  • 81. Data: 2011-03-09 22:38:53
    Temat: Re: Kto ma rację: Rostowski czy Balcerowicz ?
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote in message
    news:4d780010$0$2449$65785112@news.neostrada.pl...
    > George ale siary sobie narobiłeś. Stary gracz, a nie rozumie procentu
    > składanego.
    > Na szybko zamiast excela polecam kalkulatory na blogu 2GR.

    wychodzi na to że jednak rozumiem :).
    akurat ten kalkulator jest tam chyba "spierd.."

    george.

  • 82. Data: 2011-03-09 22:46:14
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote in message
    >>

    > wychodzi na to że jednak rozumiem :).
    > akurat ten kalkulator jest tam chyba "spierd.."

    Możliwe że jest, ale tylko trochę. Mnie w excelu wyszły nieco inne wyniki,
    ale różnica była minimalna.

    Kiedyś na pręgierzu pisałem, że prawo i waga głosu w ulepszonej demokracji
    powinna być proporcjonalna do wiedzy i inteligencji. Mądry powinien mieć
    wielokrotnie większą wagę, niż głupi. Na sprawdzenie tej mądrości
    proponowałem między innymi zadanie obliczenia kapitału składanego przez 40
    lat co miesiąc np 800 zł i ile emerytury dostaniemy miesięcznie z samych
    odsetek. Powiedzmy, że realna stopa wynosi 5%.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 83. Data: 2011-03-09 22:51:14
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Janek policz swoje OFE, jeszcze jest nikła szansa że pomyliłem się z george.

  • 84. Data: 2011-03-09 22:56:07
    Od: "george" <g...@v...pl>

    > Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Możliwe że jest, ale tylko trochę. Mnie w excelu wyszły nieco inne wyniki,
    > ale różnica była minimalna.

    całkiem sporo jest "spier...", nie dodaje "ostatnich" odsetek do sumy,

    wpisz 10 lat, 100 per rok, 4,5% rocznie, wynik kalkulatora 1228,82

    niestety nie dodał 55,30 odstetek w ostatnim roku;

    wynik pownien wyniesc 1284,12

    george

  • 85. Data: 2011-03-09 22:57:47
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "skippy" <m...@t...moon> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> napisał w wiadomości
    >
    > Janek policz swoje OFE, jeszcze jest nikła szansa że pomyliłem się z
    > george.

    Musiałbym szukać papierów. Nie mam głowy.

    Na 2GR jest dobry kalkulator. Jego błąd (lub mój błąd) w porównaniu z
    liczeniem ręcznym dla 40 lat był poniżej 5% uskładanego kapitału.

    Na oko jak po 10 latach z 100 zł robi się 220 zł jest to zysk 120%, czyli
    około 8,2% rocznej stopy.

    Sprawy wyglądają gorzej po uwzględnieniu inflacji. Zwłaszcza inflacji mojego
    prywatnego koszyka dóbr.

  • 86. Data: 2011-03-09 23:02:40
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    > około 8,2% rocznej stopy.
    >
    > Sprawy wyglądają gorzej po uwzględnieniu inflacji. Zwłaszcza inflacji

    jesli ze 100 robi sie 220 to świetnie -> 8,2%
    niestety mi sie robi 123 a to juz nie jest świetnie...

    george

  • 87. Data: 2011-03-09 23:16:54
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "george" <g...@v...pl> wrote in message

    > "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote in message

    > jesli ze 100 robi sie 220 to świetnie -> 8,2%
    > niestety mi sie robi 123 a to juz nie jest świetnie...
    >
    > george

    wróc, chyba jednak nie bardzo 100 -> 220 da 8,2%
    cos mi sie tu zgadza Janie.

    george

  • 88. Data: 2011-03-09 23:39:32
    Od: "george" <g...@v...pl>

    skąd wziałeś ten wzór ?
    co jest jego wynikiem ?
    możesz go jakoś objaśnić ?

    george

  • 89. Data: 2011-03-10 09:09:44
    Od: " " <a...@W...gazeta.pl>

    > No to prawda. Niedociągnięcie merytoryczne wynikające z prozaicznej
    > przyczyny: początkowo chciałem napisać stopa zwrotu ale stwierdziłem, ze
    > napisanie wzoru wymagałoby użycia kreski ułamkowej, co jest dosyć trudne i
    > byłoby nieczytelne, więc żeby uniknąć komplikacji napisałem w pośpiechu
    > "zysk fundu" a to jest błąd przyznaję.

    Jestem w szoku, że dalej nie rozumiesz meritum sprawy.
    Porównanie wzrostu wartości jednostki uczestnictwa np. rok 2010 gdy wynosi
    20zł do wartości jednostki uczestnictwa w roku 2000 gdzie wynosi 10zł
    praktycznie nie ma nic wspólnego ze stopą zwrotu.
    Aby to zrozumieć trzeba mieć świadomość dlaczego wartość jednostki
    uczestnictwa rośnie. Rośnie bo uczestnicy rynku w tym OFE kupują papiery
    wartościowe po coraz wyższych cenach. Jeśli w pierwszym roku za składkę 100
    zł po cenie 10 zł za jednostkę uczestnictwa mogłeś otrzymać 10 jednostek to
    np w następnym roku w wyniku wzrostu cen papierów wartościowych jednostka
    uczestnictwa jest wyceniana np. na 12,5zł. to za 100 zł składki otrzymasz 8
    jednostek uczestnictwa. Wpłaciłes 200 zł i masz 18 jednostek po 12,5zł.
    Kapitału masz 12,5 x 18 = 225zł a wpłaciłeś 200zł. To jaką masz stope zwrotu
    z inwestycji? (12,5 - 10)/ 10 * 100%? Czy (225 - 200) / 200 * 100%?

    Nie uwzględniam tutaj dodatkowych trików o którch pisałem w innym poście, że
    OFE podają tzw. "stope zwrotu" od naszej składki netto po potrąceniu
    na wejściu prowizji a nie od faktycznie wpłaconych środków.

    Arch

  • 90. Data: 2011-03-17 17:51:18
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > "george" <g...@v...pl> wrote in message

    > wróc, chyba jednak nie bardzo 100 -> 220 da 8,2%
    > cos mi sie tu zgadza Janie.

    Skapitalizuj odsetki.
    Ja to zrobiłem ręcznie, bo zapomniałem jak się nazywa funkcja "poszukująca
    wyniku".

    Ustalam stałą stopę % w jednej komórce.
    Co roku mnożę i kapitalizuję kapitał o tą stopę i sprawdzam ile wychodzi na
    końcu.
    Np kolumna pionowa w dół wg wzorku w A3=A2*$B$1 gdzie w B1 jest stopa
    procentowa, a w A2 jest kapitał z końca poprzedniego roku.
    Zmieniam stopę tak, aby wyszedł pożądany wynik po pożądanej ilości lat.

    Z tym że można to jakoś zautomatyzować.