    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Zgotowalismy sobie ten los
    Date: Tue, 9 Feb 2016 00:10:22 +0900

    On 02/08/2016 10:01 PM, z wrote:

    > Bo tu potrzebny jest i kij i marchewka. :-)
    > Może na początku było to konieczne ale od kilku lat stanowczo brakuje
    > kija. Bo jak wiadomo ci zachodni inwestorzy to zgraja pazernych
    > zapatrzonych tylko w konta bankowe bachorów ;-) to już nie te czasy
    > kiedy liczyła się uczciwość, partnerstwo w interesach, renoma firmy
    > liczona w latach a nawet pokoleniach.
    > To zwyrodnienie trzeba leczyć.
    > I nie wymyśliłem tego ja. Ja tylko powtarzam co mądrzy zaproszeni
    > profesorowie mówią w tok-fm a to jak wiadomo nie jest pisowska stacja. :-)

    Chciałem tylko zauważyć, że w przypadku, gdy ten inwestor zysku mieć nie
    będzie (skoro wypłacenie sobie dywidendy to zło, które rząd zamierza
    odkręcić), to jest to sygnał:

    - dla potencjalnych inwestorów - zastanowią się dwa razy, czy pieniądze
    inwestować w Polce, na Węgrzech, Czechach, Słowacji czy krajach bałtyckich

    - dla istniejących - że być może w średnim okresie należałoby się
    wycofać z Polski

    Nie wiem, czy jest to najlepszy sposób komunikowania się z otoczeniem, i
    jak zwykle brak konkretów.
    Żeby w swoim zapale ulepszania świata nie stało się tak, że wywalimy
    większość z tych inwestorów.

    Dla przypomnienia, bo pamięć krótka i zawodna - porównanie z krajami
    sąsiednimi, które brzydzą się zagranicznymi inwestorami:

    GDP per capita, lata 1990 i 2013:

    Białoruś - 1705 USD, 7576 USD
    Ukraina - 1570 USD, 3900 USD
    Polska - 1698 USD, 13648 USD

    I idąc dalej:

    "odsetek od obligacji" - trochę się kupy nie trzyma, bo parę dni temu
    rząd sprzedał tych obligacji za parę miliardów, z rekordowo wysokimi
    odsetkami.

    Po wypowiedzi ministra więcej konkretów bym sobie życzył, bo aby tych
    odsetek od obligacji nie było, to trzeba by chociaż zacząć od
    zrównoważonego budżetu. A budżet na 2016 ma rekordowy deficyt w historii
    Polski.

    Kolejny punkt:

    "odsetek od kredytów, bo wszystkie sektory gospodarki są zadłużone za
    granicą" - tu akurat wprowadzając podatek bankowy w obecnej postaci (od
    aktywów), rząd w średnim okresie wypycha średnie i duże kredyty za
    granicę (bo średniej czy dużej firmie łatwiej jest udzielić kredyt bez
    podatku bankowego poprzez bank za granicą). I jeszcze więcej odsetek
    będzie szło za granicę!
    Tak więc kolejny punkt, w którym minister mówi jedno, podczas gdy rząd
    robi drugie.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com