  • 21. Data: 2008-10-08 17:35:53
    Temat: Re: Regulacje mogły przyczynić siędosytuacji w USA?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Krzysztof Halasa napisał(a) w wiadomości: ...

    >Ale przeciez bank sam potwierdzil, ze zabezpieczenie ma wartosc nie
    >nizsza niz wierzytelnosc, i ze mu to wystarcza, to o co chodzi? Chyba
    >nie o zniszczenie finansowe dluznika?

    Ma (albo czasem i nie...) w chwili podpisania umowy. Potem już
    niekonieznie. Ceny nieruchomości mogą rosnąć (chociaż następuje
    naturalne jej "zużycie") a dług maleje. Ale jeżeli dłużnik nie płaci
    a ceny szybko spadają - to efekty widzimy.
    Jeżeli w umowie jest oświadczenie wierzyciela, ze hipoteka zawsze
    będzie wystarczająca to jego problem. Tylko, czy taki zapis powstał
    z inicjatywy jednej ze stron, czy może narzucony odgórnie (przepis).

    >Jak ktos idzie do lombardu, oddaje zegarek za 100 zl, to go pozniej
    >lombard raczej nie powinien nachodzic o nastepne 5 zegarkow i dwa
    >samochody?

    Nie wiem czy pożyczki lombardowe są regulowane prze dodatkowe przepisy.

    >Swoja droga, sytuacja, w ktorej rodzina pracuje przez ~ 30 lat na to,
    >by po prostu miec gdzie mieszkac, to jest jakies krancowe stadium
    >wyzysku. Kiedys po prostu ludzie brali kilku(nastu) sasiadow i pomocy
    >i stawiali dom w kilka dni :-)

    Bez Kierownika Budowy z odpowiednimi "papierami"? Jakże to tak?
    Wolność to była kiedyś, a teraz...

    >Ale zwykle tracac odsetki. Bank moze wypowiedziec umowe kredytu ze
    >skutkiem praktycznie tak samo natychmiastowym (czym jest te pare dni
    >w porownaniu do 30 lat) nie tracac odsetek.

    Jeżeli nie traci odsetek to umowa jest nie fair.

    Arek

  • 22. Data: 2008-10-08 23:01:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]
    > naturalne jej "zużycie") a dług maleje. Ale jeżeli dłużnik nie płaci
    > a ceny szybko spadają - to efekty widzimy.

    Ale to jest ryzyko prowadzenia dzialalnosci gospodarczej. Bank
    przynajmniej powinien miec ludzi, ktorzy sie na tym znaja. Dluznik tak
    samo ryzykuje, skad wie ze mu np. materialy nie zdrozeja o 100%
    3 dni po wzieciu kredytu?
    W Polsce dluznik zdaje sie calkowicie na laske i nielaske banku, to
    jest ryzyko calkowite.

    > Jeżeli nie traci odsetek to umowa jest nie fair.

    To by oznaczalo, ze zadna umowa kredytu hipotecznego nie jest fair.
    Slyszales o takiej, w ktorej w takim przypadku bank traci odsetki?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 23. Data: 2008-10-09 00:11:12
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-10-09 01:01 Krzysztof Halasa napisał/a:

    > To by oznaczalo, ze zadna umowa kredytu hipotecznego nie jest fair.
    > Slyszales o takiej, w ktorej w takim przypadku bank traci odsetki?

    Teraz w razie upadlości konsumenta Banki będą zabieraly mieszkania.

    --
    animka

  • 24. Data: 2008-10-10 10:40:11
    Od: "ath" <a...@p...onet.pl>

    > Z radia:
    > Podobno przed laty w USA politycy uchwalili przepisy nakazujące
    > bankom łagodniej traktować klientów, nawet tych na pograniczu
    > (delikatnie powiedziane) zdolności kredytowej. Pisała o tym ponoć "Rz".

    Z wywiadu - Dick Armey: "Ameryka traci rozsądek"
    (...)
    Wynaturzenie rynku osiągnęło zenit wraz z narzuceniem przez władze wymogów
    prawnych dla kredytodawców. Chodzi o dwa przepisy, które w dłuższej perspektywie
    ujawniły ogromną moc niszczycielską. Pierwszy to tak zwana ustawa o reinwestycji
    w społeczność lokalną, która nakazuje bankom, by 30 procent ich portfolio
    stanowiły kredyty subprime. Czy może pan sobie wyobrazić sytuację, w której
    banki z własnej, nieprzymuszonej woli dają pożyczki ludziom, których
    podejrzewają o to, że nie będą w stanie ich spłacić? Raczej nie. Tymczasem
    zmusza ich do tego prawo!

    Drugi zgubny przepis to nakaz wyceny aktywów banku zgodnie z ich ceną rynkową.
    Wymóg ten sprawia, że w sytuacji takiej jak obecna, gdy pęka bańka rynkowa,
    nawet zdrowe, silne firmy mogą wyglądać na papierze jak całkowici bankruci. To
    właśnie stąd biorą się gwałtowne upadki renomowanych przedsiębiorstw, jakich
    całą serię ostatnio widzieliśmy. Wystarczy naprawić błędne przepisy, skorygować
    chorą politykę rządową, a rynek sam znajdzie drogę do poprawy. I cały ten kryzys
    nie będzie wcale wyglądał tak strasznie, jak niektórzy to przedstawiają
    (...)

    Pełny tekst:

    http://www.konserwatyzm.pl/publicystyka.php/Artykul/
    1137/
    http://www.rp.pl/artykul/61991,199885_Ameryka__traci
    _rozsadek.html

    A.

  • 25. Data: 2008-10-12 22:46:42
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sun, 5 Oct 2008 21:56:30 +0200, Arek napisał(a):

> [...]
    > (delikatnie powiedziane) zdolności kredytowej. Pisała o tym ponoć "Rz".
    >
    > Niestety wiecej szczegółów nie pamiętam - może ktoś poda więcej

    Odpowiedź na to pytanie pojawiła się w artykule na Onecie, oto fragment:

    -
    NINJA, czyli pół prawdy
    (Bank/09.10.2008, godz. 18:57)
    Winę za obecne załamanie gospodarcze w Stanach Zjednoczonych ponoszą
    tylko i wyłącznie politycy. Jeśli sami tego nie zrozumieją, Ameryce
    grozi krach na niespotykaną dotąd skalę. Niestety, dostanie się i
    Polsce.

    Oficjalnie, czyli na potrzeby mediów, powodem krachu instytucji
    finansowych jest ,,kryzys kredytów hipotecznych". A co w takim razie było
    przyczyną kryzysu tych kredytów? To też wydaje się jasne:
    niewypłacalność dłużników. Miliony Amerykanów nie spłaca swoich długów.
    Banki nie dostają swoich pieniędzy. Są zagrożone. Co prawda, problemy z
    dłużnikami nie pojawiły się od dzisiaj, jak to się jednak stało, że
    nagle tak dużo ich nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Tym bardziej
    że skutkiem zaległości w spłacie jest foreclosure, czyli procedura
    przymusowego przejęcia zadłużonej nieruchomości przez bank; dłużnik
    traci swój dom, mieszkanie, pieniądze. Trudno więc podejrzewać, żeby
    powodem wstrzymania spłaty kredytu był jakiś bunt dłużników czy też chęć
    dokuczenia bankom. A zatem co? I na to pytanie media mają dość prostą
    odpowiedź: NINJA. Akronim ten pochodzi od amerykańskiego terminu
    określającego złego kredytobiorcę: ,,no income, no job, no assetts" (brak
    dochodu, brak pracy, brak majątku). Jak to się stało, że banki udzieliły
    kredytu tak wielu dłużnikom nieposiadającym pracy, dochodu i majątku?
    ------------

    Całość tutaj: http://biznes.onet.pl/15,1512118,prasa.html

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 26. Data: 2008-10-13 07:42:12
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Oct 13, 12:46 am, Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> wrote:

    > Cało÷ĺ tutaj:http://biznes.onet.pl/15,1512118,prasa.html

    Źródło: http://www.fijor.com/index-jkl.php?a=p&id=395 (polecam
    p.Fijora - spora dawka cennych informacji)

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 27. Data: 2008-10-14 16:26:06
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Jarek Andrzejewski napisał(a) w wiadomości:
    <5...@t...go
    oglegroups.com>...
> [...]

    >Źródło: http://www.fijor.com/index-jkl.php?a=p&id=395 (polecam
    >p.Fijora - spora dawka cennych informacji)

    Dzięki! Zdanie takich ludzi jak Fijor czy Teluk znam i w dużej części
    popieram. "NiNJA", czy to co zwano "całą prawdą" mniej więcej znam.
    Chodziło mi o szczegół - Community Reinvestment Act. i otoczkę
    (bo nawet tu nie podano szczegółów a są one ponoć bulwersujące).
    Chodzi o zasadę: każemy bankom ryzykować a potem potępiamy ryzyko.
    Ryzyko "złe", bo my (władza) wiemy jakie jest "dobre".
    Reszty poszukam, dzięki za naprowadzenie.
    Arek