    From: rk <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Wzrost kursu CHF w okresie 1995-2003
    Date: Wed, 17 Sep 2003 10:56:48 +0200

    "" <t...@p...onet.pl> napisal:

    >Tak naprawdę to ja i Pan Robert zrobili?my Ľle. Taka ocena naszych obliczeń
    >wynika z dużej oscylacji kursów CHF. Dlatego też postanowiłem zrobić to trochę
    >bardziej naukowo. Mianowicie korzystaj?c z kursów dziennych na stronie NBP,
    >wyznaczyłem roczne ?rednie arytmetyczne tych kursów. Takie u?rednienie
    >niew?tpliwie niweluje oscylacje i pozwala na wyrobienie sobie pogl?du na
    >zachodz?ce tendencje.

    Otóż właśnie to jest błędnym rozumowaniem, ponieważ kredyt walutowy należy
    planować na moment kiedy waluta kredytu jest bardzo mocna, co moim zdaniem
    od jakiegoś czasu ma miejsce, oraz istnieje mocne prawdopodobieństwo
    spadku tegoż kursu. W przypadku bardzo istotnego spadku należy rozważyć
    przewalutowanie kredytu. Niestety analiza średnich wzrostów, dla każdego,
    kto choć przez moment oglądał wykresy przebiegów zmian, nie są
    wystarczającą podstawą do wyciągania wniosków na ten temat. Niebanalne
    znaczenie będzie miało wielce prawdopodobne umacnianie się kursu złotego
    przed akcesją do UE, a w szczególności przed przyjęciem euro (ale to ewnie
    najwcześniej ok. 2010), póki co skutecznie duszone beznadziejną polityką
    rządu, ale wszystko do czasu...

    >PS1. Pan Robert Kamiński twierdzi, że wzrost kursu jest dodatnio skorelowany z
    >inflacją i tak by się wydawało. Niestety historyczne dane temu wyraźnie
    >przeczą. Inflacja ma tendencję spadkową a mimo to wzrosty 2001/2002, 2002/2003
    >są jedne z największych, z wyjątkiem wzrostu 1998/1999. Może Pan to wyjaśni
    >Panie Robercie &#8211; ja nie potrafię.

    Na te wzrosty ma wpływ niepewna sytuacja polityczna na świecie, która
    zawsze procentuje wzrostem zainteresowania złotem i CHF, jednocześnie ze
    stałym odwrotem od złota (niestety nie ma w money.pl danych z okresu
    1990-1992 :-(( )

    >oszacowania zgrubnego zakładając wzrost z roku na rok na poziomie 3-4%. Jak
    >widać dużo się nie pomyliłem co do historii (rzeczywisty średni wzrost wynosił
    >4,24%).

    Błędem jest rozpatrywanie problemu w oparciu o średnią kursów, ponieważ
    istotą kredytu walutowego są zyski/straty wynikające z wahań kursowych a
    nie średniego kursu, jednym słowem cały problem polega na tym, aby brać
    kredyt w okresach wzrostów i spłacać w okresach spadków. Jeśli nie rozumie
    się tej zależności, to rzeczywiście należy się 10 razy zastanowić, zanim
    takowy kredyt się weźmie.

    >PS4. To, że aktualna rata kredytu w CHF jest mniejsza niż w PLN nie jest
    >powodem do radości. Należy sprawdzić ile jeszcze pozostało do spłaty kapitału w
    >każdym z tych wariantów. Oczywiście pozostały kapitał w CHF trzeba pomnożyć
    >przez aktualny kurs sprzedaży CHF.

    Cały czas zakładasz wzrost kursu CHF, a ja twierdzę, że w perspektywie
    roku ten kurs spadnie a nie wzrośnie. Czas pokaże, kto miał rację.

    --
    Robert Kamiński