  • 31. Data: 2021-07-15 17:03:46
    Temat: Re: odwiedziłem ojczyznę
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 15 lipca 2021 o 03:46:09 UTC-5 Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    podatku albo pozyczone (ale nie dodrukowane)
    > Nie jestem ekonomistą więc się wypowiem :)
    >
    > Twoją wypowiedź rozumiem, że jakby 500+ było z pieniędzy pożyczonych to
    > nie napędzało by inflacji. No i wydaje mi się, że to nie całkiem tak.
    > Załóżmy, że całe 500+ jest z pożyczonych.
    > Szacuję 500*12*38mln*18/75=55mlrd. Sporo kasy rocznie trafia do ludzi,
    > którzy załóżmy w większości kupią za to artykuły codziennego użytku -
    > żywność, meble, AGD.
    > Na tych rynkach pojawia się więcej pieniędzy to ceny rosną.

    Dobrze rozumujesz. W milczacym domysle te pozyczki jakie wspomnialem nie sa wyzsze od
    tego co bylo wczesniej (za innych ekip) no i po jakims czasie i tak trzeba oddac wiec
    sie kase z rynku sciagnie co wg internetowych mędrców powinno przyniesc dzialanie
    odwrotne czyli spadek inflacji bo pieniadza w obrocie bedzie mniej.

    > Pożyczone skąd. Tu się nie znam. W sumie to na pożyczanie państwu za
    > pośrednictwem banków, obligacji stać raczej bogatszych. Czyli u nich
    > jest mniej gotówki - ceny jachtów spadną.

    To tez inna sprawa. Bo jak rzad pozyczy ale kowalskiemu nie da tylko gdzies tam
    poprzednia pozyczke splaci to tez inflacja na "zwyklym rynku" sie nie objawi.

    > Możliwe, że obniżenie cen jachtów skompensuje podwyżki cen żywności,
    > mebli, AGD i wyjdzie, że inflacja 0. Ale odczuwalna (dla większości) nie
    > będzie 0.
    > Ja myślę, że taki jest mechanizm tego, że idąc do warzywniaka widzi się
    > inflację 30% a GUS widzi 5%.
    >
    > Mi się wydaje, że na 500+ najpierw wycyckano wszystkie rezerwy
    > budżetowe, potem skok na kasę banków a następnie samorządów, teraz

    Tyle ze po tusku tych rezerw nie bylo. No chyba ze mielismy jakies na miare funduszu
    rezerw demograficznych.
    W przyrost sciagalnosci vat tez nie wieze bo az tyle nie nazbierali...

    > jakieś manewry z tworzeniem funduszy poza budżetowych (tego nie
    > ogarniam). Wszystkie źródła się wyczerpują to teraz skok na kasę klasy
    > średniej do której zaliczono wszystkich co OIDP mają miesięcznie ponad
    > 2900 netto.

    Ja to widze nieco prosciej:
    500+ to z mojego punktu widzenia obnizenie PIT o dosyc sporo. Kij tam ze nierowno bo
    jeden ma 30kpln kwoty wolnej od PIT per dziecko w postaci 500+ a drugi nie. Wazne ze
    kasa wraca do ludzi (oczywiscie po oskrobaniu czesci dla urzednikow). Jaki tego moze
    byc wynik jak sie innych wydatkow nie obnizy? Deficyt budzetowy.

    Co sie wtedy robi? Podnosi minimalna i nie waloryzuje progow pit. No i jakies akcyzy
    podnosi. Albo marze w orlenie (nie sledzilem obu ostatnich).
    I podatku sie wtedy wiecej zbiera...
    Ale skoro minimalna wyzsza to wszystko co wymaga pracy w kraju drozeje. Chinski
    import nie bardzo ale maslo i pietruszka juz tak.

    Takie wyjasnienie jest duzo prostsze.

  • 32. Data: 2021-07-15 17:29:59
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 15 lipca 2021 o 03:55:56 UTC-5 Olin napisał(a):

    > To są właśnie nowe ceny energii dla Kowalskiego, choć nazywam się inaczej,
    > nie dla żadnej firmy.
    >
    > Na ostatniej fakturze było 0,23980 zł (netto) za kWh, od sierpnia będzie
    > 0.38 zł/kWh.

    To miales tanio. U mnie w tauronie od jakiegos czasu jest 33gr netto za kwh plus 16
    za przesyl.
    Rok temu bylo 27groszy za kwh. Taryfa G11. Dluuuuugo mialem okolice 25groszy
    (doslownie lata). Zakladajac ze bylo to tylko 6 lat (a bylo pewnie wiecej ale mi sie
    nie chce w papierach grzebac) to te 25->33 groszy to podwyzka o 32%. Czyli jakies
    5,5% rocznie. Przy czym to nie roslo corocznie. Kosmosu nie ma...

    Znajomym w okolicy 2016 tlumaczylem ze prad nie drozeje od pewnego czasu a mamy
    problemy energetyczne (slaba siec i malo mocy) wiec jedziemy na "kreche inflacyjna".
    Na moje oko to nie jest tak zle jak nawet sam oczekiwalem.

    Nie masz co sie trapic. Promocja u tego wynalazka ponizej ci sie po prostu skonczyla:

    > Umowa na czas nieokreślony, czyli mogę rozwiązać bez kosztów, tylko po
    > prawdzie nie ma się do kogo przenieść.
    >
    > http://onesa.pl/energia-elektryczna/oferta/klient-in
    dywidualny/

    Miales promocje i tyle.
    Tu akurat nie tusk/kaczynski/morawiecki cie dopadl.

    Ale patrze w cennik PGE i tam stawka za kWh jest aktualnie 21 groszy (plus przesyl
    ale nie doszukalem sie). Patrzylem na warszawe. Skrobnij w jakim regionie korzystasz
    z energii. Ciekawi mnie na ile tam jest drogo. Ewentualnie skrobnij skąd wniosek ze
    tylko ta firma krzak jest sensownym wyborem.

  • 33. Data: 2021-07-15 20:41:00
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-14-lipca-2021 o 19:57, Piotr Gałka pisze:
    > Napisz w kilku słowach co on tam takiego powiedział.

    Przykro mi że nie znasz poglądów Sławomira Mentzena.

    A dużo tracisz.

  • 34. Data: 2021-07-16 10:43:09
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 15 Jul 2021 08:29:59 -0700 (PDT), ptoki napisał(a):

    > Miales promocje i tyle.
    > Tu akurat nie tusk/kaczynski/morawiecki cie dopadl.

    Ostatnio umowę podpisywałem w 2017 i oczywiście wybrałem najtańszą, ale
    wtedy nie odbiegała jakoś drastycznie od innych ofert.
    Dopadł mnie, rzecz jasna, Sasin, który najpierw obiecywał dopłaty do
    rachunków za prąd, a teraz mętnie się wije, że będą tylko dla najuboższych.
    Ustawa jest niezmiennie opracowywana i tak od kilku lat.
    Słyszałem, że wystarczy nie kraść, więc nie rozumiem, skąd te problemy.
    Winne są rosnące ceny praw do emisji dwutlenku węgla i konieczność
    finansowania górnictwa za pośrednictwem firm energetycznych, czego
    misiewicze jakoś nie ogarnęli.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 35. Data: 2021-07-16 10:46:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-07-15 o 20:41, _Master_ pisze:

    > Przykro mi że nie znasz poglądów Sławomira Mentzena.

    Twoich poglądów też nie znam jak i 30 milionów innych ludzi w Polsce.
    I szkoda mi życia na zgłębianie poglądów nieznanych mi ludzi - mam inne,
    ciekawsze zajęcia.
    Poświęcić trochę czasu na przeczytanie streszczonego tego w kilku
    zdaniach bym mógł, ale godzina...

    > A dużo tracisz.

    Jakoś nie żałuję.
    P.G.

  • 36. Data: 2021-07-16 10:59:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

> [...]
    >najuboższych.
    >Ustawa jest niezmiennie opracowywana i tak od kilku lat.

    Teraz bedzie Nowy Ład, to moze tam trafi :-)

> [...]
    >Winne są rosnące ceny praw do emisji dwutlenku węgla i konieczność
    >finansowania górnictwa za pośrednictwem firm energetycznych, czego

    Zaraz zaraz.
    Komu za te prawa placimy?

    Bo jak czytam
    https://www.cire.pl/item,217244,1,0,0,0,0,0,polska-p
    o-raz-pierwszy-sprzedala-uprawnienia-do-emisji-co2-p
    owyzej-50-euro.html

    to Polska sprzedaje prawa do emisji CO2, i to drogo.
    Wiec Polska zarabia. Czyzby wiec ... wystarczy nie krasc?

    Choc Ursula mowila ostatnio jasno - trzeba wprowadzic podatek weglowy,
    wysoki, tak aby przedsiebiorcy sami wybrali tansze, ekologiczne,
    rozwiazania.

    J.

  • 37. Data: 2021-07-16 11:13:47
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 16 Jul 2021 10:59:40 +0200, J.F. napisał(a):

    > Teraz bedzie Nowy Ład, to moze tam trafi :-)

    Szybciej Dworczyk skończy studia i zmieni hasło do e-poczty.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 38. Data: 2021-07-16 12:00:36
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Piszesz już drugi post a nie chce Ci się posłuchać kilku minut.

    Jak znajdę chwilę to Ci STRESZCZĘ.

    Kilka ostatnich filmów z googla dokładnie tłumaczy dlaczego firma w
    nowym polskim ładzie zapłaci mniej podatku.

    W skrócie: Bo presja na optymalizację będzie większa ;-)

  • 39. Data: 2021-07-16 12:04:18
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 16 Jul 2021 12:00:36 +0200, _Master_ napisał(a):

    > Kilka ostatnich filmów z googla dokładnie tłumaczy dlaczego firma w
    > nowym polskim ładzie zapłaci mniej podatku.

    Ale dlaczego to jest akurat firma Obajtka?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 40. Data: 2021-07-16 12:07:23
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu piątek-16-lipca-2021 o 12:04, Olin pisze:
    > Ale dlaczego to jest akurat firma Obajtka?

    Umiesz czytać?

    "W skrócie: Bo presja na optymalizację będzie większa"