  • 1. Data: 2003-09-16 17:02:40
    Temat: Wzrost kursu CHF w okresie 1995-2003
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    W wątku kredyt mieszkaniowy PLN-CHF Pan Robert Kamiński zarzucił mi, cytuję
    "względność argumentów tensora", pokazując dużą rozbieżność pomiędzy jego a
    moimi danymi (dotyczącymi kursów CHF). Rzecz cała polegała na tym, że ja jako
    datę początkową brałem zawsze 1 stycznia zaś Pan Robert 15 września. Obydwoje
    bazowaliśmy na tych samych danych z www.money.pl.

    Tak naprawdę to ja i Pan Robert zrobiliśmy źle. Taka ocena naszych obliczeń
    wynika z dużej oscylacji kursów CHF. Dlatego też postanowiłem zrobić to trochę
    bardziej naukowo. Mianowicie korzystając z kursów dziennych na stronie NBP,
    wyznaczyłem roczne średnie arytmetyczne tych kursów. Takie uśrednienie
    niewątpliwie niweluje oscylacje i pozwala na wyrobienie sobie poglądu na
    zachodzące tendencje.

    Wyniki są następujące:
    1995 - 2,0515
    1996 - 2,1830
    1997 - 2,2609
    1998 - 2,4168
    1999 - 2,6400
    2000 - 2,5743
    2001 - 2,4325
    2002 - 2,6270
    2003 - 2,8605 (do chwili obecnej)
    Stąd otrzymujemy odpowiednie wzrosty
    od 1995 do 2003 - 39,43% (8 lat)
    od 1996 do 2003 - 31,04% (7 lat)
    od 1997 do 2003 - 26,52% (6 lat)
    od 1998 do 2003 - 18,36% (5 lat)
    od 1999 do 2003 - 8,35% (4 lata)
    od 2000 do 2003 - 11,12% (3 lata)
    od 2001 do 2003 - 17,60% (2 lata)
    od 2002 do 2003 - 8,89% (1 rok)
    od 2003 do 2008 - X.XX% (5 lat)

    Idąc dalej wyliczmy procentowe wzrosty z roku na rok. Dostaniemy
    1995/1996 - 6,41%
    1996/1997 - 3,57%
    1997/1998 - 6,90%
    1998/1999 - 9,24%
    1999/2000 - -2,49%
    2000/2001 - -5,51%
    2001/2002 - 8,00%
    2002/2003 - 8,89%

    Średnia geometryczna tych wzrostów wynosi 4,24%; przy wzrostach liczy się
    właśnie taką średnią a nie średnią arytmetyczną. Jednocześnie z moich
    wcześniejszych obliczeń (patrz posty 2 i 3 we wspomnianym wyżej wątku) wynika,
    że nie opłaca się kredyt w CHF (przy założeniach, iż przez 6 lat (w 1999 -
    przypuszczalne wprowadzenie EURO)
    - oprocentowanie kredytu w CHF będzie na poziomie 3% a
    - WIBOR3M spadnie do poziomu 4%)
    ***********
    jeżeli średni procentowy wzrost z roku na rok będzie co najmniej na poziomie
    1,8% (równe raty kapitałowe) lub 1,96% (równe raty łączne). Oznacza to wzrost
    od 2003 do 2008 kursu sprzedaży CHF na poziomie 9,33% (równe raty kapitałowe)
    lub 10,19% (równe raty łączne).
    ************

    Porównajcie teraz średni wzrost historyczny (z roku na rok) wynoszący 4,24% z
    wymaganym wzrostem 1,8%-2.0%. W obliczu tych danych nie wydaje się wcale, że
    moje założenia to s-f, jak pozwolił sobie napisać jeden z kolegów.

    Pozdrowienia Tensor1

    PS1. Pan Robert Kamiński twierdzi, że wzrost kursu jest dodatnio skorelowany z
    inflacją i tak by się wydawało. Niestety historyczne dane temu wyraźnie
    przeczą. Inflacja ma tendencję spadkową a mimo to wzrosty 2001/2002, 2002/2003
    są jedne z największych, z wyjątkiem wzrostu 1998/1999. Może Pan to wyjaśni
    Panie Robercie &#8211; ja nie potrafię.

    PS2. Rozpoczynając wspomniany na początku wątek (trzy posty) nie
    przeprowadziłem tak dokładnej analizy kursów jak powyższa. Dokonałem tylko
    oszacowania zgrubnego zakładając wzrost z roku na rok na poziomie 3-4%. Jak
    widać dużo się nie pomyliłem co do historii (rzeczywisty średni wzrost wynosił
    4,24%).

    PS3. Osobiście życzę wszystkim, którzy teraz zdecydują się na kredyt w CHF aby
    wzrost kursu sprzedaży był jak najmniejszy. Jednakże z analizy powyższej wynika
    jednoznacznie, że NIE POWINNO się nikomu radzić aby brał taki kredyt.

    PS4. To, że aktualna rata kredytu w CHF jest mniejsza niż w PLN nie jest
    powodem do radości. Należy sprawdzić ile jeszcze pozostało do spłaty kapitału w
    każdym z tych wariantów. Oczywiście pozostały kapitał w CHF trzeba pomnożyć
    przez aktualny kurs sprzedaży CHF. (Tą uwagę polecam szczególnie Pani Maji).

    PS5. Chętnie podejmę dalszą dyskusje. I jeszcze jedno, to że preferuje
    AKTUALNIE kredyty mieszkaniowe (w PLN) w KB wynika po prostu z tego, iż należą
    one do jednych z najatrakcyjniejszych na rynku - podobnie jak kredyty w PKOBP.
    I na koniec, płomienne wezwanie Pana Piotra Grelaka, abym wreszcie ten temat
    skończył ma się nijak do liczby postów, które otrzymuje na priva
    (t...@p...onet.pl).

  • 2. Data: 2003-09-16 20:28:07
    Temat: Re: Wzrost kursu CHF w okresie 1995-2003
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On 16 Sep 2003 19:02:40 +0200, "" <t...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >I na koniec, płomienne wezwanie Pana Piotra Grelaka, abym wreszcie ten temat
    >skończył ma się nijak do liczby postów, które otrzymuje na priva

    Na twoim miejscu zastanowilbym sie czy nie otworzyc firmy swiadczacej
    uslugi doradztwa kredytowego...

    PG

  • 3. Data: 2003-09-16 20:47:27
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gralak" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Na twoim miejscu zastanowilbym sie czy nie otworzyc firmy swiadczacej
    > uslugi doradztwa kredytowego...

    Ale wynagrodzenie platne z dołu jako % zaoszczedzonych kwot na jednym
    kredycie (wzietym) w stosunku do tego drugiego (odrzuconego) :-))

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 4. Data: 2003-09-16 20:50:17
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    5...@n...onet.pl,
    Użytkownik <t...@p...onet.pl>:

> [...]
    >
    > Średnia geometryczna tych wzrostów wynosi 4,24%; przy wzrostach liczy
    > się właśnie taką średnią a nie średnią arytmetyczną.

    Moglbys podac konkretny wzor i krotkie uzasadnienie, dlaczego tak "liczy
    sie"?

    --
    Robert

  • 5. Data: 2003-09-16 21:09:04
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Tue, 16 Sep 2003 22:47:27 +0200, "Karol"
    <a...@b...poczta.onet.pl> wrote:

    >Użytkownik "Piotr Gralak" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    >Ale wynagrodzenie platne z dołu jako % zaoszczedzonych kwot na jednym
    >kredycie (wzietym) w stosunku do tego drugiego (odrzuconego) :-))

    zlosliwy jestes. przeciez ta firma ma na siebie zarabiac :-)))

  • 6. Data: 2003-09-16 21:11:50
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    > Moglbys podac konkretny wzor i krotkie uzasadnienie, dlaczego tak "liczy
    > sie"?
    > Robert

    Średnia geometryczna z n liczb to pierwiastek n-tego stopnia z ich iloczynu.

    Przykład:
    Aktualna cena towaru wynosi 100 PLN. Przez pierwszy rok wzrosła o W1=20% a
    przez drugi o W2=40%. Jaki jest średni wzrost roczny SW. Wyliczamy go ze wzoru

    SW= 100*(A-1),
    gdzie
    A^2 =(1+W1/100)(1+W2/100) = 1,2*1,4

    Po obliczeniach SW = 29,61%. Oznacza to, że jeżeli w pierwszy roku cena towaru
    wzrosła o 29,61% i w następnym o tyle samo, to cena końcowa jest taka sama
    jakby w pierwszym wzrosła o 20% a w drugim o 40%.

    Tensor1

  • 7. Data: 2003-09-16 21:12:08
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    > zlosliwy jestes. przeciez ta firma ma na siebie zarabiac :-)))

    Jak kazda firma w branzy finansowej :-)))

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 8. Data: 2003-09-16 21:18:27
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    5...@n...onet.pl,
    Użytkownik <t...@p...onet.pl>:

> [...]
    > cena towaru wzrosła o 29,61% i w następnym o tyle samo, to cena
    > końcowa jest taka sama jakby w pierwszym wzrosła o 20% a w drugim o

    Dzieki serdeczne i przepraszam za lamerskie pytanie. Zmylilo mnie
    przedstawienie wzrostow jako % przyrostu w poscie wyzej.

    --
    Robert

  • 9. Data: 2003-09-17 08:56:48
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    "" <t...@p...onet.pl> napisal:

    >Tak naprawdę to ja i Pan Robert zrobili?my Ľle. Taka ocena naszych obliczeń
    >wynika z dużej oscylacji kursów CHF. Dlatego też postanowiłem zrobić to trochę
    >bardziej naukowo. Mianowicie korzystaj?c z kursów dziennych na stronie NBP,
    >wyznaczyłem roczne ?rednie arytmetyczne tych kursów. Takie u?rednienie
    >niew?tpliwie niweluje oscylacje i pozwala na wyrobienie sobie pogl?du na
    >zachodz?ce tendencje.

    Otóż właśnie to jest błędnym rozumowaniem, ponieważ kredyt walutowy należy
    planować na moment kiedy waluta kredytu jest bardzo mocna, co moim zdaniem
    od jakiegoś czasu ma miejsce, oraz istnieje mocne prawdopodobieństwo
    spadku tegoż kursu. W przypadku bardzo istotnego spadku należy rozważyć
    przewalutowanie kredytu. Niestety analiza średnich wzrostów, dla każdego,
    kto choć przez moment oglądał wykresy przebiegów zmian, nie są
    wystarczającą podstawą do wyciągania wniosków na ten temat. Niebanalne
    znaczenie będzie miało wielce prawdopodobne umacnianie się kursu złotego
    przed akcesją do UE, a w szczególności przed przyjęciem euro (ale to ewnie
    najwcześniej ok. 2010), póki co skutecznie duszone beznadziejną polityką
    rządu, ale wszystko do czasu...

> [...]
    >są jedne z największych, z wyjątkiem wzrostu 1998/1999. Może Pan to wyjaśni

    Na te wzrosty ma wpływ niepewna sytuacja polityczna na świecie, która
    zawsze procentuje wzrostem zainteresowania złotem i CHF, jednocześnie ze
    stałym odwrotem od złota (niestety nie ma w money.pl danych z okresu
    1990-1992 :-(( )

    >oszacowania zgrubnego zakładając wzrost z roku na rok na poziomie 3-4%. Jak
    >widać dużo się nie pomyliłem co do historii (rzeczywisty średni wzrost wynosił
    >4,24%).

    Błędem jest rozpatrywanie problemu w oparciu o średnią kursów, ponieważ
    istotą kredytu walutowego są zyski/straty wynikające z wahań kursowych a
    nie średniego kursu, jednym słowem cały problem polega na tym, aby brać
    kredyt w okresach wzrostów i spłacać w okresach spadków. Jeśli nie rozumie
    się tej zależności, to rzeczywiście należy się 10 razy zastanowić, zanim
    takowy kredyt się weźmie.

> [...]
    >każdym z tych wariantów. Oczywiście pozostały kapitał w CHF trzeba pomnożyć

    Cały czas zakładasz wzrost kursu CHF, a ja twierdzę, że w perspektywie
    roku ten kurs spadnie a nie wzrośnie. Czas pokaże, kto miał rację.

    --
    Robert Kamiński

  • 10. Data: 2003-09-17 10:26:02
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Radze zebys w swoich rozwazaniach nawet krotkoterminowych wzial pod uwage ze
    przez okres kolejnych 2 lat WIBOR spadnie o ok. 2 p.p. (nieliczne juz
    obnizki stop przez NBP oraz zmniejszenie rezerw obowiazkowych). Wtedy ryzyko
    kursowe dosc mocno rosnie, gdyz oprocentowanie kredytow w PLN zblizy sie
    bardzo lub osiagnie 4%.
    Powoduje to ze przy nominalnym oprocentowaniu kredytu w CHF na poziomie 3%
    (uwzgledniajac widelki kursowe daje to ok. 3,4%) roznica w oprocentowaniu
    wyniesie tylko 0,6%.