  • 1. Data: 2021-07-01 16:16:00
    Temat: Potwierdzanie tożsamości
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jak wiadomo, w Polsce ważny jest podpis elektroniczny. To, że mało kto się nim
    posługuje (ze względu na - jak dotąd - zdecydowanie mało wygodne środki techniczne)
    to jedno, a sprawa uznawania go to drugie.
    Banki rzadko wypowiadają się w tej kwestii, sądy nie respektują (ze względu na brak
    infrastruktury?), inne instytucje powinny, ale właściwie nie wiadomo, czy faktycznie
    mają/respektują taki obowiązek.

    Co wiecie na ten temat?

    Mnie to zainteresowało szczególnie w związku z transferem Idea->Pekao (ze względu na
    klauzule, które umożliwiają utrudnianie wykonywania dyspozycji (a efektywnie odmowę
    "bo podpis się nie zgadza"). O podpisie elektronicznym słowa nie ma.

    witrak()

  • 2. Data: 2021-07-01 16:51:03
    Temat: Re: Potwierdzanie tożsamości
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Jul 2021 07:16:00 -0700 (PDT), witrak() wrote:
> [...]
    infrastruktury?), inne instytucje powinny, ale właściwie nie wiadomo, czy faktycznie

    Sady jak sady - KRS i MF wymagaja od spolek sprawozdan
    elektronicznych, podpisanych elektronicznie.
    Na papierze nic nie zalatwisz.

> [...]
    na klauzule, które umożliwiają utrudnianie wykonywania dyspozycji (a efektywnie

    No, banki mialy inne elektroniczne narzedzia.
    Przelew w pdf podpisany elektronicznie ... pewnie nie przyjma :-)

    J.

  • 3. Data: 2021-07-01 23:12:29
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    czwartek, 1 lipca 2021 o 16:51:51 UTC+2 J.F napisał(a):

    na klauzule, które umożliwiają utrudnianie wykonywania dyspozycji (a efektywnie
    odmowę "bo podpis się nie zgadza").

    Nie musi być. Kwalifikowany podpis elektroniczny jest ustawowo równoważny z podpisem
    własnoręcznym.

    > No, banki mialy inne elektroniczne narzedzia.
    > Przelew w pdf podpisany elektronicznie ... pewnie nie przyjma :-)

    Nie wiem jak przelew ale ja przekonałem Citi i TFI ING do przyjęcia dyspozycji
    podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym w PDF (PADES).
    Za pierwszym razem wymieniliśmy się mailami po 3 razy. Za drugim, przyjęli dyspozycje
    bez jakiegokolwiek komentarza.
    Jeśli ktoś musi cos załatwić na odległość i ma konto w PKO/Inteligo to polecam
    mSzafir, spełnia wszystkie wymogi europejskie i nie ma żadnych podstaw żeby taki
    dokument odrzucić.

    MK

  • 4. Data: 2021-07-01 23:32:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 1 lipca 2021 o 23:12:30 UTC+2 Mac Ka napisał(a):

    > Nie wiem jak przelew ale ja przekonałem Citi i TFI ING do przyjęcia dyspozycji
    podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym w PDF (PADES).

    Hmm, a co to były za specyficzne dyspozycje?
    I właściwie to na dyskietce/CD/pendrive im je zanosiłeś czy pocztą/kurierem
    wysyłałeś?
    No bo jakbyś miał tzw. internet to dowolną dyspozycję można złożyć w poczcie
    wewnętrznej.

  • 5. Data: 2021-07-02 00:12:04
    Od: Mac Ka <m...@i...pl>

    czwartek, 1 lipca 2021 o 23:32:57 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):

    podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym w PDF (PADES).
    > Hmm, a co to były za specyficzne dyspozycje?

    Np. ustanowienie uposazonych do w przypadku smierci.
    > I właściwie to na dyskietce/CD/pendrive im je zanosiłeś czy pocztą/kurierem
    wysyłałeś?

    Wyslalem mailem.

    > No bo jakbyś miał tzw. internet to dowolną dyspozycję można złożyć w poczcie
    wewnętrznej.

    Zycze powodzenia z kazda dowolna dyspozycja. Uslugi bankowe nie koncza sie tylko na
    karcie kredytowej czy rachunku ?

    Takie np. Biuro Maklerskie PKO BP, nie ma procedury na aktualizacje danych o nowym
    numerze dowodu osobistego na odleglosc w przypadku osob, ktore chca tylko kupic
    obligacje skarbowe. Oddzial albo nic, ja w tym wypadku wybralem nic ?

    MK