    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: USA nie zbankrutują
    Date: Tue, 13 Jun 2023 17:36:24 +0200

    On Tue, 13 Jun 2023 15:30:14 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Może sporo z importu?

    W początkowym okresie IMO nie, bo wolnorynkowa wymiana dewiz dopiero
    sie zaczynała.
    Szczególnie, ze żywności chyba nie importowaliśmy jeszcze długo.

    > Mnie raczej dziwił brak nadmiaru towarów w tamtych latach!

    Po latach socjalistycznej posuchy?

    Ale jak towar leży na półce i czeka na klienta, to chyba mozna
    powiedziec, ze jest nadmiar?

    > Jeszcze w 90 latach marzyłem o porządnych butach!!!!!!!!!!!!
    > Kręgosłup szyjny rozwaliłem po części z powodu złych butów
    > ze 40 lat temu!
    >
    > Mokre zimą były zazwyczaj -- w pociągu suszyłem na grzejnikach i buty,
    > i skarpety. :) (akurat moje nie śmierdziały!)

    Hm, gumowe podeszwy pojawily sie duzo wczesniej, no ale skórzana góra
    cos tam przepuszczała..

    > Akurat o butach w PRLi jedynie marzyłem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    > (o bieliźnie, mydle itd. -- też)

    Znowu nie przesadzaj - buty jakies miałes, mydło też, ubranie.
    Oczywiscie trzeba było "polować".

    > Długo czekali na te mieszkania i brali co (i gdzie) władza dawała...

    Ano długo.
    Teraz trzeba długo czekac na zdolność kredytową, lub odpowiednie
    zarobki na wynajem :-)

    > Z tym u nas był problem w gierkowskich czasach.

    No własnie na początku nie. Przychodziłes do sklepu, a tam telewizory
    stały i czekały na klienta.
    Czarno-białe, bo kolorowych to istotnie brakowało.

    > Owszem -- ich cena zwalała z nóg!!!!

    Dzisiaj tez nie są tanie :-(

    > Do 20 USD miesięczna pensja kontra 1000 USD IBM PC XT z monomonitorem.

    A to i tak bardzo promocyjna cena :-)

    Przy czym - oryginalny IBM PC XT był znacznie drozszy.
    i zawierał twardy dysk, co dodatkowo podnosiło cene.
    Bedz HDD to był zwykły "IBM PC".

    Za 1000$ to mogłes miec taniego klona, bez HDD.

    > Były!!!

    > Porządne (dziś może pożądne) wczasy były a dzieciom:
    > kolonie, półkolonie, obozy, wycieczki...

    kolonie są i dzis ... tylko drogie :-)
    Półkolonie są i dziś, obozy są ... harcerskie akurat ciągle nie takie
    drogie.
    Wycieczek to IMHO przybyło.

    > Niekiedy 7 osób na 1 miejsce?

    A dzis np 20
    https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,28679586,s
    zturm-na-psychologie-ponad-20-kandydatow-na-jedno-mi
    ejsce.html

    Przy czym ... nie uważam, ze wszyscy muszą miec wyzsze studia,
    a z drugiej strony jest teraz jakby nacisk, aby było jak najwiecej ...
    czy to ma sens?

    Kolejna sprawa - wtedy były studia 5-letnie, a dzis czesto 3-letnie.
    Parcie na statystyki?

    > Znacznie lepsza niż teraz.

    > Byli -- często dodatkowo płatni.

    Przy obecnych terminach i tak czesto skorzystasz z płatnego.

    > Owszem -- buty były już wówczas towarem luksusowym! ;)

    > Ponoć gorzej wtedy mieli niż Niemcy!

    Poczatkowo w "Niemczech zachodnich" był wtedy ordynarny głód,
    utrzymywany przez władze okupacyjne.
    No ale w 1950 kartki zniesli.

    J.