  • Data: 2019-07-12 11:45:43
    Temat: Re: rynek złota mocno w górę
    Od: Szymon <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Co pokazałeś?

    Jest napisane: różnicę między fizycznym a elektronicznym obrotem.

    > Po pierwsze w IKA spread USD to 0,0244zł, dla "specjalnych klientów 0,0177zł.

    Rzeczywiście mam trochę niższy spread, ale podobno dość łatwo jest go
    uzyskać. W Rkantorze dali mi 1gr. Myślę, że meritum sprawy nie polega na
    dyskusji czy spread to 1gr, 1,58, czy może 0,3.

    Wielokrotnie spotkałem się ze stwierdzeniami, iż spread rzędu 6% w
    bankach to - cytuję - "oszustwo, złodziejstwo" itd. Niejednokrotnie
    temat podnoszony był przy kredytach w CHF, aż doczekał się specjalnej
    ustawy (?) nakazującej bankom przyjmowanie rat w CHF. No to jak to jest?
    6% to złodziejstwo na walutach, a 6% na złocie to promocja? ;-))

    > Po drugie jeśli "fizyczny instrument" to banknoty, to można za darmo wypłacić je w
    kasie (tylko że strach).

    Tak, gotówka to jakby nie patrzeć postać fizyczna pieniądza. Co
    ciekawe... Jeśli masz 176.795 zł to bez względu na to, czy przeważają
    banknoty 200 zł, 100, 50, czy może 10 zł... Masz tyle samo. Ale jeśli
    przeliczysz na złoto (dane z Mennicy, bowiem w przypadku złota kluczowy
    jest też wiarygodny dostawca) to masz 1 kg w sztabie. Jednakże gdybyś
    chciał mieć swobodę obrotu kapitałem, możesz kupić w sztabkach
    1-gramowych (po 230zł/szt.). Sęk w tym, że za tę samą kwotę masz 769
    gram złota. Taka relacja w gotówce nie zachodzi.

    Zwróć uwagę, że powołując się na kurs średni nikt nie pisze o tym, z
    jaką gramaturą ma do czynienia.

    > A po trzecie czy banknoty mają jakąkolwiek wartość poza zaufaniem?

    Nie. To sprawa umowna.

    > Złoto co prawda niewiele większą, ale jednak.

    Dlaczego większą? W sklepie zapłacę gotówką/kartą - nie tylko w PLN.
    Część sklepów przyjmuje euro (bywa, że po kursie zbliżonym do NBP),
    kartą mogę zapłacić właściwie w dowolnej walucie (oczywiście
    przewalutowanie). A gdzie zapłacę np. monetą bulionową 1-uncjową? I na
    ile (jeśli w ogóle) mi ją wycenią w chwili "potrzeby"?