  • 21. Data: 2021-07-14 17:33:41
    Temat: Re: odwiedziłem ojczyznę
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 14 lipca 2021 o 02:27:46 UTC-5 J.F napisał(a):

    > Podobnie bywa na calym swiecie.
    > Ale ... chleb w Kauflandzie kosztowal dawniej ~1.50.
    > Dzis kosztuje chyba 1.59.

    Niby tak, ale czy to ten sam chleb co kiedys?

    > Byc moze jak mowisz - bochenek coraz mniejszy, ale znow nie az tak
    > duzo. Dla mnie lepiej, bo czesciej jem swiezy, chrupiacy.
    > Ale ... tego "baltonowskiego" z Kauflandu na drugi dzien nie da sie
    > jesc. Wiec kupuje w innym sklepie, po 3 zl.

    Pozbierane i niewyblakniete paragony powiedza polprawde :) Bo cena tam jest ale waga
    zazwyczaj nie...

    > Dla ludzi. Dla przemyslu ponoc mocno zdrozala.

    To sie przeklada albo na te zmniejszenie produktu albo na inflacje zwykla.
    Jak firmie prad podrozeje o 50% a wiekszym kosztem jest mąka to produkt nie podrozeje
    o 50%. Truizm...

    > Ale benzyna to od cen ropy zalezy, a te mocno szalaly.
    > Dokladnie. A ze euro i usd przybywa z powodu pandemii - bedzie drozec
    > szybciej.

    Bedzie.
    Ale ludzie podwyzki dostaja.
    Szkoda ze podawanie wyplat przez gus jest lekko niezyciowe.
    Mogli by podawac ile dominanta wyplaty wynosi w chlebie, cukrze, mące, benzynie,
    samochodzie kompaktowym itp...

    Mnie bardziej denerwuje fakt ze w powszechnej opinii panuje przekonanie ze 500+ to
    jest odpowiedz na pytanie skad inflacja.
    W dodatku pomieszane jest z populistycznym gdakaniem ze 500+ idzie na wódke. To czemu
    wódka nie drozeje a maslo tak? :)

    Szkoda ze zamiast tej "dominanty wyrazonej w bochenkach chleba" mamy tylko krzykaczy
    z internetu/gazety.

    I na koniec mojej zmierzlej wypowiedzi: Tak naprawde istotne jest ile kasy zostaje
    (wyrazonej w laptopach albo wycieczkach na kanary) po oplaceniu wszystkiego i
    nazarciu sie w cieple...
    I wydaje mi sie ze jednak zostaje wiecej niz kiedys. Ale nie jakos drastycznie
    wiecej. No i raczej nie drastycznie mniej...

  • 22. Data: 2021-07-14 17:53:40
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Za to cieszę się że mordobicie przywiezione przez Tuska z Brukseli
    spowoduje chwilowy wzrost poparcia PO ale w dłuższej perspektywie
    utwardzenie elektoratu znowu przyczyni się do wygrania PiSu O WŁOS ;-)

  • 23. Data: 2021-07-14 17:55:20
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-14-lipca-2021 o 14:08, Olin pisze:
    > Strasznie mi przykro, że po ogłoszeniu Wielkiego Skoku notowania władzy
    > ludowej nie wzrosły, ale staraj się dalej, żeby zarobić na chleb z masłem.

    A coś swoimi słowami? ;-)

  • 24. Data: 2021-07-14 17:56:58
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-14-lipca-2021 o 14:55, Piotr Gałka pisze:
    > Według tego co do mnie na razie dotarło to dla małych firm podatek w
    > upraszczającym zaokrągleniu wzrasta z 19% do 28%.

    Hm...Czyżby Sławomir Mentzen się mylił?

  • 25. Data: 2021-07-14 17:58:14
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=Jmxd-aoCdgM

  • 26. Data: 2021-07-14 19:57:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-07-14 o 17:56, _Master_ pisze:

    > Hm...Czyżby Sławomir Mentzen się mylił?

    Dałeś linka na jakieś godzinne oglądanie. Nie mam na to czasu bo mam
    mnóstwo nadmiarowej roboty przez perturbacje na rynku. Nie możemy sobie
    po prostu pozwolić na spokojne czekanie na elementy, dla których termin
    dostawy to czerwiec 2022 i trzeba na wczoraj przerabiać kolejne produkty
    według tego co w danej chwili da się dostać. Jednego jeszcze nie
    skończę, a już drugi czeka itd. - robi się opóźnienie.
    Do tej pory siedziałem codziennie do 21-ej aby rozwijać produkty, a
    teraz siedzę do 21-ej aby ratować produkcję.

    Napisz w kilku słowach co on tam takiego powiedział. Może to należy do
    kategorii 'na razie do mnie nie dotarło'.
    P.G.

  • 27. Data: 2021-07-14 21:10:36
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 14 lipca 2021 o 10:27:45 UTC-5 ToMasz napisał(a):

    > no właśnie o tym piszę. ja z 500+ kupiłem mieszkanie dziecku, biedota
    > kupuje między innymi elektronikę która potem ląduje w lombardach. Ciężko
    > zarobione pieniądze trudniej się wydaje

    Chopaki, jakim cudem 500+ ma napedzic inflacje jak to sa pieniadze albo zabrane w
    podatku albo pozyczone (ale nie dodrukowane)
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polskiego-pieniadza
    -przybywa-najszybciej-od-12-lat-7930552.html
    (zapeło bylo wiecej).

    Wiec ta drozyzna to nie inflacja "dodrukowa". To jest inflacja fiskalna.
    https://www.michalstopka.pl/inflacja-w-polsce-w-2019
    -i-2020-roku-niebawem-juz-45-rr/

    Co ciekawe nawet ten bloger pisze o 500+ ale raczej bezmyslnie.

    A praktycznie inflacja bierze sie z podnoszenia placy minimalnej, zwiekszenia tym
    samym podatku/zus i recyrkulacji pieniadza spowrotem ale po drodze tej kasy wiecej w
    budzecie zostaje i jest tylko czesciowo wpuszone w spoleczenstwo za pomoca 500+ i
    podobnych pierdol.
    W efekcie koszty pracy wzrastaja a co za tym idzie ceny ale kasa nie wraca w calosci
    i dlatego inflacja bezwzgledna jest spora a te wyrazona w bochenkach chleba nieco
    mniejsza.

    Tak czy siak to nie 500+ ja napedza tylko podnoszenie minimalnej i to tylko czesciowo
    bo ci co te 500+ dostaja to bochenkow chleba moga sobie kupic.

  • 28. Data: 2021-07-15 10:46:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-07-14 o 21:10, ptoki pisze:

    > Chopaki, jakim cudem 500+ ma napedzic inflacje jak to sa pieniadze albo zabrane w
    podatku albo pozyczone (ale nie dodrukowane)

    Nie jestem ekonomistą więc się wypowiem :)

    Twoją wypowiedź rozumiem, że jakby 500+ było z pieniędzy pożyczonych to
    nie napędzało by inflacji. No i wydaje mi się, że to nie całkiem tak.
    Załóżmy, że całe 500+ jest z pożyczonych.
    Szacuję 500*12*38mln*18/75=55mlrd. Sporo kasy rocznie trafia do ludzi,
    którzy załóżmy w większości kupią za to artykuły codziennego użytku -
    żywność, meble, AGD.
    Na tych rynkach pojawia się więcej pieniędzy to ceny rosną.

    Pożyczone skąd. Tu się nie znam. W sumie to na pożyczanie państwu za
    pośrednictwem banków, obligacji stać raczej bogatszych. Czyli u nich
    jest mniej gotówki - ceny jachtów spadną.

    Możliwe, że obniżenie cen jachtów skompensuje podwyżki cen żywności,
    mebli, AGD i wyjdzie, że inflacja 0. Ale odczuwalna (dla większości) nie
    będzie 0.
    Ja myślę, że taki jest mechanizm tego, że idąc do warzywniaka widzi się
    inflację 30% a GUS widzi 5%.

    Mi się wydaje, że na 500+ najpierw wycyckano wszystkie rezerwy
    budżetowe, potem skok na kasę banków a następnie samorządów, teraz
    jakieś manewry z tworzeniem funduszy poza budżetowych (tego nie
    ogarniam). Wszystkie źródła się wyczerpują to teraz skok na kasę klasy
    średniej do której zaliczono wszystkich co OIDP mają miesięcznie ponad
    2900 netto.
    P.G.

  • 29. Data: 2021-07-15 10:55:56
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 14 Jul 2021 08:24:23 -0700 (PDT), ptoki napisał(a):

    > Jako firma?
    > Masz gdzies jakies dane jak to wygladalo w poprzednich latach?
    > Idealnie jakby bylo widac pln/kwh juz koncowo.
    >
    > Ja mialem na mysli inflacje/koszta energii dla kowalskiego.

    To są właśnie nowe ceny energii dla Kowalskiego, choć nazywam się inaczej,
    nie dla żadnej firmy.

    Na ostatniej fakturze było 0,23980 zł (netto) za kWh, od sierpnia będzie
    0.38 zł/kWh.
    Umowa na czas nieokreślony, czyli mogę rozwiązać bez kosztów, tylko po
    prawdzie nie ma się do kogo przenieść.

    http://onesa.pl/energia-elektryczna/oferta/klient-in
    dywidualny/

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 30. Data: 2021-07-15 10:58:32
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 14 Jul 2021 08:20:16 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Jak prąd to przynajmniej teoretyczna szansa, by gdzieś uciec.

    No owszem:
    http://www.maszwybor.ure.gov.pl/or/cenki/122,Cenowy-
    Energetyczny-Kalkulator-Internetowy-CENKI.html

    Tyle że nic sensownego nie ma.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek