  • 51. Data: 2011-03-09 14:46:47
    Temat: Re: Kto ma rację: Rostowski czy Balcerowicz ?
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Wed, 9 Mar 2011 13:43:24 +0100, skippy napisał(a):

    > Nie dociera do Ciebie cały czas jedno: inwestowanie na giełdzie jest tak
    > ryzykowne, że przymus w tym zakresie jest skandalem.
    >
    > A jeśli nie wiesz, że na giełdzie za rok może być zarówno +100% jak i -50%,
    > to znaczy że jesteś inwestorem - teoretykiem.
    > W tym kontekście te wyliczenia, nawet jak prawdziwe, są g. warte bo mają
    > zerową wartość prognostyczną.
    A to na koniec bo mnie wena twórcza ogarnęła:=)

    Ludzie nie widzą, ze to nie o OFE chodzi ani nawet o system emerytalny. Tu
    chodzi o to, żeby pokazać sie w UE jako lider wśród państw
    wschodnieuropejskich. Co za tym się kryje i jakie korzyści przyniesie
    pomysłodawcom nie wiem i nie wnikam. Jakie korzyści przyniesie to 38mln
    Polaków też nie wiem, bo poza sloganami nikt nic sensownego nie powiedział.
    Nawet przyjmując, ze rząd ma dobre intencje i rzeczywiście leży mu na sercu
    ratowanie budżetu, to te działania przyniosą tymczasowy skutek. Jeśli
    Polska będzie rozwijać sie w tempie 4% przez najbliższe 2-3 lata, to znowu
    będziemy świadkami efektu jojo. Taki jest bowiem urok wszystkich rządów.
    Jak tylko dać im trochę odsapnąc, to hulaj dusza... zacznie sie od nowa
    szastanie pieniędzmi na prawo i lewo. A to stadiony bo piłkarzyki trzeba
    wystawić, a to zbudujmy sobie jakąś elektrownie jądrową, a to pomóżmy
    braciom Amerykanom i wyślijmy dodatkowe rosomaki do Afganistanu. Zawsze
    znajdzie się powód by wydawać pieniądze. Dziura się znowu powiększy i
    zamiast zapowiadanego powrotu do 3,5% na OFE będziemy mieć kolejny skok i
    zmniejszenie składki.

  • 52. Data: 2011-03-09 14:52:44
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    > Skippy wiem, że przychodzą gorsze i lepsze czasy. Mimo to fund, którym
    > jest
    > OFE może kosztem zysków zabezpieczac swoje pozycje nie tylko
    > dywersyfikacją
    > ale derywatami (opcjami). Ma przy tym znacznie większe możliwości w tym
    > względzie niż Ty i ja.

    nie obchodzi mnie to wszystko
    przymus wpłacania kasy firmie grającej na giełdzie to skandal
    koniec kropka

  • 53. Data: 2011-03-09 14:54:53
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

    > A prawda jest taka, że w tej chwili poświęcają 38mln Polaków, żeby
    > przeksięgować dług państwa z jednego konta na drugie. Niczego to nie
    > zmienia realnie, ale warto poświęcić 38 mln ludzi dla zwykłego picu. Ot i
    > cała prawda.

    Moim zdanie jest inaczej. Gdyby nie ten manewr księgowy, który realnie nic
    nie zmienia, to dochodzimy do konstytucyjnego ograniczenia i w następnym
    roku trzeba mieć budżet zbilansowany. Wiesz co to znaczy budżet
    zbilansowany? Z dnia na dzień trzeba znaleźć 100 mld. Albo o tę kwotę
    podatki w górę lub wydatki w dół lub trochę tego i trochę tego. Nie
    poświęcają nikogo bo dług, który jest na koncie to nie sprawka krasnoludków
    i nie Marsjanie go zużyli tylko te 38 mln. Żyjemy ponad stan i wypłaty
    emerytur są ponad możliwości. Notorycznie od wielu dziesiątków lat Państwo
    polskie wydaje więcej niż ściąga z podatków. trzeba nazwać sprawy tak jak
    wyglądają. W tym długu są przerosty zatrudnienia na kolei, nierentowne
    stocznie i kopalnie i innych tysiące wypłat dla obywateli. Co spowodowała
    obniżka składki rentowej przez Gilowska. Ludzie mniej wpłacali na fundusz
    emerytalny. Czy dlatego zostały obniżone emerytury? Nie emerytury zostały
    rewaloryzowane i dalej wypłacane. A różnica skąd? Po co głupa udawać?
    Decyzja Gilowskiej była dobra bo ludzie mieli więcej pieniędzy do własnej
    dyspozycji czyli państwo zwróciło im trochę wolności. Ale czy ktoś z nas by
    tak zrobił? Pozbyłby się wpływów, a nie pozbył wydatków tylko poszedł po
    kredyt? To chore. Oczywiście ja popieram te decyzję. Daje więcej wolności
    decyzyjnej ludziom i pokazuje jacy idiotyczni są urzędnicy.

  • 54. Data: 2011-03-09 17:23:30
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Wed, 09 Mar 2011 15:54:53 +0100, totus napisał(a):

> [...]
    > kredyt? To chore. Oczywiście ja popieram te decyzję. Daje więcej wolności
    > decyzyjnej ludziom i pokazuje jacy idiotyczni są urzędnicy.
    Przeczytałem Twój post dokładnie więc zrób to samo z moim mimo ze jest
    trochę przydługi. Nie czepiaj się też słówek, szczegółow "technicznych"
    albo nieistotnych niedociągnięć.

    Co do tej niegospodarności ma OFE? Ich zysk jest wypracowany czysto
    rynkowymi metodami. OFE nie zatrudniało kolejarzy, górników w
    nierentoiwnych przerdsiębiorstwach, to nie nasz system emerytalny prosił
    się żeby obniżyć składki, ale teraz OFE (tzn. systeme emerytalny) musi
    teraz za to zapłacić.
    Pomijajc tu kwestię sprawiedliwości i innych takich dupereli powstaje
    pytanie: czy to działanie spowoduje poprawę rentowności koleji, poprawi
    zarządzanie w kopalniach węgla czy to działanie zlikwiduje przyczyny?

    Odpowiedź znamy oboje. Jaki zatem sens ma ta cała demagogia serwowana nam
    przez Rostkowskiego i Fedak?
    Robią w ciula 38 Polaków, choć z góry doskonale wiedzą, że za 2-5 lat
    sytuacja będzie identyczna.

    W historii tego typu kryzysów, jedynie Korea onegdaj zachowała się
    przyzwoicie i dobrze na tym wyszła. Opiszę ten przypadek jako pozytywny
    przykład:
    Gdy w wyniku układzików rodzinno-kapitałowych ichniejsze banki szastały na
    prawo i lewo pieniędzmi kredytując, na zlecenie skorumpowanego rządu,
    molochy typu Daewoo, Samsung itd. doszło do kompletnego załamania finansów,
    które pochłoneło dorobek pokolenia. Po upadku rządu, nowy prezydent nie
    wyciągnął wtedy łapek do ludzi mówiąc "państwo w potrzebie" ale poprosił
    grzecznie MFW o pomoc z którą przekazał bankom i molochom pod warunkiem że
    w terminie roku doprowadzą swój poziom zadłużenia do normalnych dla tych
    biznesów rozmiarów. Na marginesie wszytkie 30 koreańskich molochów miało
    stosunek kap. własnego do zadłużenia jak 1:5. Część banków i molochów padło
    (m.in. Daewoo) ale część wzięła się do kupy i przywróciła proporcję
    kapitał/dług do normalnych wielkości tzn ok 1:1.
    Wystarczył rok i finanse państwa zostały naprawdę uzdrowione.

    A teraz a propos "konstytucyjnego zbilansowania"

    Opisałem w skrócie takie case study z doświadczeń Korei. A co by się stało
    gdybyśmy nie zbilansowali budżetu, co by się stało, gdybyśmy naruszyli
    unijne ograniczenia 53%? Otóż jajco by się stało? Dostalibyśmy zapomogę od
    Niemców (jakoś przełknelibyśmy tę żabę), zdyscyplinowalibyśmy państwowe
    molochy, wydatki publiczne i finito. Zrobiły to Grecy, Irlandczycy,
    Portugalczycy, zrobią to Hiszpanie. My jednak będziemy z dumą twierdzić, że
    u nas wszystko w porządku. Nie jest w porządku i trzeba naprawiać to co
    szwankuje a nie udawać, że 200mld z OFE cokolwiek załatwi.

    P.S.
    Widzę że na naszym forum pojawił się Dieter. Znów będę mógł sobie poczytać
    jak to dyrektorzy z OFE okradają nasz biedny kraj a źli i skorumpowani
    ekonomiści to debile i obiboki. Chyba będę musiał wziąć sobie urlop ;)

  • 55. Data: 2011-03-09 17:48:25
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "root" <r...@v...pl> wrote in message

    > Nie wymiguj się z przyczyn formalnych ;-).

    Masz moze kasę w OFE ?
    Jeśli tak to podziel proszę aktualną wartosć środków przez sumę swoich
    wpłat.

    u mnie w latach 2000 - 2011 (luty) stosunek ten wyniósł 1,23
    CU

    nie bardzo widzę tu 120% ale moze coś pominałem. Napisz jak to wygląda u
    Ciebie ?

    george

  • 56. Data: 2011-03-09 17:58:59
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "george" <g...@v...pl> wrote in message

> [...]
    > CU
    >
    > nie bardzo widzę tu 120% ale moze coś pominałem. Napisz jak to wygląda u

    takie afekty przy stałych wpłatach osiąga sie gdzieś przy efektywnosci 4,5%
    rocznie.

    george

  • 57. Data: 2011-03-09 18:01:54
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Wed, 9 Mar 2011 14:19:50 +0100, Archangell napisał(a):

    > Na takie zestawienia nie majac pełnych danych to trzeba uważać.
    > Np. tutaj są takie stopy zwrotu z PPE (pracowniczy program emerytalny) za
    > np. 5 lat:
    >
    > http://www.avivainvestors.pl/notowania-ubezpieczenio
    wych-funduszy-kapitalowych.htm

> [...]
    > Wpłacając te pieniądze
    > do banku na 4% rocznie miałbyś po 5 latach 121,66zł.

    > Jakiś miesiąc półtora temu był też w Wyborczej albo Rzeczypospolitej artykuł
    > gdzie porównywali składanie
    > na emeryturę pieniędzy w banku i w 3 filarze. Dziwnym trafem wyszło im że w
    > banku odłozy się mniej.
    > Tylko pomineli jeden drobiazg, że składki do 3 filaru indeksowali 2% rocznie
    > a w banku nie ;-)
    > Więc z takich porównańa można wyciągać wnioski jeśli dokładnie masz
    > rozrysowane jakie dane zostały ujęte do porównania.

    No kolego zamieszałeś.
    Pisałem o notowaniach OFE w dniu 24.02.2009. Mój "najgorszy" Allianz
    osiągnął KURS 21,75 zł to jest 121% zysku od początku istnienia, czyli 9
    lat.
    Dane są wzięte z http://bossa.pl/notowania/wykresy/
    Z 21.75zł zysku pismaki zrobiły 21,75% zysku!!!!

    Ty z kolei bierzesz pod uwagę miesięcznie wpłacane 100zł. To oczywiste ze w
    tym wypadku suma wszystkich rat w ciągu 10 lat wyniesie powiedzmy 12000zł a
    zysk rozumiany jako:
    Aktualna wartość konta - Suma wszystich wpłat
    nie da 120% tylko mniej bowiem ostatnie wpłacone raty nie wypracowują
    takiego zysku jakby były zainwestowane na całe 10lat. To jest kompletne
    nieporozumienie.

    Zysk fundu to
    wartość jednostki dziś - wartość jednostki na początku

    Dokładnie jeśli fund ma stopę zwrotu powiedzmy 120% w 9 lat to jego roczna
    stopa zwrotu wynosi: 9,155837 % (=2,2 do potęgi 1/10) przyjmując
    kapitalizację roczną.
    Nie jest to dużo ale pamiętaj, że to jest liczone dla najgorszego
    obsunięcia w historii OFE.
    Przyjmując zatem, że ktoś będzie miał pecha i załapie się z wiekiem
    emerytalnym na kolejne obsunięcie i tak będzie do przodu w porównaniu z
    ZUS, który zgodnie z obiecankami płemieła będzie rewaloryzowany ze zmianą
    PKB czyli na dzisiaj 3-4%.

    Masz więc do wyboru najgorszy historycznie wynik 9% i 4% płemieła (przy
    dobrych układach wzrostu PKB). Dla mnie sytuacja jest oczywista i jestem
    gotów zaryzykować. Skippy - trader specjalizujący się w kontraktach
    terminowych - nie lubi ryzykować więc włąściwie już nie musi bo te 2,3%
    odda płemiełowi bez zmrużenia oka.

  • 58. Data: 2011-03-09 18:09:44
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "root" <r...@v...pl> wrote in message

> [...]
    > gotów zaryzykować. Skippy - trader specjalizujący się w kontraktach
    > terminowych - nie lubi ryzykować więc włąściwie już nie musi bo te 2,3%

    nie bardzo rozumiem po co wogóle odnosisz sie do wartosci jednostki na
    początku i teraz ?
    Jakie to wogóle ma znaczenie ? Wiesz jak "powstają" jednostki i na jakiej
    zasadzie oblicza sie jej wartość ?

    Podziel aktualny kapitał przez wartosc wszystkich swoich wpłat i wyjdzie
    efektywnosc fundu ...
    Potem rewerse dla stałych wpłat w tym okresie (przyjmijmy stałośc dla
    uproszczenia) i wyjdzie średinoroczna skutecznosc fundu
    .
    Dla mojego CU wyszło 4,51%..

    george

  • 59. Data: 2011-03-09 18:19:57
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Wed, 9 Mar 2011 18:48:25 +0100, george napisał(a):

> [...]
    > CU
    >
    > nie bardzo widzę tu 120% ale moze coś pominałem. Napisz jak to wygląda u

    Skoro się grzecznie zapytałęś to spóbuję ci wyjaśnić:
    Kiedy wpłacasz do banu 100 zł i po 10 latach dostajesz powiedzmy 220zł,
    twoja 10letnia stopa zwrotu wynosi: 120% bo to nic innego jak 120zł zysku
    podzielone przez kwotę początkową 100zł. a następnie pomnożone razy 100.
    Twoja ROCZNA stopa zwrotu wynosi dokładnie 8,2%

    1- [(1+1,2) do potęgi 1/10]

    Twoj bank jest doś dobry w porównaniu z innymi więc postanawiasz wpłącać
    raz w roku 100zł porzez 10lat. Suma wpłat wynosi

    1000zł ale wynik końcowy jest sumą:
    100*1,082 + 100*1,082^2 + 100*1,082^3 itd az do 100 * 1,082^10
    = 1582,411683 zł
    Jak widzisz bank co roku dopisuje ci odsetki w wysokości 8,2% a Ty mimo to
    dostajesz TYLKO 58,2% więcej niż wpłąciłeś. Jak to możliwe?

  • 60. Data: 2011-03-09 18:21:38
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Wed, 9 Mar 2011 18:58:59 +0100, george napisał(a):

    > "george" <g...@v...pl> wrote in message

    > takie afekty przy stałych wpłatach osiąga sie gdzieś przy efektywnosci 4,5%
    > rocznie.
    >
    > george

    Mnie wychodzi ponad 9% ale w tym rozgadanym kraju nawet arytmetyka jest
    sprawą podlegającą dyskusji ;)