  • 1. Data: 2019-06-24 18:37:36
    Temat: rynek złota mocno w górę
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    nie, nie tylko kruszcowego (+ ok. 10% w miesiąc)

    dzisiaj fundusz PKO Akcji Rynku Złota +5,38%
    czy wycena wzrośnie jeszcze bardziej czy (sytuacja na bliskim wschodzie
    się uspokoi) cena spadnie?

    fundusz zarabia wtedy kiedy rośnie cena akcji spółek wydobywczych oraz
    na wycenę ma wpływ również cena samego kruszcu...

    chyba tym razem zobaczę co tam Donald (z USA) na twiterze pisze ;-)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 2. Data: 2019-06-26 20:38:47
    Temat: Re: rynek złota mocno w górę
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "RobertS" qequ8g$9vt$...@s...man.poznan.pl

    > czy wycena wzrośnie jeszcze bardziej czy (sytuacja na bliskim wschodzie się
    uspokoi) cena spadnie?

    IMO świat szykuje się do wojny -- Korea Północna, Chiny, Rosja, Iran, Izrael, USA...

    Chiny zgarną część terytorium Rosji, więc odstąpią Japończykom Koreę Północną
    i wesprą USA/Izrael w wojnie przeciwko koalicji Iran-Syria-Rosja...

    Żydzi odetchną z ulgą, Iran padnie (wiem, że do tej pory nie padał) a terytorium
    Rosji skurczy się mocno...

    Kurdowie? -- kto o nich rozmyśla?...

    Chiny będą prowadziły politykę rozważnie i odpuszczą Tybetańczykom, dzięki czemu
    nastanie zgoda w Azji. (Indie i Chiny to spora ;) część azjatyckiej ludności)

    Zachód nie odbierze ani Tajwanu, ani Hongkongu, ale i nie odda całkowicie Chinom.
    (podobnie postąpi ze sztucznymi wyspami budowanymi na chińskich ;) wodach/morzach)

    Polacy (Rumuni, Węgrzy, Bałtowie itp.) sfinansują tutejszy opór stawiany Rosji...
    (albo będą ponownie sołdatami -- wyboru dokonają polscy politycy?)

    Ukraina?... Białoruś?... (,,z tą Polską zawsze są kłopoty'')

    > chyba tym razem zobaczę co tam Donald (z USA) na twiterze pisze ;-)

    [po wojnie zdziczali Koreańczycy z Północy staną się problemem dla Zachodu
    podobnym do problemu dzikich Polaków i innych plemion z Europy Środkowej
    czy Wschodniej; na razie Korea Północna przypomina spory obóz zagłady
    a Korei Południowej -- to zbytnio nie martwi; kilku pokoleń nie starczy
    do cywilizowania dzikusów... ale IMO lepszej drogi nie ma...]

    Jest nadal cała Afryka i Ameryka Południowa czy Środkowa...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 3. Data: 2019-06-27 00:05:13
    Od: xbartx <x...@b...net>

    On 24/06/2019 18:37, RobertS wrote:
> [...]
    > na wycenę ma wpływ również cena samego kruszcu...
    >
    > chyba tym razem zobaczę co tam Donald (z USA) na twiterze pisze ;-)

    Prawdziwe złoto/srebro jak to się chyba fachowo mawia bulionowe to warto
    zawsze mieć ale fundusze to jedna wielka ściema.
    Najlepiej jeszcze kupić metale z dala od europejskiego socjalizmu i jest
    wtedy naprawdę dobrze :)

    Xenocide

  • 4. Data: 2019-06-27 16:01:03
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2019-06-27 o 00:05, xbartx pisze:

> [...]
    > zawsze mieć ale fundusze to jedna wielka ściema.
    > Najlepiej jeszcze kupić metale z dala od europejskiego socjalizmu i jest

    tak, są monety bulionowe np. krugerrandy itp...tylko czy serio warto je
    mieć?

    1. same w sobie zysku nie dają (żadnych odsetek, dywidend itp...),
    zmianie ulega jedynie cena samego kruszcu (korygujemy o spread cena
    nabycia vs sprzedaży, ktoś wcześniej napisał, że to ok. 10%, nie wiem,
    bo nigdy fizycznie w metale nie inwestowałem)
    2. fundusz zarabia (lub traci) bazując na cenie kruszcu, ale też na
    wartości akcji np. spółek wydobywczych
    3. mamy "amatorów" lokowania oszczędności w depozyty bankowe, które dają
    zysk niższy niż wynosi inflacja (i do tego jeszcze podatek od tegoż
    zysku); dlaczego nie akcje spółek, obligacje lub fundusze?
    4. mamy nawet fundusze, które płacą regularnie dywidendę, w
    przeciwieństwie do spółek akcyjnych, które (jak mają zysk) to dywidendę
    wypłacić mogą lub nie (decyzja na WZA)...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2019-06-27 16:56:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RobertS" napisał w wiadomości grup

    >tak, są monety bulionowe np. krugerrandy itp...tylko czy serio warto
    >je mieć?
    >1. same w sobie zysku nie dają (żadnych odsetek, dywidend itp...),
    >zmianie ulega jedynie cena samego kruszcu

    masz racje. Ale ... umiejetnie dobierajac czas zakupu mozna kupic
    tanio.
    A potem sprzedac jeszcze taniej, gdy beda potrzebne, bo akurat spadly
    :-P

    No i tak ogolnie/dlugoterminowo zloto raczej utrzyma inflacje, a moze
    nawet wzrosnie, czego o innych "przynoszacych zysk" inwestycjach nie
    zawsze da sie powiedziec.

    No i gdzies tam jeszcze podatek czycha na te "inwestycje", a na zloto
    chwilowo nie.

    Czyli raczej takie "odkladanie na starosc" ... srodkow nadmiarowych,
    ktore dlugo nie beda potrzebne.

    Do tego dochodzi jeszcze kwestia przechowywania - gdzie to trzymac ?
    W sejfie, zamurowac w scianie ?
    A jak ukradna ?

    To sa dodatkowe koszty.

    >2. fundusz zarabia (lub traci) bazując na cenie kruszcu, ale też na
    >wartości akcji np. spółek wydobywczych

    Tylko wiesz jak to z tymi funduszami ... zarabia, zarabia, a potem
    bankrutuje :-)

    >3. mamy "amatorów" lokowania oszczędności w depozyty bankowe, które
    >dają zysk niższy niż wynosi inflacja (i do tego jeszcze podatek od
    >tegoż zysku); dlaczego nie akcje spółek, obligacje lub fundusze?

    Moze niektorzy juz sie przejechali. A dobrze schowane złoto swoja
    wartosc trzyma.

    >4. mamy nawet fundusze, które płacą regularnie dywidendę, w
    >przeciwieństwie do spółek akcyjnych, które (jak mają zysk) to
    >dywidendę wypłacić mogą lub nie (decyzja na WZA)...

    Ale WZA to Ty - tzn drobny inwestor tez. Oczywiscie tylko
    teoretycznie, bo gdzie im sie bedzie chcialo jechac - wielcy beda
    decydowac.
    No i jak dywidendy nie wyplaci, to teoretycznie wartosc spolki
    wzrosnie ... ale tez tylko teoretycznie.

    Ale w takim funduszu ... kto decyduje, i kto mu zabroni dywidendy nie
    wyplacic ?

    J.

  • 6. Data: 2019-06-27 17:17:47
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2019-06-27 o 16:56, J.F. pisze:

    > masz racje. Ale ... umiejetnie dobierajac czas zakupu mozna kupic tanio.
    > A potem sprzedac jeszcze taniej, gdy beda potrzebne, bo akurat spadly :-P

    umiejętnie dobierając czas zakupu? skąd wiesz kiedy to będzie? kupując
    zawsze ryzykujesz, pewność masz jak sprzedajesz (bo wiesz czy zarobiłeś
    czy tracisz) i sam ten moment wybierasz...no chyba, że ktoś musi sprzedać

> [...]
    > zawsze da sie powiedziec.
    >
    > No i gdzies tam jeszcze podatek czycha na te "inwestycje", a na zloto

    kupiłeś za 1000 zł, sprzedałeś za 1500 zł...podatek się należy, to czy
    go naliczysz i zapłacisz to już inna kwestia

    > Do tego dochodzi jeszcze kwestia przechowywania - gdzie to trzymac ?
    > W sejfie, zamurowac w scianie ?
    > A jak ukradna ?
    >
    > To sa dodatkowe koszty.

    ano są, dlatego żadnego kruszcu, nawet się tego dobrze ubezpieczyć nie
    da, a skrytka/sejf to spore koszty

    > Tylko wiesz jak to z tymi funduszami ... zarabia, zarabia, a potem
    > bankrutuje :-)

    masz ustawę o TFI, one te kwestie reguluje...to inwestycja, ZAWSZE jest
    jakieś ryzyko!

    > Moze niektorzy juz sie przejechali. A dobrze schowane złoto swoja
    > wartosc trzyma.

    tak samo ludzie kiedyś mówili o dolarach....jeszcze w latach 90. kupiłem
    banknnot 1 USD (za kieszonkowe), kosztował wtedy jakieś 6000 zł (po
    denominacji 60 gr), mniej więcej kojarzę co mogłem za to kupić, teraz 1
    USD to ~3,8 zł (po staremu 38.000 zł)
    wow "zarobiłem" ponad 600% (nominalnie), tylko, że za te 6000 zł mogłem
    wtedy kupić więcej niż teraz za 3,80 zł

> [...]
    > ... ale tez tylko teoretycznie.
    >
    > Ale w takim funduszu ... kto decyduje, i kto mu zabroni dywidendy nie

    statut mówi, płacimy zawsze kupon od odsetek z obligacji, akcji
    itp...więc to nie jest uznaniowe

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 7. Data: 2019-06-27 17:58:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RobertS" napisał w wiadomości grup

    >umiejętnie dobierając czas zakupu? skąd wiesz kiedy to będzie?
    >kupując zawsze ryzykujesz, pewność masz jak sprzedajesz (bo wiesz czy
    >zarobiłeś

    https://zloto.bullionvault.pl/wykres-cen-zlota.do
    zobacz np 5 lat.
    Widac pewna srednia, oczywiscie nie wiadomo czy nie potanieje bardziej
    ... ale potem pewnie wzrosnie.

    >czy tracisz) i sam ten moment wybierasz...no chyba, że ktoś musi
    >sprzedać

    Z tym, ze my tu stabilnej lokacie, wiec moze trzeba odwrotnie - jak
    sprzedales zloto i kupiles i masz wiecej zlota niz przedtem, to
    zarobiles.
    Papierki sie nie licza, bo nie maja prawdziwej wartosci :-)

    >kupiłeś za 1000 zł, sprzedałeś za 1500 zł...podatek się należy, to
    >czy go naliczysz i zapłacisz to już inna kwestia

    Teoretycznie tak, tylko:
    -jak urzad mialby to namierzyc ?
    -czy aby na pewno sie nalezy, jesli to dlugoterminowa inwestycja ...
    ponad 5 lat.
    Za to byc moze nalezy sie 2% PCC.

    >ano są, dlatego żadnego kruszcu, nawet się tego dobrze ubezpieczyć
    >nie
    da, a skrytka/sejf to spore koszty

    Ubezpieczenie to tez koszty.

    >masz ustawę o TFI, one te kwestie reguluje...to inwestycja, ZAWSZE
    >jest jakieś ryzyko!

    I dlatego kolega proponuje czesc srodkow w konkretne zloto, a nie
    wierzyc w ustawy :-)

> [...]
    >wow "zarobiłem" ponad 600% (nominalnie), tylko, że za te 6000 zł
    >mogłem wtedy kupić więcej niż teraz za 3,80 zł

    Ano tak bylo. Ale co tam 90-te lata - dekade wczesniej mogles kupic po
    100zl, a sprzedac ... chyba po 20 tys.

    Ze zlotem obecnie raczej tak nie bedzie ... choc oczywiscie warto
    przemyslec, czy nie lepiej nieruchomosc.

    >statut mówi, płacimy zawsze kupon od odsetek z obligacji, akcji
    >itp...więc to nie jest uznaniowe

    A statusu nie mozna zmienic ?
    No i odsetki od obligacji male sa, a dywidendy od akcji ... beda
    zalezec od spolek, w ktore fundusz zainwestowal.

    J.

  • 8. Data: 2019-06-27 20:55:05
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2019-06-27 o 17:58, J.F. pisze:

    > https://zloto.bullionvault.pl/wykres-cen-zlota.do
    > zobacz np 5 lat.
    > Widac pewna srednia, oczywiscie nie wiadomo czy nie potanieje bardziej
    > ... ale potem pewnie wzrosnie.

    zobacz okres od 20.05
    gdybyś kupił monety złote to sprzedałbyś je teraz?
    z fundszem klikasz i za 2 dni (robocze) kasę masz na koncie
    teraz czekam na uspokojenie (spadek) i znowu kupię

    > Teoretycznie tak, tylko:
    > -jak urzad mialby to namierzyc ?
    > -czy aby na pewno sie nalezy, jesli to dlugoterminowa inwestycja ...
    > ponad 5 lat.
    >  Za to byc moze nalezy sie 2% PCC.

    1. skarbowy, przy okazji czegoś innego, zobaczą wpływ na konto i już
    masz wesoło
    2. a widziałeś jakieś zwolnienie, że jeżeli zarabiasz na czymś w okresie
    5 lub więcej lat to podatek się nie należy?
    3. pcc nie, tutaj wchodzi w grę od zysków kapitałowych

    > Ubezpieczenie to tez koszty.

    tak, niemałe + nie obejmują 100% wartości, a jak chcesz ubezpieczać
    numizmaty to jeszcze do tego dojdzie koszt wyceny

    > I dlatego kolega proponuje czesc srodkow w konkretne zloto, a nie
    > wierzyc w ustawy :-)

    całe nasze życie i działalność regulują jakieś ustawy czy w nie wierzymy
    czy też nie

    > Ze zlotem obecnie raczej tak nie bedzie ... choc oczywiscie warto
    > przemyslec, czy nie lepiej nieruchomosc.

    trochę drogie teraz są, coraz mniejsza rentowność wynajmu

    > A statusu nie mozna zmienic ?

    na to trzeba mieć zgodę nadzoru finansowego, poza tym jaki widzisz, że
    coś kombinują to zamykasz inwestycję

    > No i odsetki od obligacji male sa,
    zależy od których, od niektórych nawet ujemne, ale zyskuje się wtedy na
    czymś innym

    a dywidendy od akcji ... beda zalezec
    > od spolek, w ktore fundusz zainwestowal.

    pod warunkiem, że ten fundusz mógł w nie inwestować, znowu wraca kwestia
    statutu

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 9. Data: 2019-06-27 21:40:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RobertS" napisał w wiadomości grup

    >zobacz okres od 20.05
    >gdybyś kupił monety złote to sprzedałbyś je teraz?

    Ogolnie tak - trzeba korzystac z okazji :-)
    Tylko spready moga zniweczyc ten zysk.

    No ale zalozenie bylo takie, ze to dlugoterminowa inwestycja, wiec
    raczej bym nie kupil - bo 20.05 bylo $1276 ... raczej wysoko ... by
    sie to wtedy wydawalo.

    >z fundszem klikasz i za 2 dni (robocze) kasę masz na koncie
    >teraz czekam na uspokojenie (spadek) i znowu kupię

    I nie ma oplat za sprzedaz ?
    Co to za fundusz ?

    >1. skarbowy, przy okazji czegoś innego, zobaczą wpływ na konto i już
    >masz wesoło

    Sprzedalem zloto ...

    >2. a widziałeś jakieś zwolnienie, że jeżeli zarabiasz na czymś w
    >okresie 5 lub więcej lat to podatek się nie należy?

    O tak, np od sprzedazy nieruchomosci.
    Od rzeczy uzywanych to nawet 6 miesiecy

    https://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/13412,PIT-Spr
    zedaz-rzeczy-ruchomych.html

    >3. pcc nie, tutaj wchodzi w grę od zysków kapitałowych

    Hm, sztabka zlota czy to aby na pewno zysk kapitałowy ?

    >całe nasze życie i działalność regulują jakieś ustawy czy w nie
    >wierzymy czy też nie

    A amber gold i getback to pod jakie podlegaly ? :-)

    >trochę drogie teraz są, coraz mniejsza rentowność wynajmu

    Z tym ze ogolnie - w kraju niskich zarobkow nieruchomosci powinny byc
    tanie.
    A jak zarobki wzrosna, to powinny podrozec.

    >pod warunkiem, że ten fundusz mógł w nie inwestować, znowu wraca
    >kwestia statutu

    Taaa ... mbank mial kiedys swietna reklame - w moje Finanse/inwestycje
    polecal Fundusze Dobrze Lokujace, a w nich stopa zwrotu ... cos mi sie
    kojarzy, ze nawet -30% sie pokazywało.
    Super inwestycja :-)

    Ale jakos sie odbili - teraz maja 1.42 do 2.02% stopy rocznej :-)

    J.

  • 10. Data: 2019-07-08 15:26:25
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    > Teoretycznie tak, tylko:
    > -jak urzad mialby to namierzyc ?

    Od paru lat przy legalnym kupnie złota "bulionowego" trzeba się
    legitymować, więc spokojnie - będziesz w jakimś rejestrze.
    Nie wiem jak jest ze sprzedażą.

    Strach kupić, bo jak zdelegalizują złoto, to "kolbami w drzwi załomocą" :(