zaakceptowalismy PLN.

> [...]
    >kredytowa mc citka) - prowizję (zawartą w spreadzie >kursów) weźmie
    >organizacja za przewalutowanie z waluty transakcji na PLN - a także

    No i tu jest dziwna sytuacja - bo spread organizacji jest maly, bardzo
    maly, a bank chce dodatkowo 6% prowizji - za co ?
    Zlodzieje :-)

    I duzo bankow, jesli nie wszystkie, podniosly te prowizje - wyglada
    jak jakas zmowa, albo odgorne ustalenie.
    A moze organizacja wcale nie przewalutowuje, albo obciaza bank np 3%
    za przewalutowanie ?

> [...]
    >w PLN.
    >A ile to będzie kosztować klienta zależy od widzimisię banku.

    No i tu mi sie cos nie zgadza. Dane z lipca - karta PKOBP/inteligo,
    platnosc w EUR,
    w wyciagu podana kwota eur, przeliczona po kursie banku.
    Podobnie BZWBK.
    Ale to moga byc wyjatki.

    Innych nie testowalem, bo po co przeplacac :-)

> [...]

    >transakcji wykonanych w >PLN (więc ew. też zagranicznych z DCC) oraz
    >obciążenia w EUR dla transakcji wykonanych w walutach innych niż PLN.

    I nigdzie nie bylo USD ? Nawet jak transakcja w USA, Brazylii czy np
    Kongo ?

> [...]
    >zerowe.
    >Dla innych walut - visa bierze ok. 0,44% za przewalutowanie z waluty

    Ale to mowisz o prowizji zawartej w spreadzie oficjalnych kursach,
    czy dodatkowej ?

    >(dla PLN są gorsze kursy niż dla euro - nic dziwnego, że visa tego
    >chciała)

    PLN waluta mniej stabilna. Poza tym - wez taki np Brexit - jednej nocy
    kurs skoczyl dosc istotnie, to Visa mogla cos stracic :-)

    J.