    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Kto ma rację: Rostowski czy Balcerowicz ?
    Date: Wed, 9 Mar 2011 18:23:30 +0100

    Dnia Wed, 09 Mar 2011 15:54:53 +0100, totus napisał(a):

    > Moim zdanie jest inaczej. Gdyby nie ten manewr księgowy, który realnie nic
    > nie zmienia, to dochodzimy do konstytucyjnego ograniczenia i w następnym
    > roku trzeba mieć budżet zbilansowany. Wiesz co to znaczy budżet
    > zbilansowany? Z dnia na dzień trzeba znaleźć 100 mld. Albo o tę kwotę
    > podatki w górę lub wydatki w dół lub trochę tego i trochę tego. Nie
    > poświęcają nikogo bo dług, który jest na koncie to nie sprawka krasnoludków
    > i nie Marsjanie go zużyli tylko te 38 mln. Żyjemy ponad stan i wypłaty
    > emerytur są ponad możliwości. Notorycznie od wielu dziesiątków lat Państwo
> [...]
    Przeczytałem Twój post dokładnie więc zrób to samo z moim mimo ze jest
    trochę przydługi. Nie czepiaj się też słówek, szczegółow "technicznych"
    albo nieistotnych niedociągnięć.

    Co do tej niegospodarności ma OFE? Ich zysk jest wypracowany czysto
    rynkowymi metodami. OFE nie zatrudniało kolejarzy, górników w
    nierentoiwnych przerdsiębiorstwach, to nie nasz system emerytalny prosił
    się żeby obniżyć składki, ale teraz OFE (tzn. systeme emerytalny) musi
    teraz za to zapłacić.
    Pomijajc tu kwestię sprawiedliwości i innych takich dupereli powstaje
    pytanie: czy to działanie spowoduje poprawę rentowności koleji, poprawi
    zarządzanie w kopalniach węgla czy to działanie zlikwiduje przyczyny?

    Odpowiedź znamy oboje. Jaki zatem sens ma ta cała demagogia serwowana nam
    przez Rostkowskiego i Fedak?
    Robią w ciula 38 Polaków, choć z góry doskonale wiedzą, że za 2-5 lat
    sytuacja będzie identyczna.

    W historii tego typu kryzysów, jedynie Korea onegdaj zachowała się
    przyzwoicie i dobrze na tym wyszła. Opiszę ten przypadek jako pozytywny
    przykład:
    Gdy w wyniku układzików rodzinno-kapitałowych ichniejsze banki szastały na
    prawo i lewo pieniędzmi kredytując, na zlecenie skorumpowanego rządu,
    molochy typu Daewoo, Samsung itd. doszło do kompletnego załamania finansów,
    które pochłoneło dorobek pokolenia. Po upadku rządu, nowy prezydent nie
    wyciągnął wtedy łapek do ludzi mówiąc "państwo w potrzebie" ale poprosił
    grzecznie MFW o pomoc z którą przekazał bankom i molochom pod warunkiem że
    w terminie roku doprowadzą swój poziom zadłużenia do normalnych dla tych
    biznesów rozmiarów. Na marginesie wszytkie 30 koreańskich molochów miało
    stosunek kap. własnego do zadłużenia jak 1:5. Część banków i molochów padło
    (m.in. Daewoo) ale część wzięła się do kupy i przywróciła proporcję
    kapitał/dług do normalnych wielkości tzn ok 1:1.
    Wystarczył rok i finanse państwa zostały naprawdę uzdrowione.

    A teraz a propos "konstytucyjnego zbilansowania"

    Opisałem w skrócie takie case study z doświadczeń Korei. A co by się stało
    gdybyśmy nie zbilansowali budżetu, co by się stało, gdybyśmy naruszyli
    unijne ograniczenia 53%? Otóż jajco by się stało? Dostalibyśmy zapomogę od
    Niemców (jakoś przełknelibyśmy tę żabę), zdyscyplinowalibyśmy państwowe
    molochy, wydatki publiczne i finito. Zrobiły to Grecy, Irlandczycy,
    Portugalczycy, zrobią to Hiszpanie. My jednak będziemy z dumą twierdzić, że
    u nas wszystko w porządku. Nie jest w porządku i trzeba naprawiać to co
    szwankuje a nie udawać, że 200mld z OFE cokolwiek załatwi.

    P.S.
    Widzę że na naszym forum pojawił się Dieter. Znów będę mógł sobie poczytać
    jak to dyrektorzy z OFE okradają nasz biedny kraj a źli i skorumpowani
    ekonomiści to debile i obiboki. Chyba będę musiał wziąć sobie urlop ;)