  • Data: 2016-02-09 04:06:55
    Temat: Re: Zgotowalismy sobie ten los
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 02/09/2016 06:07 AM, J.F. wrote:
    > [...]
    >
    > No nie wiem. Narod wlasnie jakby przestal wierzyc w obietnice PO.

    PiS naobiecywał na 220 mld dodatkowego długu.
    Platforma naobiecywała na "zaledwie" 65 mld dodatkowego długu (i, tak
    jak piszesz, naród przestał wierzyć w ich obietnice).
    Nowoczesna naobiecywała zmniejszenie tego długu, ale w ten sposób
    wyborów w Polsce się nie wygrywa.

    > Czekaj czekaj - to nowe zadluzenie, czy nowe emisje, a pieniadze pojda
    > glownie na wykup starych ?
    > Nasze zadluzenie to ~800mld, przyjmujac ze srednio na 5 lat, to by
    > dawalo ~160mld do rolowania co roku.

    I nowe zadłużenie (rekordowy deficyt w historii państwa polskiego!), i
    rolowanie starego.

    > No fakt, ale teraz swiat powinien byc ostrozniejszy :-)
    > I nawet rating S&P nam tak bardzo nie zaszkodzil ..

    No nie wiem.

    Oprocentowanie 10 letnich obligacji Czech - poniżej 0.6% (spadek
    oprocentowania o 0.04% w ostatnich 3 miesiącach).

    Oprocentowanie 10 letnich obligacji Polski - powyżej 3.2% (wzrost
    oprocentowania o 0.6% w ostatnich 3 miesiącach). To 60 milionów
    dodatkowych odsetek od każdych 10 miliardów obligacji (w przypadku
    krótszych serii - oprocentowanie jest jeszcze większe). A my do
    zrolowania mamy 160 mld rocznie.

    Albo inaczej: od każdych pożycznych 10 miliardów, my płacimy 320
    milionów odsetek rocznie, a Czesi ponad pięciokrotnie mniej, 60 milionów
    odsetek rocznie.

    > no ... takie dwa wskazniki:
    > -dlug zagraniczny - 35%, krajowy wiec 65%,
    > -dlug wobec nierezydentow 58%, a wiec wobec rezydentow 42%.
    >
    > Jest wiec w kraju troche pieniedzy, a to juz liczby po okradzeniu OFE
    > :-)

    Nie rozumiem.
    Skoro 35% długu jest w rękach zagranicznych, to musi znaczyć, że 35% nie
    jest w rękach krajowych. Więc chyba jednak w kraju nie mieliśmy
    wystarczająco pieniędzy, by z własnych sił finansować własne długi.

    > Inna sprawa, ze moze lepiej jak rzad sprowadzi troche zagranicznego
    > kapitalu, a nie wyczysci krajowy rynek z pieniadza :-)

    No niestety, myślenie życzeniowe.

    Rząd czyści krajowy rynek z pieniądza (czyli: ci obrzydliwi banksterzy
    kupują polskie obligacje, zamiast pożyczać je polskim firmom czy na
    mieszkania dla Polaków).

    A że w Polsce brakuje takiej ilości pieniądza - pożycza za granicą (i
    odsetki lecą za granicę, na co pomstował minister - szkoda, że nie
    zastanowił się, kto te długi zaciąga).

    > I niniejszym ci zagraniczni spekulanci na nasz dlug krajowy dostaja po
    > d* :-)

    Po dupie dostajemy my, bo dług jest emitowany nie tylko w złotówkach,
    ale też w euro, dolarach, frankach, jenach...

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com