  • 11. Data: 2003-09-17 11:09:59
    Temat: Re: Wzrost kursu CHF w okresie 1995-2003
    Od: "maja" <m...@g...pl>

    Zgadzam się absolutnie z rk i niech tensor1 już sobie odpuści, bo to się
    robi nudne!!!

  • 12. Data: 2003-09-17 11:20:21
    Od: "exxon" <j...@f...id.pl>

    Czlowieku od kiedy to nasze stopy maja sie zrownac z zachodnimi?
    bedzie od 1,5 do 2% premi za ryzyka jak nie wiecej

    Poza tym po wzroscie stop na zachodzie w polsce tez pojda do gory

    zerknij na dlugoterminowe Libory ;)

  • 13. Data: 2003-09-17 11:25:33
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    "Darek" <g...@p...fm> napisal:

    >Radze zebys w swoich rozwazaniach nawet krotkoterminowych wzial pod uwage ze
    >przez okres kolejnych 2 lat WIBOR spadnie o ok. 2 p.p.

    Miałem skomentować te wirtualne prognozy, ale exxon ładnie zrobił to za
    mnie
    --
    Robert Kamiński

  • 14. Data: 2003-09-17 11:37:52
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    > Czlowieku od kiedy to nasze stopy maja sie zrownac z zachodnimi?
    > bedzie od 1,5 do 2% premi za ryzyka jak nie wiecej
    > Poza tym po wzroscie stop na zachodzie w polsce tez pojda do gory
    > zerknij na dlugoterminowe Libory ;)

    Ja załozyłem tylko, że w okresie 6 lat (do 2009) WIBOR3M spadnie z poziomu 5%
    do poziomu 4%, zaś oprocentowanie kredytów w CHF utrzyma się na poziomie 3%.
    Czyzbyś się z tym założeniem też nie zgadzał.

    Tensor1
    PS. Chociaż nie wyobrażam sobie aby w momencie wprowadzenia EURO nasz WIBOR3M
    róznił się zdecydowanie od EURIBOR3M (teraz na poziomie 2%). Dlatego też
    przewiduje, że WIBOR3M Bedzie systematycznie spadał aż osiągnie poziom
    EURIBOR3M. W swoich obliczeniach nie załozyłem jednak tego przez ostrozność -
    bo wtedy oczywiście kredyt w CHF stanie się jeszcze bardziej nieopłacalny.

  • 15. Data: 2003-09-17 12:03:36
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Czlowieku, stopy na pewno sie zrownaja jak wejdziemy do UE.
    A zauwaz ze stopy bliskie 4,12% to WIBOR + 1% czyli o 1 p.p. wiecej niz w
    UE.
    Jakos na razie nie widac zeby stopy na zachodzie wzrosly, co najwyzej mowi
    sie o kolejnych mozliwosciach obnizek bo gospodarka zupelnie lezy.
    A jesli stopy stopy UE pojda w gore to pojdzie pewnie tez w gore LIBOR CHF.

  • 16. Data: 2003-09-17 12:11:01
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    A czy 2 lata temu przypuszczaliscie wielcy mozgowcy ze dzisiaj wibor bedzie
    w okolicach 5%. Zaloze sie ze nawet wam to do glowki nie przyszlo. Wiec
    przestancie chrzanic.
    Moge sie zalozyc ze sytuacja w ciagu najblizszych 2 lat jeszcze wszystkich
    nas zaskoczy.
    Po pierwsze narastajacy deficyt budzetowy w koncu zblizac sie beda wybory i
    SLD bedzie kupowac glosy na potege. Po drugie najprawdopodniej przez
    pierwsze latka dolozymy do unijnej kasy bo nie bedziemy w stanie wykorzystac
    unijnych funduszy.
    Wiec moim zdaniem nie ma co liczyc na jakies spadki kursow walut w zwiazku z
    przystapieniem do UE. Po drugie istnieje ryzyko ze Argentyna nie jest wcale
    tak daleko.
    A po trzecie od nowego roku bedziemy mieli nowa RPP zapewne przechylona dosc
    mocno na lewo (duza presja na obnizenie stop).
    Ktoz wie jak to sie zakonczy.

  • 17. Data: 2003-09-17 12:15:27
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    > Otóż właśnie to jest błędnym rozumowaniem, ponieważ kredyt walutowy należy
    > planować na moment kiedy waluta kredytu jest bardzo mocna, co moim zdaniem
    > od jakiegoś czasu ma miejsce, oraz istnieje mocne prawdopodobieństwo
    > spadku tegoż kursu. W przypadku bardzo istotnego spadku należy rozważyć
    > przewalutowanie kredytu.

    Łatwo powiedzieć. Zawsze będziesz miał niepewność, czy to juz jest ten MOMENT.
    Poza tym (jak dobrze wiesz) w banku, w którym bierzesz kredyt w CHF,
    oprocentowanie kredytów np. w PLN nie musi byc wcale atrakcyjne. A więc zmiana
    banku i dodatkowe koszty.

    > Niestety analiza średnich wzrostów, dla każdego,
    > kto choć przez moment oglądał wykresy przebiegów zmian, nie są
    > wystarczającą podstawą do wyciągania wniosków na ten temat.

    Tutaj popełniasz ewidentny bład matematyczny. Jeżeli średnie roczne kursy
    rosną, to PRAKTYCZNIE niezaleznie od oscylacji kursów w okresie jednego roku,
    moje wyliczenia są prawdziwe; nie uwzględniam tutaj super a-normalnych
    oscylacji. Ja założyłem, że kurs wzrasta tylko raz w roku, co uśrednia te
    oscylacje i jest jednym z poprawnych matematycznie sposobów ich uwzględnienia.
    Dokładniej mówiąc polega to na tym, że gdybyś uwzglednił kursy z dnia
    comiesięcznej spłaty raty, to otrzymałbys bardzo podobne wyniki. A wiesz mi na
    metematyce to trochę się znam.

    > Błędem jest rozpatrywanie problemu w oparciu o średnią kursów, ponieważ
    > istotą kredytu walutowego są zyski/straty wynikające z wahań kursowych a
    > nie średniego kursu.

    Popatrz na odpowiedz powyżej.

    > Jednym słowem cały problem polega na tym, aby brać
    > kredyt w okresach wzrostów i spłacać w okresach spadków. Jeśli nie rozumie
    > się tej zależności, to rzeczywiście należy się 10 razy zastanowić, zanim
    > takowy kredyt się weźmie.

    To piękne ale jak to zrealizować. Jak mozna spłacać kredyt, nawet tylko na 10
    lat, w okresach spadków. Chyba, że będziesz dokonywał często przewalutowania.
    To się zgadzam, pod warunkiem, że
    - bank dysponuje równie atrakcyjnymi kredytami w innych walutach,
    - nie bierze prowizji za przewalutowanie oraz
    - Twoje wybory co do momentu przewalutowania będa słuszne.

    > Cały czas zakładasz wzrost kursu CHF, a ja twierdzę, że w perspektywie
    > roku ten kurs spadnie a nie wzrośnie. Czas pokaże, kto miał rację.

    W pełni się zgadzam z ostatnim zdaniem.

    Pozdrowienia Tensor1

  • 18. Data: 2003-09-17 12:19:23
    Od: "exxon" <j...@f...id.pl>

    > Czlowieku, stopy na pewno sie zrownaja jak wejdziemy do UE.
    > A zauwaz ze stopy bliskie 4,12% to WIBOR + 1% czyli o 1 p.p. wiecej niz w
    > UE.

    jak wejdziemy do strefy euro to stopy sie zrownaja (euro zastapi pln) ;)

    > Jakos na razie nie widac zeby stopy na zachodzie wzrosly, co najwyzej mowi
    > sie o kolejnych mozliwosciach obnizek bo gospodarka zupelnie lezy.

    kto to mowi politycy? Rynek juz dyskontuje wzrost stop ;) dlugoterminowe
    stopy ida w gore
    patrz na % dlugoterminowych obligacji np w USA (sky is the limit )
    W przciagu roku stopy pojda w gore z powodu wzrostu gospodarczego i wzrostu
    cen tj inflacji

    > A jesli stopy stopy UE pojda w gore to pojdzie pewnie tez w gore LIBOR
    CHF.

    zgadza sie ale nie wmawiajcie ze przy tym chorym deficycie stopy dla PLN
    beda spadac !

  • 19. Data: 2003-09-17 12:26:09
    Od: "exxon" <j...@f...id.pl>

    > A po trzecie od nowego roku bedziemy mieli nowa RPP zapewne przechylona
    dosc
    > mocno na lewo (duza presja na obnizenie stop).
    > Ktoz wie jak to sie zakonczy.

    Z PAP
    "W ciągu ostatnich kilku miesięcy różnica pomiędzy rentownościami polskich
    10-letnich obligacji,
    a rentownościami niemieckich Bundów powiększyła się o około 50 punktów
    bazowych (...)
    ponieważ rynek staje się coraz bardziej sceptyczny,
    jeśli chodzi o zobowiązania rządu do przyjęcia euro" - napisali w raporcie
    analitycy HSBC.

    O obnizce mozna zapomniec ;)

    ze rasz na finansowanie obligami deficytu ;)

  • 20. Data: 2003-09-17 12:31:02
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    "Darek" <g...@p...fm> napisal:

    >Po pierwsze narastajacy deficyt budzetowy w koncu zblizac sie beda wybory i
    >SLD bedzie kupowac glosy na potege.

    Tyle, że dziura budżetowa, nawet maksymalnie "ulepszona" księgowo, szybko
    zbliża się do konstytucyjnej granicy...

    >Wiec moim zdaniem nie ma co liczyc na jakies spadki kursow walut w zwiazku z
    >przystapieniem do UE.

    Pożyjemy, zobaczymy, ja mógłbym się zakładać....

    >Po drugie istnieje ryzyko ze Argentyna nie jest wcale
    >tak daleko.

    W tym wariancie zupełnie bez znaczenia będzie, w jakiej walucie masz
    kredyt ;-))

    >A po trzecie od nowego roku bedziemy mieli nowa RPP zapewne przechylona dosc
    >mocno na lewo (duza presja na obnizenie stop).
    >Ktoz wie jak to sie zakonczy.

    Otóż to, duża obniżka stóp w krótkim okresie w perspektywie 1-3 lat
    może się skończyć gwałtownym odbiciem stóp w górę.
    --
    Robert Kamiński